Basic fråga om kärnor o kombabilitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Basic fråga om kärnor o kombabilitet

De är ju änslänge ganska få program och spel som stödjer quad, men hur ligger det egentligen till med dual core? Fungerar även äldre program så att de kan använda båda kärnorna i en dual men inte i en quad?

Kanske en ganska basic fråga, men kom o tänka på detta då det det främsta argumentet mot quad är just kompabilitet. Men jag kommer inte ihåg några sådana problem när dual core kom....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höga Kusten
Registrerad
Feb 2008

Re: Basic fråga om kärnor o kombabilitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
De är ju änslänge ganska få program och spel som stödjer quad, men hur ligger det egentligen till med dual core? Fungerar även äldre program så att de kan använda båda kärnorna i en dual men inte i en quad?

Kanske en ganska basic fråga, men kom o tänka på detta då det det främsta argumentet mot quad är just kompabilitet. Men jag kommer inte ihåg några sådana problem när dual core kom....

Vadå kompabilitet?

De program som är skrivet för två kärnor/dual fungerar precis lika bra på en quad.

Skillnaden är väl i de flesta fallen Mhz, där brukar ju Dual core vara högre klockade, men i samma klockfrekvens så är en quad precis lika bra som en Dual. (om den enda som skiljer är antalet kärnor.)

Många nyare program är multitrådade, inte specifikt för en dualcore, alltså ökar prestandan i takt med hur många kärnor du har, även i framtiden kommer vi se att fler och fler program använder sig av fler trådar.

Så en quad är precis lika kompatibel som en Dualcore är och inte mist för framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Re: Re: Basic fråga om kärnor o kombabilitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Vadå kompabilitet?

De program som är skrivet för två kärnor/dual fungerar precis lika bra på en quad.

Skillnaden är väl i de flesta fallen Mhz, där brukar ju Dual core vara högre klockade, men i samma klockfrekvens så är en quad precis lika bra som en Dual. (om den enda som skiljer är antalet kärnor.)

Många nyare program är multitrådade, inte specifikt för en dualcore, alltså ökar prestandan i takt med hur många kärnor du har, även i framtiden kommer vi se att fler och fler program använder sig av fler trådar.

Så en quad är precis lika kompatibel som en Dualcore är och inte mist för framtiden.

Tänkte mer på förmågan att utnyttja flera kärnor. Kan ett äldre program som egentligen är avsett för att arbeta med en kärna utnyttja flera kärnor genom någon form av simulering, eller är de begränsade till att endast använda en kärna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Re: Re: Re: Basic fråga om kärnor o kombabilitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
Tänkte mer på förmågan att utnyttja flera kärnor. Kan ett äldre program som egentligen är avsett för att arbeta med en kärna utnyttja flera kärnor genom någon form av simulering, eller är de begränsade till att endast använda en kärna?

Ett program som är skrivet för att endast utnyttja en kärna kommer att utnyttja en kärna oavsett om processorn har en kärna eller tio.
Det syns t.ex. på gamla spel och det var en hel del diskussioner om det när tvåkärniga processorer kom.
I dagsläget är i princip två kärnor det minsta man kan köpa (nåja inte riktigt, men det är extremt mainstream), därför utgår man från tvåkärniga processorer som någon slags norm och jämför mot fyrkärniga processorer. Då det fortfarande finns en hel hög program som är dåliga på att utnyttja mer än en kärna, så märks det i de fallen ingen större skillnad mellan en Dual core och en quadcore i samma klockfrekvens. Eftersom högre klockade dualcore processorer är billigare än lägre klockade quadcoreprocessorer och dessutom presterar bättre i dessa tillämpningar förs en diskussion om när det är värt att satsa på fler kärnor. Åsikterna går isär där, mycket beroende på vad man använder datorn till.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Re: Re: Re: Re: Basic fråga om kärnor o kombabilitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ett program som är skrivet för att endast utnyttja en kärna kommer att utnyttja en kärna oavsett om processorn har en kärna eller tio.
Det syns t.ex. på gamla spel och det var en hel del diskussioner om det när tvåkärniga processorer kom.
I dagsläget är i princip två kärnor det minsta man kan köpa (nåja inte riktigt, men det är extremt mainstream), därför utgår man från tvåkärniga processorer som någon slags norm och jämför mot fyrkärniga processorer. Då det fortfarande finns en hel hög program som är dåliga på att utnyttja mer än en kärna, så märks det i de fallen ingen större skillnad mellan en Dual core och en quadcore i samma klockfrekvens. Eftersom högre klockade dualcore processorer är billigare än lägre klockade quadcoreprocessorer och dessutom presterar bättre i dessa tillämpningar förs en diskussion om när det är värt att satsa på fler kärnor. Åsikterna går isär där, mycket beroende på vad man använder datorn till.

Bra svar! Tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Anledningen till att diskussionen är större gällande skillnaden mellan 2 och 4 kärnor än mellan 1 och 2 kärnor är enkel.
Man får alltid en prestanda höjning med 2 kärnor än med 1 eftersom det inte bara är 1 applikation som körs.
Även om programmet i sig bara har 1 tråd så behöver operativsystemet minst 1 tråd för att hålla allt igång vilket gör att de måste dela på resurserna.

Problemet kommer först när det är 2 kärnor mot 4.
Applikationen får 1 kärna och operativsystemet får 1 kärna vilket skulle göra 2 stycken extra kärnor "onödiga".

Fast med dagens datorer är det sällan som man har få applikationer igång.
Desto mer program man har igång samtidigt ju mer nytta har man av flera kärnor.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2009

De flesta program fungerar på en quad (vet inget som inte gör det).
Program som är skrivna för 1 kärna delas ofta upp på alla möjliga kärnor, men den totala CPU-användningen kommer inte att vara mer än 25% för det programmet. Samma sak med två kärnor fast då kommer CPU-användningen ligga på ungefär 50% i stället för 25%. Vissa spel och program vill dock inte "jämna ut sig" på flera kärnor (Ner-tabbat TDU använder bara kärna 1). Man kan också tvinga ett program till att bara användra t ex kärna 1 och 3 i aktivitetshanteraren genom att högerklicka på processen och trycka "ange processortillhörighet" samt där igenom ändra vilka kärnor som får belastas av just den processen.

/Calle