FAQ: Regel 7 om piratkopiering

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ryuk00:

Varför skulle Sweclockers på något sätt kunna vara medhjälpare till upphovsrättsbrott genom att öppna ett forum på internet? Ni har ju ingen kontroll och ingen ska ha någon kontroll över vad som diskuteras på internet.

Skulle vi tillåta diskussioner om hur man piratkopierar kan vi (och alla som deltar i sådana diskussioner) göra oss skyldiga till "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen". Det är så lagen tolkas och tycker du det är orimligt bör du engagera dig politiskt för att få detta ändrat. Vi har som sagt inga ambitioner att bråka med svensk lagstiftning.

"Även om viss litteratur har givit uttryck åt uppfattningen att det inte är straffbart att främja ett främjande (dvs. ”medhjälp till medhjälp”), är den klart dominerande uppfattningen inom doktrinen att det inte finns några hinder för att bestraffa ett främjande av ett främjande eller att för den delen utsträcka kedjan längre än så. Vägledande rättspraxis torde också ge direkt stöd för att ansvar för medhjälp kan utsträckas bortom direkt medhjälp. Avgörande är om den grundläggande förutsättningen är uppfylld att medhjälpshandlingen i fråga har främjat huvudbrottet."

http://www.juridicum.su.se/iri/docs/IRI-PM/2012-01.pdf

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Okej, intressant. Väldigt märkligt att lagen är applicerad på det viset på internet då det är fritt att använda. Märkligt att företag tvingas agera polis på forum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Varför skulle Sweclockers på något sätt kunna vara medhjälpare till upphovsrättsbrott genom att öppna ett forum på internet? Ni har ju ingen kontroll och ingen ska ha någon kontroll över vad som diskuteras på internet.

Sweclockers kanske ser bättre ut för allmänheten om det är en legit sida där piratkopiering inte får förekomma? De äger ju forumet så klart att det drabbar de på något sätt, antar jag. Personligen tycker jag att ni på Sweclockers gör helt rätt i att sätta upp dessa reglerna. De är enkla att förstå och lätta att följa. Och allt tjat om yttrandefrihet. Alla har väl regler? Skolor har regler, företag har regler, bibliotek har regler, Hemköp 2 minuter från mig har regler. Vill man snacka piratkopiering så får man väl dra någon annanstans. Det är inte direkt så att de försöker tysta en. Det är bara deras policy.

Keep up the good work, Sweclockers!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd

Blir mer ledsen över att man kan bli stämd/böta för att sprida diskussioner om tekniska ämnen som inte berör våld, droger och elakheter mot barn. Jättesynd om alla som inte kan leva på sin hobby p.g.a. xxxxx-kopieringen men som användare av Internet känner jag mig inskränkt. Nu förespråkar jag inte fri xxxxxx nerxxxxxxxx utan tar avstånd för inskränkningar i att kunna diskutera detta.

OBS - Har inget med Sweckockers att göra. Mina åsikter är mot lobbygruppen/påtryckarna som hindrar mig att skriva fritt på vilken sida det än är.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

"Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet."
Kan vara lagligt? Det är lagligt! Det är därför Copyswede finns, det har ni väl inte missat på Sweclockers redaktionen?

"Privatkopieringsersättningen gör det möjligt för allmänheten att kopiera och spela in musik, film och tv för privat bruk samtidigt som de upphovsmän vars arbete kopieras kompenseras för detta. Att spela in, kopiera och därmed mångfaldiga musik, film och tv som skyddas av upphovsrätten har i takt med den tekniska utvecklingen blivit allt enklare."

Källa:
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av muSashi:

"Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet."
Kan vara lagligt? Det är lagligt! Det är därför Copyswede finns, det har ni väl inte missat på Sweclockers redaktionen?

"Privatkopieringsersättningen gör det möjligt för allmänheten att kopiera och spela in musik, film och tv för privat bruk samtidigt som de upphovsmän vars arbete kopieras kompenseras för detta. Att spela in, kopiera och därmed mångfaldiga musik, film och tv som skyddas av upphovsrätten har i takt med den tekniska utvecklingen blivit allt enklare."

Källa:
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Nja, det är lagligt så länge du inte behöver kringgå kopieringsskydd för att skapa kopian.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015