Radeon HD 4770 med AGP

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 4770 med AGP

Den gamla AGP-bussen har dödsförklarats flera gånger efter lanseringen av PCI Express. Men fortfarande lanserar tredjepartstillverkare kraftfullare grafikkort med gränssnittet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Men haha, dags att sluta med dessa snart Drivrutiner på medföljande diskett också?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur trovärdigt men låter ganska rimligt
Powercolor HD 4770 AGP doesn't exist

Permalänk
Medlem

Gulligt!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Jaaaaa nu blir jag riktigt glad

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zånkt
Vet inte hur trovärdigt men låter ganska rimligt
Powercolor HD 4770 AGP doesn't exist

Kan va så^^

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Bra för dem som fortfarande hänger sig kvar i en plattform som använder sig av AGP.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

jag tror knappast att powercolor skulle slösa pengar på att tillverka ett grafikkort för en så liten grupp människor. Dem som har gamla agp system är antagligen inga datorentusiaster, och därmed bryr sig inte om de får 4770 eller inte.. så det låter inte trovärdigt tycker jag. MEN ifall det är sant.. då gör jag såhäär: :D:D:DAHHAHAHAHAHHAHA:D:D:D --- Vad fan håller dem på med ?!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna använda den till konvertering av typ en 2,8ghz p4 eller liknande till mediacenter dator?

Om det räcker så kan det ju vara värt det

Permalänk
Medlem

Om det nu ska tillverkas så undrar jag varför?

För det första så klarar inte Agp-porten av prestandan och att uppgradera från ett äldre Apg-kort så som t.ex hd3870 lär inte utöka prestandan.

För det andra så lär processorn flaska i de flesta fallen.

Min dator från 2003 med en äldre Socket A och en äldre Amd processor lär inte känna av någon märkvärdig prestanda ökning.

Dock så flyter kortet som sitter i fortfarande på dugligt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Okey! Så vad tycker ni om ATI 4770 AGP ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Okey! Så vad tycker ni om ATI 4770 AGP ?


Jag tycker att det känns lite onödigt då det redan finns hyffsat bra kort till AGP ex HD 3850. Det hade nog vart mer användbart med 4670 till AGP då det bättre matchar prestandan och effektförbrukningen till AGP-bussen och DE processorer som används på de plattformarna.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det finns, så den som vill byta grafikkort i en gammal burk slipper ge 3000 kr för ett utgående kort. Vet inta vad 3850 kostar dock?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Min första reaktion: "WHAT!?".
Men det är bra att det finns ett alternativ för de som fortfarande använder AGP, min bror till exempel

Permalänk

Min farsa har en dator med en AGP port, kanske ska skaffa ett sånnt kort och använda hans burk som HTPC Smart idé som jag tyvärr tror någon i kommentarerna snodde för en stund sen

Offtopicdudes: Ni som vill kan kolla här
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=4...

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd rensad. Håll er till ämnet. *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Offtopicdudes: Ni som vill kan kolla här
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=4... [/B]

tackar så mycket!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Dom är många som sitter på gamla AGP system. Ta en titt på tradera och se vad gamla 939 x2 cpuer går för.. Dom moderkorten är dom flesta AGP på. Folk är sega på att upgradera och känner att deras gamla 939 duger, och det gör den också om man har ett bra grafikkort.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Undrar vad kortet kommer att kosta?
Jag har en AGP burk med ett ATI kort som skulle kunna förtjäna en liten uppgradering om priset är det rätta.
Vill nog se någon test också så men vet om det ger något.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zånkt
Vet inte hur trovärdigt men låter ganska rimligt
Powercolor HD 4770 AGP doesn't exist

Detta verkar stämma då amazon.com nu har ändrat namn på kortet..

För er som inte orkar läsa länken så skrev amazons bot fel och sen spred det sig på nätet utan att någon kollade upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Om det nu ska tillverkas så undrar jag varför?

För det första så klarar inte Agp-porten av prestandan och att uppgradera från ett äldre Apg-kort så som t.ex hd3870 lär inte utöka prestandan.

Sluta nu.. min server med dubbla opteron 852 skulle kunna nyttja ett 4770 agp. Ja, det är ett gammalt gränssnitt men det är inte så dåligt som alla vill få det till. AGP 8x har en bandbredd på 2.1gb/s

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Om det nu ska tillverkas så undrar jag varför?

För det första så klarar inte Agp-porten av prestandan och att uppgradera från ett äldre Apg-kort så som t.ex hd3870 lär inte utöka prestandan.

ATi 3870 finns inte som AGP.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del datorer som kan utnyttja kortet och agp porten kommer inte i sig vara en flaskhals om nu kortet verkligen ser ljuset.

Finns rätt många som säkert har helt ok processorer.

Slängde själv in ett 4770 i en lite äldre burk, amd 3500+, k9n sli platinum, 2gb pc5300. Det var jätte bra fallout, cod 4 utan problem på 1680x1050 med höga inställningar.

http://www.youtube.com/watch?v=2qPQi3vkA-8&fmt=22

Permalänk
Medlem

ja det finns äldre datorer som kan nyttja kortet, tex min gamla med en opteron 170@2.8ghz. olyckligtvis pajjade mobot med AGP på så jag fick köpa ett med PCI-e och den klarade att köra alla spel med ett 8800gt utan bekymmer.

brorsans tjej har en gammal sliten 939 maskin som skulle kunna ha nytta av kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte kommer göra ett lika oseriöst arbete som med HD3850 AGP (mitt kort var från Sapphire).

Jag köpte ett, fick igång datorn och lyckades installera drivrutinen.

Sen blev hela datorn galen och tog 3 gånger så länge att starta, skärmen svartnade i typ 2 minuter innan man kunde logga in på XP o.s.v.

Testade med AGP hotfix och omega drivers och formaterade tillochmed om windows utan framgång.

Hade skaffat nytt nätagg också så det var inte att kortet fick för lite ström heller (ja självklart anslöt jag elsladden i bak på grafikkortet).

Så till slut tröttna jag och skicka tillbaka kortet till, och dom fick inte heller det att funka. Så vi trodde att det var paj och jag fick ett nytt.

And guess what! Samma problem...

Efter många tappra försök att få liv i kortet ändå, skickade vi tillbaks det och valde ett PCI-E kort istället; samt att vi köpte ett nytt moderkort och hela rubbet (vilket jag inte ångrar).

Död åt AGP!

Edit: Men å andra sidan, kanske köper ett sånt här när det kommer för att testa

Vore ju kul att få lite mer kraft i gamle P4:an

I värsta fall kan jag ju byta även 4770 AGP mot ett till PCI-E och köra i SLi/Crossfire med mitt andra

Permalänk

fejk.
de hade skrivit fel, som redan har påpekats tidigare i tråden.

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
ATi 3870 finns inte som AGP.

Inte inom Sverige kanske.

http://www.guru3d.com/article/computex-2008-day-3--the-man-wi...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Om det nu ska tillverkas så undrar jag varför?

För det första så klarar inte Agp-porten av prestandan och att uppgradera från ett äldre Apg-kort så som t.ex hd3870 lär inte utöka prestandan.

För det andra så lär processorn flaska i de flesta fallen.

Min dator från 2003 med en äldre Socket A och en äldre Amd processor lär inte känna av någon märkvärdig prestanda ökning.

Dock så flyter kortet som sitter i fortfarande på dugligt.

Jag vet inte om flaskningen där har haft en opteron 265 @ 2,8, en dualcore , med ett nforce chipset 3 med agp så inte flarrar den prollen inte

Edit såg nu att du skrev i det flesta fallen.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Grattis AGP andvändare nu får ni ett Grymt kort

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Dom är många som sitter på gamla AGP system. Ta en titt på tradera och se vad gamla 939 x2 cpuer går för.. Dom moderkorten är dom flesta AGP på. Folk är sega på att upgradera och känner att deras gamla 939 duger, och det gör den också om man har ett bra grafikkort.

Även om man sitter med en 4800+ borde processorn flaskhalsa rätt duktigt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch