Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
men vad i helvete! jag uppgraderade min 1810T till W7 under helgen. Och nu har batteriförbrukningen gått i taket!
Jag har lagt ner min själ på att dra in drivrutiner och fixat med energischeman, men ingenting hjälper.
Innan snittade min batterybar på nära 8 timmar, och nu snittar den på mellan 4 och fem.
Urladdningstakten i vista varierade mellan 6000 och 9000mW beroende på applikation och nu ligger denna istället på 9000-14000.

Dessutom blir datorn såklart mycket varmare nu än innan samt att datorn nu laddar ännu långsammare än innan medan datorn är igång.

Vad är fel? Det bästa med denna dator var ju att jag innan slapp ta med laddaren till föreläsningar, men det är ju slut på detta om jag inte kan komma till rätta med problemet.

Har du provat att stäng av Aero?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Har du provat att stäng av Aero?

Hahahaaa! Jag hade helt förträngt detta. Självfallet var det ju aero som ställde till det. Fortfarande inte nere på samma förbrukning, men det är mycket bättre iaf.

EDIT: Såja, nu har jag uppdaterat BIOS också, och det gjorde också en del skillnad. Nu är jag faktiskt nere på mindre minimumförbrukning av ström än med Vista. Får se över lite tid om batteritiden återhämtar sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Problem film 720p mkv Acer 4810T

Hej! Jag testar med ett inlägg här...

Jag har problem att spela 720p mkv-filmer på min Acer 4810T (solo cpu) (windows7).

Bild: HDMI till projektor.
Ljud: Externt USB Creative 5.1 ljudkort via optisk kabel till 5.1 reciever.

Har testat med en mängd olika codecs (ffdshow, haali, core avc etc.) och mediaspelare (MPC HC, Zoom, Gom, VLC etc) men får inget bra flyt i filmerna. Hur jag än gör så hackar uppspelningen mer eller mindre. Processorn jobbar på ca 100%.

Är det någon som vet om det alls är möjligt att spela upp 720 mkv filmer med 5.1 ljud på en så pass svag dator som Acer 4810T? Funderar på att sälja den och skaffa något annat med mer kraft, men jag gör ett sista försök på detta forum innan dess...

Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Relik 📜

Testa i Media Player Classic Home Cinema, borde fiungera utmärkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

720p mkv

Tack men jag har testat MPC HC med och utan olika codecs utan framgång... Men tror ni att hårdvaran i 4810T är kraftfull nog att spela upp HD-film 720p mkv? Jag behöver inte skaffa en kraftfullare dator? Blääh! Gillar inte såna här problem, man kan ju sitta i all evighet och testa olika codecs, spelare och inställningar... Till slut blir man sjukt frustrerad!

Permalänk
Medlem

Denna ska tydligen klara mkv filer och använda sig av GM45 grafikprocessorn för att packa upp videoströmmen. Har dock ej provat själv.

Permalänk

Splash Player

Tack så jättemycket för tipset! Det verkar som Splash player fixade det hela. Filmerna flyter på bra. Bara att vänta till Pro-versionen släpps, så att man kan köra SPDIF på det externa 5.1 ljudkortet. Tack!!! (behåller 4810T ett tag till...:)

Permalänk
Medlem

Så ^^. nu har jag beställt en 1810TZ vit <3

Permalänk
Medlem

Travelmate 8371 på ingång. (LX.TTD03.075 - Är ju också en Timeline.)
Matt 13,3", SU9400, 4Gb DDR3/1066, GMA4500HD, 160Gb SSD.
Ungefär: http://www.youtube.com/watch?v=ADu7da4KVoA

Ska vara nästan svart till skillnad från de gråare småsyskonen.

Permalänk
Medlem

Har fått hem 1810TZ nu. Dock inte hunnit testa den så mycket än.
Men den verkar grym^^.

Rekommenderas det formatera om hela datorn så man slipper Acer sakerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drayon
Har fått hem 1810TZ nu. Dock inte hunnit testa den så mycket än.
Men den verkar grym^^.

Rekommenderas det formatera om hela datorn så man slipper Acer sakerna?

Mjaa. Det tar säkerligen längre tid än att avinstallera några program.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mitt fläkt har börjat låta lite lustigt, som om någonting ligger emot. Ljudet försvinner under tiden man vinklar den bakåt och kommer tillbaks när man slutar röra den. På samma sätt blir ljudet högre/värre när man vinklar den framåt.

Någon annan som märkt av samma grej?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Kommer få en 1810 snart och jag tror jag kommer vilja installera ett nytt fräscht XP eller 7. Jag har dock ingen extern cd/dvd läsare att koppla in. Vad finns det för alternativ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hej. Jag är lite intresserad av en 1810TZ. Verkar vara en trevlig laptop. Jag undrar om den klarar att spela upp Apples trailers i 1080p? Finns att ladda ner här. Undrar också om den klarar att spela upp Youtube HD?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsg
Hej. Jag är lite intresserad av en 1810TZ. Verkar vara en trevlig laptop. Jag undrar om den klarar att spela upp Apples trailers i 1080p? Finns att ladda ner här. Undrar också om den klarar att spela upp Youtube HD?
Tacksam för svar.

Trailern Avatar fungerar utmärkt, med KMPlayer.

Permalänk
Medlem

2 kärniga processorer som i SU-serien och är Pentium, är dom "riktiga" 2 kärniga? Det är inte att processorn stödjer 2 trådar samtidigt på en kärna som core duo (riktig 2 kärnig är core 2 duo)?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
2 kärniga processorer som i SU-serien och är Pentium, är dom "riktiga" 2 kärniga? Det är inte att processorn stödjer 2 trådar samtidigt på en kärna som core duo (riktig 2 kärnig är core 2 duo)?

SU4100 som sitter i 1810TZ:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43568

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clavdius
Trailern Avatar fungerar utmärkt, med KMPlayer.

Tack för info.
Laddade du ner trailern i 1080p? Trailern för Avatar som är på startsidan är lågupplöst, inte HD.

Vore super om du även kunde testa att spela upp Youtube HD och se om det flyter utan hack. Finns här.

Permalänk
Medlem

Ja det går att spela uppå Youtuber HD utan hack. Vet dock inte hur det är med det nya HD som de har släppt där. Men det spelar mindre roll då flash håller på med en uppdateringen som ska avbelasta processorn vid HD-uppspelning så det ska inte vara några problem framöver.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Skulle beställa på PC City först men nu har de höjt priset och då tänkte jag beställa från Misco.se. Där ser jag att 1810TZ bara har 250gb hårddisk motför 320GB. Är det något mer som inte stämmer?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på väska till Timeline med 13,3 "skärm?
Har sett att Acer säljer egna väskor, har försökt få fler bilder på dessa utan resultat.

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsg
Tack för info.
Laddade du ner trailern i 1080p? Trailern för Avatar som är på startsidan är lågupplöst, inte HD.

Vore super om du även kunde testa att spela upp Youtube HD och se om det flyter utan hack. Finns här.

Ja, jag laddade ned typ 68 meg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Kommer få en 1810 snart och jag tror jag kommer vilja installera ett nytt fräscht XP eller 7. Jag har dock ingen extern cd/dvd läsare att koppla in. Vad finns det för alternativ?

Installera från usb-minne. smidigare och snabbare!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3L1T
Någon som har tips på väska till Timeline med 13,3 "skärm?
Har sett att Acer säljer egna väskor, har försökt få fler bilder på dessa utan resultat.

Jag köpte en incase macbook sleeve till min 13.3 " och är helnöjd! Kanske inte var sleeve du var ute efter men jag ville iaf tipsa om den, passar helt perfekt.
http://www.goincase.com/products/detail/neoprene-sleeve-cl570...

Fanns att köpa på macsupport för en ganska dyr peng.

Permalänk
Relik 📜

Nu har jag SSD-pimpat min med Kingstons halvkassa 64 GB-modell!
Ytterliggare 35 minuter batteritid enligt BatteryBar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Nu har jag SSD-pimpat min med Kingstons halvkassa 64 GB-modell!
Ytterliggare 35 minuter batteritid enligt BatteryBar.

Hur mkt extra prestanda upplever du att bytet gav?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Hur mkt extra prestanda upplever du att bytet gav?

Ingen alls, mer eller mindre. Beror säkert på vad man gör med datorn. Det jag var ute efter var som sagt stöttålighet och batteritid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

http://customercare.acer-euro.com/customercare/AcerUpdate.asp...

är det någon som har erfarenhet av detta problem? har precis skaffat mig en 3810tz som dom tycker att jag borde skicka in.
Mitt problem är att jag behöver ha min bärbara dagligen. Får se hur jag gör efter julhelgen? Någon som har skickat in sin?

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Någon som har uppdaterat bios till v.3303, ha v.3115 på min nu. Finne det några märkbara skillnader, t.ex. på batteritid mm.

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk

Har just ropat in en ny och svart 1810tz på tradera och hoppas på att ha den hemma i övermorgon.

Sitter här med en fundering: den har ju både VGA och HDMI, går det att ha två externa skärmar anslutna samtidigt som extended desktop? Det vore ju king!