Nästa generation USB är här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Varför använder inte alla externa diskar FireWire eller eSATA? USB är undermåligt för enheter där man vill ha prestanda eftersom det är värdelöst på stora läsningar.

Här hemma är det bara FireWire som gäller när det kommer till externa diskar.

usb 2.0 har en överföringshastighet mellan 20-30mb/s
usb 3.0 har en överföringshastighet på ca 600mb/s
usb e universiell och det är lättare mjukvarumässigt att koppla en enhent till datorn via usb, dessutom är inte esata och Firewire lika utbrett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
att föra över något via firewire respektive usb gör ingen skillnad på cpuandvändning, cpun utför exakt samma jobb på båda, det kanske upplevs som om den belastas mer eftersom usb gränssnittet inte klarar samma hastighet som firewiregränssnittet

Nej, USB använder cpu'n som kontroll, firewire har en egen kontrollkrets.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Sorry för detta lilla off-topic, men jag stör mig bara så förbaskat på själva namnet USB och att moderna datorer inte har verkligt universella lotech-serieportar längre. En modern PC borde ha TWI/I2C, RS485, OneWire, etc. Det behöver inte ens ta plats på moderkortplåten då man borde kunna ta fram nya kontaktstandarder som RJ11 till RS232 eller liknande. I och med att PS/2-kontakterna håller på och försvinna missar man även möjligheten till fattigmans-I2C. I stället har man många gånger valt att behålla den förhatliga parallellporten som ju är duktigt klumpig! Skulle man ta bort denna hade man fått plats med RS232/485, I2C samt ett par USB-kontakter till, bara man lämnar den fåniga DSUB-9-kontakten för RS232.

Håller med till fullo. Jobbar mycket med en salig blandning signalbehandlingssystem (ljud, bild, ljus) och rs 232 är standarden, även på nya produkter (finns visserligen en del ethernet men fortfarande inte så vanligt). Försökte hitta en laptop som hade rs 232, finns på vissa myskomodeller eller överprisatta specialmodeller. RS 232 är klockrent för det det är skapat för, man kan ha väldigt långa kablar utan problem, kablar är billiga, det strular aldrig etc etc. Nu måste man hålla på och trixa med jävla usb --> rs 232 som har en förmåga att alltid försvinna när man behöver dem eller ramlar i backen och kablarna går sönder eller går sönder själva.

Förstår inte hur usb ens kommer i närheten av att ersätta rs 232. parallellporten vore mer vettigt att skrota först. Enda vettiga ersättningen är att köra över ethernet men det är inte alls lika smidigt generellt när det är småprojekt och enstaka enheter som ska konfigureras + att kostnaden stiger för berörda enheter.

Dessutom dessa jävla usbkontakter, dom är gjorda för hemmabruk. Har personligen aldrig lyckats pajja en rs 232 kontakt, men brutit av en mängd usbkontakter och spräckt datoranslutningar som börjar glappa etc.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Inaktiv

USB-kontakten är ett infernaliskt påfund, det håller jag gärna med om. Den är ju ett ergonomiskt vansinne till att börja med i och med att den är symmetrisk till formen men ändå måste stickas in åt rätt håll. Sedan är den inte särskilt hållbar heller, som redan poängterats..

Annars, angående RS-232 etc, så är det ju så att utvecklingen går framåt. Visst, du kan säkert ha 20, kanske 30 meter seriellkabel, men datamängden du kan trycka över i en sån kabel är så minimalt liten att det praktiskt taget inte finns någon som helst användning för en sådan anslutning på dagens datorer. Ett vanligt flash-fickminne exempelvis som säljs för ett par hundralappar skulle ta flera dagar att fylla/tömma om det ansluts via RS-232, det är såklart helt orimligt...

Ni gunstig junkrar drar fram helt marginella användningsområden inom industri, belysning med mera. 99.99% av världens PC-användare kommer aldrig i närheten av sådana situationer. Ingen vanlig människa behöver vare sig I2C, RS-232 eller liknande lågprestandaanslutningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
...

Ni gunstig junkrar drar fram helt marginella användningsområden inom industri, belysning med mera. 99.99% av världens PC-användare kommer aldrig i närheten av sådana situationer. Ingen vanlig människa behöver vare sig I2C, RS-232 eller liknande lågprestandaanslutningar.

RS232 klarar förvisso 1 Mbit/s under vissa omständigheter men min andemening var fortfarande inte att RS232 skulle vara kvar pronto, utan att dylika protokoll i modernare tappning skulle kunna införlivas i PC som RS485, etc. Ingen har vidare sagt det omvända, att RS232 skulle "ersätta" USB lika lite som tvärt om. Datahastigheten är helt oväsentlig om man inte förstår vad den ska användas till. Ett tangentbord, t.ex., blir inte bättre av en 1 GBit/s-lina. Trodde jag var en trivial observation men tydligen inte...

Att påstå att industri skulle vara ett marginellt användningsområde är för övrigt blott okunskap och som sådan rent ut sagt löjlig. Tillåt mig:

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
-------
Notis. Swec. skriver att en 25GByte stor fil kommer ta c:a 70 sekunder att föra över. Detta innebär alltså en effektiv hastighet på 25'000MByte/70s=~357MByte/s. 357MByte/s*8bit=~2857Mbit/s.

Så man kanske ska räkna med drygt 350-400Mbyte/s när det kommer till USB3. Då räcker PCI-gen 2 definitivt till.

Med andra ord har USB3 kommit ikapp Firewire 3200. Tror dock Firewire lämpar sig bättre för högpresterande behov med tanke på historien.

Och allt snack om att Firewire är ovanligt... Jag förstår det inte riktigt. Firewire 400 sitter väl på varenda dator nuförtiden. Jag har inte sett en enda nytillverkad dator de senaste 5 åren som inte har Firewire 400.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Det finns inget nytt pc-spel som använder sig av RS232, därmed finns det ingen mening att ha porten. Detsamma gäller såklart most och canbus etc. (inga nya spel stöder standarden = skitstandard, gäller inom precis alla områden) Kanske lite av en straw man, men folk är så begränsade i persondator-användningsområden utanför sitt.
Tänk istället att det finns olika grupper, för min del duger en 30kr mus hur bra som helst, men för det skall jag inte vara så instängd så att jag inte kan förstå att det finns folk som vill lägga ut 200-300kr på en mus.

Nå industrin utvecklas fort framåt tack vare att de har utnyttjat konsumentmarknaden. Ett tydligt exempel är bråken med olika buss-standader. http://www.sweetnet.org/SweetNet/SwDok5.nsf/0/258684d339f629eec12565b3006fcade/$FILE/jdscan4.pdf Där lösningen för många har blivit ethernet, som inte alls är ett realtids-nätverk(deterministisk). Men eftersom det är så otroligt fort, så går det oftast bättre ändå. (dessutom billigt)
Tar vi simuleringar (vilket fler företag idag gör) så behöver man inte längre ha en svindyr "superdator", det går t.o.m. använda en vanlig pc om man slänger in ett schysst grafikkort. Flera simuleringsprogramvaror har idag har gått över till windows från unix. Nu körs dock ofta sql databasen och vissa beräkningsdelar på en annan dator. (inom robotsimulation, kan man låta en riktig robots-styrenhet sköta beräkningar av robotens rörelser).

Nå helt klart är att industrin har utvecklas framåt tack vare konsumentmarknaden. Detta tjänar vi alla på, då vi får bättre och billigare produkter från industrin. Men våra persondatorer utvecklas inte så mycket tack vare industrin (i början gjorde det mer, sedan visst entusiastmarknaden som in sin tur påverkar den vanliga).
Och frågan är om persondatorn för vanliga konsumenter kommer ta en annan väg?
Vanliga datoranvändare vill ha så få kablar/portar och "dritt" som möjligt på alla deras apparater, dator, bil som tv, inget undantag. För professionella användare kan detta vara ett problem, att svenssons-produkter inte längre duger åt dem utan de måste köpa professionella produkter.

Tar vi Rs232 så har alla riktiga datornördar programmerat denna port, hela denna folkgrupp vill jag knappast kalla för professionella användare. Men en stor del av alla datoranvändare använder ej porten, inte ens folk som lägger uppemot 2000kr på ett moderkort.
Hade användare idag valt moderkort med rs232 före andra, så hade allt fler moderkort med denna port gjorts. Så det är egentligen marknaden som styr. Där man kan klaga på att marknaden (folket) väljer moderkort utan en viss finess, för att man och andra använder denna finess, och det vore bra om finessen vore standard på alla persondatorer.

Så jag tror på att en vanlig standard pc kommer få allt mindre portar & kablar, folk vill ha små tysta maskiner med få kablar/uttag att välja på. Detsamma med chassien, bara plats för 2 hårddiskar är väl standard på en billig märkesdator. Men då de flesta som köper en sådan, har ej behov för fler hårddiskar så är detta inget större problem.

Visst hur framtidens vanliga persondator kommer se ut är svårt att spekulera i, ser man bakåt så har folk skaffat allt mer högljuda makapärer. Men användningsområdet för datorn har ändrats, många idag har igång dem 24h/dygnet, så jag tror allt att folk kommer satsa på tystare surf/kontorsdatorer. Dock kommer många ha en riktig kraftig dator i hemmet, men alla datorer i hemmet behöver inte dura som ett reaplan. (surfdatorn och htpcn)

*edit, förklaring ifall någon ej visste*
Realtid in datorsammanhang har inte samma betydelse som i vanligt.
Realtidssystem behöver inte vara effektiva och snabba (vilket inte hindrar att många är det), det kritiska kravet är istället tidsmässig förutsägbarhet i "worst case" scenarion http://sv.wikipedia.org/wiki/Realtidssystem

*edit2* Då en viss produkt är "ny", tycker folk det ofta det är roligt med en massa knappar och dylikt. Det var inte längre sedan mer knappar på en fjärrkontroll var likamed en bättre tv. Men idag har många tröttnat på uppemot 20 onödiga knappar på en fjärrkontroll som de aldrig använder. Detsamma med bil, en jävla massa knappar och spakar var status. Typ ju mer de var och ju obegripligare deras funktion var, ju bättre var det. Men idag går det mot så få knappar som möjligt, men inte finesser. (de skall sköta sig själv) När OSD meny kom på tvn så var det samma sak där, ju fler menyer ju bättre var det. Idag så är inte många menyer fel, men det skall samtidigt vara enkelt att göra grundinställningarna.
Detsamma är det med persondatorn, "alla" vill ha en massa uttag på ljudkortet vare sig de använder dessa eller ej. Men snart kommer nog folk tröttna på detta som med allt det andra.
Där nu Rs232 & parallellporten är sådana portar/uttag som inte längre är status.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

MBY du kan ju koppla in så mycket mer till din dator än de där 8 sakerna.
USB protokollet säger ju att med tillräckligt många USB-hubbar så kan du ju få in minst 127 enheter.
Gött mos med hårddiskar, skrivare, scanners, joysticks, mp3-spelare, digital-tv, tv-in, usb-minne, nätverk och allt inom en 5 meters radie. Du behöver ju inte ens resa dig från kontorsstolen. Bara kasa runt på den.
Du kan ju även programmera PLC med den idag.

Men jag förstår vad du menar.
Hur kan man kalla en bus för universell ifall den låser en till ett enda protokoll?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att påstå att industri skulle vara ett marginellt användningsområde är för övrigt blott okunskap och som sådan rent ut sagt löjlig. Tillåt mig:

Då kanske du som har kunskapen kan berätta för oss okunniga om hur stor procent av PC-marknaden som är industri-PC.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
MBY du kan ju koppla in så mycket mer till din dator än de där 8 sakerna.
USB protokollet säger ju att med tillräckligt många USB-hubbar så kan du ju få in minst 127 enheter.
Gött mos med hårddiskar, skrivare, scanners, joysticks, mp3-spelare, digital-tv, tv-in, usb-minne, nätverk och allt inom en 5 meters radie. Du behöver ju inte ens resa dig från kontorsstolen. Bara kasa runt på den.
Du kan ju även programmera PLC med den idag.

Men jag förstår vad du menar.
Hur kan man kalla en bus för universell ifall den låser en till ett enda protokoll?

What??? För det första vet jag detta naturligtvis, för det andra argumenterade jag just för att det är rätt fånigt med fler än åtta USB-portar på bakstycket och mellan raderna bör ju alla vara medvetna om att om dessa har två hostar kan du koppla på 2*127 enheter vidare. Jag vet inte riktigt om du var ironiskt för just detta med hundratals enheter "inom 5 meter" är ju rätt komiskt. Intressant sätt att göra en svaghet till en styrka. Jag har vidare ingenstans argumenterat på USBs bekostnad och missunnar ingen som sagt 16 USB-portar på datorn eller ens 16 hosts, men det är ju löjligt med tanke på att varje host kan driva 127 enheter. Menar du verkligen att flera hostar och flera hundra enheter på USB via kablar om högst 5 meter (utan repeater/aktiva hubbar) är något "lysande"? Mysigt kanske att bygga in sig i en väv av styva kablar med kontakter som lätt lossnar, men produktivt? Nä. Men du kanske var ironisk hela vägen och då var det ju ingen dålig ironi, bara det att den saknade smileys. Vidare är USB inte snällt mot CPU (i motsats till vad någon påstått) och overheaden ökar med bandbredden vilket är ett problem som framtiden måste lösa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Då kanske du som har kunskapen kan berätta för oss okunniga om hur stor procent av PC-marknaden som är industri-PC.

Läste du vad jag skrev? Jag har inte talat om att industri-PC är en stor andel, hade det varit så hade det inte varit några problem eftersom just dessa i regel har 2-4 RS232. Det jag talade om är att även industrier väljer COTS-PC, i synnerhet på utvecklingsavdelningen då datorn även behöver saker som skärm, hygglig grafik, stor hårddisk, CD osv. Det är ju just det som är själva kärnan: industri-PC används inte i någon större utsträckning annat än till fasta och/eller inbäddade installationer. Annars är laptops vanliga och stationära över-disk-PC (alltså COTS). För övrigt tror jag att industri-PC har en marknadsandel runt 4%, men den siffran är några år gammal. Att dessa inte är jättevanliga utanför fasta och inbäddade system torde framgå av studiebeök i industri. Det är, som sagt, främst utvecklingsavdelningen och icke-automatiserad produktion jag avser där snack över RS232 behövs. Där används COTS-PC med drösar av USB-donglar och instickkort.

Edit: Det var förstås dumt av mig att ta upp och slå ett slag för alternativa protokoll i tråden då folk helt förutsägbart missförstår mig för att polemisera USB versus något annat. Den enda jag har att säga är egentligen att "U" i USB är illa valt och USB ingalunda är en ersättare till alla andra protokoll, bara ett komplement.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det här är nice för mig! Nu kanske det kommer USB-ljudkort med ordentligt med I/O

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
RS232 klarar förvisso 1 Mbit/s under vissa omständigheter

Vissa omständigheter. Klura du ut hur länge du får sitta och vänta för att fylla en 64GB flashsticka i 1mbit hastighet... Jag gjorde det själv nyss, och började skratta.

Det är ju därför dessa anslutningar togs bort, inte bara seriellport utan parallell, floppy med mera. De var ineffektiva och LÅNGSAMMA.

Citat:

min andemening var fortfarande inte att RS232 skulle vara kvar pronto, utan att dylika protokoll i modernare tappning skulle kunna införlivas i PC som RS485, etc.

Varför då? Finns ingen anledning!

Behöver du en udda kontakt med ett skumt protokoll, skaffa ett instickskort eller en extern dosa som du pluggar in i en USB-kontakt. Finns ingen anledning att varenda PC ska utrustas med anslutningar som knappt någon människa använder, och absolut INGA konsumentprodukter ansluter till. Det blir bara meningslösa merkostnader för både tillverkare och köpare.

Det är ju därför som anslutningar istället skalas av från våra datorer och arbete pågår med att unifiera så mycket som möjligt till så få gränssnitt som möjligt. Detta för att minska kostnaderna och öka flexibiliteten.

Citat:

Datahastigheten är helt oväsentlig om man inte förstår vad den ska användas till. Ett tangentbord, t.ex., blir inte bättre av en 1 GBit/s-lina. Trodde jag var en trivial observation men tydligen inte...

Du kan ju rolleysa hur mycket du vill, men faktum kvarstår att ingen vanlig användare har användning för udda kontakter med extremt dåliga prestanda. Tangentbord behöver inte gigabitlinor, men vi ansluter inte längre tangentbord till sin egen dedikerade kilobitlina; det finns ingen praktisk anledning till att ha det på det viset.

De går istället i en USB-kontakt som senast nästa år kommer att kunna trycka över FLERA gigabit per sekund, om enheten behöver det. Nu kan du sticka tangentbordet i fronten på datorn, eller i skärmen, om det passar dig bättre. Mycket bättre än att vara låst till en unik plugg som bara kan användas för ett enda syfte.

Citat:

Att påstå att industri skulle vara ett marginellt användningsområde är för övrigt blott okunskap och som sådan rent ut sagt löjlig. Tillåt mig:

Att påstå att industri-PCar skulle vara något ANNAT än ett marginellt användningsområde är rent löjeväckande. Du bländas av ditt eget ego när du påstår något annat. Blanda inte samman begrepp som samhällsnytta (där industri-PCar har stort värde) och marknadsandel (där de har nästan försvinnande liten).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Vissa omständigheter. Klura du ut hur länge du får sitta och vänta för att fylla en 64GB flashsticka i 1mbit hastighet... Jag gjorde det själv nyss, och började skratta.

Det är ju därför dessa anslutningar togs bort, inte bara seriellport utan parallell, floppy med mera. De var ineffektiva och LÅNGSAMMA.

Då kan du försöka klura ut hur lång tid det tar för dig att koda ett usbgränssnitt från scratch?
Usb kom för att det behövdes ett snabbare gränssnitt för vissa tilllämpningar till datorer, gränssnittet har ett komplext header vilket gör det onödigt svårt för vissa tillämpningar.

Du missbrukar sedan ordet ineffektiv, rs232 är tusan så mycket effektivare för många tillämpningar i.o.m. att den är så lätt att slänga upp.

*edit*
För att göra en liknelse. Tänk usb som en stor grävmaskin på 10ton, rs232 som en vanlig spade. När grävmaskinen uppfanns försvann spaden då? Är det praktisk att använda 10tons grävmaskinen(usb) överallt istället för en spade(rs232)?
Grävmaskinen(usb) har alltså inte ersatt spaden(rs232) för allt, men visst har den tagit över en del arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Behöver du en udda kontakt med ett skumt protokoll

Rs232 är ett av de enklaste protokollen som finns, knappast något skumt. Det ingår i de flesta dator-relalerade utbildningar att koda med detta protokollet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
skaffa ett instickskort eller en extern dosa som du pluggar in i en USB-kontakt. Finns ingen anledning att varenda PC ska utrustas med anslutningar som knappt någon människa använder, och absolut INGA konsumentprodukter ansluter till. Det blir bara meningslösa merkostnader för både tillverkare och köpare.

Jag håller tyvärr med dig, dock inte riktigt av samma anledning. Jag är mycket för stilrent, och jag har fått den uppfattning att många andra inte vill ha portar som de aldrig kommer använda. Bara kolla här på forumet, inte ens här vill en klar majoritet ha kvar rs232 vad jag kan se. (ändå är det datorintresserade folk) När då datorer säljs på siba, elgiganten etc till folk som inte kan ett skit, så är mindre portar som de aldrig använder bara bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Att påstå att industri-PCar skulle vara något ANNAT än ett marginellt användningsområde är rent löjeväckande. Du bländas av ditt eget ego när du påstår något annat. Blanda inte samman begrepp som samhällsnytta (där industri-PCar har stort värde) och marknadsandel (där de har nästan försvinnande liten).

Industripcn har klart minskas i andel när persondatorn håller på att bli var persons egendom. Men det finns många privatpersoner som använder dessa portar. Dock är det helt klart en majoritet som inte gör det, och jag tycker det inte på något sätt är konstigt att de försvinner från standarddatorer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Usb kom för att det behövdes ett snabbare gränssnitt för vissa tilllämpningar till datorer, gränssnittet har ett komplext header vilket gör det onödigt svårt för vissa tillämpningar.

USB är mer komplext, visst. Men så är det ju med typ allt inom datorvärlden. VGA-sladdens RGB-signaler och syncpinnar styr i det närmaste direkt katodstrålen i en gammaldags bildskärm, medans displayport kräver en ASIC för att dekoda bildsignalen och få upp den på en skärm... Stengamla datorer som C64 till exempel hade ingen nord/sydbrygga, ingen minneskontroller; de använde SRAM-chipp som satt i stort sett direkt på processorns data- och addressbussar. Busenkelt att hantera i sin simplicitet, du kunde alltid lita på att en C64 bar sig åt som en annan; minimisystemkrav osv existerade inte. Ville man få ut all kräm ur burken satt man och räknade cykler för att passa in sina instruktioner inom utrymmet för varje rasterrad, du riskerade inte ens waitstates för minnesrefresh, eftersom maskinen inte använde DRAM...

Simplare för programmeraren, jaföfan! Men vill vi tillbaks dit?

Citat:

Du missbrukar sedan ordet ineffektiv, rs232 är tusan så mycket effektivare för många tillämpningar i.o.m. att den är så lätt att slänga upp.

Tjah, det beror nog på vilket perspektiv man har. Menar man från programmerarens, så vinner du. Menar man ur tillverkarens, och användarens, så... RS-232 definierar 25 pinnar där endast två av dem är för själva dataöverföringen. Resten är en massa bôs för kontroll och flödesreglering. Jag vet inte om du minns, men den gamla seriellkontakten var gigantisk och jobbig att koppla in om den satt illa till, sladden fet och bökig att ha att göra med. USB gör på ett logiskt plan samma sak med 1 pinne (två rent fysiskt iofs). Dessutom var sladdänden man satte in i datorn av honkön, så gud nåde dig om du ryckte till i den, då kunde pinnarna böjas åt fanders...

Citat:

Grävmaskinen(usb) har alltså inte ersatt spaden(rs232) för allt, men visst har den tagit över en del arbete.

Tja, ur konsumentens perspektiv så är USB inte bara grävmaskin, den är spade OCKSÅ, samt kratta, sekatör, gräsklippare, vattenspridare, gödselstroller, lövräfsa, skruvmejsel, skiftnyckel, hammare, fogsvans, vinkelkap, TIG-svets och bockkran. Samt en hel del annat också.

Citat:

Rs232 är ett av de enklaste protokollen som finns, knappast något skumt. Det ingår i de flesta dator-relalerade utbildningar att koda med detta protokollet.

Jo, men det motiverar ju inte att vi bara för den sakens skull ska ha en seriellport på varenda dator som tillverkas nu och i framtiden. EEPROM-brännare används också flitigt i sådana utbildningar, men typ ingen utom hobbypulare har egentligen användning för sånt längre.

Det är klart att det finns användningar för RS-232 ur ett rent pedagogiskt perspektiv, eller inom vissa speciella tillämpningar. Därför finns det ju seriellportar att tillgå i form av expansionskort (till och med i PCIe-formfaktor, vilket torde vara ironi i dess renaste form, lol), eller som små sladdkonverterare som pluggas i en USB-kontakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Vissa omständigheter. Klura du ut hur länge du får sitta och vänta för att fylla en 64GB flashsticka i 1mbit hastighet... Jag gjorde det själv nyss, och började skratta.

Vi andra kan skratta åt dig då du i princip räknade ut hur lång tid det tog att cykla till månen i stället för att åka raket varpå du drog slutsatsen att cyklar är sämre än raketer för att dig till affären.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Det är ju därför dessa anslutningar togs bort, inte bara seriellport utan parallell, floppy med mera. De var ineffektiva och LÅNGSAMMA.

Ineffektiva? Yeah! Långsamma? Se ovan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Behöver du en udda kontakt med ett skumt protokoll, skaffa ett instickskort eller en extern dosa som du pluggar in i en USB-kontakt. Finns ingen anledning att varenda PC ska utrustas med anslutningar som knappt någon människa använder, och absolut INGA konsumentprodukter ansluter till. Det blir bara meningslösa merkostnader för både tillverkare och köpare.

Ja? Om man har ett "udda och skumt" protokoll (varken USB eller RS232 är ett protokoll) kan man köpa en "dosa". Men eftersom du inte vet att RS232 varken är skumt eller udda och uppenbart inte läst vad jag skrivit kanske du ska fundera en gång eller två innan du gör dig till allmänt åtlöje igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Det är ju därför som anslutningar istället skalas av från våra datorer och arbete pågår med att unifiera så mycket som möjligt till så få gränssnitt som möjligt. Detta för att minska kostnaderna och öka flexibiliteten.

Haha, du låter som en jäkla säljare. Teknikförståelse? Nada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Du kan ju rolleysa hur mycket du vill, men faktum kvarstår att ingen vanlig användare har användning för udda kontakter med extremt dåliga prestanda.

Tangentbord behöver inte gigabitlinor, men vi ansluter inte längre tangentbord till sin egen dedikerade kilobitlina; det finns ingen praktisk anledning till att ha det på det viset.

Men USB har ju sämre prestanda? Huh? Jo, USB har hög overhead och ger högre CPU-last och är inte lämpligt för annat än burst-sändning. Tangentbord har vidare en dedikerad "lina" inom HID-specen och PS/2-tangentbord hade I2C. Var har jag sagt att tangentbord behöver en "dedikerad" lina? Var har jag sagt det? (Det finns dock ett annat skäl av ett helt annat slag men det har vi inte gått in på).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
De går istället i en USB-kontakt som senast nästa år kommer att kunna trycka över FLERA gigabit per sekund, om enheten behöver det. Nu kan du sticka tangentbordet i fronten på datorn, eller i skärmen, om det passar dig bättre. Mycket bättre än att vara låst till en unik plugg som bara kan användas för ett enda syfte.

Ohh, FLERA gigabit? Det är ju det enda man behöver när det gäller en standard, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Att påstå att industri-PCar skulle vara något ANNAT än ett marginellt användningsområde är rent löjeväckande. Du bländas av ditt eget ego när du påstår något annat. Blanda inte samman begrepp som samhällsnytta (där industri-PCar har stort värde) och marknadsandel (där de har nästan försvinnande liten).

Men läs vad jag skrivet och sluta var så djälva kaxig! Du vet uppenbarligen inte vad jag talar om och du föll i precis den fällan jag redan två gånger talat om; att ställa en port mot en annan som om de vore jämförbara. USB är bra men ersätter RS232 lika mycket som raketer ersätter cyklar! Jag har nu sagt att industri-PC är ovanligt även i industrin på grund av deras brister att fungera som desktop. Eftersom du inte läser vad jag skriver utan fantiserar själv ihop påståenden som du fäktar mot (dvs straw mans) behöver ingen ta dig på allvar.

Ska man verkligen behöva ta någon som lolar sig själv på minsta allvar när det så uppenbart brister i dennes ordförståelse och begreppssfär? Hade USB varit "universellt" hade vi inte behövt ethernet, vi hade inte behövt VGA/DVI/HDMI, inte RS232 eller phonojack, inte S/PDIF, inte SATA, eSATA, PCIe eller någon annan IO ö.h.t.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
USB är mer komplext, visst. Men så är det ju med typ allt inom datorvärlden. VGA-sladdens RGB-signaler och syncpinnar styr i det närmaste direkt katodstrålen i en gammaldags bildskärm, medans displayport kräver en ASIC för att dekoda bildsignalen och få upp den på en skärm... Stengamla datorer som C64 till exempel hade ingen nord/sydbrygga, ingen minneskontroller; de använde SRAM-chipp som satt i stort sett direkt på processorns data- och addressbussar. Busenkelt att hantera i sin simplicitet, du kunde alltid lita på att en C64 bar sig åt som en annan; minimisystemkrav osv existerade inte. Ville man få ut all kräm ur burken satt man och räknade cykler för att passa in sina instruktioner inom utrymmet för varje rasterrad, du riskerade inte ens waitstates för minnesrefresh, eftersom maskinen inte använde DRAM...

Fortsätt gärna blanda äpplen och päron och inte inse att du talar mot dig själv. Varför har vi en displayport om USB är så jäkla "universellt"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Simplare för programmeraren, jaföfan! Men vill vi tillbaks dit?

Nä, det är klart. Teknikutvecklingen kommer sig ju av att man gör livet surt för programmerare. Ju svårare de är för dem att gränssnitta med en MCU eller med något ö.h.t, desto bättre blir det för användaren... Falsk dikotomi så det förslår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Tjah, det beror nog på vilket perspektiv man har. Menar man från programmerarens, så vinner du. Menar man ur tillverkarens, och användarens, så...

Jo, det är klart att det är enklare för tillverkaren av en produkt att han måste implementera USB i varje liten hårdvara som ska kunna styras från PC och ta fram drivrutiner och/eller end-user-programvara som helst ska vara propreitär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
RS-232 definierar 25 pinnar där endast två av dem är för själva dataöverföringen. Resten är en massa bôs för kontroll och flödesreglering. Jag vet inte om du minns, men den gamla seriellkontakten var gigantisk och jobbig att koppla in om den satt illa till, sladden fet och bökig att ha att göra med. USB gör på ett logiskt plan samma sak med 1 pinne (två rent fysiskt iofs). Dessutom var sladdänden man satte in i datorn av honkön, så gud nåde dig om du ryckte till i den, då kunde pinnarna böjas åt fanders...

Suck. För det första definierar full RS232 tio signaler varav nio används till PC, för det andra så är ju dessa _två_ signaler vad man är ute efter plus retur i form av jord. Alltså klarar man sig på tre pinnar i de flesta sammanhang. Som jag _tydligt_ skrev förut skulle man kunna använda en kontakt i stil med RJ11 och en extra pinne för t.ex. strömförsörjning då detta är allt som krävs i de flesta fall. I själva verket är två (endast RX _eller_ TX samt jord) mycket vanligt och RJ11 är nästan de-facto-standard när man använder seriekommunikaiton idag. Det var 25 år sedan PC hade DSUB-25 för RS232, ända sedan PS/2 har DSUB-9 varit standard och det finns ingen anledning att ha kontakten så stor heller och parallellporten med sina 25 pinnar har jag ju varit negativ till tidigare i tråden - läs vad jag skriver i stället för att fantisera ihop egna motståndarargument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Tja, ur konsumentens perspektiv så är USB inte bara grävmaskin, den är spade OCKSÅ, samt kratta, sekatör, gräsklippare, vattenspridare, gödselstroller, lövräfsa, skruvmejsel, skiftnyckel, hammare, fogsvans, vinkelkap, TIG-svets och bockkran. Samt en hel del annat också.

Ja, men inte ett universellt serieprotokoll och inte simplifierat. USB är mindre lämpligt till nätverkande, till kontinuerlig övervakning, där CPU-lasten ska vara låg, där långa avstånd ska tillryggaläggas, där låg overhead är viktigt. USB har en del standardiserade protokoll som HID, men i mångt och mycket är det upp till användaren att definiera högre lager vilket sällan kan göras utan drivrutiner och annat utvecklingsarbete. USB är fördyrande för många enkla hårdvaror. DC-signaleringen gör det väldigt dyrt att repetera signalen och måste längre avstånd täckas måste man ta till ethernet. Liknande nackdelar (men inte samma, dock överlappande) finns givetvis med RS232, centronix, RS485, Modbus, I2C, SPI, SATA eller vilket system som helst. Poängen är förstås att USB inte ersätter allt utan är ett komplement, precis som RS232.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Jo, men det motiverar ju inte att vi bara för den sakens skull ska ha en seriellport på varenda dator som tillverkas nu och i framtiden. EEPROM-brännare används också flitigt i sådana utbildningar, men typ ingen utom hobbypulare har egentligen användning för sånt längre.

Helt ogiltig analogi. Hur många har _någonsin_ använt EEPROM-brännare? Det är en specifik hårdvara, geni där, och moderna EEPROM-brännare kan precis lika gärna använda USB. Hur "enhet X" kan vara ett argument mot dess protokoll är det ingen i detta universum som förstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Det är klart att det finns användningar för RS-232 ur ett rent pedagogiskt perspektiv, eller inom vissa speciella tillämpningar. Därför finns det ju seriellportar att tillgå i form av expansionskort (till och med i PCIe-formfaktor, vilket torde vara ironi i dess renaste form, lol), eller som små sladdkonverterare som pluggas i en USB-kontakt.

JA! Grattis! Du har kommit på det också! Jag har bara talat om sådana ett antal skärmfullar nu. Det du *tror* att du gör är att försvara USB, men det du i själva verket gör är att visa att du inte kan läsa och har svårt att förstå att USB inte ens är angripet. Det jag specifikt försökt säga var att "U" som i "Universal" är ett illa valt namn. Precis som jag skrev tidigare var det nog olyckligt att jag ens tog upp andra protokoll i denna tråd eftersom vissa mähän inte gör annat än missförstår. Vissa har tagit upp FireWire, vilket i sitt sammanhang är en alldeles förträfflig standard, men nej, det är killen som påpekar att rätt port till rätt applikation inte är en dum idé som ska få utstå en massa ovett.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot

Drygheten har nått nya oanade höjder!

Det har aldrig slagit er att ni argsint jämför äpplen och päron?

RS-232 och USB har två vittskilda användingsområden, vidare angående Universell så är har den blivit just universell. USB dyker upp på alla möjliga tekniska prylar i dagsläget. Sen så kan man tolka ordet universell hur man vill men jag är övertygad om att de snubbar som tagit fram protokollet knappast var ett gäng efterblivna idioter utan visste gott och väl vad man sysslade med. USB är inte avsett för de funktioner som RS-232 uppfyller.

Sen kan man tycka vad man vill om USB, personligen tycker jag att det suger. Har man en gång använt en FireWire-HDD t.ex. så inser man hur extremt lamt USB är. Men en USB-disk är mycket billigare än en FireWire-disk så vad väljer Jonas Andersson när han står på SIBA? Jo en USB-disk och så sprids USB ännu mer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag ser inte anledningen til diskussionen..... vardera protokoll är utvecklad för olika användningsområden som varit adekvata vid tidspunkten och har utvecklats eller bytts ut helt. alla har tjänat sitt syfte bra, men tål inte jämförelse över konsumentplatformernas användningsområden. Jag vill ha trådlös usb men det löser man nog strax med snabbare blutooth eller nåt som kan använd båda protokollerna, för dom två har ju FAKTISKT liknande användningsområden på många sätt och produkter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Drygheten har nått nya oanade höjder!

Det har aldrig slagit er att ni argsint jämför äpplen och päron?

RS-232 och USB har två vittskilda användingsområden, vidare angående Universell så är har den blivit just universell. USB dyker upp på alla möjliga tekniska prylar i dagsläget. Sen så kan man tolka ordet universell hur man vill men jag är övertygad om att de snubbar som tagit fram protokollet knappast var ett gäng efterblivna idioter utan visste gott och väl vad man sysslade med. USB är inte avsett för de funktioner som RS-232 uppfyller.

Sen kan man tycka vad man vill om USB, personligen tycker jag att det suger. Har man en gång använt en FireWire-HDD t.ex. så inser man hur extremt lamt USB är. Men en USB-disk är mycket billigare än en FireWire-disk så vad väljer Jonas Andersson när han står på SIBA? Jo en USB-disk och så sprids USB ännu mer.

Bra sagt!

Det är åtminstone inte jag som jämför äpplen och päron (och påtalar just detta) och favoriserar inte den enda efter den andra. LennyV däremot, verkar inte alls inse att användningsområdena på sin höjd är snudd överlappande men att deras bevekelsegrund är så helt olika att någon jämförelse av typ LennyVs faller på sin egna dumhet. Och återigen, ingen har baktalat USB i denna tråd, bara påtalat dess olämplighet till vissa applikationer. Precis som du säger är USB inte avsett till vissa funktioner och passar sig bäst till saker som verkligen massproduceras i så milda grad att förlusten i tid och pengar för att utveckla för USB nästan helt äts upp av antalet.

Jag håller helt med dig till fullo. FireWire är helt överlägset i vissa fall där USB som ligger i USBs "intressesfär". Just "U" i USB kan vara den marknadsploj som gjort att FireWire inte fått fäste och folk efterfrågar USB till precis allt, inklusive okynnesprylar som julgranar och fläktar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag ser inte anledningen til diskussionen..... vardera protokoll är utvecklad för olika användningsområden som varit adekvata vid tidspunkten och har utvecklats eller bytts ut helt. alla har tjänat sitt syfte bra, men tål inte jämförelse över konsumentplatformernas användningsområden. Jag vill ha trådlös usb men det löser man nog strax med snabbare blutooth eller nåt som kan använd båda protokollerna, för dom två har ju FAKTISKT liknande användningsområden på många sätt och produkter.

Ja, diskussionen är rätt märklig egentligen. För tredje gången ska jag nog säga att det var ett misstag att ö.h.t. ta upp något annan standard än USB i en USB-tråd då folk lätt blir protektionistiska, ser alla påpekanden och retoriska frågor som ett "hot" och faller i fällan om "villafarelsen kring den typiska användaren". Det är då man kan komma med helt vettlösa insinueringar som att 99.99% [av LennyV helt påhittad siffra] av alla PCs finns utanför industrin. Krydda med lite lögn om att jag talat om specifikt industri-PC (vilket ju är precis tvärt om mot vad jag sagt) och låtsas slutligen som om jag vill byta ut USB mot RS232(!) eller ser dessa som konkurrenter och man har sitt 'case'. Ska man hårddra det är det enda jag undrat är om det är för mycket begärt att en RJ11, skruvplint eller header kan finnas på moderkortet (när ändå testpunkterna finns!), då USB ju kan stackas ganska godtyckligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bra sagt!

Det är åtminstone inte jag som jämför äpplen och päron (och påtalar just detta) och favoriserar inte den enda efter den andra. LennyV däremot, verkar inte alls inse att användningsområdena på sin höjd är snudd överlappande men att deras bevekelsegrund är så helt olika att någon jämförelse av typ LennyVs faller på sin egna dumhet. Och återigen, ingen har baktalat USB i denna tråd, bara påtalat dess olämplighet till vissa applikationer. Precis som du säger är USB inte avsett till vissa funktioner och passar sig bäst till saker som verkligen massproduceras i så milda grad att förlusten i tid och pengar för att utveckla för USB nästan helt äts upp av antalet.

Nej, jag försökte mest påtala försiktigt utan att ta sida att det faktiskt är två olika världar som jämförs. Dock så är Swec. en fanatisk plats att befinna sig på och vidsynhet och objektivitet lyser allt som oftast med sin frånvaro. Så när när en sån som du (påläst, insatt och arbetandes inom området) gör ett utalande som på något sätt kan vinklas eller totalt missuppfattas så görs du per automatik till en levande skjutdocka.

Att RS-232 och USB inte har samma användningsområde är, i alla fall för mig, självklart.

[QUOTE]
Jag håller helt med dig till fullo. FireWire är helt överlägset i vissa fall där USB som ligger i USBs "intressesfär". Just "U" i USB kan vara den marknadsploj som gjort att FireWire inte fått fäste och folk efterfrågar USB till precis allt, inklusive okynnesprylar som julgranar och fläktar.
[/QUOTE]

Hahaha.

Det och att FireWire är utvecklat av Apple (tillsammans med IBM, Sony och TS). Så fort något är framtaget av Apple så vet vi ju vilket företag som måste vara emot det och satsa på någon liknande teknik istället, även om den är märkbart sämre.

FireWire är så mycket mer genomtänkt. Se bara på nya IEEE 1394c som använder samma RJ-45 kontakt som Ethernet och som kan växla mellan kommunikationsformerna. Det öppnar mängder med möjligheter.

För övrigt så har FireWire haft stöd för 3200Mbit/s sedan FireWire 800.

Alla blir i eld och lågor över USB3 med 4800Mbit/s när FireWire i princip har haft dessa hastigheterna länge redan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Bra inlägg igen, Dinoman!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej, jag försökte mest påtala försiktigt utan att ta sida att det faktiskt är två olika världar som jämförs. Dock så är Swec. en fanatisk plats att befinna sig på och vidsynhet och objektivitet lyser allt som oftast med sin frånvaro. Så när när en sån som du (påläst, insatt och arbetandes inom området) gör ett utalande som på något sätt kan vinklas eller totalt missuppfattas så görs du per automatik till en levande skjutdocka.

Att RS-232 och USB inte har samma användningsområde är, i alla fall för mig, självklart.

Precis. Det är ju lite egendomligt just på ett forum för datorer; man förväntar sig inte precis att merparten är "n00bs", även om det nu kanske är så. Jag har funderat länge och mycket på den här chimären "den typiska användaren" som alla utgår ifrån finns och utgår ifrån i sin argumentation. "Den typiska användaren", tänker man sig, är en sådan som man själv, förutom att man själv givetvis är "lite mer avancerad". Också dessa förbaskade "Agdor" ("hur ska Agda 89 kunna...?") dyker upp titt som tätt. Det är egentligen inte lönt att tala om den "typiska användaren" och gamers är inte ett dugg mer representativa än kontorsanvändare än industri än surfaren/mailaren. Och "Agdor" kan givetvis ha vilken kunskapsnivå som helst. Det är ju faktiskt inte så att alla använder MP3 och ingen använder RS232 eller alla använder USB till "allt" och FireWire till inget, osv. Man hade kunnat tro att datorentusiaster skulle kunna vara lite mer fria från förutfattade meningar och sig själv som skolexempel då dessa borde sett datorer i alla möjliga sammanhang, i hemmet, i industrin, i skolan, på jobbet, osv, samt en medvetenhet om att det finns allsköns protokoll, portar och standarder som är mycket ändamålsenliga i allt från kassaapparater till bilar - ingenting är "mer" typiskt eller automatiskt "bättre" än något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hahaha.

Det och att FireWire är utvecklat av Apple (tillsammans med IBM, Sony och TS). Så fort något är framtaget av Apple så vet vi ju vilket företag som måste vara emot det och satsa på någon liknande teknik istället, även om den är märkbart sämre.

FireWire är så mycket mer genomtänkt. Se bara på nya IEEE 1394c som använder samma RJ-45 kontakt som Ethernet och som kan växla mellan kommunikationsformerna. Det öppnar mängder med möjligheter.

För övrigt så har FireWire haft stöd för 3200Mbit/s sedan FireWire 800.

Alla blir i eld och lågor över USB3 med 4800Mbit/s när FireWire i princip har haft dessa hastigheterna länge redan.

Ja, detta är också märkligt. Själv försöker jag bedöma tekniker utefter deras egna meriter, inte vilket företag som står bakom (om inte företaget inför en patent-problematik eller liknande). Att USB inte heter något med "IEEE NNNN" säger ju också något!

Datorhistorien har tagit en del knepiga vändningar på grund av hur saker uppfattas. Detta är förstås banalt, men det är synd att detta ska försvaras när det påtalas. Ej alla standarder har försvunnit därför att de är omoderna eller långsamma och ej alla standarder har blivit kvar för att de är moderna och snabba. Flera försök gjordes t.ex. på 80-talet att lansera nya varianter av disketter men då folk redan då tyckte illa om vanliga disketter och en diskett med flera MB lagringskapacitet missidentifierades som någon "konkurrent" till hårddisken var dess saga all - den var ju kardinalt mycket långsammare. Optiska skivor har missidentifierats som HD-ersättare och hur många gånger har inte tangentbordet kallats för "omodernt", trots att ingen som helst ersättare existerar. En del trodde på fullaste allvar att musen var modern och en ersättare till det urgamla tangentbordet. Folk missidentifierar kommande och tänkbara alternativa gränssnitt (haptiska, ögon-scanning, BCI, touchscreen, etc) som en "ersättare" till tangentbordet trots att de är komplement. Vi får verkligen hoppas att folk märker att tangentborden behövs när BCI eller ögonskanning blir var mans produkt (vi behöver inte vara rädda för något annat egentligen, det vore för otroligt)!
Komiskt nog var serieportar en gång nog mer universella än vad USB är idag, de användes till precis allt utom till de flesta skrivare. Idag har vi fler gränssnitt till PCn än förut och det beror på att de är mindre universella då det är svårt att tillgodose flera motsträviga behov samtidigt som överföringshastighet, multidrop, enkelhet, kabellängd, störkänslighet, affordance eller signaltyp, synkron, asynkron, analog, packet eller stream, stateless eller stateful, etc, etc, etc, etc. Det enda jag egentligen har att säga att det inte kan anses som speciellt typiskt att folk kopplar tiotals USB-enheter samtidigt till en dator utan extern hub, repeater eller annat, varvid det är fånigt med 16 USB-portar med minst fyra hostar på ett "vanligt" moderkort. I och med att varje host kan handhava 127 andra enheter kan man fråga sig om man inte skulle kunna få plats med en RJ11 någonstans på bakplåten, fronten eller åtminstone i datorn. Tvärtemot vad som påståtts i tråden finns såväl parallellt som seriellt gränssnitt kvar på nya moderkort. Har man tur finns det headers, extra tur så finns det kontakter men vanligen på sin höjd testpunkter. Ibland finns footprinten för själva drivkretsen (som är protokollmässig helt passivt), men den är inte monterad. Ändå är det mycket billigare än en enda USB-kontakt-på-bracket. Själv gillar jag inte parallellporten, har aldrig gjort. Den är klumpig, tar plats och kabeln är lika klumpig den, men jag har förståelse för att många vill ha kvar den då den är ett enkelt gränssnitt för amatörerelektroniker. Därför överlevde den också RS232 medan industrin får köpa in ännu en komponent som kan strula i form av donglar för RS232 som i vissa fall får _limmas_ fast då USB inte precis har världens mest glappfria kontaktstandard.

Jag kan inte påstå att jag "störs" av parallellporten och inte störs jag av USB. Ja, över huvud taget störs jag på vad som inte finns mer än vad som faktiskt finns. Även om jag inte skulle använda en parallellport eller 6 ljud-ut/ingångar (wtf - som om _varje_ dator skulle kopplas till surround-system. Snacka om att man borde få köpa sitt egna instickkort - en försvinnande liten del av alla konsumentdatorer torde användas så), så har jag full förståelse för att _någon_ kanske vill det. På samma sätt borde folk inte störas av min föreslagna RJ-kontakt för UART! Gör man det är man någon sorts datorofil som smeker bakplåten dagarna i ända! Mer UART och mer FireWire! Den senare är högpresterande och den förra är tidlös i sin enkelhet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

MBY, säg mig, när du knockat dina elever, hur tror du då att de kommer ihåg vad du lärt dem?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
MBY, säg mig, när du knockat dina elever, hur tror du då att de kommer ihåg vad du lärt dem?

Jag är inte lärare och har heller inte knockat någon!

Däremot kommer en del med "knockande" dåliga argument mot, tja, något som inget står för...

shagy: Blåtand har ju förmågan att bygga upp virtuella serieportar också, till skillnad från Wireless USB [vad jag vet]!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hade USB varit "universellt" hade vi inte behövt ethernet, vi hade inte behövt VGA/DVI/HDMI, inte RS232 eller phonojack, inte S/PDIF, inte SATA, eSATA, PCIe eller någon annan IO ö.h.t.

Suck. Jag orkar inte ens läsa hela din ordsvada, ungefär en tredjedel av den är smått argsint "gubbe-i-keps-det-var-bättre-förr"-orerande, det kvarvarande består av dryga och näsvisa personangrepp mot mig själv, samt allmän irritation över att U:et i USB inte betyder att USB ersatt alla andra anslutningar som finns... Vad ska man säga?

Så låt mig nu irritera dig ännu en gång med ett "lol"... Det finns inget annat att svara med, för inget jag säger skulle ändå accepteras av dig. Så jag försöker inte ens.

PS: häng inte upp dig på att U i USB inte betytt att SPDIF (som är ett protokoll, inte en anslutning - du gillar ju att vara dryg/näsvis så här får du lite tillbaks) blivit utbytt. USB heter USB därför att ett gäng jeppar på någon marknadsföringsavdelning tyckte att det skulle låta bättre så. Det är inget att fästa någon större signifikans vid. USB är ändå mer unversellt än RS-232 någonsin varit för övrigt...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Suck. Jag orkar inte ens läsa hela din ordsvada, ungefär en tredjedel av den är smått argsint "gubbe-i-keps-det-var-bättre-förr"-orerande, det kvarvarande består av dryga och näsvisa personangrepp mot mig själv, samt allmän irritation över att U:et i USB inte betyder att USB ersatt alla andra anslutningar som finns... Vad ska man säga?

Så låt mig nu irritera dig ännu en gång med ett "lol"... Det finns inget annat att svara med, för inget jag säger skulle ändå accepteras av dig. Så jag försöker inte ens.

PS: häng inte upp dig på att U i USB inte betytt att SPDIF (som är ett protokoll, inte en anslutning - du gillar ju att vara dryg/näsvis så här får du lite tillbaks) blivit utbytt. USB heter USB därför att ett gäng jeppar på någon marknadsföringsavdelning tyckte att det skulle låta bättre så. Det är inget att fästa någon större signifikans vid. USB är ändå mer unversellt än RS-232 någonsin varit för övrigt...

För all del, fortsätt du med lolande och ad homenim. Vad som skulle accepteras av mig är argument, men å andra sidan förstår du inte vad vi "argumenterar" om (du har t.ex. inte förstått att det _är_ anslutningar jag talar om i första hand och _varken_ USB eller RS232 är "protokoll". Du kan ju börja med att skilja på länklager/mediaskikt och applikationslager/värdskikt om du ska vara "näsvis").

Edit: Förlåt men det blir faktiskt rätt fånigt när argument bemöts inte av argument utan om misstänkliggöranden. "Absolut ingen som använder" och "långsammare" är de enda argument jag kunnat skönja från dig och dessa har jag ju bemött sakligt. Det ena är inte mer sant än att få datorer använder fem-sex ljudportar trots att majoriteten av moderkort har dessa och det andra argumentet är osakligt och visar på en oförståelse för sakens natur. Båda argumenten har jag mött sakligt och jag har också förekommit en del argument som inte dykt upp än, men som framförts i andra sammanhang eller skulle kunna dyka upp. Det hela reduceras till att du med osakliga näbbar och klor argumenterar mot ett gränssnitt fast du tror att du argumenterar för något som faktiskt ingen alls argumenterat mot. Till råga på allt tror du att du kan visa hur dåligt UART-kommunikation är genom att hitta på(!) bra skäl för USB, när det i själva verket är så att RS232 är bra på saker som USB inte är, och vice versa. Påminner om när folk desperat argumenterar för ett enda OS eller programmeringsspråk i tron om att det gör andra ditton mindre lämpliga. Falska analoger och falska jämförelser i kombination med förment tvåsvarsfrågor som egentligen har tre, fyra eller hundra olika svar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bra inlägg igen, Dinoman!

Precis. Det är ju lite egendomligt just på ett forum för datorer; man förväntar sig inte precis att merparten är "n00bs", även om det nu kanske är så. Jag har funderat länge och mycket på den här chimären "den typiska användaren" som alla utgår ifrån finns och utgår ifrån i sin argumentation. "Den typiska användaren", tänker man sig, är en sådan som man själv, förutom att man själv givetvis är "lite mer avancerad". Också dessa förbaskade "Agdor" ("hur ska Agda 89 kunna...?") dyker upp titt som tätt. Det är egentligen inte lönt att tala om den "typiska användaren" och gamers är inte ett dugg mer representativa än kontorsanvändare än industri än surfaren/mailaren. Och "Agdor" kan givetvis ha vilken kunskapsnivå som helst. Det är ju faktiskt inte så att alla använder MP3 och ingen använder RS232 eller alla använder USB till "allt" och FireWire till inget, osv. Man hade kunnat tro att datorentusiaster skulle kunna vara lite mer fria från förutfattade meningar och sig själv som skolexempel då dessa borde sett datorer i alla möjliga sammanhang, i hemmet, i industrin, i skolan, på jobbet, osv, samt en medvetenhet om att det finns allsköns protokoll, portar och standarder som är mycket ändamålsenliga i allt från kassaapparater till bilar - ingenting är "mer" typiskt eller automatiskt "bättre" än något annat.

Det är nog det som förundrar mig mest också just angående detta forumet. Man är ju extremt luttrad vid det här laget när det gäller standarder och nya anslutningsätt, nya lösningar på saker som inte behövdes lösas, etc.

Min personliga slutsats är att de personer som faktiskt har en stor erfarenhet och som besitter stora kunskaper gällande datorhårdvara och datormjukvara tyvärr inte blir kvar på detta forumet eftersom det översvämmas av CS-fjortisar. Här vill jag passa på att dela ut en känga till Swec-redaktionen som är fruktansvärt undermålig gällande sakkunskap och framförallt väldigt dåliga på att uttrycka sig i skrift. Sakligheten är ibland också rätt dålig. Detta tror jag bidrar till att många "seriösa" försvinner härifrån. Men det gäller att skilja på forum och nyhetsflöde.

[QUOTE]
Ja, detta är också märkligt. Själv försöker jag bedöma tekniker utefter deras egna meriter, inte vilket företag som står bakom (om inte företaget inför en patent-problematik eller liknande). Att USB inte heter något med "IEEE NNNN" säger ju också något!
[/QUOTE]

Verkligen men den värld där tekniker och innovationer bedöms utifrån dess nytta och smarta lösning är icke existerande om man får vara lite cynisk.

[QUOTE]
Datorhistorien har tagit en del knepiga vändningar på grund av hur saker uppfattas. Detta är förstås banalt, men det är synd att detta ska försvaras när det påtalas. Ej alla standarder har försvunnit därför att de är omoderna eller långsamma och ej alla standarder har blivit kvar för att de är moderna och snabba. Flera försök gjordes t.ex. på 80-talet att lansera nya varianter av disketter men då folk redan då tyckte illa om vanliga disketter och en diskett med flera MB lagringskapacitet missidentifierades som någon "konkurrent" till hårddisken var dess saga all - den var ju kardinalt mycket långsammare. Optiska skivor har missidentifierats som HD-ersättare och hur många gånger har inte tangentbordet kallats för "omodernt", trots att ingen som helst ersättare existerar. En del trodde på fullaste allvar att musen var modern och en ersättare till det urgamla tangentbordet. Folk missidentifierar kommande och tänkbara alternativa gränssnitt (haptiska, ögon-scanning, BCI, touchscreen, etc) som en "ersättare" till tangentbordet trots att de är komplement. Vi får verkligen hoppas att folk märker att tangentborden behövs när BCI eller ögonskanning blir var mans produkt (vi behöver inte vara rädda för något annat egentligen, det vore för otroligt)!
Komiskt nog var serieportar en gång nog mer universella än vad USB är idag, de användes till precis allt utom till de flesta skrivare. Idag har vi fler gränssnitt till PCn än förut och det beror på att de är mindre universella då det är svårt att tillgodose flera motsträviga behov samtidigt som överföringshastighet, multidrop, enkelhet, kabellängd, störkänslighet, affordance eller signaltyp, synkron, asynkron, analog, packet eller stream, stateless eller stateful, etc, etc, etc, etc. Det enda jag egentligen har att säga att det inte kan anses som speciellt typiskt att folk kopplar tiotals USB-enheter samtidigt till en dator utan extern hub, repeater eller annat, varvid det är fånigt med 16 USB-portar med minst fyra hostar på ett "vanligt" moderkort. I och med att varje host kan handhava 127 andra enheter kan man fråga sig om man inte skulle kunna få plats med en RJ11 någonstans på bakplåten, fronten eller åtminstone i datorn. Tvärtemot vad som påståtts i tråden finns såväl parallellt som seriellt gränssnitt kvar på nya moderkort. Har man tur finns det headers, extra tur så finns det kontakter men vanligen på sin höjd testpunkter. Ibland finns footprinten för själva drivkretsen (som är protokollmässig helt passivt), men den är inte monterad. Ändå är det mycket billigare än en enda USB-kontakt-på-bracket. Själv gillar jag inte parallellporten, har aldrig gjort. Den är klumpig, tar plats och kabeln är lika klumpig den, men jag har förståelse för att många vill ha kvar den då den är ett enkelt gränssnitt för amatörerelektroniker. Därför överlevde den också RS232 medan industrin får köpa in ännu en komponent som kan strula i form av donglar för RS232 som i vissa fall får _limmas_ fast då USB inte precis har världens mest glappfria kontaktstandard.
[/QUOTE]

Precis, bra sagt. Jag förstår inte varför man måste föredra det ena eller det andra. Eller varför saker och ting ska ersätta redan befintliga väl fungerande ting?

[QUOTE]
Jag kan inte påstå att jag "störs" av parallellporten och inte störs jag av USB. Ja, över huvud taget störs jag på vad som inte finns mer än vad som faktiskt finns. Även om jag inte skulle använda en parallellport eller 6 ljud-ut/ingångar (wtf - som om _varje_ dator skulle kopplas till surround-system. Snacka om att man borde få köpa sitt egna instickkort - en försvinnande liten del av alla konsumentdatorer torde användas så), så har jag full förståelse för att _någon_ kanske vill det. På samma sätt borde folk inte störas av min föreslagna RJ-kontakt för UART! Gör man det är man någon sorts datorofil som smeker bakplåten dagarna i ända! Mer UART och mer FireWire! Den senare är högpresterande och den förra är tidlös i sin enkelhet.
[/QUOTE]

Ja där påpekade du något som jag också funderat väldigt mycket över, vem i helvete kopplar in sitt surroundsystem till det inbyggda ljudkortet bak på PC:n?

1. D/A-omvandlaren på de inbyggda ljudkorten är minst sagt undermålig, "don't even get me started".

2. Vilken person med minsta uns musiköra har högtalare med 3,5mm-stereoplugg som anslutning!?

3. Störningar från resterande komponenter som sitter fastlödda på moderkortet.

Nej tack, det räcker med en utgång för hörlur, Sony Philips Digital Interconnect format, helst som Toslink, sen så kan min surroundförstärkare med en D/A-omvandlare av BETYDLIGT högre kvalité sköta ljudet till mina högtalare.

Om parallellporten får vara kvar så tycker jag allt också att RS-232:an hade kunnat få vara det. Knappast så att det inte finns plats, då hade man hellre kunnat skicka med snygg USB-hubb med moderkortet för vem i helvete vill ha en massa USB-portar bak på datorn, smartare att ha portarna på skrivbordet där alla prylarna faktiskt huserar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
MBY, säg mig, när du knockat dina elever, hur tror du då att de kommer ihåg vad du lärt dem?

Hahaha, öööh det var inte mening att klämma till honom så hårt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Suck. Jag orkar inte ens läsa hela din ordsvada, ungefär en tredjedel av den är smått argsint "gubbe-i-keps-det-var-bättre-förr"-orerande, det kvarvarande består av dryga och näsvisa personangrepp mot mig själv, samt allmän irritation över att U:et i USB inte betyder att USB ersatt alla andra anslutningar som finns... Vad ska man säga?

Så låt mig nu irritera dig ännu en gång med ett "lol"... Det finns inget annat att svara med, för inget jag säger skulle ändå accepteras av dig. Så jag försöker inte ens.

PS: häng inte upp dig på att U i USB inte betytt att SPDIF (som är ett protokoll, inte en anslutning - du gillar ju att vara dryg/näsvis så här får du lite tillbaks) blivit utbytt. USB heter USB därför att ett gäng jeppar på någon marknadsföringsavdelning tyckte att det skulle låta bättre så. Det är inget att fästa någon större signifikans vid. USB är ändå mer unversellt än RS-232 någonsin varit för övrigt...

Om du inte ens "orkar" läsa igenom hans post så skriv då inte ett svar till den. Hur begränsad får man vara egentligen. Som du kanske har förstått vid detta laget så har du hoppat på MBY av helt fel andledning och det enda han har gjort är att ge dig svar på tal, om du inte kan ta att du har fel så kanske du inte heller ska uttala dig om saker du, uppenbarligen, inte har särskilt stor insikt i.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Ja där påpekade du något som jag också funderat väldigt mycket över, vem i helvete kopplar in sitt surroundsystem till det inbyggda ljudkortet bak på PC:n?

1. D/A-omvandlaren på de inbyggda ljudkorten är minst sagt undermålig, "don't even get me started".

2. Vilken person med minsta uns musiköra har högtalare med 3,5mm-stereoplugg som anslutning!?

3. Störningar från resterande komponenter som sitter fastlödda på moderkortet.

Nej tack, det räcker med en utgång för hörlur, Sony Philips Digital Interconnect format, helst som Toslink, sen så kan min surroundförstärkare med en D/A-omvandlare av BETYDLIGT högre kvalité sköta ljudet till mina högtalare.

Om parallellporten får vara kvar så tycker jag allt också att RS-232:an hade kunnat få vara det. Knappast så att det inte finns plats, då hade man hellre kunnat skicka med snygg USB-hubb med moderkortet för vem i helvete vill ha en massa USB-portar bak på datorn, smartare att ha portarna på skrivbordet där alla prylarna faktiskt huserar.

Tack för ännu ett bra inlägg!

Ja, det där med myriader av ljudutgångar är verkligen inget jag förstår mig på. Datorintensiva hem borde sällan ha mer än en dator kopplad till TV/HIFI/whatever. Jag är inte "mot" många ljudutgångar, men konstaterar bara att argumentet "ingen använder" mot RS232 faller.

Själv använder jag nu fyra serieportar (två faktiska och två "donglar"), vilket nog är personligt rekord på min utvecklingsburk på jobbet (jag har dock varit med om 24 com-portar, men då på en burk som faktiskt styr eller loggar något, inte någon burk man utvecklar på). Jag har alltså lyckan att ha två RS232 på min jobbdator men det blir mer och mer ovanligt. En till programmeringskortet, en till kommunikationen med MCUn, två för att avlyssna RX och TX.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."