Enter Password prompten på GA-X38-DQ6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Enter Password prompten på GA-X38-DQ6

Tjena!

Jag har aktiverat Set Supervisor Password och ställt in lösenord i BIOS för mitt GA-X38-DQ6 moderkort. Password Check har jag ställt in på System så att man blir tillfrågad om lösenord både när man vill komma åt BIOS inställningar och för att låta operativsystemet laddas.

Allting fungerar som det ska förutom en liten liten detalj. Ett litet problem uppstår när man kommer fram till Enter Password prompten för att ange lösenordet innan operativsystemet börjar laddas. Problemet är att man måste slå in lösenordet två gånger innan man kan logga in om man använder det numeriska tangentbordet för att mata in siffror.

//Assumptions; //Password: AB0123 //'Enter Password@System' refers to the password prompt at boot time. //'Enter Password@BIOS' refers to the password prompt at BIOS setup. //'>' indicates the prompt followed by the pressed key sequence. //'Keyboard:' and 'Num. Keyboard:' refers to type of keyboard used for input. /*Integrated Peripherals settings@BIOS; USB Controller: Enabled USB 2.0 Controller: Enabled USB Keyboard Support: Enabled USB Mouse Support: Enabled*/ //Using a USB Keyboard Enter Password@System>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@System>A,B,Enter>Invalid password!>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@System>Keyboard:A,B,0,1,2,3,Enter>Pass! Enter Password@System>Num. Keyboard:A,B,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@BIOS>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Pass! //Using a PS/2 Keyboard Enter Password@System>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@System>A,B,Enter>Invalid password!>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@System>Keyboard:A,B,0,1,2,3,Enter>Pass! Enter Password@System>Num. Keyboard:A,B,0,1,2,3,Enter>Invalid password! Enter Password@BIOS>A,B,Numlock,0,1,2,3,Enter>Pass! /*As shown, the system behavior is the same when using a PS/2 keyboard as with using a USB Keyboard.*/ /*As such, this has nothing to do with the USB type of keyboards not being fully compatible with the old legacy BIOS system.*/ //It's probably a bug in the BIOS itself.

Jag tänkte först att det kanske beror på att jag använder USB tangentbord (som dessutom är trådlöst). Därför testade jag att använda ett gammalt hederligt PS/2 tangentbord men fick samma resultat som ni kan se ovan.

Är det någon av er som känner igen det här problemet? I så fall, känner ni till någon lösning?

Är det någon mer av er som har samma moderkort? I så fall, vilken BIOS revision har ni på det?

Jag använder revision F8 som jag tror är det senaste. Jag uppgraderade det för några månader tillbaka; från F4 original till F6, till F7, och sist till F8. (Tips: Det är att rekommendera att man inte hoppar för mycket mellan olika BIOS revisioner, helst ska man därför uppgradera till närmaste högsta revision och jobba sig uppåt mot den senaste.)

Du som har samma moderkort med annan BIOS revision eller ett annat moderkort från Gigabyte av liknande modell kan väl testa att aktivera lösenordet och se om du har bättre tur? Kanske har du ett X48 eller X58 baserat kort?

Tack på förhand!

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Det här verkar vara en bugg i BIOS tycker jag. Det är ju inget allvarligt egentligen, men det ändrar inte på det faktum att det inte ska få vara så här. Det är ju också lite irriterande att behöva slå in lösenordet fler gånger än nödvändigt. Dessutom minskar säkerheten och risken ökar för att lösenordet snappas upp av tredje part ju fler gånger man slår in det. Så om det här visar sig vara en bugg så bör det ju naturligtvis åtgärdas. Så jag har slänga iväg ett mail till Gigabyte nu. Jag hoppas att de hinner åtgärda det om de inte redan har gjort det inför utgivningen av den skarpa versionen av revision F9.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Kul att ni uppmärksammade den här tråden.

Jag kan nu meddela att det finns en fungerande lösning på problemet.

Efter att ha utbytt ett antal meddelanden med Gigabytes högkvarter och pratat med deras BIOS team så har de nu tagit fram en ny Beta av F9 BIOS. Den nuvarande Beta versionen av revision F9 heter F9I och finns att ladda ner från Gigabytes webbplats på webbsidan för moderkortet. Men den version som jag kör med just nu heter F9J och finns ännu inte publicerad på Gigabytes webbplats.

Installation och test av F9I
Innan jag installerade F9J så har jag valt att först testa F9I när jag ändå är igång. Jag har valt att använda Q-Flash utility för att installera de båda BIOS revisionerna.

Problem med USB tangentbord
Efter installationen av F9I och en omstart av datorn så fungerade inte mitt USB tangentbord (MX3200) så att jag kunde inte trycka på DEL för att komma in i BIOS Setup för att återställa standardvärden (rensa CMOS). Det gick inte att trycka på någon knapp alls, inte ens efter en andra omstart av datorn (hard off).

Inga problem med PS/2 tangentbord
I såna här lägen kan man behöva rensa CMOS inställningar manuellt och det gör man genom att kortsluta "Clear CMOS" pinnarna på moderkortet eller genom att ta ut batteriet ett kort tag. Men själv valde jag att koppla in ett PS/2 tangentbord och det fungerade direkt, så jag gick in i BIOS Setup återställde standardvärden (optimized defaults) och efter detta så började även mitt USB tangentbord att fungera. Notera att jag har återställt BIOS här till standardvärden och som standard ska alternativen "USB Keyboard" och "USB mouse" vara inaktiva, men trots det så har mitt USB tangentbord fungerat i alla fall.

Det här är alltså ett litet potentiellt problem som kan uppstå efter installation av F9I BIOS så få inte panik då eftersom allt som krävs är en återställning av CMOS så är ni igång igen.

Password prompten fungerar som den ska
Efter att ha återerövrat kontrollen över datorn, BIOS och mitt tangentbord så återaktiverade jag lösenordskontrollen. Det visade sig att även detta F9I BIOS har en bot på problemet med att man måste ange lösenordet två gånger vid Password prompten.

Installation och test av F9J
Sedan installerade jag det BIOS jag fått av Gigabyte, revision F9J. Jag använde återigen Q-Flash utility för installationen. Denna gång såg jag ett nytt alternativ där som heter "load CMOS defaults" eller "load optimized defaults" eller motsvarande och man kunde aktivera eller inaktivera det. Det här är alltså ett nytt menyalternativ i F9I BIOS. Det hade varit riktigt bra att ha förut när jag först installerade F9I för då hade jag nog inte märkt av problemet med att USB tangentbordet inte fungerade eftersom CMOS skulle ha rensats direkt efter installationen.

Password prompten fungerar som den ska
Även F9J fungerade som den ska vid Password prompten, dvs. så fort prompten visar sig så kan man aktivera Numlock och slå in de siffror som ingår i lösenordet direkt på det numeriska tangentbordet (numerical keypad).

Ladda ner F9J
Den som vill installera F9J kan ladda ner den från den länk jag fick av Gigabyte nedan.

http://ggts.gigabyte.eu/FileList/764207/x38dq6.zip

Notera dock att den endast innehåller själva BIOS filen, ingen BAT fil och inget BIOS Flash program är inkluderat. Men det behöver ni inte om ni använder Q-Flash utility för installationen.

Jag är säker på att detta inte är en dålig nyhet för alla med GA-X38-DQ6 kort. Snart får vi förhoppningsvis den skarpa versionen av revision F9.

Sweclockers BB kod
0101001101000111