Intel Core i5 i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5 i prestandatest

Nya prestandatester avslöjar Core i5. En kinesisk datorentusiast bjuder på testresultat för Intels kommande processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inte så dåligt. De kommer nog ändras litegrann när plattformen väl är släppt. Men de ger iaf en hygglig bild av vad som väntar oss.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Blir en ny burk så fort Core i5 kommer. Längtar redan

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas priserna blir riktigt låga skulle behöva en uppgradering till min burk.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Priserna blir nog riktigt höga.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Känns som att i5 är det man skall satsa på inte i7

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Känns som att i5 är det man skall satsa på inte i7

jag håller med dig det är inte värt att betala 7K för ett I7 system tro mig jag sitter på ett nu ,från att ha haft en q6600 innan till i7 va inte alls därt det hela

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnad på i7 och i5? Klockfrekvenser? Cache minne?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad är egentligen skillnad på i7 och i5? Klockfrekvenser? Cache minne?

En helt annan sockel, t ex.

Permalänk
Medlem

i7 är entusiast segmentet sen kommer i5 direkt att ersätta s775, i5 verkar spännande iaf.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att core 2 kommer hänga kvar i nåt/några år till så kommer priserna på i5 klart ligga över core 2... sen om de dumpar priserna på core 2 och lägger i5 på samma prisnivå som core 2 ligger på idag eller, lägger i5 snäppet över nuvarande core 2s priser återstår att se. Hoppas iaf på moderkort i 1000 kronors klassen. Synd att processorer är så dyra idag. Gav 1000 spänn för min e8300 när det begav sig. Så jag antar att den får hänga med ett tag till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat på ett i7 system i några dagar, blir nog dock i5 pga just den pris skillnad där kommer finnas. Och det blir nog lagom tills nvidia släpper sina nya graffe.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer i5orna gå på egentligen?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut men tror plattformen får det kämpigt mot Phenom II. en 955BE är i princip lika bra som en i7 920 fast billigare, ska i5 vara lika bra som Phenom II måste den även vara lika bra som storebror i7 vilket ju blir lite lustigt. Får hoppas den konkurrerar på pris och strömförbrukning istället, för att inte tala om att den lär vara snäppet vassare än Phenom II när det gäller komprimering och sådant.

Only time will tell

Permalänk
Medlem

Verkar som att min Q9550 verkar hålla ett tag till

Permalänk

hmm, 4 kärnor, en del cahche, hyffsat bra clock frekvens= över 2k gissar jag

så, vad gäller billigare prollar så är det amd som gäller

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut!

Gjorde precis samma test lite på skoj med min i7 i "stock" + ram-minnena i 1066 cl 7-7-7-20 för att se åt vilket håll det bar:

CPU Queen = 25909

CPU Photo Worxx = 30691

Så det ser väl som sagt bra ut, hoppas Intel pris-sätter någelunda bra bara.

Permalänk

Men till i höst lär väl AMD ha pumpat ut lite mer kraft ur Phenom II med. Blir nog en rätt jämn kamp mellan PII och i5.

Permalänk
Medlem

Det här blir väl något av en nybörjar-fråga, but bare with me. Visst att det kan vara stor skillnad vid rena processor-tester, men hur stor kan skillnaden bli i spelprestanda? Är säkert för tidigt att säga, men vad tror ni? Hur mycket långsammare i spel kommer i5 vara jämfört med i7?

Permalänk

Såvida inte Core i5 blir löjligt lågt prissatt så blir det ett Core i7 system för min del. En Core i7 920 är ju inte särskilt dyr idag.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Men till i höst lär väl AMD ha pumpat ut lite mer kraft ur Phenom II med. Blir nog en rätt jämn kamp mellan PII och i5.

Du tog orden ur min mun, haha!

Jo, hoppas det för våran skull, oss konsumenter. Kanske kan "tvinga" Intel att pris-sätta lite lägre än dom hade tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Det här blir väl något av en nybörjar-fråga, but bare with me. Visst att det kan vara stor skillnad vid rena processor-tester, men hur stor kan skillnaden bli i spelprestanda? Är säkert för tidigt att säga, men vad tror ni? Hur mycket långsammare i spel kommer i5 vara jämfört med i7?

Min okvalificerade gissning är, inte särskilt.
Framförallt kommer det knappast vara värt pengarna.
Bättre att ta dom pengarna som du tjänar på att köpa i5 istället för i7 och lägga på bättre grafikkort istället.

Fast, det är bara min gissning. Som jag iofs känner mig väldigt säker på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Såvida inte Core i5 blir löjligt lågt prissatt så blir det ett Core i7 system för min del. En Core i7 920 är ju inte särskilt dyr idag.

Moderkorten ligger ju bra mycket högre också liksom, det är inte bara processorn.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen smart av intel att köra två plattformer parrarellt?
Vad händer om man senare vill uppgradera processorn från i5 till i7, då måste man byta moderkort med?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

På moderkortet ser det ut att sitta en mini-ram-plats bredvid de vanliga platserna för minnet. Vad är det?

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk

"Detta är ett väldigt bra resultat då en Core i7 920 får inte många fler poäng." Jag tycker det är väldigt jobbigt att läsa den meningen, är den direktöversatt från engelska eller hur kommer sig ordföljden?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

vadå pII på 11k?
jag sätter ju 13.5 k med min (i vantage cpu altså)

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med i5

i7 håller på att sänkas som bara den i5 lär ju inte ligga speciellt mycket lägre! onödigt i mina ögon i alla fall...

Permalänk

Vad är det för nån liten minnesport som ser ut som om den är hälften så liten?
Nyfiken

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vadå pII på 11k?
jag sätter ju 13.5 k med min (i vantage cpu altså)

Med allt på default?