Säljare: Berätta era roligaste minnen från möten med n00b-kunder här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vad får dig o säga det? jag tycker att man ska bete sig professionellt och hantera det som att man gjort det tusen gånger innan oavsett vad kunden säger eller gör! går det över till trakasserier eller liknande så tycker jag bara att man ska be om legitimation och sedan polis anmäla! bara för att kunden beter sig som en idiot har ju inte du samma rättighet!

Kommentaren han fällde var ju inte farlig på något vis, inget hos, inga trakasserier, mot en kund som beter sig på det viset skulle jag säga det samma.

Visst skall man ha tålamod med kunder, men det finns en gräns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vad får dig o säga det? jag tycker att man ska bete sig professionellt och hantera det som att man gjort det tusen gånger innan oavsett vad kunden säger eller gör! går det över till trakasserier eller liknande så tycker jag bara att man ska be om legitimation och sedan polis anmäla! bara för att kunden beter sig som en idiot har ju inte du samma rättighet!

Som det sagts, det finns gränser. Att kunden alltid har rätt gör inte att 2+2 blir 5 för det, vilket är någonting en del inte verkar begripa.

Samma sak som när kunder ringer och gormar på mig om att de vill prata med min chef och jag försöker förklara att visst, får jag ett nummer så kommer jag be chefen ringa upp senast dagen efter. Oftast får man "Nej, nuuuu!!!" tillbaka. Som om företag faktiskt hade chefer som sitter och rullar tummarna i väntan på att få prata med arga kunder. Självklart har även chefer mycket arbetsuppgifter att sköta och de kan inte alltid bara släppa allting för att någon glömt att läsa avtalet eller liknande, men det accepteras i stort sett aldrig. Börjar folk då gorma på mig om det så förklarar man ju att läget är som det är, jag kan inte ändra på det och om det inte passar så kan kunden lika gärna ställa sig och skrika på en vägg för jag vill då inte höra det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade jobbade jag på en elektronikkedja där jag bl a hade det höga nöjet att ta emot reklamationer. Vill bjuda på två korta:

Kunden hade ett problem (kommer inte ihåg vilket, har för mig att det bara var ett en manual saknades) som kunde lösas enkelt genom att gå in på en hemsida. Så jag frågade:

Har du internet?

Ja.

Bra, då kan du gå in här (gav webbadressen).

Men, jag behöver den idag!

Ja?

Det är ju Söndag, internet har ju stängt!

Och nästa; en äldre dam kommer in och säger att hon har problem med "sitt internet". Hon hade kollat med operatören som upplyste henne om att problemet förmodligen satt i hennes modem.

Jag: Ta med dig modemet och datorn så kan vi kolla på både nätverkskortet och modemet

Hon: Jag har med mig allt!

Jag: (tänkte: Driftigt, det var ändå ett internt nätverkskort vi snackade om) Va bra! Var e grejerna?

Hon: Här, jag tog med hela internet! Varpå hon lägger upp nätverkskabeln på disken...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Text..

Haha! "Jag tog med hela internet"
Sån skön tant asså

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Visst har man träffat på "noob-kunder", men som försäljare är det jag som ska vara experten, inte kunden.

Nej, kunder som "fattar trögt" kan måhända vara jobbiga stundvis, men arroganta säljare är betydligt värre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En kund ringer och har problem med datorn som inte fungerar som den ska, säger att han ska ta med sig hela datorn till butiken så kollar vi på det.

45 min senare kommer han in med skärmen...... Frågar då var han har själva datorn, varpå han pekar på skärmen och säger "här ser du väl?". Förklarar snällt att själva lådan är datorn och får ett "jaha, trodde det var hårddisken" som svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kunder kan ju vara riktiga idioter ibland men tycker ändå inte att som säljare ska komma med sådana kommentarer. tycker att man som säljare ska vara väldigt tålmodig och inte komma med liknande kommentarer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Nej, kunder som "fattar trögt" kan måhända vara jobbiga stundvis, men arroganta säljare är betydligt värre.

Det är ju ännu värre med o pålästa säljare.

När jag va "yngre" så stod jag i en kö till en disk och när jag kommer fram så frågar säljaren "vad kan jag hjälpa dig med" till gubben bakom. kan säga att då var jag inte glad, fick ett bra raseri utbrott!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
När jag pluggade jobbade jag på en elektronikkedja där jag bl a hade det höga nöjet att ta emot reklamationer. Vill bjuda på två korta:

Kunden hade ett problem (kommer inte ihåg vilket, har för mig att det bara var ett en manual saknades) som kunde lösas enkelt genom att gå in på en hemsida. Så jag frågade:

Har du internet?

Ja.

Bra, då kan du gå in här (gav webbadressen).

Men, jag behöver den idag!

Ja?

Det är ju Söndag, internet har ju stängt!

Och nästa; en äldre dam kommer in och säger att hon har problem med "sitt internet". Hon hade kollat med operatören som upplyste henne om att problemet förmodligen satt i hennes modem.

Jag: Ta med dig modemet och datorn så kan vi kolla på både nätverkskortet och modemet

Hon: Jag har med mig allt!

Jag: (tänkte: Driftigt, det var ändå ett internt nätverkskort vi snackade om) Va bra! Var e grejerna?

Hon: Här, jag tog med hela internet! Varpå hon lägger upp nätverkskabeln på disken...

Fast du måste faktiskt trolla fram en bruksanvisning på Svenska om det saknas och att hänvisa till en hemsida är inte godkännt. Avsaknad av bruksanvisning klassas som fel på varan och ger kunden rätt att häva köpet om det inte åtgärdas.
Se 16§ i konsumentköplagen (1990:932).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast du måste faktiskt trolla fram en bruksanvisning på Svenska om det saknas och att hänvisa till en hemsida är inte godkännt. Avsaknad av bruksanvisning klassas som fel på varan och ger kunden rätt att häva köpet om det inte åtgärdas.
Se 16§ i konsumentköplagen (1990:932).

Hade du själv orkat köra och lämna tillbaka skiten bara för att jävlas när en manual finns 3 klick bort?
Jag vet vad jag hade gjort.. tackat för assistansen och surfat fram skiten.
Lagom mycket smidigare för båda parter

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Skriver inte ut hennes riktiga namn.

Greta kom in i butiken
Greta köper bärbar dator
Greta kommer tillbaka några dagar senare och säger att vi lurat henne och att Office inte fungerar
Greta blir arg när vi säger att Office versionen på datorn är en förinstallerad och att man måste betala extra för Office.
Greta börjar skrika och säger att Office fick hon minnsan med när hon köpte sin förra dator (för typ 15år sedan)
Greta skriker lite till och tycker att vi är idioter som lurat henne.
Greta stormar ut efter att vi försökt lugna ner henne, hon gick dock med på att köpa till en Office Hem och student licens.

Vi lägger in licensen relativt fort, det var slutet av dagen så hon fick hämta igen datorn dagen efter.

Greta kommer in några dagar senare och skriker åt vår chef och säger att datorn inte fungerar och internet fungerar jättdåligt blablabla...

Minns inte riktigt allt men det slutade med att hon sa till chefen att hon aldrig skulle sätta sin fot här igen och att hon aldrig ville se oss mer för vi var idioter.

Chefen : Ja det är nog ingen annan än vi som kommer bli gladare av att slippa se dig här igen. ( Greta stormar ut...kunden bakom går fram till chefen för att betala sina grejjer helt förtvivlat och undrar vad den kvinnan hade för fel?)

Det går några veckor...

En ny kille har hunnit börja som säljare.

Vi får in en dator som är inlämnad under namnet (annat namn)...Jag känner igen efternamnet...jag känner igen datorn...kollar upp telefonnumret på hitta.se

JAPP! Det är vår älskade Greta som lämnat in datorn för att Windows update inte fungerar och att hon inte får ljud på youtube.

Jag slänger upp datorn, kopplar upp mig mot vårt trådlösa. Kollar youtube, ljudet fungerar. Uppdaterar windows update....

Hon kommer in någon dag senare, det visar sig att hon kör med något 3G modem och vår nya säljare förklarar hur det ligger till och hon betalar och går.

Jag har missat väldigt mycket och säkert blandat ihop lite saker men ojjjjjjjj vad vi gått back på henne...kul att hon vågade sig in igen dock!

Det knäcker inte en kund vi hade som kom in och krävde en ny laptop efter skärmen rasat på den hade (6 månader gammal) det blir bara bättre av att datorn ser ut som den gått genom tredje världskriget Rambostyle och är helt sönderrepad och demolerad. Efter många om och men börjar han med brutalt hög röst börjar skrika att vi är rasister och att vi ska skriva på ett papper in blanco så han kan fylla i "vad som hänt" så han kan polisanmäla oss, det var mycket underhållande och en hel butik full med folk står med hakan i golvet och undrar vilka mediciner han glömt att ta

Det är nog ett av de värsta riksmongona jag stött på, förutom vår lokala jesustomte som ville reklamera ett par hörlurar för att ljudet "spred sig med en skärande smärta ner via örat i halsen" när han lyssnade med dem på normal volym

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas

Det är nog ett av de värsta riksmongona jag stött på, förutom vår lokala jesustomte som ville reklamera ett par hörlurar för att ljudet "spred sig med en skärande smärta ner via örat i halsen" när han lyssnade med dem på normal volym

Han ska fan ha cred för sin professionelt utformade anatomiska beskrivning.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Hade du själv orkat köra och lämna tillbaka skiten bara för att jävlas när en manual finns 3 klick bort?
Jag vet vad jag hade gjort.. tackat för assistansen och surfat fram skiten.
Lagom mycket smidigare för båda parter

Beror på om jag faktiskt behövde manuallen eller inte.
Dock ska rätt vara rätt. Saknas manuall skall säljaren se till att fixa fram en och om säljaren i så fall är otrevlig så väljer jag helt klart att krångla tillbaks för att jag har rätt. Det har hänt många gånger att jag har haft högläsning av lagtexter för korkade säljare och ibland till och med för reklamationsavdelningen.
Jag har noll och ingen tålamod för den typen avbeteende.

Senast fick jag en telefon från telenor nästan gratis efter att den jag köpte krånglade. Det var inte Telenors fel att Nokia inte kan tillverka telefoner så till en början var det lugnt. Allt gick smidigt med att lämna in den på reparation och jag fick lånetelefon precis som jag har rätt till. Sen börjar helt plötsligt en säljare snacka massa skit och ljuga mig rätt upp i ansiktet om hur reklamationen skulle fungera. Då blev jag sur, krävde att få tala med någon som var äldre än 14 år och som inte bara stod och gissade utan faktiskt viste vad den pratade om vilket slutade hos reklamationsavdelningen. Efter mycket tjat och högläsning av lagtexter fick jag en ny telefon, kortare bindningstid samt 500kr att ringa för. Allt saker jag hade rätt till enligt lag men som jag var tvungen att tvinga till mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Beror på om jag faktiskt behövde manuallen eller inte.
Dock ska rätt vara rätt. Saknas manuall skall säljaren se till att fixa fram en och om säljaren i så fall är otrevlig så väljer jag helt klart att krångla tillbaks för att jag har rätt. Det har hänt många gånger att jag har haft högläsning av lagtexter för korkade säljare och ibland till och med för reklamationsavdelningen.
Jag har noll och ingen tålamod för den typen avbeteende.

Senast fick jag en telefon från telenor nästan gratis efter att den jag köpte krånglade. Det var inte Telenors fel att Nokia inte kan tillverka telefoner så till en början var det lugnt. Allt gick smidigt med att lämna in den på reparation och jag fick lånetelefon precis som jag har rätt till. Sen börjar helt plötsligt en säljare snacka massa skit och ljuga mig rätt upp i ansiktet om hur reklamationen skulle fungera. Då blev jag sur, krävde att få tala med någon som var äldre än 14 år och som inte bara stod och gissade utan faktiskt viste vad den pratade om vilket slutade hos reklamationsavdelningen. Efter mycket tjat och högläsning av lagtexter fick jag en ny telefon, kortare bindningstid samt 500kr att ringa för. Allt saker jag hade rätt till enligt lag men som jag var tvungen att tvinga till mig.

I första stycket hoppas jag nästan att du skämtar? Rätt ska vara rätt? Behövde du manualen i situationen som han beskrev så blir det ju även lättare för dig själv att bara surfa fram den. Känns som du endast gör det i syftet att jävlas med säljaren. Och det med att om han är otrevlig så kan man jävlas, visst. Men i detta fallet var han vänlig och hjälpsam.

I andra stycket har du dock många bra synpunkter och poäng

Trevlig midsommar!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
I första stycket hoppas jag nästan att du skämtar? Rätt ska vara rätt? Behövde du manualen i situationen som han beskrev så blir det ju även lättare för dig själv att bara surfa fram den. Känns som du endast gör det i syftet att jävlas med säljaren. Och det med att om han är otrevlig så kan man jävlas, visst. Men i detta fallet var han vänlig och hjälpsam.

I andra stycket har du dock många bra synpunkter och poäng

Trevlig midsommar!

Jag jävlas bara med säljare som krånglar. Hade säljaren förklarat att tyvärr, det tar ett par dagar att fixa fram den och behöver du den omgående så finns den att tillgå på internet. Då är det inte säljarens fel att de inte har extra intruktionsböcker på lager men han har gjort det klart att han gärna hjälper till så gått han kan.
Om säljaren däremot bara säger att den får du hitta själv på internet och sedan verkar helt oförstående till varför någon vill ha den på papper så kommer han få problem.
Jag tog inte ställning ifall killen som skrev i tråden var hjälpsam eller tyken för jag var inte där så jag har ingen aning om hur det faktiskt gick till. Ville bara påpeka att kunden faktiskt hade laglig rätt att få en riktig intruktionsbok och inte bara en referens till internet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Eh, problemet var ju ATT de ringde, men för sent. Lät som att folk sket i att felanmäla när de råkat pajja någonting och förväntar sig att det ska fixas magiskt, utan att de ringer om det. Eller nått.

hört talas om "teknikens under"?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ja, jösses. Mycket har man fått uppleva när man arbetar inom säljaryrket. Allitfrån arroganta dryga jävlar som spottar en i anskitet, kastar kameror, inte förstår att jag inte har makt över din pissiga kredithistoria till uppriktigt trevliga människor som kommer in med kladdkakor och vill ge en tjuga till kaffekassan då och då.
Största problemet när man jobbar i butik dock, speciellt inom reklamtation / återköp är att ju längre man är där, desto mer cynisk blir man och tappar tron på mänskigheten totalt.

Vad många kunder idag inte fattar är att man själv har inte makt till att göra mirakel, jag kan inte ge dig pengar tillbaka för något du själv har pajjat, jag kan inte stoppa ner en hundring i fickan och ge dig rabbatt på min sortiment och framförallt, jag är inte en jävla docka vars enda syfte och livsvilja är att spotta dig i anskitet och våldta din dotter när du sover. Varför säljare har fått samma stämpel som en sniken orm vet jag inte, de som arbetar så kommer sällan långt inom den branschen.

Exempel 1 - Den extremt sura jäveln som alltid har rätt.

Liten grabb köper dyr (700) radiostyrd pansarvagn med torn som går att rotera.
Liten grabb kommer in en dag senare störtlipandes med farsan, morsan o morbrorn som jobbar som ingenjör på IBM. Innan jag ens hinner säga hej kommer morsan fram, skriker på en och hävdar bestämmt att de kräver kompensation för resan, pengarna tillbaka för pansarvagnen samt kompensation för en "Förstörd dag". (!?!)
När jag försöker fråga exaxt vad som är fel kommer det klassika "Jag har kollat allt och redogjort med experter inom området och vi har konstanterat att det är fel".
Kort o gott, felet visar sig då vara att tornet inte går att rotera, utan endast klickar samt att pansarvagnen går bakåt när man trycker frammåt och vice versa.
Att jag i den stunden lyckades hålla min min och snällt visa att ifall du provar att vända tornet åt andra hållet istället, så skall du nog se att allting löser sig. Dom sprang jävligt snabbt därifrån när dom insåg allt.

Exempel 2 - Den gick sönder av sig själv.

Finns hur många sådana här som helst och att folk kan leva med sig själva är ett underverk i sig självt. Alltifrån mobiltelefoner som DROPPAR öl ("Den vart trasig ifrån början", kund köpte den för 3 månader sedan), hörlurar med avslitna sladdar till blatant sönderstampade digitalkameror. Sorry, men garanti är inte lika med försäkringar.

Exempel 3 - Vi snor något i affären och försöker få ett återköp på det.

Dumjävlar, skulle jag vara bussig nog att göra ett återköp utan kvitto får ni allt se till att inte bli sedda när ni snor skiten samt komma på en bra bättre plan än att säga att ni köpte den för 5 minuter sedan i samma butik när man stått där själv hela dagen.

Exempel 4 - Vi tar allting ordagrant.

Ponera följande scenario, du ser en byggnad med texten UNIVERSEUM på. Du blir sugen på att gå in, men du vet inte helt riktigt vad som återfinns i byggnaden. Gör du då
A) Frågar och kikar runt snabbt vad det finns att se och göra här
B) Köp en biljett, vara inne i 4 timmar för att sedan skrika i kassan att "I DEMAND TO SEE THE UNIVERSE, I DEMAND TO TOUCH THE SKY, NOT TO LOOK AT SOME FISH IN A TANK. I CAN DO THAT IN MY OWN VILLAGE.

Exempel 5 - Jasså, du har inte denna lilla grej.

Kund kommer in, frågar ifall vi har grej xzy, säger nej tyvärr, men kika med Konkurrent X som ligger X så långt härifrån. Utan några som helst förbehållningar frågar då kund ifall dom har dem hemma, vad den kostar samt ifall dom kan förlänga öppet köp ifall man tex skall resa. När man då nickar på huvudet och säger, Tyvärr, ingen aning, blir det ett snabbt fnys och ett snävt, "Här vart du då inte till någon hjälp överhuvudtaget". Händer väl ca 3 ggr dagligen.

Exempel 6 - Jag vill ha en present.

Kund kommer in, tittar runt och kommer sedan till kassan. Frågan lyder då ifrån kundens mun, "Jag vill ha en present." Det som är förbluffande nu är att sålunda du inte utryckligen frågar till vem, hur gammal personen är, hur man står i förhållandet till denna samt vilket kön personen har så kommer du aldrig få reda på det. Att folk i 97% utav alla fall missar denna detalj är förbluffande.

Naturligtvis har man hur många glada historier som helst, men det är alltid dom elaka man minns som bäst. Och yes, jag är bitter.
Jag har hur många historier som helst, skall återkomma med dem när jag väl nyktrar till om några dagar.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Ett antal goda skratt avfärdades precis ur mitt sömnlösa ansikte
danke Bi99uy

Permalänk
Medlem

En kund kom in och skulle hämta sin dator vilket vi hade rensat på virus och lagt in ett virusprogramm. Han ska gladligen betala och jag säger att det kostar 650kr och han säger att det måste vara något fel för det skulle kosta 400kr. Förklarar att programmet kostar 400 + arbetskostnaden för rensning och installation av programmet kostar 250kr. Han börjar gapa och skrika om allt mellan himmel och jord. Ber han vänta så ska jag häma min chef så får han ta det med honom. Min chef förklarar att om han köper ett avgassystem på volvo så kostar det x antal kronor och vil han samtidigt ha det monterat på sin bil så tar de ut en avgift för att montera detta. Fast bilar och datorer var ju inte samma sak när det kom till arbetet som utförs. Till slut så säger han att det står på hans kvitto att det skulle kosta 400 enbart och inget annat. Chefen säger att han kan hämta sin kopia där det står 650 fast det vill inte kunden. Slutar med att han kastar sitt visa kort på mig så jag kan ta betalat. Då höll jag på att bryta ihop fast lyckades hålla mig tills kunden hade gått.

Fick ett samtal en gång av en kund som skulle godkänna licensavtalet för windows fast han ville inte ha sverige utan irak som valt land. Jag sa att han får klicka i rulllisten för att kunna välja irak. Han vägrar dock klicka eftersom det står sverige ch då kommer sverige bli valt. Ber han då ringa butiken i den stad han köpte datorn i (finns några butiker i sverige, en liten liten liten kedja kan man säga) och att vi inte kan hjälpa han här. Orkade verkligen inte med honom.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag har eget datorföretag och hjälper en hel del privatpersoner..
En rolig historia var en gång när jag skulle installera en Glocalnet anslutning åt en man. Han ringer och säger att det funkar inte, jag inser att det inte är någon idé att fråga varför utan åker dit.
Kommer dit och han vill bjuda på kaffe och grejjer, javisst säger jag. Får en kopp kaffe och så går vi upp mot stället där han har den trådlösa-routern/modemet.
Jag tittar konstigt på enheten och säger att "den lyser ju inte"?
Det tyckte han också var konstigt, det hade den aldrig gjort.
Jag tittar nogare på den och konstatera att det inte är några sladdar överhuvudtaget inkopplade. Så jag frågar; Var är sladdarna?
- Det ska väl inte vara några sladdar, det är ju trådlöst.
Ja, då har man konstaterat vad felet var.
Kopplade in det åt han och det fungerade fint.
Så avslutar han med att visa mig Age of Empires 2 och han inte får igång det för han vill spela mot sin son. Han hade laddat hem det och det säger att han inte har nån cd-skiva. Ja, herregud...

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Så avslutar han med att visa mig Age of Empires 2 och han inte får igång det för han vill spela mot sin son. Han hade laddat hem det och det säger att han inte har nån cd-skiva. Ja, herregud...

HAHAHAHAHA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Jag jobbade förr i en kontorsvarubutik där vi sålde en del skrivare och tillbehör. En dam i 40-års ålder ringer in:

- Ja hej, jag har en skrivare och när jag skriver ut kommer det inget på pappret.
- Ehm, ja, då beror det nog på att bläcket eller tonern har tagit slut, svarar jag.
- VADDÅ FÖR TONER, skriker damen
- Ja, det är det som man har i skrivare och som gör att det kommer ut färg. Vad har du skrivare?
- Det är en stor skrivare som jag köpte nyligen. Sådana som dom säljer på el-giganten.
(jag håller mig för skratt och börjar tro att det är ett skämt)
- Jag förstår, säger jag, men vilken modell är det, det brukar stå på skrivaren vad den heter?
- HEULETT PACKAD, skriker hon till mig.
- Okej, men vet du om det är en svartvit skrivare eller färg?
- Vaddå färg?? Den är ju GRÅ!

DEN ÄR GRÅ JAG DÖR HAHAHA

Synd att tråden är övergiven

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljare kan va sa sjukt uppenbart dumma. Blev uppringd av en säljare från 3 (Har en iPhone 3GS med 5GB datatrafik/månad sedan innan)

Säljare: "Tjena! Jag ringer från 3, jag tänkte höra om du trivs med ditt abbonemang?"
Jag: "Hittils har det funkat super, mycket nöjd"
Säljare: "Va bra, jag tänkte kolla om du har mobilt bredband! Vi har en kampanj nu, så du kan surfa i datorn!"
Jag: "Ok, men jag har 5GB fri trafik med telefonen så jag kan surfa via den med datorn, så det behövs inte"
Säljare: "Men det är mycket smidigare med ett USB-modem ju!"
Jag: "Smidigare än att langa upp telefonen ur fickan och ansluta till datorn med USB/Bluetooth?"
Säljare: "Hejdå"

Kul att observera säljares beteende det ögonblick de inser att det är hopplöst

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 15" Unibody | Intel Core 2 Duo 2.4GHz | 2x2GB OCW DDR3 | 250GB HDD | Mac OS X 10.6 Snow Leopard
HTPC: Intel Dual-Core E6300 @ 2.8GHz | Corsair DDR2 PC6400 2x2GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5N7A-VM nForce 730i | Antec NSK-2480 | Windows 7 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebreh
Telefonförsäljare kan va sa sjukt uppenbart dumma. Blev uppringd av en säljare från 3 (Har en iPhone 3GS med 5GB datatrafik/månad sedan innan)

Säljare: "Tjena! Jag ringer från 3, jag tänkte höra om du trivs med ditt abbonemang?"
Jag: "Hittils har det funkat super, mycket nöjd"
Säljare: "Va bra, jag tänkte kolla om du har mobilt bredband! Vi har en kampanj nu, så du kan surfa i datorn!"
Jag: "Ok, men jag har 5GB fri trafik med telefonen så jag kan surfa via den med datorn, så det behövs inte"
Säljare: "Men det är mycket smidigare med ett USB-modem ju!"
Jag: "Smidigare än att langa upp telefonen ur fickan och ansluta till datorn med USB/Bluetooth?"
Säljare: "Hejdå"

Kul att observera säljares beteende det ögonblick de inser att det är hopplöst

Eller när de ringer från comhem och försöker kränga iväg deras halvdassiga bredband

Säljare: "Hej jag ringer från Comhem, vad har du för uppkoppling idag?"
Jag: "Jag har blixtviks 100mbituppkoppling"
Säljare: "Ok um, vi erbjuder ju 8mbit idag, vad betalar du?"
Jag: "350kronor i månaden tror jag bestämt att det är"
Säljare: "Ok då har jag ju inte så mycket att sätta emot, hehe"
Jag: "Det är samma för samtliga invånare i sundbyberg"
Säljare: "Ok då kan jag nog skrota den här telefonlistan då.."
Jag: "Ha en bra dag då"
Säljare: "Haha ja, detsamma"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

haha, telefonförsäljare är guld.
Var faktiskt en tjej som ringde i somras när jag var ute och jobbade, och hon och jag klickade rejält.. Vi började snacka om helt andra saker än mobiltelefonen hon först ville kränga. Sur att jag inte tog hennes nummer dock :/

Jag sitter och supportar ett företag nu med kontor runt om i sverige och en dag ringer en man utifrån och behöver hjälp med sin uppkoppling som inte vill fungera. Jag ställer lite frågor till honom och ber honom pröva logga in på domänen samt kollar hans konto i ADt, då svarar han "Inte just nu för jag sitter på dass". Tilläggas kan ju att vi då hade pratat i kanske 5min och det ekade konstigt under hela samtalet...

Senare så visade det sig efter många om och men att han glömt trycka i sladden.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Underbar tråd

Har som vana att alltid bara lägga på luren när man hör att det är en tele-försäljare

*Hej det var från tele2, vi undrar...*

*klick* xd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Haha, riktigt kul med säljare som till slut inser att det är kört. Väre med dem som slåss in i det sista (läs: 3).

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebreh
Jag: "Smidigare än att langa upp telefonen ur fickan och ansluta till datorn med USB/Bluetooth?"
Säljare: "Hejdå"

Kul att observera säljares beteende det ögonblick de inser att det är hopplöst

Urk, sådant där är ju bara oproffsigt. Det är väl inte så svårt att göra ett snyggt avslut på samtalet? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Urk, sådant där är ju bara oproffsigt. Det är väl inte så svårt att göra ett snyggt avslut på samtalet? :/

Tid är pengar, min vän. Tror du han som försäljare med provisions-lön slösar sin tid på att avsluta ett samtal snyggt? Han har ju fler att ringa och försöka lura.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Har en kompis som sitter på Skrivarsupport, han fick in en kund som hade en skrivare som inte startade alls. han började med att fråga om hon kollat elkabeln, och får till svar "vadå elkabel, den här ska ju vara trådlös".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
En kund kom in och skulle hämta sin dator vilket vi hade rensat på virus och lagt in ett virusprogramm. Han ska gladligen betala och jag säger att det kostar 650kr och han säger att det måste vara något fel för det skulle kosta 400kr. Förklarar att programmet kostar 400 + arbetskostnaden för rensning och installation av programmet kostar 250kr. Han börjar gapa och skrika om allt mellan himmel och jord. Ber han vänta så ska jag häma min chef så får han ta det med honom. Min chef förklarar att om han köper ett avgassystem på volvo så kostar det x antal kronor och vil han samtidigt ha det monterat på sin bil så tar de ut en avgift för att montera detta. Fast bilar och datorer var ju inte samma sak när det kom till arbetet som utförs. Till slut så säger han att det står på hans kvitto att det skulle kosta 400 enbart och inget annat. Chefen säger att han kan hämta sin kopia där det står 650 fast det vill inte kunden. Slutar med att han kastar sitt visa kort på mig så jag kan ta betalat. Då höll jag på att bryta ihop fast lyckades hålla mig tills kunden hade gått.

Fick ett samtal en gång av en kund som skulle godkänna licensavtalet för windows fast han ville inte ha sverige utan irak som valt land. Jag sa att han får klicka i rulllisten för att kunna välja irak. Han vägrar dock klicka eftersom det står sverige ch då kommer sverige bli valt. Ber han då ringa butiken i den stad han köpte datorn i (finns några butiker i sverige, en liten liten liten kedja kan man säga) och att vi inte kan hjälpa han här. Orkade verkligen inte med honom.

Jag skulle också bli arg om jag skulle få betala 650kr för ett virusprogram

vad rolig jag är idag...
Härlig tråd förövrigt...

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jävlar dig murkaz, tänkte precis skriva samma sak, det bästa med idén är att de troligtvis kommer tillbaka för att vilja ha bort alla virus.

Var och praktiserade för några år sen som teletekniker. Varpå vi glider in hos en kund (sjukt snygg för övrigt). Hon får ingen ton i telefonen. Vi glider in och stoppar in våran testtelefon och det funkar. Heja...