Core i5 i stort test

Permalänk
Melding Plague

Core i5 i stort test

Anandtech bjuder på det största testet av Core i5 hittills. Den kommande processorn kan prestera bättre än Core i7 920 – till ett lägre pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Billigaste i5 blir en helt klart värdig ersättare till min E4400 Hoppas de klockar äckligt bra också!

Permalänk
Avstängd

Nice. Jag har nog hittat min nya CPU.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Från den "sämsta" till den bästa processorn är det 18fps. Rätt fin höjning men frågan är om det är värt 4-5 tusen kr på en ny processor och moderkort samt minnen.

Självklart talar jag ur spel perspektiv då.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Som DUNXIII säger, hoppas de klockar bra också. Dock så har jag för mig att Anandtech skrev (eller någon kommentar på den artikeln) att de inte kommer ha lika bra yield som i7, således klockar de sämre. Men de bör vara goda nog för några 100 MHz utöver Turbo Mode, hoppas jag verkligen.

Anandtech trodde väl inte att vi skulle få se några 4 Ghz i5:or?
Läste artikeln igår men någon får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem

Det låter som en vettig uppgradering ifrån dualcore. Ska bli kul och se vad man kan kräma ur dem

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Nice, ett i5 system kanske bli prisvärt som tusan

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Precis som jag förväntade mig.

Ett stort "Vad var det jag sa" på det här.

EDIT: Självklart kan vi inte dra för mycket slutsatser av ett test, men det kan ju knappast bli så mycket sämre.

Kostar om C2Q och presterar som i7. Ibland en uns bättre, kanske på grund av lägre latens till PCIe-kontroller.

Permalänk
Medlem

Min i7 920 känns inte så bra längre.

Permalänk

Hmm, det står ju att den billigaste i5 inte har HT sen så jämför de den med Ht av och på. Är det något som bara finns i testexemplaret eller?

Är det bättre att spela spel utan HT (som det verkar här) blir detta nog en värdig gaming prolle. Perfekt att byta ut min E4500 mot

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Undrar när de ska bli värt o uppgradera för o känna av någon STOR skillnad.

Permalänk
Avstängd

Blir nog den billigaste i5an istället för amd 940 BE

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Hmm, det står ju att den billigaste i5 inte har HT sen så jämför de den med Ht av och på. Är det något som bara finns i testexemplaret eller?

Är det bättre att spela spel utan HT (som det verkar här) blir detta nog en värdig gaming prolle. Perfekt att byta ut min E4500 mot

Det är en Lynnfield som bara råkar köras i 2.66GHz. Det är alltså inte just den specifikationen som släpps för en 2.66GHz modell. Då drar man bort HT.

Permalänk
Medlem

Det är inte den billigaste varianten dom har fått tag på, utan ett testexemplar i 2,13GHz. Den har de sedan klockat till 2,66 för att visa hur den billigaste kommer att prestera, samt visa hur mycket man förlorar på att den saknar HT.

Är fortfarande nöjd med mitt 920. Den är fortfarande bäst i trådade grejer, och jag spelar inte. Den har fortfarande mer bandbredd till t.ex PCIe, medan i5 har väldigt begränsat med linjer. Och framför allt - jag slapp vänta i nästan ett år extra.

Permalänk
Avstängd

Fan va nice, tur att jag inte har råd med i7 då

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Gillar inte att Intel i5 (Lynnfield) och i7 (Nahelem) inte är pin-kompatibla, olika sockets för i5 och i7. Sedan så begränsas antalet linor för grafik till 16x med i5, så om man vill köra multi-PCIe grafikkort så minskas linjebredden till 8x.. Kanske inte en jättestor förlust med dagens grafikkort (3-7%), men potentiellt större med nästa generations grafikkort som kommer ungefär samtidigt som i5.
Näää.. för framtiden så tror jag mer på AMD's platform med AM2+/AM3 socket. Tyvärr så har AMD en bit upp till motsvarande prestanda som i7 och i5 i sina Phenom och Athlon CPU's .. och AMD får jobba hårt som tusan för det och samtidigt tulla på lönsamheten.
Man har ju vant sig vid s775 och kunna uppgradera från en CPU typ till en annan p.g.a. kompatibilitet.. Nu motas man in i olika "rum" (i5 eller i7) av Intel. Och priserna sen för att ligga "på topp" bara ökar!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Läst artikeln nu så jag fattar.

Använder främst datorn till spel så det verkar som man kan skita i HT. Ska lätt införskaffa i5 2.66 GHz + ATI 5800 i höst.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

lika dumt att jämföra denna med i7 som när dom jämförde med amd 955 black.....
det handlar inte bara om frkvenser .... en 920 en w3520 med stabil klockning på 4,2 med HT och en riktig northbridge och understöd av 3 kanaler minne som körs i 1800 pluss så har den lämnat efter sig även den dyraste i5 med hästlängder....
så gamer och entusiastplattformen står intakt men med stock klock och stock kylning och utan sli/CF konfigurationer så verkar det som en äkta i5 kan ge den en liten match men vilken entusiast kör så !

Permalänk

Ett problem som några på xtremesystems upptäckt (och som även kommenteras delvis i artikeln) är att i5an beter sig lite märkligt när det gäller turbo mode. Det verkar som att i5an kör i högre frekvenser (turbo) än i7an (turbo) vilket inte borde vara möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3821468&po...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Ett problem som några på xtremesystems upptäckt (och som även kommenteras delvis i artikeln) är att i5an beter sig lite märkligt när det gäller turbo mode. Det verkar som att i5an kör i högre frekvenser (turbo) än i7an (turbo) vilket inte borde vara möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3821468&po...

Vad är problemet om det funkar? Den är ju inte till salu än heller, förhoppningsvis fixar dom det innan dom säljer det. *host* microsoft *host*.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Ett problem som några på xtremesystems upptäckt (och som även kommenteras delvis i artikeln) är att i5an beter sig lite märkligt när det gäller turbo mode. Det verkar som att i5an kör i högre frekvenser (turbo) än i7an (turbo) vilket inte borde vara möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3821468&po...

Varför skulle inte det vara möjligt? i7an klarar ju normalt mycket högre frekvenser än de som körs i turbo mode med allt på stock. Så man kanske helt enkelt har kommit fram till att man kan låta i5an ha ett lite mer aggressivt turbo mode?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Ett problem som några på xtremesystems upptäckt (och som även kommenteras delvis i artikeln) är att i5an beter sig lite märkligt när det gäller turbo mode. Det verkar som att i5an kör i högre frekvenser (turbo) än i7an (turbo) vilket inte borde vara möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3821468&po...

De tar ju upp det i anandtechartikeln, om man orkar läsa hela. De första i7 processorerna hade en ganska försiktig turbo-mode. De satte lite aggressivare turbo mode på nästa serie som släpptes, nämligen Xeon. Nu har de haft ännu mer tid på sig att förfina tillverkningsteknik och testa olika turbo-lägen och kommer förmodligen att lägga sig lika aggressivt som Xeon, eller kanske ännu aggressivare.
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3570&p=4

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att i5 skulle prestera så här bra. Ska försöka spara ihop lite pengar över sommaren och se om det blir värt att uppgradera då

Permalänk

Den här processorn kommer perfekt tidsmässigt till min uppgradering. Bra kompromiss mellan prestanda och cash. Kommer utan tvekan köpa en Core i5!

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om man kunde justera turbo mode i bios.

Permalänk

Hur mycket tror ni det kommer att kosta? Typ ett P55, den billigaste Core i5 sen minne då?

Permalänk
Medlem

3500:- kanske. Vild gissning.
1300 (Mb) + 1500 (cpu) + 700 (ram)

Permalänk

Arrr... blir till å vänta te hösten med ny dator då... men kanske är lika bra, då har man sparat ihop lite extra cash

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Clock Speed Cores / Threads Turbo Frequency TDP Price
2.93GHz 4 / 8 3.60GHz 95W $562
2.80GHz 4 / 8 3.46GHz 95W $284
2.66GHz 4 / 4 3.20GHz 95W $196

Får nog bli en i5 när dom kommer. Borde bli en hyfsad uppgradering från en e2140

Permalänk
Medlem

jag tror man ska tänka sig för både en och två gånger innan man tvingas välja mellan i5 och i7. Som flera har skrivit tidigare så är det ju andra faktorer som spelar in.

Jag tror man skulle vara dumsnål om man köpte den billigaste i5.

Saknar HT, för och nackdelar kan man väll diskutera i evigheter. AMD har väll haft HT i många år och där prisas denna teknik. Nu när "äntligen" intel har börjat sig på med HT så ska man "banta" bort den?

x58 VS P55
Ingen QPI. Qpi verkar väl vara mycket trevlig och "framtidssäker" Det står ju artikeln att SLI, tri-sli, quad-sli kan göra ett i5 system "flaskhals"

Överklockning.
En överklockad i7 slår ju det mesta i dagsläget.

Dual channel eller tri-channel.

Lite synd om AMD om Intel snor ännu mer marknadsandelar om i5 brassar om alla amd och dessutom ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w