OCZ glänser med SSD i 3,5 tum

Permalänk
Melding Plague

OCZ glänser med SSD i 3,5 tum

De flesta av dagens SSD-enheter är i formatet 2,5 tum, vilket betyder att de anpassats för bärbara datorer. Nu släpper OCZ större varianter som passar i vanliga datorlådor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Nice, men en prislapp på minst 10000 är nog att vänta :/
Lär nog kosta ännu mer, då dagens 2,5" 250GB ligger på ~8000

Urk

Edit: sen tycker jag dom kunde haft SATA-III på den

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är fel väg att gå med större enheter...Vem vill ha en fulltower igentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tycker det är fel väg att gå med större enheter..

Jag håller med dig, tänk om man kunde komma fram till en standard på 2,5" för både stationära och bärbara. Då skulle de stationära bli mindre och priserna gå ner för upplagan blir så mycket större.
Men det är roligt att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Nice, men en prislapp på minst 10000 är nog att vänta :/
Lär nog kosta ännu mer, då dagens 2,5" 250GB ligger på ~8000

Urk

Edit: sen tycker jag dom kunde haft SATA-III på den

Faktiskt så ryktas det att 1Tb versionen kommer kosta uppemot 3500USD ehehehe....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag håller med dig, tänk om man kunde komma fram till en standard på 2,5" för både stationära och bärbara. Då skulle de stationära bli mindre och priserna gå ner för upplagan blir så mycket större.
Men det är roligt att utvecklingen går framåt.

Håller också med. Flash-SSD klarar ju sig med 2,5'' eller mindre och att bygga större enheter blir bara dyrare. Bättre att låta både stationära och bärbara datorer enas om 2,5''-standarden vilket betyder större volymer och billigare pris för oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tycker det är fel väg att gå med större enheter...Vem vill ha en fulltower igentligen?

Jo det är ju sant att man vill ha mindre grejjer, men det är ju faktiskt 2 st SSDer i en förpackning vi talar om... dessutom ett kontrollerkort med raid0 så det skulle nog bli lika stort om man skulle ha 2 st 2,5" diskar och ett raid kontroller kort i burken, smart att lägga allt i en box tycker jag

Blir nog att köpa denna (500gb) sen då priset gått ner lite...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Men det var väl uppe på tapeten för flera år sen att Morris? Lag om att typ varje 10år som går så ska tekniken gå frammåt med 100% så att storleken kan minskas med 50% med exakt samma tidigare komponenter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Jo det är ju sant att man vill ha mindre grejjer, men det är ju faktiskt 2 st SSDer i en förpackning vi talar om... dessutom ett kontrollerkort med raid0 så det skulle nog bli lika stort om man skulle ha 2 st 2,5" diskar och ett raid kontroller kort i burken, smart att lägga allt i en box tycker jag

Blir nog att köpa denna (500gb) sen då priset gått ner lite...

Den här enheten kommer kosta multum, när priset har gått ner kommer billigare och bättre 500GB finnas ute

Den här skulle jag kunna köpa om priset kapades på hälften, 10kr/GB är fullt acceptabelt för en systemdisk i SSD format:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168202312...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

iofs är det ju sant

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Jag har faktiskt hoppats ite på att man ksulle avveckla den gamla formatet då det egentligen inte finns någon större anledning att ha en skitfet sak när man faktiskt kan ha såna där små. Speciellt med SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Men det var väl uppe på tapeten för flera år sen att Morris? Lag om att typ varje 10år som går så ska tekniken gå frammåt med 100% så att storleken kan minskas med 50% med exakt samma tidigare komponenter.

tror den hette monros lag, eller något liknande.

den säger i alla fall att prestandan på en data fördubblas under en tidsperiod på 18 månader.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tror den hette monros lag, eller något liknande.

den säger i alla fall att prestandan på en data fördubblas under en tidsperiod på 18 månader.

Data har ingen prestanda, det är bara information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Data har ingen prestanda, det är bara information.

Data är inte information. Data är data.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tycker det är fel väg att gå med större enheter...Vem vill ha en fulltower igentligen?

Alla som vill ha grafikkort som presterar bättre än HD4770, vilket iaf är ett gäng, speciellt i den communityn du hänger i.. Hårddisken är knappast den mest utrymmeskrävande delen i en dator vettö..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag håller med dig, tänk om man kunde komma fram till en standard på 2,5" för både stationära och bärbara. Då skulle de stationära bli mindre och priserna gå ner för upplagan blir så mycket större.
Men det är roligt att utvecklingen går framåt.

Stationära är inte direkt begränsade i storlek p.g.a. hårddiskarna. I princip alla SSD är 2,5" så ser inte att det behövs ändras något.

Eftersom alla stationära har 3,5" platser öppnar det dock för att göra större lösningar precis som OCZ gjort. På grund av tekniken så kommer vi dock se en omvänd prisskillnad jämfört med HDD där 2,5" är den dyrare varianten.

I framtiden kommer det säkert chassin med fler 2,5" platser skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Men det var väl uppe på tapeten för flera år sen att Morris? Lag om att typ varje 10år som går så ska tekniken gå frammåt med 100% så att storleken kan minskas med 50% med exakt samma tidigare komponenter.

Morris lag verkar dum. Då skulle det inte vara en SSD, utan ett mikroskopiskt hålkort.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd

Men snälla, vad är "Morris lag"? Är det jag som inte är invigd eller har universum plötsligt blivit en smula dummare?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men snälla, vad är "Morris lag"? Är det jag som inte är invigd eller har universum plötsligt blivit en smula dummare?

Det är precis lika dumt, tyvärr. Jag upphör aldrig att förvånas över att människor kastar ur sig vad som helst utan att ens fundera på att kanske googla det man påstår för att se om det stämmer.

Däremot finns det faktiskt en (inte helt officiell) Morris lag. Jag googlade.

Morris’ Law of Standards: however fucked up and crazy something is, someone, somewhere in a standards body is writing a parser, schema or proposal for it.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Stationära är inte direkt begränsade i storlek p.g.a. hårddiskarna. I princip alla SSD är 2,5" så ser inte att det behövs ändras något.

Eftersom alla stationära har 3,5" platser öppnar det dock för att göra större lösningar precis som OCZ gjort. På grund av tekniken så kommer vi dock se en omvänd prisskillnad jämfört med HDD där 2,5" är den dyrare varianten.

I framtiden kommer det säkert chassin med fler 2,5" platser skulle jag tro.

Det var väl ingen lysande argumentation, om SSD kommer i både 2,5 och 3,5" så kommer övergången antagligen inte att ske och vi kan inte börja vandra mot att få mindre datorer. Storleken 2,5" lär inte heller vara speciellt begränsad så bannlys 3,5" SSD. Vidare, vill du ha kvar de numera som tur var pensionerade 5,25" hårddiskarna också? Det "finns" ju ändå plats i stora lådor...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det var väl ingen lysande argumentation, om SSD kommer i både 2,5 och 3,5" så kommer övergången antagligen inte att ske och vi kan inte börja vandra mot att få mindre datorer. Storleken 2,5" lär inte heller vara speciellt begränsad så bannlys 3,5" SSD. Vidare, vill du ha kvar de numera som tur var pensionerade 5,25" hårddiskarna också? Det "finns" ju ändå plats i stora lådor...

Varför ska man låsa det? Kanske skulle vi låsa standarden till Micro-ATX också, jag menar hur många använder egentligen mer än 1 expansionsslot idag?

Med tanke på att SSD är begränsade till den densitet som de har för närvarande, så är större SSD möjligt i 3,5" för att det får plats med fler kretsar. Att ett fåtal SSD i 3,5" erbjuds för en större och snabbare lösning ser jag inte som något dåligt. Så att bannlysa dem bara för att man skulle tvinga alla att använda 2,5" tycker jag är skrattretande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Varför ska man låsa det? Kanske skulle vi låsa standarden till Micro-ATX också, jag menar hur många använder egentligen mer än 1 expansionsslot idag?

Det är inte riktigt samma sak, jag säger inte att det bara ska finnas 1 hårddiskplats eller 1 expansionsplats utan att man ska ta tillfället i akt att förminska en standarddel i datorn när man ändå har chansen. Åter till min tidigare fråga, hade du velat ha en 5,25" HD i din nuvarande dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Att ett fåtal SSD i 3,5" erbjuds för en större och snabbare lösning ser jag inte som något dåligt. Så att bannlysa dem bara för att man skulle tvinga alla att använda 2,5" tycker jag är skrattretande.

Problemet är att då vill "alla" ha 3,5" även om man i själva verket inte behöver det och då kommer det gå som det går.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Varför kan dem inte börja anpassa dagens chassin istället? Det går ju liksom in 2x2.5" i 1x3.5".

Permalänk
Avstängd

När det gäller sakfrågan. Precis som HDD kräver SSD fysisk plats, så jag förstår inte riktigt meningen med att argumentera "mot" en formfaktor. En större formfaktor medger större lagringsutrymme vare sig det handlar om HDD eller SSD.

Både enheter med stor lagringskapacitet och enheter som är fysiskt små till mobila applikationer har väl existensberättigande?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är att då vill "alla" ha 3,5" även om man i själva verket inte behöver det och då kommer det gå som det går.

Jag förstår vad du menar, men tror inte du behöver vara orolig. Med tanke på att en oerhört stor del av alla SSD är 2,5" så blir det standardformatet och chassin i framtiden kommer nog att anpassas efter det. SSD är inte direkt billigare per GB för diskar med större kapacitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Håller också med. Flash-SSD klarar ju sig med 2,5'' eller mindre och att bygga större enheter blir bara dyrare. Bättre att låta både stationära och bärbara datorer enas om 2,5''-standarden vilket betyder större volymer och billigare pris för oss.

Det är marginella skillnader i materialkostnad mellan "liten" och "stor", vi pratar någon eller några USD i produktkostnad, vilket skulle ge ett påslag på maximalt 50-100kr till slutkonsument. Komponenterna lär det inte vara någon skillnad på, utan endast chassit.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
När det gäller sakfrågan. Precis som HDD kräver SSD fysisk plats, så jag förstår inte riktigt meningen med att argumentera "mot" en formfaktor. En större formfaktor medger större lagringsutrymme vare sig det handlar om HDD eller SSD.

Både enheter med stor lagringskapacitet och enheter som är fysiskt små till mobila applikationer har väl existensberättigande?

1+

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk

Den såg interessant ut, Har både SSD och Hårddisk, Men funderar på att byta ut hårddisken mot SSD också. Synd att dom är så s#¤ans dyra.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.