Permalänk
Medlem

Ja att fjällvandra är bland det bästa jag vet. Det är ett sånt speciellt lugn och mäktiga landskap.
Har vandrat runt två vändor på kungsleden kring Kebnekaise. Men har inte vart upp på berget ännu.

Annars så är det även skönt med lite kortare terrängpromenader kring skogarna hos mor och far när man är där på sommaren.

Blir nog förhoppningsvis en tur till fjällvärlden i sommar igen.

Jag rekommenderar att man inte tar med några teknikprylar, förutom mobilen som är avstägd och anväds endast om den verkligen behövs (Ifall det finns täckning).
Det märkte jag själv när jag var i fjällen att jag inte saknade några datorer och annat tjafs just när jag var där. Skönt att koppla bort "verkligheten" i en veckas tid. Inga nyheter, forum, chat och mail. Bara fjällevärlden att njuta av och kompisarna att tjata med.
Är ni flera så rekommenderas en kortlek i allafall. Trevligt att avsluta dagens vandringar med lite vändtia eller chicago.
Sen det klassiska tipset att inte ta med en massa "bra att ha" grejor. Bara sådant som verkligen kan behövas.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Enligt mig så är problemet björnar (är otroligt rädd för björnar, folk har sett björn 1km från där jag bor) och mygg och andra (jävla) insekter. Annars så är det mysigt.

Är du rädd för varg också? Hur många gånger har det hänt att en björn attackerat/dödat en människa senaste hundra åren? 10ggr? Björnen blir rädd före dig majoriteten av gångerna och jag tror inte du stöter på en björn speciellt många gånger under en livstid.
Folk har haft besök av björ i närheten av mig också men inte fan är jag rädd för att ta en tur i skogen för det.
Visst alla är olika men att vara rädd för björn och varg i skogen är bara larvigt imo. Här står det i tidningen varje år om folk som inte vågar låta ungarna gå till skolan för vargen äter upp ungarna, blir lika sur varje gång!
Edit: inte menat som ett påhopp mot dig men blir bara förbannad på folk som är rädd för björn/varg, händer ju nästan aldrig att nån blir attackerad. Visst en och annan hund går åt men det tycker jag man får räkna med när man släpper lös en hund under jakt...

OT: vandrade i grövelsjöfjällen för många år sedan med skolan och det var fint,rekommenderas men det tar inte ens en dag att gå upp på toppen och tillbaka till fjällstationen.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Varg är jag inte speciellt rädd för, ser dom som större hundar. Skulle nog vara mer rädd för en rottweiler än en varg om jag ska vara ärlig.
Dock så är jag obeskrivligt rädd för björn, vet inte varför. Dom är så stora, muskulösa, vilda. Jag har dessutom hört björn då jag var i skogen ca 1km från mitt hus. Min träslöjdslärare har sett björn ca 700m från mitt hus på vägen som går nedanför mitt hus (gammal grusväg). Brukar vara och hugga ved (ja, hugga ved) där han såg björnen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Varg är jag inte speciellt rädd för, ser dom som större hundar. Skulle nog vara mer rädd för en rottweiler än en varg om jag ska vara ärlig.
Dock så är jag obeskrivligt rädd för björn, vet inte varför. Dom är så stora, muskulösa, vilda. Jag har dessutom hört björn då jag var i skogen ca 1km från mitt hus. Min träslöjdslärare har sett björn ca 700m från mitt hus på vägen som går nedanför mitt hus (gammal grusväg). Brukar vara och hugga ved (ja, hugga ved) där han såg björnen.

Fattar inte varför du är rädd även om de är nära men vi alla är räda för nånting:P
Jag vet hur man hugger ved, bor i ett hus där vi eldar med ved och den hugger sig inte av sig självt

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Japp, något är man alltid rädd för. Hehe. Skulle jag se en björn så blir det kalsongbyte om jag kommer tillbaka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madfreak:

Ja att fjällvandra är bland det bästa jag vet. Det är ett sånt speciellt lugn och mäktiga landskap.
Har vandrat runt två vändor på kungsleden kring Kebnekaise. Men har inte vart upp på berget ännu.

Annars så är det även skönt med lite kortare terrängpromenader kring skogarna hos mor och far när man är där på sommaren.

Blir nog förhoppningsvis en tur till fjällvärlden i sommar igen.

Jag rekommenderar att man inte tar med några teknikprylar, förutom mobilen som är avstägd och anväds endast om den verkligen behövs (Ifall det finns täckning).
Det märkte jag själv när jag var i fjällen att jag inte saknade några datorer och annat tjafs just när jag var där. Skönt att koppla bort "verkligheten" i en veckas tid. Inga nyheter, forum, chat och mail. Bara fjällevärlden att njuta av och kompisarna att tjata med.
Är ni flera så rekommenderas en kortlek i allafall. Trevligt att avsluta dagens vandringar med lite vändtia eller chicago.
Sen det klassiska tipset att inte ta med en massa "bra att ha" grejor. Bara sådant som verkligen kan behövas.

Ja tycker precis samma sak som du! Det ända i teknikväg jag ska ta med mig är min analoga kamera och mobiltelefon. Allt annat lämnas hemma!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasermannen:

Skulle rekommendera att vandra runt Söderåsen tror jag den hette. Visste inte att det fanns så höga berg i Skåne förrens jag vandrade där för ett antal år sedan. Mycket vackra omgivningar med dalgångar och berg. Växer visst olika sorters växter och skit där som bara finns i Norrland normalt. Att vandra är underskattat. Som Shimonu säger så finns det inget härligare än att koka upp någon random pulversoppa och käka efter en lång dagsvandring. Gärna vid någon fin sjö som man kan bada i.
Sen när man ska somna och hör alla konstiga ljud i natten. <3 Svensk sommar är underbar!

mja berg är det inte, ^^ horst, det har varit berg vid kullaberg dock