Permalänk
Medlem

Fast det är ju rätt värdelöst att du ska behöva klocka ner något som skall fungera som det är. Om du stänger in lådan i ett skå så att inte varmluften kan försvinna gör man ju datorn en björntjänst, men i annat fall tycker jag det är oroväckande temperaturer om dom stämmer...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det känns väldigt värdelöst. Ny kylpasta gjorde varken från eller till.

Det som stör mig mest, och som jag inte kan förstå, är hur mitt bygge kan vara 30 grader varmare än politbys. TDP för E-450 ligger på 18W och A6-3500 på 65W. Nu förstår jag det som att TDP:n bara säger hur mycket värme som måste transporteras bort för att processorn ska trivas och eftersom E-450 har en högre tillåten maxtemperatur än A6, så borde medeltemperaturen ligga högre på E-450. Rätt mig gärna om mitt resonnemang är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Helt passivt är inte svårt om man går på E450/E350-lösningar - de moderkorten finns ju som helt passivt kylda och så lägger man till en picoPSU så var det klart!

Ska man ha lite vassare grejer där man behöver sätta passiva kylare på CPU/APU själv så finns det ju chassin med heatpipes och kylflänsar, tex Streacom FC8 eller FC5 eller så går man upp ett steg i prislistan och skaffar sig ett HFX-chassi.

FC5 rymmer 2st 3,5-diskar...

En picoPSU är alltså en minimal spänningsovandlader som man stoppar på strömkontakten på moderkortet. Från den går en kabel till en chassikontakt som man sedan kopplar den externa transformatorn (230->12V) till.

Såhär:

http://mini-itx.se/images/picoPsu150-XT.jpg

Dessa finns ju i många olika effekttal, kolla tex här

Och visst, köper man ett chassi som har plats för ett vanligt nätagg så blir det ju ett hål där, fast det kan man ju täppa igen med ngt snyggt galler om man är hågad. Men å andra sidan så sitter det ju på baksidan så det ser man ju inte om man inte verkligen vill.

Du skulle klara dig på mindre än 100W för det där systemet. Det gör det hela inte billigare tyvärr då nätaggens priser planar ut när man kommer ner till 300W.

Har dock sagt det någon gång tidigare, för de pengarna som e45-korten kostar kan du få ett FM1-moderkort plus en Llano-APU vilket ger mer kraft för samma peng.

Som många andra i tråden går jag själv och fnular på valet mellan e-350 och llano, och det verkar som att det finns hjälp att få här

Mitt första val var e-350, helt passivt och med en pico-psu. EFter att ha kollat i Emil björklunds tråd

#11737621

funderade jag på om det skulle funka; jag hade tänkt bygga mig ett eget chassi efter egna preferenser, med ett ventilationshål ovanför kylflänsarna på moderkortet. Men eftersom det verkar bli obehagligt varmt i emils exempel, och mindre täta chassin får man leta efter, har jag som sagt börjat tvivla på att min lösning kommer funka. Sätter man dit en fläkt fanns det ju ingen mening med att köpa ett passivt kort...

Alternativ två är att köra på Llano, typ A4-3400, och låta en tornkylare (har en liggandes) sköta kylningen, och kansek låta kylaren sticka upp genom chassit, som ngn annan gjort i galleriet. Funktionellt och, i min mening, ganska snyggt.
Men kan man driva en Llano rig med A4-3400, en ssd och en 3,5" 5400rpm med ett passivt nätaggregat av pico-psu typ? Betalar ogjärna 1k för onödiga 400w från silverstone... och därtill växer genast chassistorleken..., å andra sidan slipper man ju den svarta externa klumpen.

Sry för wall of text, men som ni kanske märker velar jag fram och tillbaka, och tror jag behöver en utomståendes input för att komma vidare.

Tack!

Permalänk
Medlem

Tehily, jag tror det kan funka - och bli rätt fräckt med en tornlösning.

Det är ju egentligen ingen skillnad på du skaffar tex Streacom FC8 som leder värmen från APU:n till en kylfläns på sidan av chassit via heatpipes eller om du sätter den kylflänsen (ditt torn) direkt på APU:n. Så länge den är stor nog att kyla APU:n och datorn inte är helt instängd så kommer ju kylflänsen kylas av den omgivande svalare luften.

Fast jag tror många är onödigt rädda för fläktar, det behövs inte mycket från en fläkt för att det ska göra underverk i ett chassi. En fläkt på riktigt lågt varv hörs inte - speciellt inte om man sitter 3m - men däremot så flyttar den oändligt mycket mer luft än ingen fläkt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Tehily, jag tror det kan funka - och bli rätt fräckt med en tornlösning.

Det är ju egentligen ingen skillnad på du skaffar tex Streacom FC8 som leder värmen från APU:n till en kylfläns på sidan av chassit via heatpipes eller om du sätter den kylflänsen (ditt torn) direkt på APU:n. Så länge den är stor nog att kyla APU:n och datorn inte är helt instängd så kommer ju kylflänsen kylas av den omgivande svalare luften.

Fast jag tror många är onödigt rädda för fläktar, det behövs inte mycket från en fläkt för att det ska göra underverk i ett chassi. En fläkt på riktigt lågt varv hörs inte - speciellt inte om man sitter 3m - men däremot så flyttar den oändligt mycket mer luft än ingen fläkt.

Jag lutar nog åt samma håll i fläktresonemanget, tror det har blivigt mer av en stolthetsfråga, iaf i mitt fall...

Vad tror du om att driva Llanoriggen med picopsu? har sett Swec. test på Llano, men det var ju på värre modeller, men de kanske drar lika mycket ström på ett ungefär... Kanske vore allra enklast att beställa hem grejerna, och kolla hur mycket ström de drar (har reservagg och mätare), men då blir det ju lite surt om det inte gåt med picoplsu, för då hade jag ju kunnat fläska på lite mer meed processorn!

AAAGH!

Jag tänker för mycket

Permalänk
Medlem

Det går ju att hitta tester på de flesta Llanoproppar så sök lite så lär du finna svar...

Fåfäng som man är så hade jag köpt en A8 3870 och underklockat/undervoltat/tagit bort kärnor tills jag fått ner effektförbrukningen under 150W. Bara för att ha maximal prestanda... Men det är jag det!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hemmabygge liknande ASROCK NETTOP CORE 241 SERVER CI5

Hejsan.

Jag har tänkt att bygga en kombinerad HTPC och server.
Jag vill ha konfigurationen som asrocken ha förrutom att jag tänkt stoppa i en SSD-disk och 16gb i ram.
Vad rekommenderar ni för låda, moderkort, kylning, nätagg?
Jag vill ej köpa en asrock + ssd och ram.

http://www.dustinhome.se/asrock-nettop-core-241-server-ci5-23...

Tack så mkt.

Permalänk

Fattar inte riktigt vad du är ute efter? Ska du köpa asrocken och byta prylar eller är du ute efter något likvärdigt fast inte asrock och du vill stoppa det i ett större chassi?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på en mediaspelare eller htpc.
Men hur ska jag veta vad som är tillräckligt.

Det finns ju dom från tex asrock eller en HTPC, jag är på det stora hela klar på skillnaderna på dom olika.
Men det är ju stor prisskillnad, hur vet man om det räcker men en "liten" eller om jag ska gå en "större" HTPC.

Vill kunna streama, gärna 1080p och kanske lite surf men spel känns inte aktuellt.

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela så räcker i regel en "liten". En HTPC med E350 eller E450 gör nog jobbet tillräckligt bra åt som flesta!

Ska man dock bygga själv så är inte prisskillnaden speciellt stor från att gå från just E450 till tex en Llano-setup - och då är det många som går på det tåget istället bara för att få lite mer kraft och möjligheten att uppgradera bara APU:n.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ska du inte spela så räcker i regel en "liten". En HTPC med E350 eller E450 gör nog jobbet tillräckligt bra åt som flesta!

Ska man dock bygga själv så är inte prisskillnaden speciellt stor från att gå från just E450 till tex en Llano-setup - och då är det många som går på det tåget istället bara för att få lite mer kraft och möjligheten att uppgradera bara APU:n.

Tack så mycket för svaret, men jag är lite dåligt insatt för att hitta med produkterna utan hela namn och vad är Llano-setup ??

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Llano är alltså namnet på AMD:s APU A8/A6/A4 som man stoppar i ett moderkort med FM1-sockel.

Det är den APU med kraftigast GPU på marknaden för tillfället, därför är den populär.

Läs gärna testerna av A6 3500 och A8 3850 här på Sweclockers så får du se lite jämörande tester mot andra setuper.

FM1 kommer ersättas med FM2 under året då Llanoefterföljaren Trinity kommer. Detta är ju lite synd men en Llanosetup blir ju inte sämre för det.

E350 och E450 är alltså benämningen på moderkort med integrerad AMD E350-APU eller E450-APU, där skillnaden dom emellan är att E450 har 3D-stöd i och med kraftigare GPU och en marginellt snabbare CPU.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Llano är alltså namnet på AMD:s APU A8/A6/A4 som man stoppar i ett moderkort med FM1-sockel.

Det är den APU med kraftigast GPU på marknaden för tillfället, därför är den populär.

Läs gärna testerna av A6 3500 och A8 3850 här på Sweclockers så får du se lite jämörande tester mot andra setuper.

FM1 kommer ersättas med FM2 under året då Llanoefterföljaren Trinity kommer. Detta är ju lite synd men en Llanosetup blir ju inte sämre för det.

E350 och E450 är alltså benämningen på moderkort med integrerad AMD E350-APU eller E450-APU, där skillnaden dom emellan är att E450 har 3D-stöd i och med kraftigare GPU och en marginellt snabbare CPU.

Grymt snabbt svar, tack så mycket. Då har jag lite å läsa på.

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Grymt snabbt svar, tack så mycket. Då har jag lite å läsa på.

//Jimmy

Vassego...

Läs även genom första posten i denna tråd, och resten med för den delen samt de andra klistrade trådarna i denna forumdel så ska du se att du känner dig som ProffessorHTPC efter det!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Nu har jag plöjt igenom div sidor å tester som Nafs tipsade om. Tack igen.

Har kommit fram till detta: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070077&view=m

Är det nån som kan tycka å tro lite kanske, kanske saknar nått (mitt första bygge) ??

* Läste att lådan inte är så tyst, men går att åtgärda enligt recensioner. Tog bara en billig för den kommer inte synas.
* Hade tänkt 4 gb ram minne
* Behöver inte cd/dvd läsare
* Vet inte om det är overkill med det moderkortet eftersom jag ändå inte har nån 3d tv å har inga planer på att skaffa heller.
* Då det finns väldigt mycket att välja på, så efter att jag läst på så tog jag komponenter ut efter hur populära dom är.
* Vill kunna stänga av och sätta på datan via fjärr eller liknande, vet ej kravet för detta.

Datan kommer inte användas till spel. Foto å film är det som gäller, gärna 1080p utan protest, både via nätverk å kanske från en usb-disk. Och lite surfande

Blev lite dyrare än jag tänkt mig, max va kanske 3500:- men samtidigt vill jag inte vara dumsnål men inte heller överdriva.

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Processorn kan du plocka bort direkt, den är intregrerad på E45 och går inte att byta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Processorn kan du plocka bort direkt, den är intregrerad på E45 och går inte att byta!

Ok, tack. Men är det bättre å köra med ett kort som har lös processor ??

Permalänk
Medlem

Du får bättre prestanda men också högre strömförbrukning o värmeutveckling. För rent HTPC bruk duker E45 gott. Vill du köra men separat processor kan du köpa det här moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=951688

Permalänk
Medlem

Jag ska i alla fall inte spela nånting på den, men vill kunna köra 1080p filmer. Vad säger du om den uppdaterade setupen då ??
Är det nått som saknas ??

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070077&view=m

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Jag ska i alla fall inte spela nånting på den, men vill kunna köra 1080p filmer. Vad säger du om den uppdaterade setupen då ??
Är det nått som saknas ??

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070077&view=m

//Jimmy

Du skulle lika gärna kunna ta Asus E35M1-I Deluxe och spara en hundring, eller något annat E350-ITX-kort om du inte prompt vill ha Asuskortet och vill spara mer. För dina ändamål kommer du inte märka någon skillnad mellan 350 och 450.

Vill du i framtiden köra 3D så kan du alltid stoppa i ett separat grafikkort. Fast då måste du byta låda då den du valt inte har plats för expansionskort, tex ett Flyer-chassi.

Vill du gå upp ett snäpp men inte betala mer så skulle du kunna köra på en sådan här setup: A6 3500, Asrock A75M-ITX, 4Gb DDR3, Flyer FI-02BC 200W

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Vad det gäller asuskortet så tog jag bara ett populärt kort, inget måste.

Låter som ett bra alternativ å stoppa i kort i efterhand, men vad det gäller den lådan som du tipsa om så är den stående på bild, vet du om den går att ha liggande ??

Kollade även på ditt alternativ, va ju en hel del billigare än mitt, fast du kallade de för superdupersnik
Är det i minsta laget då eller kommer jag klara mig ett tag med detta ??

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Vad det gäller asuskortet så tog jag bara ett populärt kort, inget måste.

Låter som ett bra alternativ å stoppa i kort i efterhand, men vad det gäller den lådan som du tipsa om så är den stående på bild, vet du om den går att ha liggande ??

Kollade även på ditt alternativ, va ju en hel del billigare än mitt, fast du kallade de för superdupersnik
Är det i minsta laget då eller kommer jag klara mig ett tag med detta ??

//Jimmy

Superdupersnik = så billigt man kan bygga en HTPC med A6 3500.
Jämfört med E350/E450 så är det systemet mycket bättre ur de flesta hänseenden, förutom att det inte är passivt och drar lite mer ström. Vet inte hur mycket PSU:n i det chassit låter men jag antar att det inte är det tystaste så då är det ingen mening att sätta på en bättre kylare än originalkylaren på A6:an. Men jag la med en kylare som borde passa i det chassit och som är bra.

Angående chassit så går det att ha åt båda ledderna, du kan se fler bilder på Chiftec's hemsida.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar å för att du tar dig tid, grymhjälp att få.

Har läst å jämfört mitt paket mot ditt å de känns som om ditt är ett bättre alternativ, så nu ser min korg ut så här:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070376&view=m

Vad jag kunde läsa mig till angående prosessorkylning så ska det vara socket FM1, men det har inte den som du tipsade om, om inte jag läser helt fel.

Som sagt mitt första bygge, men detta är allt som behövs i datan för att den ska fungera förutom då operativsystem, tangentbord och mus.

Glömde nämna att jag vill köra xbmc, vet ej om det är tungt eller ej.

Vet du nått om det går att stänga av eller sätta på datan via fjärrkontroll eller har det med programvaran att göra.

Och till sist, är de bäst att köpa alla delar från samma ställe eller tar man det billigaste på varje del ??

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Angående kylaren så blev jag osäker nu, men jag har bestämt för mig att de som passar för AM3 även passar för FM1 samt att jag sett någon som använt denna kylare i ett FM1-bygge.

Men jag måste rannsaka mig själv för att se vad jag fått det ifrån. Kollar man på prisjakt så finns det ju inga kylare till FM1 - och det vore ju lite väl otroligt.

Du har fått med allt, dock skulle jag köpt en annan SSD. Jag gillar inte SSD:er med kontrollkretsen SF-2200, även om de kanske har löst sina problem nu...

Edit: Jag skulle nog köpt Intel 320 80G, inte lika snabb på pappret men stabil samt tillräckligt snabb för det du ska använda den till.

Edit2: Hittade en joppe som använt Shuriken på ett FM1 kort -> http://www.minhembio.com/Mattiasz

XBMC är inte speciellt krävande det kommer gå galant på den burken, du skulle kunna köra OpenElec på en USB-sticka om du så ville spara in SSD:n.

Edit3: Angående sätta på/av via fjärren ska nog gå att lösa - dock är jag inte insatt i hur - min är alltid på.

Och angående köpa allt på samma eller olika ställen är nog upp till hur smidigt man vill göra köpet och hur mycket frakten äter upp prisskillnaden om man köper från olika affärer. En del köper ju bara från vissa affärer medans andra köper från den billigaste oavsett vad den heter.

Kör man en prisoptimering på din lista så skiljer det ju inte många tior om man köper från en eller flera så i det fallet blir det nog billigast att köpa från en - då frakten förmodligen annars kommer göra det hela dyrare.

Edit 4: Google hittade en som använt AsRock A75M-ITX och Big Shuriken åt mig... http://hardforum.com/showthread.php?t=1636235
Trångt är härligt!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket nafs.

Känns som om jag hittat nått som passar mig och min plånbok. Ska bara ta en koll på det där med hårddisken.

Å så har du gett mig nått mer att läsa på, OpenElec.

//Jimmy

Permalänk

Tja alla!

Skönt med en klistrad tråd för HTPC tips och tricks. Har lärt mig en heldel, inte minst ang 3d bluray.

Har precis fått hem en 55LW450 från LG, tänkte njuta fullt ut av den och göra det riktigt bra för mig och uppgradera lite teknik. Köpt mig en söt liten NAS för att kunna tanka film 24/7 och nu är det egentligen bara en fin HTPC som saknas.

Min farsa har ett E45M1 system, det som är väldigt intressant är att den klarar verkligen inte av bluray 3d filmer alls? Powerdvd fungerar så sätt att den spelar upp det och sätter automatiskt TV i 3d läge och det "funkar" ju per definition men jävlar vad det laggar. Har uppdaterat alla drivrutiner m.m men kan inte för allt i världen förstå vad som är fel, har googlat mig till döden och hittat att E45M1 ska ju klara 3d bluray?

Anyways, om jag är fel ut och cyklar så kanske nån kan skjuta mig i foten lite.

Mina behöv är enkla, precis som många.

3d bluray 1080p
xbmc
stilren box som funkar liksom

Tyst, behöver inte nödvändigtvis vara tok tok tyst då jag inte kommer ha den på under natten endå, men föredrar gärna passiv kylning så långt det går.

Kanske är FM1 något för mig med integrerad grafikkrets?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Tack så jättemycket nafs.

Känns som om jag hittat nått som passar mig och min plånbok. Ska bara ta en koll på det där med hårddisken.

Å så har du gett mig nått mer att läsa på, OpenElec.

//Jimmy

Vassego!
Kul att kunna hjälpa till, en annan har ju inget att bygga för tillfället så då måste man ju få ut behoven på något annat sätt.

Om du är lite halvsmart så skippar du Shuriken-kylaren till att börja med för att se vad originalkylaren går för - det kan ju vara så att du inte stör dig på den eller mer troligt att Nätagget låter lika mycket eller mer.

Sedan kan du ju prova OpenElec på en USB-sticka innan du köper en SSD. Täcker det dina behov så är det ju onödigt med en SSD!
Man kan ju även tänka sig att köra på en mekanisk disk om man inte jagar sekunder på uppstartstid. En lågvarvig mekanisk disk låter ju inte mycket... Men har man råd så är ju en SSD överlägsen!

Skrivet av vetattdutittar:

Tja alla!

Skönt med en klistrad tråd för HTPC tips och tricks. Har lärt mig en heldel, inte minst ang 3d bluray.

Har precis fått hem en 55LW450 från LG, tänkte njuta fullt ut av den och göra det riktigt bra för mig och uppgradera lite teknik. Köpt mig en söt liten NAS för att kunna tanka film 24/7 och nu är det egentligen bara en fin HTPC som saknas.

Min farsa har ett E45M1 system, det som är väldigt intressant är att den klarar verkligen inte av bluray 3d filmer alls? Powerdvd fungerar så sätt att den spelar upp det och sätter automatiskt TV i 3d läge och det "funkar" ju per definition men jävlar vad det laggar. Har uppdaterat alla drivrutiner m.m men kan inte för allt i världen förstå vad som är fel, har googlat mig till döden och hittat att E45M1 ska ju klara 3d bluray?

Anyways, om jag är fel ut och cyklar så kanske nån kan skjuta mig i foten lite.

Har fassan din klickat i "Enable Hardware Acceleration" under Settings -> Video?
Om han har det och det ändå inte fungerar så kan det vara så illa att PowerDVD inte stöder DXVA för grafikkortet (Radeon HD 6320) då det är rätt nytt.

Citat:

Mina behöv är enkla, precis som många.

3d bluray 1080p
xbmc
stilren box som funkar liksom

Tyst, behöver inte nödvändigtvis vara tok tok tyst då jag inte kommer ha den på under natten endå, men föredrar gärna passiv kylning så långt det går.

Kanske är FM1 något för mig med integrerad grafikkrets?

Budget?
Ska allt ingå, liksom HDD och OS?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Har fassan din klickat i "Enable Hardware Acceleration" under Settings -> Video?
Om han har det och det ändå inte fungerar så kan det vara så illa att PowerDVD inte stöder DXVA för grafikkortet (Radeon HD 6320) då det är rätt nytt.

Budget?
Ska allt ingå, liksom HDD och OS?

Ska kolla Hardware Acceleration asap efter jobbet.

Budget är max max 4000:- där jag önskar ( bortser från E45M1 )

Moderkort, Processor, Chassi inkl nätdel, grafikkort.
Skippa minne, hd, os och dvd/br spelare. Tänker mig minimum för 3d bluray helt enkelt.

Om jag får till det på farsans htpc kör jag på Asus E45M1 som moderkort!

Stort tack för dina svar.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetattdutittar:

Ska kolla Hardware Acceleration asap efter jobbet.

Budget är max max 4000:- där jag önskar ( bortser från E45M1 )

Moderkort, Processor, Chassi inkl nätdel, grafikkort.
Skippa minne, hd, os och dvd/br spelare. Tänker mig minimum för 3d bluray helt enkelt.

Om jag får till det på farsans htpc kör jag på Asus E45M1 som moderkort!

Stort tack för dina svar.

Tvärtyst och snygg setup: A6 3500 + Streacom FC8 (passiv kylning av A6) + Asus F1A75I + Streacom ST-150P picoPSU 150W = 4000:-

Med Ausus-kortet medföljer fjärr/tangenbord.
Här kan du se denna setup i "verkligheten" -> bygglogg

En annan setup: Milo-chassi, A8 3870, BeQuit 300W, Asus F1A75-M Pro = 2800:-
Har även lagt med minne, BD, alternativ helt passiv PSU samt tystare APU-kylare i listan. Med detta har du det vassaste man kan ha om man inte går på separata CPU/GPU-lösningar.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Fyfan vad nice, stort tack, detta kommer jag använda till mitt val

:love: om det nu funkar som emotion smiley !

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt