Några frågor kring processorer, också moderkort mest

Permalänk
Medlem

Några frågor kring processorer, också moderkort mest

Hej.

Jag hör att man måste ha en speciellt bra processor för att få ut så mycket som möjligt av sitt grafikkort, hur kan man veta vilken/vilka man behöver?

Också, jag undrar om alla grafikkort fungerar likadant på alla moderkort om allt är PCI-Express 2 16x?

Måste det stå att ett moderkort stödjer en processor för att den ska funka, eller räcker det med samma socket?

Och om en processor passar på ett moderkort kan den funka bättre på ett annat sorts moderkort?

Tack i förväg, jag lägger till om jag har glömt bort någon fråga, jag sökte lite på Google men hittade inget som förklarade allt. Uppskattar alla svar!
-Alexander.

Permalänk
Hedersmedlem

Då skall du få lite att fundera på, nämligen i vilken prisklass, och vad skall datorn vara till för?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, men jag tror att du har missförstott min fråga.

Jag undrar hur man kan veta om något kommer att fungera bra, till exempel hur man vet vilken processor man behöver för något grafikkort, vad man ska kolla efter och jämföra eller hur man ska göra.

Hoppas du förstår vad jag menar annars kan jag försöka förklara bättre.

Tack igen,
Alexander.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
Jag undrar hur man kan veta om något kommer att fungera bra, till exempel hur man vet vilken processor man behöver för något

- Kunskap.

Permalänk

Du frågar här. Det beror ju helt på vad du ska göra med datorn osv. Ska du inte spela på datorn behövs ju inte ett så bra grafikkort osv...
Alla grafikkort med pci-e x16 passar på moderkort med pci-e x16.

Moderkortet måste stödja en processor för att det ska fungera (ganska logiskt!)
Du verkar inte ha så mycket kunskaper om datorer (no offence) så om du ska bygga en ny dator eller liknande bör du göra en ny tråd i "köprådsforumet" där du skriver budget och vad du ska göra med datorn. Då hjälper vi dig att sätta ihop ett bra paket (det bästa för pengarna ofc!) och självklart passar allt som vi rekommenderar.

Men om vi säger så här. Det finns två tillverkare av processorer (i stort sett), AMD och Intel.
Intels senaste "sockets" är s775 och s1366. Om du då köper en processor som är socket 775 så kommer den inte passa ett moderkort som har socket 1366 (t.ex.)
Samma sak gäller INTE AMD (oftast). AMD har processorer i socket AM2,AM2+ och AM3. Inga AM2/AM2+ processorer passar i AM3 moderkort, bara i AM2/AM2+ moderkort men ALLA AM3 processorer passar i socket AM2/AM2+/AM3 moderkort, så länge BIOS stödjer det (Det ser du på moderkortets hemsida).

Alla moderkort (i stort sätt) sedan 2004 har minst en pci-e x16 slot för grafikkort (här finns inga "sockets", alla grafikkort passar som har pci-e x16 interface). Den äldre typen av grafikkort heter AGP, men det säljs knappast några moderkort med den standarden!
Sen finns det två olika grafikkortstillverkare, ATI och Nvidia. En del moderkort har 2st pci-e x16 slots för att man ska kunna använda dubbla grafikkort. De flesta moderkort stödjer dock bara ena grafikkortstillverkaren (antingen ATI eller Nvidia). Du kan INTE blanda mellan två grafikkortstillverkare, t.ex ett ATI kort och ett Nvidia kort tillsammans (går INTE)!

Det går inte att säga "om du köper ett grafikkort för 1000kr så ska processorn kosta 1000kr" för det beror helt på vad du ska göra med datorn, plus att affärerna kan ta olika priser och det blir obalans.

Det finns även olika typer av processorer, de vanligaste idag är 2-kärniga, men de flesta som bygger nya datorer idag (med en budget på mer en 5.000kr) använder 3,- eller 4-kärniga processorer. Dock stödjer de flesta spelen bara två kärnor.
I alla fall så bör grafikkortet kosta MINST lika mycket som processorn. Om du köper en processor för kanske 2000kr så kan du i stort sätt köpa vilket grafikkort som helst, då det är grafikkortet som sköter det största jobbet i de flesta spel.

Om du köper en processor för 500-1000kr så är det onödigt att köpa ett allt för bra grafikkort, processorn kommer annars bli en flaskhals (beror helt på vilken processor det är). Då räcker det med ett grafikkort för 1500kr för att det ska bli en bra balans.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Om du köper en processor för 500-1000kr så är det onödigt att köpa ett allt för bra grafikkort, processorn kommer annars bli en flaskhals (beror helt på vilken processor det är). Då räcker det med ett grafikkort för 1500kr för att det ska bli en bra balans.

Tack för ditt långa svar!

Som du sa så om man lägger ett snabbt grafikkort tillsammans med en trög processor så kommer grafikkortet inte funka så bra som det skulle kunna göra, men hur ska man kunna veta vad man behöver köpa för att det inte ska dra ner grafikkortet?

Finns det någon specifikation man kan jämföra eller sådant?

Tack igen,
Alexander.

Och med min fjärde fråga i mitt första inlägg medade jag att om man till exempel har en processor med socket AM3 och ett moderkort till det, kan det då finnas en annan sorts moderkort också med socket AM3 fast som är snabbare och gör så att processorn funkar bättre?

Permalänk

Nej. Det beror helt på vad det är för processor. Men det lär man sig ganska snabbt, läs lite trådar här och där, så borde du ganska snabbt få en uppfattning om hur det ligger till! Men köper du en processor i 2000kr klassen så finns det inget grafikkort som är för "bra" för processorn. Dock stödjer de flesta spelen bara 2-kärnor så även en 2-kärnig processor (med lite klock), för 1-1500kr kan vara minst lika bra. Dock kommer fler spel stödja fler kärnor, därför kommer du märka att vi här på SweC. nästan alltid rekommenderar 3, -eller 4-kärniga processorer! (De presterar även bättre i program).

En del moderkort är bättre än andra. Dock inte rent prestandamässigt, passar processorn med moderkortet så kommer de prestera lika bra på alla moderkort. Det speciella med lite dyrare moderkort är ibland att BIOS:et ser annorlunda ut och det kan finnas lite bättre överklockningsmöjligheter, som på så vis skulle kunna ge bättre prestanda. Dock går det att överklocka med alla moderkort, så det som oftast är bättre på dyrare moderkort är stöd för dubbla grafikkort, fler S-ATA portar och bättre kvalité osv...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! En liten fråga till, om man sätter en AM3 processor i en AM2+ socket, går den fortfarande lika bra? Annars hur mycket sämre kan man förvänta sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
Tack så mycket! En liten fråga till, om man sätter en AM3 processor i en AM2+ socket, går den fortfarande lika bra? Annars hur mycket sämre kan man förvänta sig?

Går lika bra, ingen prestandaskillnad!

Permalänk
Medlem

Okej, men varför finns det då en AM3 socket och AM2+ socket? kom inte AM3 senare?

Tack igen, alla dina svar är mycket bra och hjälper mig mycket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
Okej, men varför finns det då en AM3 socket och AM2+ socket? kom inte AM3 senare?

Tack igen, alla dina svar är mycket bra och hjälper mig mycket!

AM3 processorer stöder både DDR2 och DDR3 minnen. AM2+ processorer stödjer inte DDR3 minnen. Sen finns det även andra saker som skiljer AM2+ och AM3, men inget som ger bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för alla dina svar, mycket uppskattat.