Permalänk

Delat Grafikminne?

Jaha, ännu en kanske amatörmässig fråga. men men.

Vad innebär egentligen det att en dator (laptop) ha delat grafikminne?
och är detta bra eller dåligt? och för vad gynnar det?

tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Datorns grafikkrets har inget eget grafikminne, den använder ramminnet istället.
Det gör det billigare att tillverka datorn men prestandan blir lidande och du "förlorar" lite av ditt ramminne.
Dessutom blir det en "omväg" för grafikkretsen att använda ramminnet.

Kort och gott: billigare men mycket sämre prestanda.

Permalänk

Så för bäst prestanda så ska man leta efter en dator med ICKE delat grafikminne?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockvonmock
Så för bäst prestanda så ska man leta efter en dator med ICKE delat grafikminne?

Om du ska göra lite mer avancerade grafiska saker, ja.

Oftast duger dock delat grafikminne till enklare saker såsom surf.

Permalänk
Medlem

Utan delat grafikminne finns inte i vista. Alla grafikkort delar minne från ram. Leta efter kort med dedikerat minne men den kommer ändå att att dela minne vid behov. Förr var det funktioner som grafikkortstillverkarna levererade för att kunna boosta low-end kort med lite minne men MS integrerade funktionen i Vista så det används med alla grafikkort. Det gäller både stationära och laptops såväl som både integrerade och dedikerade grafikkort.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att ändra det delade grafikminnet?
Min dator har cirka 2000 mb delat grafikminne vilket jag tycker låter lite överdrivet mycket.

Blockerar det delade grafikminnet om andra program behöver mer ram-minne, eller minskas det delade grafikminnet då?

Permalänk
Medlem

Kan man ändra hur mkt minne mitt grafikkort ska ta i från mina minnen? jag har ATI Radeon HD 4850

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.