[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Vilken eller vilka SSDs lämpas bäst när det gäller 24/7 användning i en server körandes en ganska stor linux baserad minecraft server och mysql databas?

Har hört lite om skrivningar hit och dit och minecraft servrar håller ju på med skrivning och läsning till hdd konstant i princip, väldigt många små filer osv.

Minimum 32gb (Backups körs på större vanliga hdds)

Permalänk

Vilken SSD tror ni är bäst av SanDisk Ultra Plus 256GB och Samsung 840 250GB? Enligt prisjakt så har Samsungen högre IOPS men betydligt lägre skrivhastighet (240MB/s på 840 vs 445MB/s på Ultra Plus) men kommer jag verkligen känna någon skillnad om jag har disken för OS och program? Köpte nämligen en Ultra Plus på NetonNet idag men såg när jag var där att 840 bra kostade 50kr mer, men visste inget om den så köpte Ultra Plus istället, tänker dock inte öppna den förräns efter midsommarhelgen så kan byta den om jag vill.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Frystpingvin:

Vilken SSD tror ni är bäst av SanDisk Ultra Plus 256GB och Samsung 840 250GB? Enligt prisjakt så har Samsungen högre IOPS men betydligt lägre skrivhastighet (240MB/s på 840 vs 445MB/s på Ultra Plus) men kommer jag verkligen känna någon skillnad om jag har disken för OS och program? Köpte nämligen en Ultra Plus på NetonNet idag men såg när jag var där att 840 bra kostade 50kr mer, men visste inget om den så köpte Ultra Plus istället, tänker dock inte öppna den förräns efter midsommarhelgen så kan byta den om jag vill.

Samsung.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en av dessa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1712471,1834887,1698547) tre laptops och tänkte köpa till en ssd. Kommer det funkar att ha kvar den mekaniska disken samt ssd disken i dessa eller måste jag välja antingen ssd eller mekanisk? Funkar det på alla laptops i så fall, eller är det något speciellt man ska kontrollera att datorn har?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Varför?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Frystpingvin:

För att typ den bästa disken du kan köpa nästan.

Vertex 4 och Vector är sjuka diskar med.

Kör 4x Vertex 4 512GB i RAID 0 här.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

Jag skulle också välja Samsung, mest för att man VET att de presterar, och har bra kvalité. Sandisk är säkert bra med, men inte lika beprövade som Samsung.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det finns mjukvara som gör att då kan använda en ram sticka som en slags hårddisk, som ger dig hastigheter som är högre en SSDs?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Stämmer det att det finns mjukvara som gör att då kan använda en ram sticka som en slags hårddisk, som ger dig hastigheter som är högre en SSDs?

Googla på ramdisk

Permalänk
Inaktiv

Är ute efter en bra SSD, men lite osäker på vad jag ska välja. Den ska ha cirka 250 Gb, resten är jag osäker på. Kommer använda den för alla program och spel. Idag använder jag mig av en mekanisk hårddisk på 7200 rpm.

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Jag skulle också välja Samsung, mest för att man VET att de presterar, och har bra kvalité. Sandisk är säkert bra med, men inte lika beprövade som Samsung.

Okej, tack för svaret. Lutar lite mot att jag byter den mot en Samsung då, ska se om jag hittar lite mer recensioner och prestandatester på Sandisken bara.

Skrivet av Bassseee:

Är ute efter en bra SSD, men lite osäker på vad jag ska välja. Den ska ha cirka 250 Gb, resten är jag osäker på. Kommer använda den för alla program och spel. Idag använder jag mig av en mekanisk hårddisk på 7200 rpm.

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

På NetonNet så finns både Samsung 840 och Sandisk Ultra Plus för runt 1300, kanske är något att kolla på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frystpingvin:

Okej, tack för svaret. Lutar lite mot att jag byter den mot en Samsung då, ska se om jag hittar lite mer recensioner och prestandatester på Sandisken bara.

På NetonNet så finns både Samsung 840 och Sandisk Ultra Plus för runt 1300, kanske är något att kolla på?

Tack för svaret, då jag har väldigt nära till Netonnet kikade jag igenom vad de hade inne i lagershopen, och det var Intel 335 Series 240GB jag fastnade för. Jag har på något sätt fått en star kvalitetsstämpel av Intels SSDer, men det kanske inte stämmer alls. Fick kika igenom Sweclockers senaste test av lagringsenheter, och då var det ingen av de med utmärkt produkt som fanns inne på lagershopen. Hur stor är egentligen skillnaden mellan dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Stämmer det att det finns mjukvara som gör att då kan använda en ram sticka som en slags hårddisk, som ger dig hastigheter som är högre en SSDs?

Tror jag sett någon gammal lösning på det. Det måste vara ett batteri med eftersom minnet tappar informationen när strömmen bryts. Men man kan köra ram-disk dvs. ram-minnet är monterat som vanligt. Men en bit reserveras åt en hårddisk-fil som antingen börjas från scratch varje boot eller sparas ner med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Har SSD-priser stagnerat? Vid denna tid 2011 kostade ca 128gb 1600, denna tid 2012 kostade ca 256gb 1600, men ca 512gb ligger fortf på ca 2500-3000, crucials M4 ersättare m500 ändrade inte på detta. finns det planer på en samsung 850 tro? Intels senaste verkade ju inte heller at sänkt priserna.

Permalänk
Medlem

Haswell inte kompatibelt med tidiga SandForce-kontroller?

Jag läste nyss ett oroande rykte om att moderkort för Haswell, med chipset Z87, inte stödjer tidiga SandForce-kontroller (läs: SF-12xx och 15xx). Är det någon här som kan bekräfta?

Sitter nämligen själv med två OCZ Agility 2 som jag tänkte använda till mitt nyligen inköpta, men ännu ej ihopsatta, Haswell-system.

Länkarna där jag läste om problemet:
http://www.ocztechnologyforum.com/fo...-2-and-Haswell (meddelande skrivet av en "official staff" i april)
http://www.ocztechnologyforum.com/fo...rking-vertex-2
http://rog.asus.com/forum/showthread...ed-by-Haswell& (någon som frågar och får svar på Asus forum)

Gjorde även en egen tråd angående ämnet, men fick inga snabba svar där.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tänkte höva om ni tycker jag borde kosta på denna dator en ssd, eller är det bortkastade penger för följande system: (alternativt är att bygga nytt, men det kostar där efter)

Intel pentium(r) D 3.00 GHz
3gb ram.
Nvidia geforce 7300 le

Dator annvänds till surf och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man måste aktivera trim och litar inte på endel internett sidor och hittar inget i orginalposten någon som kan länka eller säga hur jag vet om det är aktiverat? win 7 pro 64

citera eller maila gärna

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag har hört att man måste aktivera trim och litar inte på endel internett sidor och hittar inget i orginalposten någon som kan länka eller säga hur jag vet om det är aktiverat? win 7 pro 64

citera eller maila gärna

http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/d06e...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Stämmer det att det finns mjukvara som gör att då kan använda en ram sticka som en slags hårddisk, som ger dig hastigheter som är högre en SSDs?

primo cache beta mjukvara.
crucial m4 128gb använder endast primo för läsnings förbättring.
skrivning funkar med men kan orsaka problem om strömmen går eller bluescreen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sugen på en SSD, om man ska välja är Kingston 120GB eller San Disk Ultra Pro ett bättre köp?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd, sitter i min laptop nu

Permalänk
Medlem

Hjälp med ssd!

Hej!

Har nyss köpt en lenovo g580, jag skulle vilja byta ut disken mot en ssd för att snabba upp den lite. Tyvärr är jag helt novis på det här med laptops.

Ryker garantin om jag monterar en ssd disk i den? Hur gör man för att få in os på den nya disken? Jag fick inga skivor med datorn men kan göra en recoveryskiva genom ett medföljande program, räcker det?

Och vilken SSD disk passar i min dator?

Frågorna är många och min kunskap bristfällig, så förklara gärna som om jag är en idiiot

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Hej!

Har nyss köpt en lenovo g580, jag skulle vilja byta ut disken mot en ssd för att snabba upp den lite. Tyvärr är jag helt novis på det här med laptops.

Ryker garantin om jag monterar en ssd disk i den? Hur gör man för att få in os på den nya disken? Jag fick inga skivor med datorn men kan göra en recoveryskiva genom ett medföljande program, räcker det?

Och vilken SSD disk passar i min dator?

Frågorna är många och min kunskap bristfällig, så förklara gärna som om jag är en idiiot

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Lite sent att svara. Men tror inte att garantin ryker om där är en separat lättåtkomlig lucka. Operativsystemet kan du klona över om du har möjlighet att ansluta båda diskarna samtidigt tex. en med usb. Eller gör du recoveryskivor med lenovos programvara eller om du har en skiva med rent Windows kan man köra in den + drivrutiner från lenovos hemsida

Permalänk
Medlem

Ville bara kolla att SSD-diskarna med 6.0 gbit/s (SATA3) är bakåtkompatibla med SATA2 som jag har på mitt moderkort (MSI 770-C45). Jag vet att det med all sannolikhet är så, men.. äh. Måste noja lite. Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av PHJ:

Ville bara kolla att SSD-diskarna med 6.0 gbit/s (SATA3) är bakåtkompatibla med SATA2 som jag har på mitt moderkort (MSI 770-C45). Jag vet att det med all sannolikhet är så, men.. äh. Måste noja lite. Tacksam för svar!

Ja det är dom

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Tjena gubbs! Vilken är bästa SSD'n för absolut max 1000 kr? Inte en krona över

Permalänk
Medlem

840 PRO 128 GB

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

840 PRO 128 GB

Vet inte om jag vill köra på en sån.. Slöare än en SSD med SLC samt att de inte klarar lika många cykler som SLC. (10k mot SLCs 100k).

Sen sade jag MAX 1000 kr och inte en krona över. Denna kostar över 1000 kr så den går automatiskt bort.

Permalänk
Medlem

Hej, jag tänkte med er som kan!
Tänkte köpa en SSD som bara ska brukas för operativsystem och kanske ett/två spel.

Har kollat på dessa:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750733
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773623
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781198
Vore tacksam för svar/hjälp!

MVH WaaZaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Vet inte om jag vill köra på en sån.. Slöare än en SSD med SLC samt att de inte klarar lika många cykler som SLC. (10k mot SLCs 100k).

Sen sade jag MAX 1000 kr och inte en krona över. Denna kostar över 1000 kr så den går automatiskt bort.

Driver du nu? Du hittar ju inte en bättre disk stabilare för det priset kostar 1134 med frakt just nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d