[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Som svar till de senaste 2 inläggen:
Väljer man 2 raidade SSD diskar tappar man som nämt trim funktionen i en sådan konfiguration. Köp i så fall en ensam större disk eller kör de 2 diskarna i AHCI mode.

Som så ofta nämnt är det stora dataöverföringar som man märker hastighetsskillnad i.

Av valet av SSD idag så är det enl min kunskap jag besitter idag Intels G2 diskar man bör föredra. Kikar man på andra modeller än Intels så BÖR man googla modellnamnet och lägga åtminstone ett test av disken innan man köper den. Så man vet vad man kan förvänta sig.

Läst FAQ i första posten ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

Som svar till de senaste 2 inläggen:
Väljer man 2 raidade SSD diskar tappar man som nämt trim funktionen i en sådan konfiguration. Köp i så fall en ensam större disk eller kör de 2 diskarna i AHCI mode.

Som så ofta nämnt är det stora dataöverföringar som man märker hastighetsskillnad i.

Av valet av SSD idag så är det enl min kunskap jag besitter idag Intels G2 diskar man bör föredra. Kikar man på andra modeller än Intels så BÖR man googla modellnamnet och lägga åtminstone ett test av disken innan man köper den. Så man vet vad man kan förvänta sig.

Läst FAQ i första posten ?

Man tappar inte TRIm funktionen alls, om man har intels c58 (tror det var det) shipset.

Det har stöd för trim i raid

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

Man tappar inte TRIm funktionen alls, om man har intels c58 (tror det var det) shipset.Det har stöd för trim i raid

Men det är väll fortfarande bara om disken inte tillhör en raid-array. Dvs är satt som single disk men chipset är i raid läge och kör andra diskar på samma chip i raid.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

Men det är väll fortfarande bara om disken inte tillhör en raid-array. Dvs är satt som single disk men chipset är i raid läge och kör andra diskar på samma chip i raid.

med x58 kretsen så har man TRIMstöd med raid. du kan alltså ha 4 x G2or i raid0 och köra TRIM på dem

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

med x58 kretsen så har man TRIMstöd med raid. du kan alltså ha 4 x G2or i raid0 och köra TRIM på dem

ahaa. ok jag får la redigera förta posten snart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Liten snabb fråga, Vad rekomenderas för SSD disk om man vill köra system + wow enbart. Ska bygga ihop mig en liten datorlåda som är 100% pure wow gaming.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Medzii:

Liten snabb fråga, Vad rekomenderas för SSD disk om man vill köra system + wow enbart. Ska bygga ihop mig en liten datorlåda som är 100% pure wow gaming.

win7 = 30GB. WOW med expansions = 20GB. dvs 50GB är databehovet.
Jag kör på intel g2 80GB. Det är i alla fall inget dåligt val om du frågar mig.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Dom senaste Kingston SSDNow V serierna Har ju tydligen JMicron JMF618 controller!Så så illa kan dom väl inte funka!

Permalänk
Medlem

Behöver lite mer diskutrymme, tänkte vara dumsnål och bara köpa en billig 40Gb SSD och behålla befintliga SCSI-diskar.

Alt1.
Behålla OS på SCSI och lägga alla program på SSD.

Alt2.
OS + de få program som får plats på SSD och övriga på SCSI.

Vore Alt1 väldigt mycket sämre?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Behöver lite mer diskutrymme och tanken var att köpa en billig 40Gb SSD och behålla befintliga SCSI-diskar. Tanken var att behålla OS på SCSI och lägga alla program på SSD eller är det bättre att göra tvärtom?

Jag hade valt operativsystemet och ett par program på SSDn. 40 GB är hju så pass mkt utrymme att det väl även bör få plats "ett par program" även om du installerar operativsystemet på den?

Men det är möjligt att du med program faktiskt menar spel? I så fall skulle jag säga operativsystemet på SSDn och "programmen" på SCSI-disken.

Kan oxå tipsa om ett program som kan hjälpa dig hitta de stora filerna/mapparna (så att du vet vad du bör flytta från systempartitionen/SSDn till SCSI-disken)...
JAM Software - TreeSize Free

Kan oxå vara bra att veta att man inte behöver spara flera kopior av filerna på systempartitionen...
How to Enable or Disable System Restore in Windows 7
DriveImage XML Backup Software - Data Recovery Product

Kan oxå vara bra att veta att man kan återfå mycket utrymme om du har mycket RAM och inte använder Hibernation...
Disable Hibernation In Vista.

Permalänk
Medlem

Hadde tänkt köpa en ssd disk men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den. Ska jag installera om windows och ta bort den gamla hårddisken helt och installera den på bara den disken och alla spel eller sånt? Eller ska jag bara koppla in den och låta den vara där?

Permalänk

Nämligen formatering av en SSD ska jag tänka på nått speciellt eller äre bara att formatera direkt från Win 7 skivan?

sorry. råkade göra något så jag skrev mitt svar så det hamnaade här istället för en egen post.
Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Nämligen formatering av en SSD ska jag tänka på nått speciellt eller äre bara att formatera direkt från Win 7 skivan?

Står svaret inte i denna trådens första post så står den säkert i "intel g2" trådens första post. Win7 skivan formaterar disken bra. Det är tex XP som skapar partitioner lite o optimalt för tex intel g2 diskar... vad jag hört. fick man ju tillägga. vill ju inte lova för mycket.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Nämligen formatering av en SSD ska jag tänka på nått speciellt eller äre bara att formatera direkt från Win 7 skivan?

Skrivet av CrAcKman:

Står svaret inte i denna trådens första post så står den säkert i "intel g2" trådens första post. Win7 skivan formaterar disken bra. Det är tex XP som skapar partitioner lite o optimalt för tex intel g2 diskar... vad jag hört. fick man ju tillägga. vill ju inte lova för mycket.

Hej,
Jag har som andra personer ett flertalet gånger tidigare tipsat om optimeringar av Windows 7 och Windows XP, med bl.a. goda grundtips från OCZ forum som man kan låna idéer ifrån för den person som önskar göra det. Men Windows 7 är "snällare" från början (utan optimering) med att hantera t.ex. SSD-diskar än t.ex. Windows XP.

Här är gamla länkar från tråden:
#9620438

#9993271

Här är två tips direkt.

Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities
Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Guide for Win Xp installation
Guide Guide for Win Xp installation with Diskpar (alignment), nLite, Ramdrive, Page file Tweaks, Browser Tweaks, My Doc folder move and Print Spooler on Vertex

Så om du vill och kan, får du CrAcKman lägga in lite tips från OCZ forum på första sidan, så har folk som besöker SweClockers forum lite grundtips att utgå ifrån (och så blir återkommande frågan om tips för t.ex. Windows 7 mindre ställd på forumet, gissningsvis). Vad tycker du om det?

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Hallå!

en fråga
hur mycket sämre presterar en Intel G2 80Gb i Windows XP vs Windows 7?

såg att win7 tog upp 30 gig?
det är ju lite mer än XP
XP hade jag tänkt köra ett tag till om inte annat.

ska beställa en SSD för under 2000:- idag
det lutar just åt en Intel G2 men ni kanske har bättre alternativ?

jag håller mycket på och packar upp stora filer.
kör även en hel del Par2 om ni känner till det.

sen blir det en del Adobe Bridge med RAW foton från en Nikon D60.
just det nu är skit segt att läsa upp alla tumbnails.
Det kan ta upp till 5min innan det är färdigladdat

för att få fart på dom grejorna är det en hög skrivhastighet man borde satsa på då?
intels G2or är ju inte så snabba men lite snabbare än en vanlig HD är dom väl?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

Hallå!

en fråga
hur mycket sämre presterar en Intel G2 80Gb i Windows XP vs Windows 7?

såg att win7 tog upp 30 gig?
det är ju lite mer än XP
XP hade jag tänkt köra ett tag till om inte annat.

ska beställa en SSD för under 2000:- idag
det lutar just åt en Intel G2 men ni kanske har bättre alternativ?

jag håller mycket på och packar upp stora filer.
kör även en hel del Par2 om ni känner till det.

sen blir det en del Adobe Bridge med RAW foton från en Nikon D60.
just det nu är skit segt att läsa upp alla tumbnails.
Det kan ta upp till 5min innan det är färdigladdat

för att få fart på dom grejorna är det en hög skrivhastighet man borde satsa på då?
intels G2or är ju inte så snabba men lite snabbare än en vanlig HD är dom väl?

Det finns ingen mening att köpa Windows 7 om du inte behöver det. "Även" Windows XP kan ta tillvara den låga accesstiden. För optimal prestanda bör du aligna disken Guide Partition alignment importance under Windows XP (32-bit and 64-bit)..why it helps with stuttering and increases drive working life. (du behöver inte men det ger kanske ett tio-tal procent bättre prestanda). Se oxå till att deaktivera den automatska defragmenteraren (Answer : how do I turn off automatic defrag?). Sen är det bara att köra.

Vad gäller att packa upp stora filer är X25-M begränsad till 80 MB/s skrivhastighet och såvida det inte rör sig om något stort antal filer som ska packas upp är mekaniska diskar tillräckligt bra för sånt.

Vad gäller thumbnails hur många pratar vi om här? Om du räknar med 10ms accesstid för HDDn och 0.1ms accesstid för SSDn hur lång tid tar det åt att bara "hitta" filerna på resp media? När thumbnails skapas hur hög är processoranvändningen? Om processorn flaskar kanske det går att ändra kvalitén på thumbnails för att på så sätt snabba upp den processen.

Val av enhet skulle jag säga beror på hur mycket utrymme du behöver. Intel har en mindre variant på 40 GB som passar om du ska ha en SSD för bara operativsystem och program (= inte spel). Om du ska använda SSDn för mer än så skulle jag föreslå dess 80 GB storebror.

Permalänk
Medlem

tjenare jag undrar hur prisvärd SSD diskar blivit nu? hur mkt kan man skriva till dom och så? var ju tal om att de inte skulle klara för många skrivningar till sig...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Hur fungerar TRIM?

Eftersom artikeln “Apple Mac OS X på väg att få TRIM” antagligen just togs bort för att det var en gammal nyhet och därmed hela diskussionen också gick i graven postar jag nu min utläggning om vad TRIM egentligen är här i stället.

Förövrigt tycker jag att det är ett jävla sätt att med ett penndrag stryka en diskussion på det sättet. Artikeln: Okej, är det en dupe är det en dupe. Men forumtråden kan man antingen stänga eller bara uppdatera med att artikeln inte existerar längre enligt min mening. Jäkla big brother fasoner.

Kanske kan den som författat texten lära sig lite om TRIM, vem vet?

Citat:

Syftet med TRIM är att låta operativsystemet fysiskt radera datablock som inte används. Resultatet är att framtida skrivningar snabbas upp eftersom blocket då redan är tömt på innehåll. TRIM motverkar därmed det välkända fenomenet att SSD-enheter blir långsammare efter en tids användning.

Detta påståde är delvis felaktigt.
Med en vanlig hårddisk behöver diskkontrollern inte veta om det ligger viktig data eller skräpdata i ett block eftersom filsystemet håller ordning på det. Behöver man reducera fragmentering så kan filsystemet defragmenteras utan att det spelar någon roll för disken. När en fil tas bort så flaggas bara det utrymmet den tidigare upptog som ledigt i filallokeringstabellen / bitmappen över använda block. Detta spelar ingen roll för disken, efter som ett block alltid ligger på samma ställe på disken.

Med en SSD är det lite annorlunda eftersom den bara kan läsa/skriva stora klumpar med av data och utför wear leveling / garbage collection under användande. Eftersom bara större bitar data kan skrivas åt gången blir det stor skillnad på operationerna uppdatera del av block och överskriv ett helt block.

Nu skal vi se vad som händer när den totala datamängden som skrivts till en SSD (hädan efter “disken”) överskrider dens kapacitet, då uppstår nämligen problem som inte finns på hårddiskar: När ett system utan TRIM tar bort en fil från filsystemet berättas inte detta för disken som snällt bara ser lite godtyckliga skrivningar på olika ställen. Så disken håller reda på alla data, även de data som du för länge sedan tagit bort och som filsystemet glömt var de fanns håller disken ordning på åt dig. Helt i onödan!

Varje skrivning resulterar i att disken måste läsa hela blocket, uppdatera de delar som skal ändras och skriva hela det nya blocket tillbaka på disk. Detta tar mycket tid.

Syftet med TRIM är inte att låta operativ systemet radera datablock som inte används, utan att tala om för SSD enheten vilka block den inte behöver bry sig om att hålla reda på längre. När det så skal skrivas till ett block som är fullt med gammal data, så läser inte disken ut blocken och uppdaterar, utan den skapar bara ett nytt block och skriver över. Förhoppningvis skrev du så mycket data att hela blocket nu är fullt.

Det är fel att det går snabbare att skriva för att blocket är tömmt på innehåll. Det är ingen vits att tömma block på innehåll, det använder bara skrivningar i onödan (och dessa är som känt redan begänsade). Det går snabbare för att man inte måste ta hänsyn till säkerheten på de data som redan ligger på platsen man ska skriva.

Permalänk
Medlem

Ställer min fråga även här. Har även gjort en tråd om detta. Vill köra RAID5 med 3st diskar och ha en fjärde disk (SSD) som systemdisk. Men enligt vad jag läst så har TRIM lösts för RAID 0 och 1, men inte för 5. Detta är alltså med SSD:n utanför raid-arrayen.

Här är en sammanfattning av vad jag läst mig till i ämnet:
0. För att kunna köra RAID med moderkortets inbyggda RAID-kontroller så måste ALLA diskar köras i RAID-mode.
1. Först fanns inget stöd för TRIM i RAID-mode alls.
2. Intel släppte Intel Rapid Storage 9.6.0.1014 för att lösa vissa SSD/RAID-problem
3. Detta gav stöd för TRIM med en "standalone" SSD i RAID-mode. M.a.o. så kan inte SSD:n vara en del av RAID:en
4. Detta nya stöd gäller inte för RAID 5

Har jag förstått rätt? Är det någon mening med att byta till SSD om jag inte kan använda mig utav TRIM? Detta gäller i mitt fall ett p55 moderkort.

Permalänk
Medlem

Om man skulle få för sig att köpa en SSD i dagens läge och inte känner att ekonomin räcker för en Intel, vilken skulle ni här på sweclockers föreslå? Alternativet är att köra 2st Samsung Spinpoint i raid0 men vad ger bäst prestanda för spelande?

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Medlem

Corsair Force Series F120 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

torde väl vara rätt så prisvärd, speciellt som alla verkar ha startat ett priskrig på den

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

JME Data / A-DATA 32GB SSD 391-Series

Hur presterar en sådan egentligen?

Känns ju väldigt billigt med en SSD för ~700:- iaf.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

JME Data / A-DATA 32GB SSD 391-Series

Hur presterar en sådan egentligen?

Känns ju väldigt billigt med en SSD för ~700:- iaf.

Googla jmf602 (beteckningen på den kontroller som används).

Permalänk
Medlem

Jag ser inga tecken alls på att W7 har fattat att jag har en SSD. Hur kan jag få W7 att fatta det eller hur kan jag dubbelkolla att den fattat det?
Jag har installerat W7 på en X25-M G2 80GB. Jag har kollat runt i disk managern och properties.

EDIT: Finns det någon anledning att tro att TrueCrypt kan förhindra TRIM? Det fanns inga SSD-tecken i W7 innan jag körde in TC heller dock. AHCI har jag givetvis valt i BIOS, innan jag installerade W7.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

Beställt en Corsair Force series 120Gb idag pga av den fina recensionen av sweclockers idag. Får se vad den presterar när jag får hem den från inet. Fanns inte i lager förrän 1-2veckor sa dom. Ska bli kul att äntligen få prova en SSD. Lutat åt intels innan men 80Gb har för lite utrymme för mig och 160Gb var för dyr. Denna ligger riktigt bra i prisklass för att va en SSD och prestandan verka ju vara grym!

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Sata2 vs Sata3http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/smilies/arrow.gif
[list]
Skillnaden mellan SATA2 (3Gbiits) och SATA3 (6Gbits) är ganska få.
När det gäller gränssnittet så är det dubbelt så snabbt mot sata2.
-sata150, sata 1,5Gigabits = 192 Megabyte per sekund vilket blir 153,6 Megabyte per sekund med 8B/10B kodning
-sata300, sata 3Gigabits = 384 Megabyte per sekund vilket blir 307,2 Megabyte per sekund med 8B/10B kodning
-sata600, sata 6Gigabits = 768 Megabyte per sekund vilket blir 614,4 Megabyte per sekund med 8B/10B kodning
Därtill minskas hastigheten av owerhead iom Sata.
När det gäller SSDs som kommer lanseras så kan vi nog i början främst se ökade sekventiella läshastigheter samt snabbare så kallad burstrate.

Nu har jag inte läst tråden så jag vet inte om folk har påpekat detta tidigare men det som står ovan stämmer inte - iaf enligt Wikipedia.

sata150 = 1,5 Gigabit/s. Pga 8/10-kodning blir det 1,2 Gigabit/s (1,5*0,8). Detta är samma sak som 150 MegaByte/s eller ~143 MebiByte/s.

För sata300 är det bara att dubblera alla värden på sata150 dvs 300 MB/s eller ~286 MiB/s.

Och dubblering igen för sata600 dvs 600 MB/s eller ~572 MiB/s.

En del benchmark-program räknar förmodligen i MiB/s men skriver ut enheten felaktigt som MB/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Kan någon sammanfatta det som är nytt jämfört med FAQn i första posten så kan jag lägga in det! Det skulle vara skönt att få det up-to-date

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jo, guiden behöver verkligen uppdateras.

MBY, var är du?

edit:

T ex Marvells kontroller (88SS9174-BJP2), som sitter i Crucial RealSSD C300, finns inte ens omnämnt. Det finns även en kontroller från Phison.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag tänker nu köpa min första SSD till min lilla laptop HP Mini 210..

Max 1500kr.. Kommer köra winXP första året iaf.

Vilken skall jag köpa? storlek ej betydande..30-60gb räcker gott..

Och hur gör jag för att lägga in OP´t i disken innan jag skruvar in den så den börjar installera sig när jag sätter på datorn..??

Tacksam för snabbt svar med 1-2 länkar till webhallen eller komplett.se.

kram eller hårt slag på armen, ni väljer.

/Kapten Vykan Viking

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nästan desamma vilken du köper. Bara du undviker de "gamla" diskarna. Du föreslås läsa SSD testet som gjordes nyligen ligger som en artikel.
intel g2 40GB är väll lagom skulle jag säga. bra disk för det priset, helt klart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace