AMD gör ny förlust i andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

AMD gör ny förlust i andra kvartalet

Advanced Micro Devices fortsätter att kämpa med finanserna. Låga marginaler och en svag konjunktur orsakar nya förlustsiffror.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tufft för alla nu i denna knasiga ekonomi.

Permalänk
Avstängd

Jag får väl stödköpa en AMD 965. Eftersom det är exakt samma processor som 945 och nära på identisk en 940. Så anser jag resten av priset vara ett bidrag.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag får väl stödköpa en AMD 965. Eftersom det är exakt samma processor som 945 och nära på identisk en 940. Så anser jag resten av priset vara ett bidrag.

Nja, 940BE klockar sämre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tyvärr AMD så får ni vänta på mina pengar till efter nyår som det ser ut nu.
Vill inte se AMD gå omkull av en anledning; tänk vilket självbelåtet flin Intel hade fått då.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Tyvärr AMD så får ni vänta på mina pengar till efter nyår som det ser ut nu.
Vill inte se AMD gå omkull av en anledning; tänk vilket självbelåtet flin Intel hade fått då.

AMD har dock ett jäkligt bra läge nu med bra plattformar och allt, något som saknades på A64-tiden då de hade prestandakronan. Tror det vänder så snart det blir högkonjunktur igen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

en sak jag undrar, amd har lagt sina priser väldigt lågt för att sälja bra, men får då mindre betalt per produkt, men hur mkt skiljer det totalt?
har försäljningen ökat tilräkligt för att täcka lägre priser?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag får väll se till att hjälpa AMD då, när det blir DX11 kort

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
en sak jag undrar, amd har lagt sina priser väldigt lågt för att sälja bra, men får då mindre betalt per produkt, men hur mkt skiljer det totalt?
har försäljningen ökat tilräkligt för att täcka lägre priser?

Uppenbarligen inte?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer igen:) Vill ha en amd-prolle:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
en sak jag undrar, amd har lagt sina priser väldigt lågt för att sälja bra, men får då mindre betalt per produkt, men hur mkt skiljer det totalt?
har försäljningen ökat tilräkligt för att täcka lägre priser?

Jag tror de funderat ganska väl över hur de ska prisätta sina produkter för maximal vinst.

Permalänk

Bra att det vänder uppåt för amd har kört med amd processorer sen 2001 och har aldrig varit missnöjd så det blir nog en amd i nästa system också oberoende av vad intel har att erbjuda, tycker inte om intels fuffens med att muta tillverkarna att blocka amd

Enda jag kan tänka mig att köpa från intel skulle vara den nya ssd disken då...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Uppenbarligen inte?

hehe, om man tänker på nyheten så ja, då har det inte gåt så bra

men amd har väll gåt med förlust dom senaste åren?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Vad passande, båda våre större processor-tillverkare gick rött i år.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

var de inte AMD som inte skulle gå + på ett tag eftersom de investerat pengar i TFC?
Hoppas verkligen AMD går om intel snart

Permalänk
Medlem

Blir att stödja vår gröna favorit med ett Ati Radeon 4890 inom en snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ska köpa nya komponenter på fredag, då blir det en AMD processor... de har jag kört med sedan 2001 och det har alltid fungerat bra. Nytt för mig är dock att jag ska byta till ATI grafikkort istället för att alltid ha kört med nVidia. Så jag stöder AMD fullt ut, Intel kan gå och lägga sig.

Permalänk

Det blir nog svårt för AMD att vända siffrorna bara tänk vad som händer när Intel lanserar Lynnfield i5:an den kommer troligtvis att prestera i närheten med i7 920 men till ett lågt pris det kommer innebära att AMD får sänka priserna ytterligare. Vilket är skitbra för oss konsumenter men det blir ännu mer kostsamt för AMD pga deras chip har större die storlek än Intels vilket borde göra dem dyrare att tillverka plus andra faktorer. Självklart hoppas jag att AMD klarar sig vilket dem säkert gör funderar själv på att köpa AMD rig till nästa år.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

man får väl övergå till en hel ATI/AMD rigg, vill inte att dom ska försvinna....

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Blir att stödja vår gröna favorit med ett Ati Radeon 4890 inom en snar framtid.

Gröna?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Blir att stödja vår gröna favorit med ett Ati Radeon 4890 inom en snar framtid.

Det är intressant att atom på egen hand omsätter betydligt mer än amd:s grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
en sak jag undrar, amd har lagt sina priser väldigt lågt för att sälja bra, men får då mindre betalt per produkt, men hur mkt skiljer det totalt?
har försäljningen ökat tilräkligt för att täcka lägre priser?

Det är svårt att prissätta högre än vad de gör för tillfället. Det man ska tänka på dock är att det är i det segmentet som AMD säljer processorer som det är störst volymer (och totala vinster). Dock är det på serversidan som det finns mest pengar och där är AMD inte riktigt lika konkurrenskraftiga som tidigare (även om Shanghai och Istanbul är bra).

Q3 och Q4 kommer säkerligen ge bättre resultat nu när ekonomin verkar återhämta sig lite. Kombinera detta med först ut med DX11 så finns det goda förutsättningar att kanske göra vinst också.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Vad passande, båda våre större processor-tillverkare gick rött i år.

Det där är väl ändå inte sant.

Intel gick inte minus trots böterna till EU, dom förlorade bara en STOR del av sin inkomst och hade visat upp en större vinst ifall de inte blivit bötfällda.
I alla fall så är det så jag har förstått det hela.

Kan dessutom tänka mig att AMD väldigt snart måste ta fram vartenda ess dom kan tänkas ha i rockärmen då Intel P55/Lynnfield närmar sig, nu vet ju inte jag vad Intel P55/Lynnfield kommer att kosta men tycker det ser ganska hårt ut för AMD den närmsta tiden.

Samtidigt som jag hoppas P55/Lynnfield blir riktigt billigt/prisvärt så måste jag ändå erkänna att jag har en liten önskan om att Intel sätter prisnivån förhållandevis högt, detta för att AMD ska hamna i en mera konkurrenskraftig situation, det är lite av ett tveeggat svärd.
Visst köper väldigt många här i Sverige AMD (bra), men globalt sett ser det ljusare ut för Intel.
Hoppas innerligen att AMD inte hamnar allt för dåligt till när Intel släpper sitt nya mainstream system, visst behöver dom (AMD) lite press på sig för att jobba så hårt dom kan med att ta fram ännu bättre material men då lagom.

Ska hjälpa att bygga några nya datorer till vänner snart och har bett dom avvakta tills Lynnfield släpps för att se vilket system som ger dom alsolut mest för pengarna, men hoppas ändå i mitt hjärta att AMD blir märket i deras system.

I am a hypocrite bastard, då jag sitter på i7 själv, haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Gröna?

Deras logo är ju grön så.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

beror ju på vad man snakcar om, prollar så är ju amd gröna laget och intel... ofärgade?

graffen däremot så är amd röda laget, och nvidia gröna.

ot: jag tycker alla på swec köper varsin amd produkt inom de närmsta veckorna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
beror ju på vad man snakcar om, prollar så är ju amd gröna laget och intel... ofärgade?

graffen däremot så är amd röda laget, och nvidia gröna.

ot: jag tycker alla på swec köper varsin amd produkt inom de närmsta veckorna

Hade nog gärna väldigt många på SweC gjort men det är ju så att inte allt för många har pengar som dom kan lägga på det!

Blir nog till att köpa AMD rigg när Ekonomin tillåter det!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

man skulle väll kuna säga att intel är blå? elr vit

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ot: jag tycker alla på swec köper varsin amd produkt inom de närmsta veckorna

Ehh, nej tack.
Väntar med inköp till intel släpper firmwareuppdateringen till SSD med TRIM.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag saknar källa.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Jag saknar källa.

Anges inte källa så beror det på någon av följande orsaker:

1. Nyheten baseras på ett pressmeddelande
2. Nyheten kommer direkt från första part.
3. Nyheten har forskats fram av redaktionen.

I detta fall är det ettan som gäller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015