Vem har mest hårddisk utrymme på swec Forts.

Permalänk
Snusfri

Har väl egentligen 3 burkar med lite diskar i för tillfället.
En semesterfilmserver som rullar Debian med 15TB, Xeon 1230v3 prolle bla, sedan min WS/Gamingburk med 17TB då en 2TB disk tackade för sig förra veckan samt en HP Microserver Gen8 med i dagsläget en ensam IronWolf 8TB disk som kör FreeNAS.
Den skall fyllas upp med ytterligare 3x8TB diskar de kommande månaderna.

Planen är att flytta allt material från min WS/Gaming-burk till NAS'en och när man bygger nästa WS/Gaming-burk så blir det mITX med enbart SSD.

Summa sumarum så har jag i dagsläget 40TB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu får jag väl lägga till mig i denna listan lite. Inget som kommer slå HDD staplarna, men ändå tycker jag det värt att nämna.

Har nu:
2x 2TB 850 PRO SSDer +
3x 1TB 850 PRO SSDer +
1x 1TB 850 EVO SSD +
2x 1TB 840 EVO SSD +
handfull mindre 250+500GB...

Men iaf i 1TB SSDer har jag nu 10TB lagring, inte direkt fy skam

Permalänk
Medlem

2st samsung 850 500gb
4st 4tb seagate 2,5" diskar

som sitter monterade i:
define R5 chassi
asus Z9PE-D8 WS moderkort
2 x xeon E5-2690 (8 core per st, 2,9ghz turbo 3,8ghz)
128gb minne (ddr3-1600 ecc reg)
Windows 10

Permalänk

Synology Nas
DS2415+
Intel Atom 2.4 GHz Quad-Core processor
Använder 10 av 12 Platser

10x WD Red 6TB

60TB totalt, kör Raid 6 så 48TB användbart har ~12TB ledigt ska snart sätta i två till 6TB för att fylla upp den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör 2st Synology DS1815+ med 4tb WD red för lagring.
16x4 = 64Tb

Sedan lite stritt i maskinerna och servrarna så ca 5-6tb ssd lagring.

funderar på att uppgradera ifrån mina Synologys men är ju alltid svårt att motivera kostnaden

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Skrivet av deranger:

Kör 2st Synology DS1815+ med 4tb WD red för lagring.
16x4 = 64Tb

Sedan lite stritt i maskinerna och servrarna så ca 5-6tb ssd lagring.

funderar på att uppgradera ifrån mina Synologys men är ju alltid svårt att motivera kostnaden

Varför byta, du kan ju få ut det dubbla om du byter till 8TB diskar i stället för 4TB

Btw är dom ihopkopplade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Anledningen till ev byte, är mer fart helt enkelt.
Utrymmet i sig är ganska hyggligt men saknar SSD prestanda helt enkelt.

Vad menar du med ihop kopplade? High availability? så är svaret nej har ingen större nytta för redundans förutom på vissa kataloger med viktig data, denna är dock speglad över 3 enheter.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Skrivet av deranger:

@Garderoben: Anledningen till ev byte, är mer fart helt enkelt.
Utrymmet i sig är ganska hyggligt men saknar SSD prestanda helt enkelt.

Vad menar du med ihop kopplade? High availability? så är svaret nej har ingen större nytta för redundans förutom på vissa kataloger med viktig data, denna är dock speglad över 3 enheter.

Tänkte mer på om den andra är en expansions enhet till din första nas, eller om det är två separata.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

@Garderoben: Anledningen till ev byte, är mer fart helt enkelt.
Utrymmet i sig är ganska hyggligt men saknar SSD prestanda helt enkelt.

Att sätta SSD i en sådan NAS måste väl vara ren förlust i prestanda, för att inte nämna priset... hihi. Utan 10Gb nätverk så försvinner ju all den prestandan ändå...

Jag själv har blivit tokig på hur långsamma HDD är och försöker få bort dem så mycket jag kan. Jag ska slänga ihop en liten ren lagrings maskin, men det måste vara med någon form av SSD cache... annars blir man tokig med mindre filer. HDD känns som floppy enheter i prestanda numera, med undantaget av sekventiell 200MB/s per disk prestanda iaf, men så blir åter nätverket problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du älskar grannar med slagborrar och hammare eller hur?

Skämt åsido. Imponerande kapacitet... (inte för att jag förstår till vad dock).

Bor över en tvättstuga, men som tur är vibrerar det inte nämnvärt

Hur stort förråd, garage, hus eller lägenhet man än har så fyller man det förr eller senare, trust me

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Bor över en tvättstuga, men som tur är vibrerar det inte nämnvärt

Hur stort förråd, garage, hus eller lägenhet man än har så fyller man det förr eller senare, trust me

Problemet är att man fyller det med skit man egentligen inte behöver... som bara tar plats. Tro mig, har vinden full

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Menar du att jag inte behöver ha kvar en backup av min första Windows 95 maskin?, nu förstår jag inte alls hur du tänker... den kan ju vara bra att ha!

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

@Paddanx:
Menar du att jag inte behöver ha kvar en backup av min första Windows 95 maskin?, nu förstår jag inte alls hur du tänker... den kan ju vara bra att ha!

Heh...
Eller mina gamla dokument med inloggningar för Tele2s modempol och drivare för US-Robotics modem menar du?

Jag vet hur det är...

Man har mapp: "Att sortera".
I denna ligger där en mapp "Att sortera".
I denna mapp ligger en hel del mappar som heter "behöver sorteras".

Och allt detta ligger på flera backup diskar "som behöver sorteras"

Och absolut bästa av allt: Man sätter sig ner och faktiskt sorterar allt... sen gör man en ny backup. Och 6 mån senare återställer man och får då tillbaka sin "att sortera" mapp... + att man har allt som är sorterat i dubbletter

Permalänk
Medlem

7 stycken 8 tb, 2 stycken 3 tb och 1 styck 1 tb vilket blir... 63tb?

och en ssd på 120 gb tror jag haha

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag hade råd med mer diskar, sitter på 12tb än sålänge

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2660v1 x 2 Mobo: Supermicro X9DAi GPU: Sapphire Radeon R9 270x // R9 290x(Dedikerad VFIO) Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR3 PSU: EVGA SuperNOVA 1000W G2 SSD: Samsung 120GB // Samsung 256GB Chassi: Fractal Design Arc XL Kylning: BeQuiet! PureRock x 2 OS: ArchLinux x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Eller mina gamla dokument med inloggningar för Tele2s modempol och drivare för US-Robotics modem menar du?

Jag vet hur det är...

Man har mapp: "Att sortera".
I denna ligger där en mapp "Att sortera".
I denna mapp ligger en hel del mappar som heter "behöver sorteras".

Och allt detta ligger på flera backup diskar "som behöver sorteras"

Och absolut bästa av allt: Man sätter sig ner och faktiskt sorterar allt... sen gör man en ny backup. Och 6 mån senare återställer man och får då tillbaka sin "att sortera" mapp... + att man har allt som är sorterat i dubbletter

Ja det där känner man allt för väl. Lider själv av akut platsbrist.
6x4TB 2x3TB 2x2TB, 34 TB raw i filservern, sedan en bunt små ssds, bootdiskar, cachediskar etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zdh-:

Jag önskar jag hade råd med mer diskar, sitter på 12tb än sålänge

Ungefär identiskt scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Eller mina gamla dokument med inloggningar för Tele2s modempol och drivare för US-Robotics modem menar du?

Jag vet hur det är...

Man har mapp: "Att sortera".
I denna ligger där en mapp "Att sortera".
I denna mapp ligger en hel del mappar som heter "behöver sorteras".

Och allt detta ligger på flera backup diskar "som behöver sorteras"

Och absolut bästa av allt: Man sätter sig ner och faktiskt sorterar allt... sen gör man en ny backup. Och 6 mån senare återställer man och får då tillbaka sin "att sortera" mapp... + att man har allt som är sorterat i dubbletter

Nehe - det menar du inte

Till andra som undrar vad man ha för data som behöver multi TB-volym-lagring så är ovanstående väldigt bra förklaring - det utan att behöva tanka ned speciellt mycket mediafiler... eller ursäkta sig med att man fotograferar väldigt mycket (för att inte säga öppet att det egentligen är nedtankade mediafiler...)

...Ju mer man städar ju mer diskutrymme behöver man... man kan ju inte ta bort den gamla datat innan städningen är klar och verifierat på två olika [nya] media, helst ända ned på bit-compare nivå, eller hur!!! - Å så tvingas man mitt under processen och långt innan man är klar - göra något annat, typ jobba... - och ett halvår senare, vid nästa mer sammanhängande ledighet - var var vi nu någonstans... (-> lika mycket till data som måste backupas innan hantering/städning börjar igen, för säkerhets skull, eftersom man inte kommer ihåg var man slutade sist...

- Att lätt kunna göra snapshot under btrfs/zfs gör det inte lättare, förvisso sväller inte datat fullt lika snabbt rent platsmässigt på diskarna - men antalet filer som skall gås igenom ökar lika fort som innan i en oroande 2^n-takt - för man vill ha tag på filerna som _inte_ är lika mellan generationerna för kontroll - och sådant börja vara jobbigt på riktigt om det tillsammans är över 10 miljoner filer på en disk med flertal snapshot... (och > 10 miljoner filer är närmast ett bevis på att det inte handlar om mediafiler... ...eller?)

Och jag kan meddela att program som 'rmlint' som sägs vara en av de snabbare, inte fungera speciellt bra på 8TB mekaniska diskar med upprepade snapshot med > 1 miljon filer i var snapshot - kan säga att ha tålamod och mycket RAM-minne är bara förnamnet, varför säger jag så... jag har provat!!...

...ovanstående process lite hårddraget - men tendensen är otäckt nära ovanstående loop och entropin ökar definitivt per varv...

...och det är svårt att låta bli att pilla på det...

(skall man jämföra till stora delar nästan helt lika image eller direktory-trän som tex. snapshot ger, så tycker jag fortfarande rsync gör väldigt bra jobb - men denna tema kanske är värt en helt egen tråd - dvs. program som är bra på att leta dubbletter och på intelligent sätt kan styra vad som skall hända dessa senare (raderas, hårdlänkar, mjuk-länkas, flyttning etc. vid väldigt många filer samtidigt på trög media)

---

Resultatet av ovanstående är egentligen - skit i att städa, och framförallt inte försöka om avsikten är enbart att försöka få fram mer utrymme och ta bort 'onödiga filer' som 'bara' tar plats av ren dum snålhet utrymmesmässigt, finns det viktiga filer på disken - klona disken och lägg det som arkiv-ex helst på annan ort. Att börja städa/rensa i sina media har en exponentiell förmåga till ökande tidsåtgång och behov av diskutrymme ju mer man försöker... det finns bara en riktning om man ändå försöker - vägen ned mot maximal Entropi, med risken att trampa i en rejäl Entropi-sänka på vägen ned (vafan tog alla mina filer vägen!!!??? neeeeej)...