AMD lovar god tillgång på grafikkort för DX11

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar god tillgång på grafikkort för DX11

Advanced Micro Devices planerar att släppa grafikkort för DirectX 11 i samband med lanseringen av Windows 7. Trots att tillverkningen sker i 40 nanometer lovas tillgången på grafikkort bli god.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet mera fakta om dx 11 ?
Blir det stor skillnad, grafikförbättringar.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Någon som vet mera fakta om dx 11 ?
Blir det stor skillnad, grafikförbättringar.

du får väl Binga det...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Känns som man inte kommer ha nytta av DX11 förren i slutet på 2010. DX10 blev en flopp iaf om man ser till hur många spel som använder det. Det beror förmodligen på att Vista inte sålde som planerat så nu när många kommer överge XP och Vista till förmån för Win7 så lär DX11 säkert bli bättre lyckad/använd än DX10. Så det blir knappast bråttom med DX11 grafikkort. Det är vad jag tror iaf :).

Permalänk
Medlem

Jag kommer ha kvar Vista, men ett high end kort från AMD blir det att kasta in i burken.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Känns som man inte kommer ha nytta av DX11 förren i slutet på 2010. DX10 blev en flopp iaf om man ser till hur många spel som använder det. Det beror förmodligen på att Vista inte sålde som planerat så nu när många kommer överge XP och Vista till förmån för Win7 så lär DX11 säkert bli bättre lyckad/använd än DX10. Så det blir knappast bråttom med DX11 grafikkort. Det är vad jag tror iaf :).

DX10 blev ju en flopp för att alla utvecklare valde att designa DX9 med "DX10 godis" på toppen, finns ju inte ETT enda spel som är designat bara i dx10, blir nog samma sak med DX11 då alla konsoler ändå kör DX9, vilket dödar utvecklingen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
DX10 blev ju en flopp för att alla utvecklare valde att designa DX9 med "DX10 godis" på toppen, finns ju inte ETT enda spel som är designat bara i dx10, blir nog samma sak med DX11 då alla konsoler ändå kör DX9, vilket dödar utvecklingen.

Blev inte DX10 en flopp för att det sög från grunden? Eller var det tillverkarnas fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Blev inte DX10 en flopp för att det sög från grunden? Eller var det tillverkarnas fel?

DX10 suger inte så mycket som folk påstår, det är faktiskt riktigt fint. Skyller på att ingen vill utveckla dx10 för det inte funkar på konsoller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Anledningen att inget spel gjorts för DX10 från grunden är väl framförallt för att konsollerna bara klarar dx9 och det är ju typ 90 % av marknaden.

Hoppas kortet klarar Crysis på very high (inte warhead utan orginalet) i bra upplösning (minst 1920x1200) och att det håller bra framerate spelet igenom. Vore skandal om grafikkortet inte klarade av det när det var 2 år sen spelet släpptes.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tror dom nya korten kommer bli mycket bra, men varför allt tjafs om crysis?? är nästan helt säker på att dom har konstruerat crysis att spelet inte går att "maxa" ju kraftfullare dator man har ju mer beräkningar lägger spelet till, ser längre, högre texturer m.m......

lär väl få bita i det sura äpplet och startar en "crysis" tråd här.. det är inte meningen.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
DX10 blev ju en flopp för att alla utvecklare valde att designa DX9 med "DX10 godis" på toppen, finns ju inte ETT enda spel som är designat bara i dx10, blir nog samma sak med DX11 då alla konsoler ändå kör DX9, vilket dödar utvecklingen.

Vi får väl vänta och se hur det blir med Starcraft och Diablo

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Så DX11 stöds ej av de nuvarande grafikkorten, (t.ex. mitt HD4870)?

Permalänk
Medlem

nope 10.1 har 4*** serien

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Hedersmedlem

Det är verkligen sorgligt att se vad som händer med marknaden för PC-spel. Som några redan har nämnt så utvecklas ju nästan alla nya spel för konsollerna, vilket bromsar utvecklingen enormt...

Permalänk

nvidia då ?

Permalänk
Medlem

Men köp konsol då! Jag har Wii, Xbox360 och PS3. Finns hur många sköna spel som helst.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Men köp konsol då! Jag har Wii, Xbox360 och PS3. Finns hur många sköna spel som helst.

Förstår inte meningen med ditt inlägg :S Ville du bara säga att du har alla konsoler? (K)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Men köp konsol då! Jag har Wii, Xbox360 och PS3. Finns hur många sköna spel som helst.

Ja, vilket bra idé! Låt oss alla köpa en konsol, så kommer utvecklingen stanna upp helt istället för bara delvis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Men köp konsol då! Jag har Wii, Xbox360 och PS3. Finns hur många sköna spel som helst.

Jaa, vad billigt det låter att köpa alla konsoler och vad utvecklingen kommer att gå frammåt och vad nya roliga och ännu mer utvecklade spel vi kommer få, YATTA!

Känn ironin flöda

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Anledningen att inget spel gjorts för DX10 från grunden är väl framförallt för att konsollerna bara klarar dx9 och det är ju typ 90 % av marknaden.

Hoppas kortet klarar Crysis på very high (inte warhead utan orginalet) i bra upplösning (minst 1920x1200) och att det håller bra framerate spelet igenom. Vore skandal om grafikkortet inte klarade av det när det var 2 år sen spelet släpptes.

Cryengine två låg LÅNGT före hårdvaran vi hade för två år sedan!
De är först nu som man kan börja spela de med två HD4890 i 1920*1200 very high med acceptabel framerate

Sen så finns det inte en annan spelmotor som kan göra samma sak som cryengine kan eller kunde

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
DX10 blev ju en flopp för att alla utvecklare valde att designa DX9 med "DX10 godis" på toppen, finns ju inte ETT enda spel som är designat bara i dx10, blir nog samma sak med DX11 då alla konsoler ändå kör DX9, vilket dödar utvecklingen.

Jo, det finns ett enda, Stormrise.
Tyvärr har det fått dåliga recensioner, framförallt är kontrollerna undermåliga.
http://smartson.se/test/spel/stormrise.htm
Men som benchmark är det intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Crysis går maxa och spela utan lagg.Har kunnat sedan 2008.

1920x1200 Allt på Very High, 16AA, flyter på utan problem.

Visserligen så är det farsans dator, så om jag vill maxa spel så måste jag spela där

PS: Den maxar Compnay of heroes tales of valor cokså

Det jag tycker är att det borde vara fler utvecklare som vågar utveckla för framtiden så att utvecklingen får frammåt, då pressar hårdvara företagena tt utveckla med.

Ja och att det fanns datorer 1 år efter crysis spm kunde maxa det :=)

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Crysis går maxa och spela utan lagg.Har kunnat sedan 2008.

1920x1200 Allt på Very High, 16AA, flyter på utan problem.

Visserligen så är det farsans dator, så om jag vill maxa spel så måste jag spela där

PS: Den maxar Compnay of heroes tales of valor cokså

Det jag tycker är att det borde vara fler utvecklare som vågar utveckla för framtiden så att utvecklingen får frammåt, då pressar hårdvara företagena tt utveckla med.

Ja och att det fanns datorer 1 år efter crysis spm kunde maxa det :=)

Jasså du.. med vilken burk då ? för den du har i sign är det bara att glömma med dx10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Crysis går maxa och spela utan lagg.Har kunnat sedan 2008.

1920x1200 Allt på Very High, 16AA, flyter på utan problem.

Visserligen så är det farsans dator, så om jag vill maxa spel så måste jag spela där

PS: Den maxar Compnay of heroes tales of valor cokså

Det jag tycker är att det borde vara fler utvecklare som vågar utveckla för framtiden så att utvecklingen får frammåt, då pressar hårdvara företagena tt utveckla med.

Ja och att det fanns datorer 1 år efter crysis spm kunde maxa det :=)

Det kanske flöt i ditt tycke, men hade knappast gjort det i många andras. Vissa tycker att det flyter i 20 fps, men det gör inte jag. Helst över 50 fps, annars stör jag mig järnet.

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla tjaj om utveckling. Tycker ni om att behöva köpa ett nytt grafikkort stup i kvarten? Det gör itne jag iaf. Spelen har inte blivit så mycket snyggare på senare år, bara mer och mer krävande tycker jag. Låt utvecklarna lära sej att optimera sina spela istället, känns som onödigt mycket kraft försvinner från datorn pga dåligt optimerade spel.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

finns det nåt dx11 spel som ens kommer snart? förstår inte heller denna hets för nya grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Det kanske flöt i ditt tycke, men hade knappast gjort det i många andras. Vissa tycker att det flyter i 20 fps, men det gör inte jag. Helst över 50 fps, annars stör jag mig järnet.

Crysis flyter faktiskt på ganska bra i 30 fps eftersom de har motionblur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Det var ett jäkla tjaj om utveckling. Tycker ni om att behöva köpa ett nytt grafikkort stup i kvarten? Det gör itne jag iaf. Spelen har inte blivit så mycket snyggare på senare år, bara mer och mer krävande tycker jag. Låt utvecklarna lära sej att optimera sina spela istället, känns som onödigt mycket kraft försvinner från datorn pga dåligt optimerade spel.

TYcker du inte utvecklingen ska fortsätta framåt eller?..

UE3 motorn är ruskigt snygg och kräver inte mycket av sig.
Den är så väloptimerad som de bara går

Cryengine 2 låg bara före sin tid..
De finns inte en annan spelmotor som kan göra samma saker som Cryengine 2 kan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
finns det nåt dx11 spel som ens kommer snart? förstår inte heller denna hets för nya grafikkort.

Ja, Colin mcrae dirt 2 sköt dom fram för att få med dx11... kommer i dec

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Jasså du.. med vilken burk då ? för den du har i sign är det bara att glömma med dx10

Om du läst vad ajg skrev så är det farsans dator

Och sedan till den andra killen fps ligger på 49.
20fps laggar.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Crysis flyter faktiskt på ganska bra i 30 fps eftersom de har motionblur

TYcker du inte utvecklingen ska fortsätta framåt eller?..

UE3 motorn är ruskigt snygg och kräver inte mycket av sig.
Den är så väloptimerad som de bara går

Cryengine 2 låg bara före sin tid..
De finns inte en annan spelmotor som kan göra samma saker som Cryengine 2 kan

Jag tror nog id tech 5 kan göra samma saker fast mycket bättre och därtill mycket mer än vad CryEngine 2 kan hehe, it's a beast Dessutom utan att använda DX överhuvudtaget(opengl). Så jag förstår verkligen inte varför man skall gå vidare med Dx11, det är bättre att bara lära sig utnyttja kraften i de föregående versionerna istället. Men det kanske fungerar som ett bra försäljningsargument men det är egentligen bättre att maxa föregående teknik som vi tydligen inte ens är i närheten att göra än. Man borde använda OpenGl mer tycker jag.