Permalänk

Installera CPU fläkt

Tja, det är så att jag installerar mitt nya Asus M4n78 moderkort med min gamla AM2 4600+, fläkten till cpun är orginal med 3 pin, svart,blå och röd.

Men enligt moderkorts intrsuktionerna ska man koppla cpun på "CPU_FAN" vilket har 4 pin:

*CPU FAN PWM
*CPU FAN IN
*CPU FAN PWR
*GND

men den har även 2 andra vanliga fläktkontakter med 3 pin som är:

CHA_FAN:
*Rotation
*+12V
*GND

PWR_FAN:
*Rotation
*+12V
*GND

Så.. Hur ska jag koppla min cpu fläkt :S?

(kopierad från flashback, söker hjälp på 2 ställen)
Tack.

Edit

nu är det såhär att själva kontakten från cpufläkten är en 3 pins kontakt, dvs det är inte en med 4 pin fast med 3 kablar i den.

Så, Hur ska man kopppla den då?

*CPU FAN PWM - blå
*CPU FAN IN - röd
*CPU FAN PWR - svart
*GND

eller

*CPU FAN PWM
*CPU FAN IN - blå
*CPU FAN PWR - röd
*GND - svart

Det står såhär i boken:

"Connect the fan cables to the fan connectors on the motherboard, ensuring that the black wire of each cable matches the ground pin of the connector"

så, antingen så kommer jag missa GND på första lösningen (vet inte ens vad GND är. antar jod eller något?) eller så kommer jag missa CPU FAN PWM på andra lösningen, vilket jag heller inte vet vad det är.

Står inget om förkortningarna i boken heller.

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk

Problemet löst

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2