Nya rykten om bantat Radeon HD 4890

Permalänk
Melding Plague

Nya rykten om bantat Radeon HD 4890

AMD tros jobba på en bantad version av värstinggrafikkortet Radeon HD 4890. Den nya modellen skall vara riktad mot det billigare mellansegmentet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer ett nytt kort i veckan antingen från nvidia och ati. Kan dom sluta småtweaka korten och komma med något nytt, jag börjar bli less och man håller ju tusan inte reda på dom. Det är ju dock bra att det går "frammåt"

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

mjölka mer

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Att klocka minnet här verkar ju som en barnlek

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Dom använder bara de kort som inte håller måttet som högpresterande kort, och gör dom till en billigare variant så att de slipper slänga skiten.

Permalänk
Avstängd

Marginalerna måste väga tungt för AMD (no shit?) och det är därför de försöker använda så många chip som möjligt, även om de är defekta.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som om tillgången på GDDR5 är god nu, hade det inte varit för den låga tillgången av HD4770, hade dom nog fasat ut HD4850 nu.
Nästa steg är ett 4840 gjort av defekta 4870.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ointressant kort eftersom fullvärdiga 4890 är ca 20-30$ mer

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att ATi förbereder lanseringen till nästa grafikkort och försöker få slut på alla nuvarande kretsar genom att göra detta.
Någon annan som hört något liknande som kan konfirmera detta?

Permalänk
Medlem

Trodde att 4890 redan tillhörde mellansegmentet...

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Trodde att 4890 redan tillhörde mellansegmentet...

Hur får du ett grafikort för ca 2500 och uppåt som mellansegment ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Trodde att 4890 redan tillhörde mellansegmentet...

Då 4870x2 och gtx 295 är entusiast så finns det inte så mycket kvar för high end då eller nej tycker gts 250 / 4850 är slutet på mellan segmentet.

Permalänk
Proffsmobbare

ATi/AMD börjar ju fylla hål som dem skapat själva, finns väl ingen direkt efterfrågan av detta kort?
Lite halvsdålig stil med rejects som blir omdöpta, imo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid

Lite halvsdålig stil med rejects som blir omdöpta, imo.

Bättre än att kasta defekta kretsar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Bättre än att kasta defekta kretsar.

Jag vet inte, är något defekt så är det fortfarande defekt i mina ögon även om det byter namn.

Känns inte som att det blir en planerad svagare version bara för att det byter namn.

Dessutom måste det ju bli väldigt ojämn tillgång, och om företagen tvingades att enbart sälja 100% funktionella kretsar så tvingas ju tillverkningen till att bli bättre.

Så ser jag på det iallafall, men visst, företaget kanske dör av det också.

Permalänk
Medlem

smart att inte slänga något och sälja det istället ..bara inte vi konsumenter råkar ut för en väldigt stor doa på dessa "defekta-högprestanda-kort" Och det är ju garanterat för att dom vill vara lite gröna och då menar jag inte nVidia gröna haha. Blir bara svårare och svårare val för mig..

Ati 4770, 4850, 4860, 4730 , 4670, nVidia 250 , 9600 vilket är mest prisvärt och vad låter minst. vad ska man välja liksom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
smart att inte slänga något och sälja det istället ..bara inte vi konsumenter råkar ut för en väldigt stor doa på dessa "defekta-högprestanda-kort" Och det är ju garanterat för att dom vill vara lite gröna och då menar jag inte nVidia gröna haha. Blir bara svårare och svårare val för mig..

Ati 4770, 4850, 4860, 4730 , 4670, nVidia 250 , 9600 vilket är mest prisvärt och vad låter minst. vad ska man välja liksom

Precis det är så galet mycket grafikort som är rätt lika i prestanda!
Ati 4770, 4850, 4860, 4730 , 4670, nVidia 250 , 9600, 8800gt, 9800gt, 8800gts g92, "9800gtx+".

Permalänk
Medlem

Plånboken bestämmer.
Sedan så är det lite kul att försöka få fram ett kort som passar just mig.
Det är nog inte så lätt att "bara" testa och sedan bestämma vad en "defekt" krets passar in.
I många fall så kanske det är billigare att tillverka en krets som sedan stryps ner till de olika prisklasserna för att det ska bli mångfald.
Tänk om Nvidia och Ati bara hade ett varsit kort.

Det spelar väl ingen roll hur dom tillverkar kretsarna bara det fungerar för den som köper just det grafikkortet som passar.

Det kanske finns möjligheter att låsa upp och överklocka dessa kort lite extra som ATI X800 GTO2 på sin tid det var kul för den gick att överklocka till dåtidens värsting X850XT

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/127

Är det någon som vet nått om det finns liknande Biosuppdateringar på modernare kort?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Ointressant kort eftersom fullvärdiga 4890 är ca 20-30$ mer

Detta ska kosta 1200kr, med supererbjudande får du ett HD4890 för 1900kr. Det är inte 20-30 dollars skillnad. Snarare 60-80 dollar. För ett 256-bitars kort med GDDR5. Detta kommer smälla riktigt högt då det inte kommer va mycket slöare än 4890 för en bra mycket billigare peng. HD4770 är det kortet för runt 1000 lappen idag som rankas som prisvärdast. Detta för 200kr mer ger dubbla minnesbandbredden emot 128-bitars som HD4770 har. Ha, om priset stämmer kommer detta vara riktigt bra köp. Sen om man planerar att ge 2500kr för ett GTX275 eller ett HD4890 klockat från fabrik, kan man tänka sig en CF setup så kommer dessa för 2400kr göra mos av all konkurans.

Vi får se!, jag tror det blir en hit.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Jag vet inte, är något defekt så är det fortfarande defekt i mina ögon även om det byter namn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
smart att inte slänga något och sälja det istället ..bara inte vi konsumenter råkar ut för en väldigt stor doa på dessa "defekta-högprestanda-kort"50 , 9600 vilket är mest prisvärt och vad låter minst. vad ska man välja liksom

Ingen risk att antal DOA kommer öka p.g.a sånt här, korten testas ju lika hårt som andra kort. Här har man alltså en RV790 som inte håller måttet. Man ställer då ner klockfrekvenserna och får ett helt annat kort, istället för att slänga det får man alltså in lite cash, riktigt klimatsmart och jag tycker inte det är något fel.

Detta gör väl de flesta? Vad jag vet så gör Intel så med sina CPUer också, bara de absolut bästa klarar av att bli i7-Extreme, annas får den bli en i7-920.
Det innebär ju inte att en i7-920 är så dålig att den går sönder bara för att den inte klarade Intels krav på Extreme eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre så här än att man måste höja priserna på de bättre korten. Med den fina bandredden så kan detta vara en sovare som kan visa sig klocka fint. Ett kort som detta kan även bli bättre för överklockning med tiden då en stor efterfrågan kan göra att AMD tvingas tillverka kort utan defekter bara för att möta efterfrågan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Bättre så här än att man måste höja priserna på de bättre korten. Med den fina bandredden så kan detta vara en sovare som kan visa sig klocka fint. Ett kort som detta kan även bli bättre för överklockning med tiden då en stor efterfrågan kan göra att AMD tvingas tillverka kort utan defekter bara för att möta efterfrågan.

Inte särskilt sannolikt. 4860 är nog mest till för att bli av med inventarier av RV790 som inte riktigt duger till 4890. Tror inte 4800-korten kommer att tillverkas särskilt mycket längre eftersom AMD/ATI redan har efterföljare på 40nm i hela uppställningen.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Beräkningssystemet med klockfrekvensen och antalet streamprocessorer är dock sämre än för 4770.

Huuh? Lite högre upp står det 640 på bägge korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Huuh? Lite högre upp står det 640 på bägge korten.

Var väll 750 på kärnan på 4770 och 700 på 4860. Kvittar endå då det är 256-bitars minnes buss på 4860.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Detta ska kosta 1200kr, med supererbjudande får du ett HD4890 för 1900kr. Det är inte 20-30 dollars skillnad. Snarare 60-80 dollar. För ett 256-bitars kort med GDDR5. Detta kommer smälla riktigt högt då det inte kommer va mycket slöare än 4890 för en bra mycket billigare peng. HD4770 är det kortet för runt 1000 lappen idag som rankas som prisvärdast. Detta för 200kr mer ger dubbla minnesbandbredden emot 128-bitars som HD4770 har. Ha, om priset stämmer kommer detta vara riktigt bra köp. Sen om man planerar att ge 2500kr för ett GTX275 eller ett HD4890 klockat från fabrik, kan man tänka sig en CF setup så kommer dessa för 2400kr göra mos av all konkurans.

Vi får se!, jag tror det blir en hit.

MSI Radeon 4980 OC 169$+5$ frakt efter mail in rebate via Newegg. Kanske är 40$ mer men fortfarande mer intressant än ett bantat kort.

Dina beräkningar kanske funkar i sverige men globalt blir detta kort ganska ointressant när du kan få 2st 4890 för 340$ eller 2st PNY GTX275 för 380

Förstår inte riktigt heller varför 4770 skulle vara prisvärdast när du får ett 4850 1GB billigare (99$ vs 109$). Strömförbrukning är ju inte direkt ett problem tycker jag

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Ointressant kort eftersom fullvärdiga 4890 är ca 20-30$ mer

förstår inte riktigt varför kortet skulle vara ointressant bara för att det finns ett bättre kort för lite mer pengar.
det är ju alltid bra med lite billigare kort för folk som kanske inte vill slänga ut för mycket pengar på det allra bästa och kanske rentav inte bryr sig så super mycket om dom har det bästa eller inte. Eller så kanske man helt enkelt har en väldigt tight budget och inte kan slänga ut de här extra kronorna för ett bättre kort.

Permalänk
Medlem

Datorfrälsta ungdommar ( typ 15år +-2 ) så är det här kortet ett bra köp då man har oftast sommarjobbat eller liknande och har en exakt budget man kan lägga. Lovar att några hundringar spelar STOR roll då!

Kan man då köpa detta kort och låsa upp/klocka endel så är det ju en guldgruva.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

ännu ett onödigt grafikkort.

onödigt så det bara sjunger om det.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

pointless. helt pointless.

men... kanske inte för dom.
detta betyder bara att dom tar dom chippen som inte kunde nå top frekvens, och säljer dom istället. dom tjänar pengar på det helt enkelt.

so pointless for consumers, men FÖR amd's penga problem så måste dom väl nästan göra så här.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg om att det lanseras för många kort som är snarlika varandra. Det känns som nvidia och ati prioriterar PR lite väl högt. Det skrivs ju klart om de nya korten när de lanseras men det är ganska sällan behovet av dessa kort granskas kritiskt.

Kan någon tipsa om en jämförelse av samtliga kort som finns till försäljning i nuläget? Hade varit kul att se hur stor skillnad det är vid lägre upplösningar (antar att de flesta modellerna spelar i budgetdivisionen).

Om en sådan jämförelse inte finns så kanske det finns någon hårdarusite som kan producera en?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.