Permalänk
Medlem

Dyndns och Bredbandsbolaget

Jag använder Dyndns för att koppla en dynamisk ip till ett namn. Problemet är bara att Bredbandsbolaget byter ut min ip mellan varven och Dyndns hänger inte med i svängarna. någon som har det här problemet och som vet vad man ska göra åt det?

Permalänk
Hedersmedlem

kör en dyndns klient som uppdaterar ditt konto när ip ändras

De har en lista på klienter som stöds officiellt av dom samt en egen gratis klient som heter DynDNS Updater. Kört den i flera år och funkar perfekt. Kan köras som service i Windows så att den håller adressen uppdaterad hela tiden.

Har du en router är det inte helt omöjligt att det finns en inbyggd klient i den för att uppdatera dyndns också.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
kör en dyndns klient som uppdaterar ditt konto när ip ändras

De har en lista på klienter som stöds officiellt av dom samt en egen gratis klient som heter DynDNS Updater. Kört den i flera år och funkar perfekt. Kan köras som service i Windows så att den håller adressen uppdaterad hela tiden.

Har du en router är det inte helt omöjligt att det finns en inbyggd klient i den för att uppdatera dyndns också.

Jag använder ingen router utan bara Bredbandsbolagets "modem". DynDNS har tappat mitt ip två-tre ggr nu. Jag använder Ubuntu Server så någon Windows-klient är väl inte aktuell. Det kanske finns en motsvarighet till Linux. Jag trodde att man kunde kryssa i något hos DynDNS som gjorde att iå-adressen uppdaterades automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart det finns klienter till linux och andra operativsystem också.

Gå hit och välj den du vill ha.
http://www.dyndns.com/support/clients/unix.html

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Klart det finns klienter till linux och andra operativsystem också.

Gå hit och välj den du vill ha.
http://www.dyndns.com/support/clients/unix.html

Ah, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag använder ingen router utan bara Bredbandsbolagets "modem". DynDNS har tappat mitt ip två-tre ggr nu. Jag använder Ubuntu Server så någon Windows-klient är väl inte aktuell. Det kanske finns en motsvarighet till Linux. Jag trodde att man kunde kryssa i något hos DynDNS som gjorde att iå-adressen uppdaterades automatiskt.

några år senare

dum fråga
kör med Dlink DIR-655
finns det ruta att kryssa i så den sköter IP bytet?

EDIT
den är inställd på
Server Address: www.DynDNS.com (Free)
kanske ska ändras till www.DynDNS.com (Custom)
efter som jag har betalat till DynDNS

är amatör när det gäller sånt
så jag vågar inte gå in och bara ändra

kan det räcka med att ändra bara Free till Custom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2HOT4U:

några år senare

dum fråga
kör med Dlink DIR-655
finns det ruta att kryssa i så den sköter IP bytet?

NA medlem?

Ja, det ska finnas. Tror den ligger under Tools > Dynamic DNS
Dock är DynDNS inte gratis längre och så har de bytt namn till Dyn.com dessutom...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag använder ingen router utan bara Bredbandsbolagets "modem". DynDNS har tappat mitt ip två-tre ggr nu. Jag använder Ubuntu Server så någon Windows-klient är väl inte aktuell. Det kanske finns en motsvarighet till Linux. Jag trodde att man kunde kryssa i något hos DynDNS som gjorde att iå-adressen uppdaterades automatiskt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

NA medlem?

Ja, det ska finnas. Tror den ligger under Tools > Dynamic DNS
Dock är DynDNS inte gratis längre och så har de bytt namn till Dyn.com dessutom...

javisst
snart 15årsen
själver?

hade ändrat inlägget precis innan du svara

kan det hjälpa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinlight:

Klart det finns klienter till linux och andra operativsystem också.

Gå hit och välj den du vill ha.
http://www.dyndns.com/support/clients/unix.html

Ett problem med att inte ha funktionen på routern är att servern/klienten på insidan aldrig blir informerad om att routern bytt IP adress. Då måste man schemalägga uppdateringar, vilket skapar två bekymmer.
1. Vissa DynDNS-tjänster vägrar tillåta för många ändringar på kort tid. (Så var det tidigare med gratisversionen av dyndns.org).
2. Risken är stor att du byter IP adress strax efter den senaste postningen så det kan ta ett bra tag innan DNS-bytet slår igenom.

Alltså. Kan man använda en tjänst på routern är det absolut att föredra.

Permalänk
Medlem

gjorde backup på min 655 och la in i polarens 655
kan det va nått med det att göra?
kom på att båda hade DNS aktiva i 655
då kanske DynDNS inte fattar vilken IP den ska ha

eller?