Liten gruvby kritisk för dagens processortillverkning

Permalänk
Melding Plague

Liten gruvby kritisk för dagens processortillverkning

Kvarts av hög kvalitet är obligatoriskt vid processortillverkning. Tillräckligt fint material bryts på endast en plats i hela världen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyhet?

Även om detta var väldigt intressant så fanns ju inte mycket nyhetsvärde, var ju mera som en liten "informering".

Jag trodde att gruvan hade stött på problem eller liknande och letade en stund efter nyhetsmaterial i artikeln, men hittade inget

Permalänk
Medlem

Men vadå? klart det måste finnas fint kvarts nån annanstans? I BBC artikeln låter det snarare som om det är sina processor de skyddar:

Citat:

The quartz plants are protected by security guards, gates and cameras and no one from the mining companies is allowed to talk to outsiders.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Även om det inte är en riktig nyhet så välkomnar jag artiklar som denna på förstasidan.
Den hade gärna fått vara längre dock med en utsänd på plats för att kolla runt lite och höra med arbetare där osv. Kanske ngn inhyrd nörd från USA. I alla fall jag hade lätt ställt upp på liknande uppdrag för en mycket billig penning.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Nu kommer nog irak eller iran att bomba sönder byn så blir vi utan datorer och blir grottmänniskor igen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Likt oljan hittar de nog på sätt att rena "sämre" kvarts...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Fanns det någon problemställning eller var det bara allmän info?
Småintressant iofs.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Nu kommer nog irak eller iran att bomba sönder byn så blir vi utan datorer och blir grottmänniskor igen

skulle nog vara mkysigt och andrahandsvärdet måste skjuta i höjden.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Nu kommer nog irak eller iran att bomba sönder byn så blir vi utan datorer och blir grottmänniskor igen

Eller de själva De lär ju va rätt bra försäkrat .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Det pumpas ut alldeles för många processorer alldeles för ofta, i vilket fall som helst.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Tycker det var en bra "nyhet''' eller information. Allt behöver inte handla om nya gpu/cpu/andra prylar. Mera sånt här som ändå är relevant för ämnet

Permalänk
Medlem

faktiskt riktigt intressant... man kanske skulle investera lite i dendär byn sen höjja priserna ;P

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Extremt noggrant är det verkligen. 1/1 000 000 000 är för mig nästan helt obegripligt hur man kan få fram. Mäktigt.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Nu kommer nog irak eller iran att bomba sönder byn så blir vi utan datorer och blir grottmänniskor igen

Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jaja, snacka går ju.. men jag är övertygad om att det går att ordna alternativa lösningar - om vi måste!

Intressant ändå

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Lite off topic. Men vad jag minns var det inte bombningar utan flyplanskapningar?. Och flygplan som flög in i husen

Iaf intressant läsning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt är det inte att kvarts endast är så rent där utan att bara där har de tillräckligt bra verktyg för att inte smutsa ner kvartsen och så svårt kan det väl inte vara att fixa nya verktyg om det absolut behövs.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Känns ju bra när samhället är beroende och kommer bli mer beroende av datorer...

Permalänk

MAGAAAAH SI TEH END OF TEH WOOOORLDS!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Känns ju bra när samhället är beroende och kommer bli mer beroende av datorer...

Om man tror på Ira Thomas så är hela världen beroende av deras söta lilla gruva.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
MAGAAAAH SI TEH END OF TEH WOOOORLDS!!!!!

?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant läsning, men vad är själva nyheten?
Att gruvarbetarna anser att det är dåligt att det bara finns en endaste gruva i hela världen av denna typ?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Och vart vill du komma med det inlägget? Har jag nämnt något om WTC eller Bind Laden?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag rubriktexten. Byn i sig är kritisk, alltså livsviktig. Jag tolkade som att de var kritiska mot själva produktionen (och då alltså borde det stått mot). Nattskiftets fel, eller skribenten som lite för enkelt gjorde en direktöversättning ;).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Intressant, hela vårt samhälle förlitar sig alltså på att denna gruva ska fixa fram kvarts för att kunna fixa processorer till alla världens datorer :S
Får verkligen hoppas att det inte kommer ngn UNA-bomber no2 som bestämmer sig för att bromsa utvecklingen lite grann

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Men min farbror har en grön cykelpump.

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Nu fattar jag rubriktexten. Byn i sig är kritisk, alltså livsviktig. Jag tolkade som att de var kritiska mot själva produktionen (och då alltså borde det stått mot). Nattskiftets fel, eller skribenten som lite för enkelt gjorde en direktöversättning ;).

Tog lite tid innan jag förstod också, kom också fram till att om byn hade varit kritisk (negativ) till gruvan så skulle det ha stått:
Liten gruvby kritisk åt dagens processortillverkning istället för; för.

Permalänk
Medlem

Nej det hade stått mot. Gruvbolagets talesman har såklart helt fel, det finns givetvis lika fin kvarts någon annan stans, att världen skulle bli utan datorer är helt absurt.

Permalänk
Inaktiv

Värdefulla metaller/mineraler? Missnöjd lokalbefolkning?

Det är väl bara för företagen att göra som dom gör i Afrika, in med PMC:s och därefter återuppta verksamheten. Vad är problemet?