Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@marukusu @zarkov @andreas_dock @screamin-daemon @ghoti
Tack för svar. Den främsta anledningen till att jag blev sugen på Talisker är att det är det enda destilleriet på Isle of Skye. Vill testa whisky från alla delar av Skottland.

Sen verkar det som att jag var extremt otydlig med mitt inlägg. Jag menade inte att jämföra Talisker med HP. Utan jag undrade skillnaden mellan HP12 vs HP15 vs HP 18 och om det är värt prisskillnaden. Sorry

Generellt så blir whisky mjukare med åren, spritigheten dämpas och smaken blir mer komplex. Tyvärr var det länge sedan jag drack HP men jag minns att många rekommenderade 18-åringen. Finns det ingen krog med hyfsat sortiment i närheten av där du bor så att du kan prova?

Vad gäller Talisker så håller jag med om att Distillers' Edition brukar vara bättre och den är inte så mycket dyrare heller.

Skrivet av drwlz:

Jag skall köpa något whisk(e)y-relaterat i julklapp för max 300 kr. Har ni några tips?

Själv tänker jag att man kanske inte får en så jättespännande flaska för det priset, men möjligtvis en lite schysstare variant utav glas eller annan pryl.

Glencairn-glas är en klassiker men risken finns ju att mottagaren redan har några sådana om han/hon är lite intresserad. De finns på Cervera, Sejdelshoppen och många andra ställen. Om du vill göra det lite mer personligt så går det ofta att få dem graverade.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Lego Master

Sist jag var på whiskymässa köpte jag och svågern några påsar whisky-fudge, verkade vara en engelsk tös som producerade i Sverige, HBG-trakten om jag inte minns fel. Går kanske att få tag i något sådant? Gott som fan att suga på en stormig höstkväll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Sist jag var på whiskymässa köpte jag och svågern några påsar whisky-fudge, verkade vara en engelsk tös som producerade i Sverige, HBG-trakten om jag inte minns fel. Går kanske att få tag i något sådant? Gott som fan att suga på en stormig höstkväll.

http://www.presenteriet.se/te-choklad-och-annat-gott/169-whis...

Jag har dock ej testat denna själv.
I Uppsalatrakten så finns det någon typ av godislada och där hade dom denna:
http://www.bestbritishfoods.com/Details.cfm?ProdID=838&catego...

Den tyckte jag smakade riktigt bra.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sist jag var på whiskymässa köpte jag och svågern några påsar whisky-fudge, verkade vara en engelsk tös som producerade i Sverige, HBG-trakten om jag inte minns fel. Går kanske att få tag i något sådant? Gott som fan att suga på en stormig höstkväll.

Var det av henne ni handlade? http://www.annied.se/
Jag o fästmön köpte 3 påsar förra året, kaffe/Laphroaig/vanilj och det är heeelt underbart gott till en dram med Laphroaig 18y. Eller för att runda av en Smögen Primör som är en smula brutal
Det är mina 2 favoritwhisky.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var det av henne ni handlade? http://www.annied.se/
Jag o fästmön köpte 3 påsar förra året, kaffe/Laphroaig/vanilj och det är heeelt underbart gott till en dram med Laphroaig 18y. Eller för att runda av en Smögen Primör som är en smula brutal
Det är mina 2 favoritwhisky.

Annie D:s fudge är riktigt jäkla god! Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tim_Beluga:

Dat nasty, tycker jag.

Skrivet av KingCobra:

Var det av henne ni handlade? http://www.annied.se/
Jag o fästmön köpte 3 påsar förra året, kaffe/Laphroaig/vanilj och det är heeelt underbart gott till en dram med Laphroaig 18y. Eller för att runda av en Smögen Primör som är en smula brutal
Det är mina 2 favoritwhisky.

Skrivet av zarkov:

Annie D:s fudge är riktigt jäkla god! Rekommenderas starkt!

Yes, Annie D! Omnomnomnom...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dom whiskysorter jag tycker om är rökiga eller även sorter som jag beskriver "som att slicka på en mineralsten". Favoriterna är Singleton, Bowmore och Talisker. Här går då Singleton närmast det jag beskriver som mineralsten.
Däremot vanliga, icke rökiga sorter som Famous Grouse eller Grants tycker jag är inget att hänga i granen. Sådant blandar jag med Cola.

Permalänk
Lego Master

@Acherry
Inte konstigt, Famous Gross [sic] och Grants är blended och smakar rengöringsmedel, imo. Farsan hade alltid dem hemma förr, precis när man började mumsa starkdricka, blandade ofta med Martini Rosso, inte helt fel faktiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Acherry
Inte konstigt, Famous Gross [sic] och Grants är blended och smakar rengöringsmedel, imo. Farsan hade alltid dem hemma förr, precis när man började mumsa starkdricka, blandade ofta med Martini Rosso, inte helt fel faktiskt.

Håller med om att Famous Grouse och Grants inte är något att hänga i granen men blended betyder ju inte automatiskt att det är dåligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Föredetting

En Kickstarterkampanj ute på Norlan-glaset. Redan finanserat, däribland av no-lifers som jag själv, men om man vill ha lite schyssta glas som verkar vara vetenskapligt framställda kanske det kan vara något. Inte så jättedyrt heller.

https://www.kickstarter.com/projects/norlan/the-norlan-whisky...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Shudnawz: Testa Nikka from the Barrel. Godaste blended jag har druckit. All blended är inte dålig

Permalänk
Medlem

Kastar in min favorit-budgetwhisky här också som jag tycker alla borde testa: Chivas Regal 12årig!
400spänn på bolaget, lätt rökig men len som tusan

sen obvious Macallan 15 yrs fine oak is obvious

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kangarooster:

@Shudnawz: Testa Nikka from the Barrel. Godaste blended jag har druckit. All blended är inte dålig

Amen to that, brother. Riktigt bra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kangarooster:

@Shudnawz: Testa Nikka from the Barrel. Godaste blended jag har druckit. All blended är inte dålig

Try, I must. Yes. The Malt encompasses us all. Between us it is, the rock, the tree. Yes...mmm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Glencairn-glas är en klassiker men risken finns ju att mottagaren redan har några sådana om han/hon är lite intresserad. De finns på Cervera, Sejdelshoppen och många andra ställen. Om du vill göra det lite mer personligt så går det ofta att få dem graverade.

Jag skulle nog gissa på att han redan har såna glas då han har en hel del flaskor och pratar mycket om whisk(e)y i allmänhet.

Riktigt svårt att hitta nåt, men kickstarter-glasen som länkades någonstans vore perfekt om det inte var leverans 2016 .

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

En Kickstarterkampanj ute på Norlan-glaset. Redan finanserat, däribland av no-lifers som jag själv, men om man vill ha lite schyssta glas som verkar vara vetenskapligt framställda kanske det kan vara något. Inte så jättedyrt heller.

https://www.kickstarter.com/projects/norlan/the-norlan-whisky...

Det är inte utan att man blir lite sugen, om inte annat blir ju glasen ett diskussionsämne i sig när man plockar fram dem. $45 för två glas inkl frakt är ju inte så blodigt.

Skrivet av drwlz:

Jag skulle nog gissa på att han redan har såna glas då han har en hel del flaskor och pratar mycket om whisk(e)y i allmänhet.

Riktigt svårt att hitta nåt, men kickstarter-glasen som länkades någonstans vore perfekt om det inte var leverans 2016 .

Det låter tyvärr troligt. Fördelen/nackdelen med ett whiskyintresse är ju att man inte behöver så mycket prylar förutom ett par glas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Postade en bild i Bilder på ditt senaste inköp-tråden och fick frågan (via PM) om Big peat-whiskyn var något att ha. Tänkte det var lika bra att posta svaret i denna tråden

Big Peat Christmas edition 2015. 53.8% 599:- Är en s.k. Vatted malt som innehåller Ardbeg, Bowmore, Caoil Ila & Port Ellen malt.

Utan vatten:

Doft: Lite skarp, man känner av spriten. Smör, rök/sot/tjära

Smak: Lite peppar, sot, diesel, lite enformig.

Eftersmak: Lång, men fyller inte hela gommen, viss beska och smaken av sot/rök dominerar. Gamla äpplen.

Med vatten (typ en tesked):

Doft: Smör, sot, tjära, citrus och alkohol

Smak: Lite päron, sot, diesel, "tunn" rök, lätt pepprig, liiite karamell.

Eftersmak: Lång och och relativ kraftig, röken och tjäran dominerar. Halmstrån, gamla äpplen och lite citrus i slutet.

Har testat flera Big Peat Xmas (2012, 13 & 14) och denna är klart sämst. Den känns lite väl ung och är inte tillräckligt nyanserat. Saknar fyllighet. Är ingen usel whisky, men jag skulle inte köpa den igen. 2013 och 2014-utgåvan skulle jag däremot lätt köpa igen, betydligt godare.

Summa summarum: Besviken. Kul att ha, men kan tyvärr inte rekommendera den. Man bör ju alltid ge en whisky flera chanser, så jag kommer självklart att uppdatera inlägget ifall jag ändrar uppfattning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Postade en bild i Bilder på ditt senaste inköp-tråden och fick frågan (via PM) om Big peat-whiskyn var något att ha. Tänkte det var lika bra att posta svaret i denna tråden

Big Peat Christmas edition 2015. 53.8% 599:- Är en s.k. Vatted malt som innehåller Ardbeg, Bowmore, Caoil Ila & Port Ellen malt.

Utan vatten:

Doft: Lite skarp, man känner av spriten. Smör, rök/sot/tjära

Smak: Lite peppar, sot, diesel, lite enformig.

Eftersmak: Lång, men fyller inte hela gommen, viss beska och smaken av sot/rök dominerar. Gamla äpplen.

Med vatten (typ en tesked):

Doft: Smör, sot, tjära, citrus och alkohol

Smak: Lite päron, sot, diesel, "tunn" rök, lätt pepprig, liiite karamell.

Eftersmak: Lång och och relativ kraftig, röken och tjäran dominerar. Halmstrån, gamla äpplen och lite citrus i slutet.

Har testat flera Big Peat Xmas (2012, 13 & 14) och denna är klart sämst. Den känns lite väl ung och är inte tillräckligt nyanserat. Saknar fyllighet. Är ingen usel whisky, men jag skulle inte köpa den igen. 2013 och 2014-utgåvan skulle jag däremot lätt köpa igen, betydligt godare.

Summa summarum: Besviken. Kul att ha, men kan tyvärr inte rekommendera den. Man bör ju alltid ge en whisky flera chanser, så jag kommer självklart att uppdatera inlägget ifall jag ändrar uppfattning.

Hur länge har du druckit whiskey då du kan känna dofterna och smakerna (hur smakar diesel förresten? ) du nämner?

Jag är ju lite lätt nybörjare och har helt klart svårt för att hitta nyanserna på samma sätt som du och t.ex. Ralfy på Youtube verkar göra (hett tips för er som inte tittat på honom tidigare, störtskön gubbe). Har på sista tiden druckit Lagavulin 16, Talisker 10 och Cragganmore 12 som jag köpte i form av ett presentpaket på systemet, jag dock har svårt att beskriva dessa med mer än att Lagavulin är klart rökigast, Talisker är lite mittemellan, kanske saltare, och Cragganmore är sötast av de tre med något inslag av honung. Vill ju givetvis utveckla lukt- och smaksinnet så att jag kan urskilja mer, men är det bara prova mer sorter som gäller, eller ska man - ve och fasa - gå en kurs?

Permalänk
Hedersmedlem

@Tommy

Runt 12-13 år. Var dum nog att smaka på lite diesel när jag var yngre, ganska äckligt men bättre än bensin
Jo jag har sett många av Ralfys videos, väldigt trevliga och informativa.

Det största problemet är ofta att beskriva doften/smaken och hitta rätt ord innan att den försvinner. Vissa låter sig därför inspireras av s.k. whisky charts (se bilden).
Gå en kurs, bli medlem i en whiskyklubb, åk på whiskymässor osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har aldrig druckit en Speyside whisky förut så jag tänkte att jag skulle köpa mig en flaska. Efter att ha läst mycket om Aberlour 12 yo och det faktum att den är ganska billig så köpte jag den. Blev dock ganska besviken. Tycker smaken för spritig och tunn, men det är kanske så en Speyside ska vara? Kanske skulle ha köpt The Balvenie Doublewood 12 Years istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Har aldrig druckit en Speyside whisky förut så jag tänkte att jag skulle köpa mig en flaska. Efter att ha läst mycket om Aberlour 12 yo och det faktum att den är ganska billig så köpte jag den. Blev dock ganska besviken. Tycker smaken för spritig och tunn, men det är kanske så en Speyside ska vara? Kanske skulle ha köpt The Balvenie Doublewood 12 Years istället.

Prova en Glenfiddich Rich Oak i 20cl flaska. Ingen större investering och i min mening en god dryck.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd

Ikväll har man fått finfrämmande. Lorden kom på besök. Lord Calvert.

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag skall öppna eller spara till nåt speciellt tillfälle..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Föredetting

Jag drack en Chichibu The Peated häromveckan... Tror Octomore 6.3 och Ardbeg Supernova fick sig en utmanare, helt galet bra. Testade även Bruichladdich Black Art 4.1, blev inte lika imponerad som jag väntat mig. För min del ska nog whisky helt enkelt innehålla minst 50-55% alkohol för att vara njutningsfullt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hur häller man upp whisky utan att spilla?

Tycker alla flaskor är extremt opraktiska ur den synpunkten. Är det bara jag som har detta problem?

Permalänk
Medlem

Öppnade en flaska Laphroaig Cairdeas 200th edition på nyårsafton och den var riktigt fin, mycket bättre än 2014 års utgåva.
Rekommenderar att testa den om ni får tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kangarooster:

Hur häller man upp whisky utan att spilla?

Tycker alla flaskor är extremt opraktiska ur den synpunkten. Är det bara jag som har detta problem?

Jag brukar ha glaset mot kanten av halsen på flaskan. Det blir ju någon droppe som rinner ner ändå, men den tar man med fingret. Det man inte plockar annars får man torka av med en servett eller så.

En flaska som är ett helvete i det avseendet är Nikka from the Barrel, främst när den är full. Någon japan var nog upptagen med att tänka logistik istället för användarvänlighet när han valde flaska.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Lego Master

Ingen blir glad av att inte dricka whisky, jag skulle öppna den och mumma lite. Nàdurra är en av mina absoluta favoriter, så det gör väl mig lite biased...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Håller med, whisky ska drickas.
Rekommenderar att testa Irländska Teeling, deras singel grain whiskey är riktigt god.
Även small batch var en trevlig överraskning.

Alltid varit skeptisk till Irländsk whiskey, men Teeling fick mig att omvärdera mina åsikter om deras förmåga att göra whiskey.

Permalänk
Medlem

Nån annan här som testat Tamdhu Batch Strength? Tycker den är fin, jag.