Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Refused726
Jag funderar på att antingen köpa Asus UL30 eller HP DM3, några åsikter om vilken som är bäst?

Den datorn har jag helt missat. Ser ju asnajs ut!

Dm3 är dock lite tyngre och tjockare. Den har också ett mindre batteri än UL30A-Qx056V som jag beställt (6-cells vs 8-cells).

Dm3 - UL30
~3.12 cm - 2.46 cm (tjocklek på tjockaste stället)
~23 cm - 23.3 cm (djup)
~32.6 cm - 32.2 cm (bredd)

Tjockleken gör ju i alla fall skillnad. Resten kanske är lite hårklyveri.

~1.9 kg - 1.7 kg (vikt med batteri)

I övrigt verkar de ganska lika.

Nu ser jag att den Dm3 jag jämför med inte är exakt samma modell som finns hos t ex Inet fr o m 22/10. På den hos Inet är det en AMD Athlon CPU, och den jag har spec på är en med Pentium SU4100. Chassiet borde dock vara samma?

En annan väsentlig skillnad är garantin. UL30 har två år på datorn (1 år på batteri) medans Dm3 har 1 år. Tror också UL30 har bättre batteritid.

Personligen hade jag satsat på UL30A (eller det har jag ju redan men.. ). Gillar, tyvärr, Intels proppar bättre än AMDs.

En liten review av Dm3: Dm3 review Helvetiskt snygg ju.

Permalänk
Medlem

Klarar en Asus UL30 av warcraft III?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Jag har kört Warcraft 3 på en Asus 1000H med atom 1.6 ghz utan problem, så det borde väl UL30 klara utan problem?

Permalänk

En fråga till er som har UL30A, hur känns den i pigghet allmänt gällande vanliga applikationer, såsom office, surf och liknande i jämförelse med vanliga C2D 2.0 och 2.2 ghz?

Permalänk

Jag är dessutom nyfiken på erfarenheter av hur det trådlösa fungerar - läste i en test att UL30A var klart sämre än netbooks och andra liknande om man har några väggar mellan sig och den trådlösa routern.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vildeville
Jag är dessutom nyfiken på erfarenheter av hur det trådlösa fungerar - läste i en test att UL30A var klart sämre än netbooks och andra liknande om man har några väggar mellan sig och den trådlösa routern.

Mitt fungerar inte så där jättebra, men å andra sidan har jag en kass router och experimentiella drivrutiner i Linux Så jag antar att det kunde vara bättre.

Permalänk
Medlem

Undrar om den "nya" varianten har 3G?

Visa signatur

En dator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurre05
Undrar om den "nya" varianten har 3G?

Skulle inte räkna med det. Detta är Sverige... I Sverige får vi inte sådana coola features. Och om vi fick det så hade det säkert dragit upp priset med några tusenlappar..

Permalänk
Medlem

Sitter och pillar som bäst nu med att avinstallera skräp och lägga till användbara program istället...
Tycker nog att den känns någorlunda rapp när man pillar och har sig. "Det trådlösa" funkar än så länge bra, men skam vore väl annat. Får utvärdera räckvidd/överföring/stabilitet allteftersom jag (inte) stöter på problem.
Det enda jag har att klaga på är väl touchpaden egentligen, vi kommer inte riktigt överens.

Permalänk
Medlem

Hur är ditt batteri? Glappar det?

Permalänk
Medlem

Njej, jag var ju givetvis tvungen att försöka rucka på det efter att ha följt den här tråden... Det sitter dock inte "som berget", men att påstå att det glappar vore lite väl. Jag ser det definitivt inte som ett problem.

Permalänk
Medlem

Alltså detta med touchpadden... hur är det med det egentligen? Är den kass eller?

Permalänk
Medlem

Är det ngn som har lite mer info på Asus UL30A-QX165V?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/10684?opendocument&markID=20-20-15

Onoff har kampanj på den i veckan för 6995.. Funderar på om man ska slå till?
Saknar alla UL30 LED? Är det 64-bit Windows? Är det de stora batteriet (8-cell)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keckis
Är det ngn som har lite mer info på Asus UL30A-QX165V?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/10684?opendocument&markID=20-20-15

Onoff har kampanj på den i veckan för 6995.. Funderar på om man ska slå till?
Saknar alla UL30 LED? Är det 64-bit Windows? Är det de stora batteriet (8-cell)?

Funderar också på den. Komplett har den också, men där är den 500 spänn dyrare. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447
Jag maila Komplett och enligt dom så pekar deras förhandsuppgifter på att det är Windows 32 bit. Enligt specifikationerna på kompletts hemsida har den 8-cells batteri.

Permalänk
Medlem

Touchpaden känns efter lite användande bättre, lite vanesak, även om den verkligen inte är helt hundra. Särskilt själva knappen är löjligt hård att trycka ner. Irritationsmoment när man ska flytta på fönster tex. Ska ta o införskaffa en sån här snarast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
de är de mindre batteriet i testet, batteriet på den UL30 i testet är på 4400mAh, UL30A-QX072C som säljs nu har batteri på 5600 mAh.

4400mAh har upp till 9h
5600mAh har upp till 12h

MVh
David

Men är 4400mAh 6-cell och 5600mAh 8-cells?
Hade gärna haft 64-bits när de e 4gig ram..

Saxat från Onoff:

" Processor: Intel Core 2 Solo SU7300 Internminne: 4GB DDR3 Hårddisk: 500GB (5400rpm) Grafik: Intel GMA 4500MHD Skärm: 13.3 HD Färg: Silver Övrigt: Bluetooth, kortläsare, Lan 100/1000, Wlan 802.11n, Webcam, Windows 7 Home Premium "

Permalänk
Medlem

Jag tror att den som onoff har är 4400mAh varianten. Komplett skriver i sin spec att det är 4400mAh för QX165V

edit:
Ja, har för mig att båda två är 8-cells.

Permalänk

Det enda som irriterar mig med QX165V är att jag inte än fått reda på om det är Win7 64 bit eller 32 bit. Vill ju helst ha 64 bit så man kan utnyttja 4gb ram till fullo.

Permalänk

Dustinhome skriver på sin sida att den version de säljer har 64 bitars win 7

Permalänk
Entusiast

Får att ha varit säker på att att jag skulle köpa mig en timeline så är jag säker på att jag skall köpa en sån här. Tänker bara avvakta lite så jag vet vad jag får då det verkar råda stor förvirring när det gäller hårdvaran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har inte Asus fladdrat väldigt mycket med specifiaktionerna på UL30A? Svårt att veta vad man egentligen får.

Permalänk
Medlem

Nu har siba fått in QX165Vn.

Saxat från SIBA:

Den är snygg, slimmad, superlätt och har en lång batteritid på hela 11 timmar! Med Asus UL30 får du en knivskarp 13,3" LED-skärm där du tex kan njuta av film i full-HD. Den är både snabb och ultra-portabel. Om du gillar design är den även skön att vila ögonen på.

Processor: Intel ULV SU 7300.
Minne: 4 GB (DDR 3)
Hårddisk: 500 GB
Grafik: Intel shared VGA
Skärm: 13,3" LED HD color shine
Operativsystem: Windows 7 Home Premium
Övrigt: Wlan, hdmi-utgång, Bluetooth, Webbkamera.
Art.nr: SEA6105

Permalänk
Medlem

Om det är något jag stör mig på så är det Webbshoppar som inte lämnar ut all detaljerad info om en produkt.

T ex i SIBA:s fall.... är det 32-bit eller 64-bit OS....

Finns även en hel del andra som också presenterar basinformation som hårddiskstorlek osv...

för dåligt

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakjar
Om det är något jag stör mig på så är det Webbshoppar som inte lämnar ut all detaljerad info om en produkt.

T ex i SIBA:s fall.... är det 32-bit eller 64-bit OS....

Finns även en hel del andra som också presenterar basinformation som hårddiskstorlek osv...

för dåligt

Är du förvånad att du inte får någon information från siba? Det är inte många anställda där som vet skillnaden...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad tycker ni om Samsung X420? http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=com...

14 tummare med 9 timmars batteritid tydligen, ser stilren ut. 6-cells batteri dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Refused726
Vad tycker ni om Samsung X420? http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=com...

14 tummare med 9 timmars batteritid tydligen, ser stilren ut. 6-cells batteri dock.

Den ser najs ut, men jag skulle nog välja en Acer Timeline 3810T eller en Asus UL30. Jag vill ha draft n på de trådlösa nätverkskortet & 64bit Windows om ja nu får 4GB ram. Sen är den oxå lite dyrare än vad jag vill betala..
Men är inte en Acer Timeline 4810 ett bättre val? Mer för pengarna väl..?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keckis
Den ser najs ut, men jag skulle nog välja en Acer Timeline 3810T eller en Asus UL30. Jag vill ha draft n på de trådlösa nätverkskortet & 64bit Windows om ja nu får 4GB ram. Sen är den oxå lite dyrare än vad jag vill betala..
Men är inte en Acer Timeline 4810 ett bättre val? Mer för pengarna väl..?

Jo är inte särskilt intresserad av den. För mig står det också mellan dom två, Komplett får även in Timelinen med Win 7.

Acer Aspire Timeline 3810TZ: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502170

Asus UL 30A: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447&view=detailed#Pro...

Lutar mest åt Asus, men Acer är ju nice också.

Permalänk
Medlem

Är på samma spår som dig, väljer oxå mellan en Acer 3810T & Asus UL30A..
Men jag hade nog valt en 3810T istället för den acern 3810TZ.
Hellre SU7300 istället för SU4100. Ser de inte som ett så stort problem att det är 320GB hdd istället för 500.
Bägge har ju Win 7 64bit

Permalänk

För mig finns det ingen anledning till att välja Acer framför Asus! Asus UL30 är ju klart att föredra framför Timeline tycker jag. Bättre batteritid, bättre processor, snyggare osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
För mig finns det ingen anledning till att välja Acer framför Asus! Asus UL30 är ju klart att föredra framför Timeline tycker jag. Bättre batteritid, bättre processor, snyggare osv.

Hmm.. Skulle ju vilja ha en svart dator.. Bättre batteritid, ja om man väljer 5600mAh batteriet.. vilket man klart gör Men glöm inte att det är längre garanti oxå på Asus! Sen har faktiskt Acer Timeline en likvärdig dator med lika bra processor som UL30A..