Permalänk

Trasigt minne, eller?

Igår så kraschade datorn spontant och hängde upp sig på ett sätt som den aldrig tidigare gjort. Antog att den bara fick något engångsfnatt och startade om den med hjälp av knappen. När den startade upp sig (eller försökte) så var bilden borta. Helt kolsvart på skärmen och skärmknappen lyser orange som den gör i viloläge. Skruvade upp datorn och kollade på moderkortets felkod (moderkort i sign). Den visade C1 vilket enligt manualen är minnesfel. Jag nollställde bios och prövade igen med samma resultat. Testade stickorna var för sig och började med att testa minnesplatsen längst ifrån processorn (stod i manualen att man skulle börja med den och testa sig inåt). Den ena stickan fungerade perfekt och datorn startade. Med den andra (i samma slot som fungerade tidigare) så stannade datorn vid felkod C1 och startade ej. Minnena jag använder finns i min sign.

Jag gjorde en felanmälan på minnet via Inets hemsida och det var bara att skicka in den på ett säkert sätt. Samt att det skulle kosta mig 250kr om det inte var något fel på minnet.

Räcker det att skicka in minnet i ett vadderat kuvert. Tror ni att det klassas som "säkert" eller kommer dom klaga på att den har fått ESD skador under frakten? Kan jag vara säker på att minnet är trasigt eller finns det någon risk att ett minne som inte fungerar i slot-1 fungerar i slot-2,-3,-4?

Tacksam för tips om hur jag ska gå tillväga

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är minsta osäker på hur du kan/skall skicka minnet, hör av dig per telefon till Inet och hör hur de vill ha det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)