Auzentech släpper nytt ljudkort med X-Fi

Permalänk
Melding Plague

Auzentech släpper nytt ljudkort med X-Fi

Uppstickaren Auzentech släpper ett nytt ljudkort med PCI Express och Creative X-Fi.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen review på denna nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Finns det ingen review på denna nånstans?

Om den just släpptes?

Permalänk

Too little, too late.

Om mindre än ett år har vi bitstreaming support direkt ifrån moderkort vilket betyder en total kostnad på, kanske, 1500,- istället för 1500,- för moderkort och 2000,- för ljudkort.

@FL3JM: Jo, googla så bör du hitta. Har sett ett par reviews med blandad mottagning. Verkar vara endel problem med Nvidia kompabilitet bl.a.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Anandtech har en preview på kortet:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3632

Hoppas den "mättar" tills en riktig review kommer upp!

Permalänk

Om jag kör en HDMI-kabel från detta ljudkort till recievern.
Hur får jag då bild? :S

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Om jag kör en HDMI-kabel från detta ljudkort till recievern.
Hur får jag då bild? :S

Kortet har HDMI ingång. Bilden får du från ditt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Too little, too late.

Om mindre än ett år har vi bitstreaming support direkt ifrån moderkort vilket betyder en total kostnad på, kanske, 1500,- istället för 1500,- för moderkort och 2000,- för ljudkort.

@FL3JM: Jo, googla så bör du hitta. Har sett ett par reviews med blandad mottagning. Verkar vara endel problem med Nvidia kompabilitet bl.a.

Hur hjälper bitstreaming med eax->Dolby Digital Live/DTS Connect?
Eller avlasta processorn med signalbehandling i form av DSP-kretsar?

Skall du bara se film är väl en PS3 ett bättre val än en dator, pris/prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Hur hjälper bitstreaming med eax->Dolby Digital Live/DTS Connect?
Eller avlasta processorn med signalbehandling i form av DSP-kretsar?

Skall du bara se film är väl en PS3 ett bättre val än en dator, pris/prestanda.

Jag tycker hela bitstreaming debatten har blivit uppblåst out of proportion. Eftersom man redan idag kan skicka 8 kanalers ljud från BD till sin förstärkare som multichannel LPCM.

Men jo, att bitstreama bör väl spara några CPU cycler eftersom ljudet inte rörs av datorn överhuvudtaget. Dock förlorar man ju 2 kanaler vid att konvertera till DD/DTS iställetför att köra bitstream, analogt eller LPCM över spdif.

Ska man se film så är en Intel Atom m. Nvidia Ion platform bättre (och billigare?) än en PS3. Kan köra mediacenter med allt vad det innebär (musik, bilder, live TV, DVR etc etc). Till och med en Xbox 360 är bättre än en PS3 eftersom den kan användas som en Media Center extender (köra MC7 som en virtuell maskin f.ex).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Kortet har HDMI ingång. Bilden får du från ditt grafikkort.

Va??

2 st HDMI-kablar från datorn (ljudkort & grafikkort) assignat till t.ex game/tv och cbl/sat.
Så när jag känner för lyssna på ljudet så slår jag över till game/tv och för att få bild, cbl/sat.

Behöver jag verkligen omformulera frågan?

Kanske någon intern koppling så man får "allt-i-ett" från en utgång?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Behöver jag verkligen omformulera frågan?

Njaaae.. kanske läsa svaret en gång till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Kortet har HDMI ingång. Bilden får du från ditt grafikkort.

Altså, auzentech kortet har en HDMI ingång. Till denna ingången kopplar du utgången från ditt grafikkort. Därefter kopplar du utgången från auzentech kortet till din amp/receiver/tv/whatever så får du ljud och bild samtidigt

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag tycker hela bitstreaming debatten har blivit uppblåst out of proportion. Eftersom man redan idag kan skicka 8 kanalers ljud från BD till sin förstärkare som multichannel LPCM.

Men jo, att bitstreama bör väl spara några CPU cycler eftersom ljudet inte rörs av datorn överhuvudtaget. Dock förlorar man ju 2 kanaler vid att konvertera till DD/DTS iställetför att köra bitstream, analogt eller LPCM över spdif.

Ska man se film så är en Intel Atom m. Nvidia Ion platform bättre (och billigare?) än en PS3. Kan köra mediacenter med allt vad det innebär (musik, bilder, live TV, DVR etc etc). Till och med en Xbox 360 är bättre än en PS3 eftersom den kan användas som en Media Center extender (köra MC7 som en virtuell maskin f.ex).

Kan man bitstreama surroundljud från spel? Är inte det eax som man måste omkoda till DDLive eller DTS Connect?

Men en PS3 har bluray och bättre DVD-uppskalning än en Xbox. Kan jag verkligen få en bättre mediaspelare ink bluray för 3700:-? Har ingen PS3 än (den har kollinummer dock...) men antar att den är tystare än en Xbox och en Ion baserad burk som klarar Bluray. Och snyggare tycker jag. Personligen använder jag nästan bara min dator i vardagsrummet om jag inte spelar, då är det Xboxen som gäller, men datorn låter sjukt mycket jämfört med min Xbox.

Jag vill ha DD Live eller DTS Connect för att lira Diablo 3 och Starcraft 2 med surroundljud i vardagsrummet. Finns det någon bättre lösning än detta kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Kan man bitstreama surroundljud från spel? Är inte det eax som man måste omkoda till DDLive eller DTS Connect?

... eller kan kortet åtminstone skicka ut spelljudet som flerkanaligt okomprimerat PCMljud i riktigt hög kvalitet via HDMI?
Borde ju kanske vara enklare än att behöva enkoda det i tex Dolby true HD? (och slutresultatet blir ju detsamma ljudmässigt såvitt jag förstår)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kan inte uttala mig om spel, har konsoller för mitt [sällsamma] spelande, men jag har iallafall fått ut normala Windows ljud i 5.1 från en hög olika moderkort med onboard audio - spel borde väl inte vara annorlunda?!

Har inte kollat priser på mediaspelare i det sista, men har då verkligen för mig att man kunde plocka upp en färdigbyggd Atom/Ion burk med BD spelare för ~3500,-, det ligger iallafall i samma prisklass som en PS3'a, givetvis kan man inte spela Metal Gear Solid 4 på en PC (så om det är viktigt är en PS3 det rätta valet), men en PC har ett mycket bättre UI för Film, TV, Musik, Bilder, Väder, Nyheter etc etc än en PS3 någonsin kommer ha.

I rummet där konsollerna står har jag ingen HTPC, men får ändå samma användarvänliga UI genom min Xbox som är kopplad till en Windows 7 virtuell maskin som spelar upp allt av material (antingen direkt, eller efter några få sekunders transcoding). I tillägg får jag tillgång till nyheter, YouTube och andra liknande tjänster, radio osv.

I andra rum har jag Atom/ION maskiner som du inte kan höra alls utan att du ställer dig helt intill och lyssnar - fortfarande med samma UI och maskinen i sovrummet vet lika mycket som maskinen i gästrummet eller spelrummet vilka filmer eller TV avsnitt jag [inte] har sett.

Men det är klart, jag ska inte stoppa någon från att inhandla en PS3 för medievisande - dock tycker jag inte det är en bra lösning.

Nu blev det iallafall riktigt off-topic, så kanske ska starta en annan tråd om detta?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Kan inte uttala mig om spel, har konsoller för mitt [sällsamma] spelande, men jag har iallafall fått ut normala Windows ljud i 5.1 från en hög olika moderkort med onboard audio - spel borde väl inte vara annorlunda?!

Detta är en ganska viktig fråga för mig, skall bygga en ny HTPC. Jag vill ha ut surroundljud via HDMI oavsett vad det är för källa så länge det är någon form av surround, för stereo är det väl aldrig några problem.

Min "Skiss" på datorn, ja värstingbygge, så frågan är om detta Auzentech ger mig något eller inte.
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tHa52t-iXUttk8dknZlndC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Detta är en ganska viktig fråga för mig, skall bygga en ny HTPC. Jag vill ha ut surroundljud via HDMI oavsett vad det är för källa så länge det är någon form av surround, för stereo är det väl aldrig några problem.

Min "Skiss" på datorn, ja värstingbygge, så frågan är om detta Auzentech ger mig något eller inte.
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tHa52t-iXUttk8dknZlndC...

Det är nog det mest avancerade HDMI kort som finns på marknaden. Asus har sitt Xonar, men har inte släppt fungerande drivrutiner för att få ut HD ljud formaten i Vista ännu. Falsk Marknadsföring. Dessutom kostar de 400kr mer. Jag tror inte du kommer att bli besviken om du köper kortet. Sen har du jhu en kompatibel Reciver för HD ljud formaten med.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Njaaae.. kanske läsa svaret en gång till?

Oj, jag var inte tillräckligt observant! Såg inte att det var 2 st HDMI-portar (in-ut) på kortet.
Kändes som jag tappade tvålen i duschen nu.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Oj, jag var inte tillräckligt observant! Såg inte att det var 2 st HDMI-portar (in-ut) på kortet.
Kändes som jag tappade tvålen i duschen nu.

Nej, du märker när du gör det, det gör ont, jävligt ont.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kucera
Det är nog det mest avancerade HDMI kort som finns på marknaden.

Men får det ut ALLT ljud i 5.1 via HDMI?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Nej, du märker när du gör det, det gör ont, jävligt ont.

Erfarenheten pratar ser jag

OnTopic: Allt som har Creative på sig undiker jag, hatar att vänta på deras drivrutiner (antar att det är fortfarande deras drivare som används till kortet).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!