USB 3.0 vanligt först 2012

Permalänk
Melding Plague

USB 3.0 vanligt först 2012

Nästa version av det populära gränssnittet USB bjuder högre hastigheter och nya strömsparfunktioner, men det kan dröja innan ”Superspeed” är en självklarhet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag undrar vad det är för priser det kan röra sig om. Ser fram emot de nya hastigheterna i alla fall!

Permalänk
Medlem

Blir kontakten i helt ny form..?...jag trodde de skulle vara av samma typ....?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Blir kontakten i helt ny form..?...jag trodde de skulle vara av samma typ....?

tänker jag helt fel, men den blir väl fortfarande bakåtkompatibel då denna kontakt är mindre än USB2 kontakten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Blir kontakten i helt ny form..?...jag trodde de skulle vara av samma typ....?

Nej, du kommer fortarande att kunna ansluta tina USB 2.0 enheter till en USB 3.0 port.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Det där man såg var ju en mini-b kontakt och så ser ju självklart inte portarna ut

USB 3.0 kommer vara kompatibel med USB 2.0

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni ska använda de första prylarna med USB 3.0 blir ni tvungna att välja Linux. Apple och Microsoft kommer tydligen inte att implementera stöd förrän senare (vet inte om det stämmer med ryktena som snurrar är att det dyker upp i Windows 7 för andra hälften av 2010).

Edit: hittade just ett tekniskt dokument från Microsoft. De skriver att de inte kommer att implementera Intels tillägg USB 2.0 EHCI v1.1, och USB 3.0 står under rubriken "Post-Windows 7 Technology Preview".

Permalänk
Medlem

Om inte annat kan man glädjas åt hur lång tid det tog innan USB 1.0 hade några enheter. Portarna fanns i datorerna men det tog ÅR innan man hade något att ansluta. Det behöver vi ialla fall inte göra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad hade de tänkt att man ska använda USB3.0 till? Den enda utrustning som tar tillvara den ökade bandbredden är väl externa hårddiskar? Där kan man man ju använda FireWire eller eSATA istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Där kan man man ju använda FireWire eller eSATA istället.

Jag har s k USB-minne eller flashminne med eSATA port. Prestandan är avsevärt bättre, men kräver i dagsläget nästan alltid att du utnyttjar en USB port för att driva enheten och eSATA endast för dataöverföring; inte helt smidigt än om jag är villig att ta den smällen. USB enheter, även för lagring, är också enligt protokollet enklare att hantera som portabla enheter. eSATA involverar vanligen en högre hierarki av systemrättigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har s k USB-minne

Men FireWire kan ju förse enheten med ström, och är inte beroende av CPUn på samma sätt som USB. Nu är ju FW visserligen dyrare än USB, men kommande USB3 lär bli ganska dyrt det med.

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt att de ska ta en sån tid. När tror ni det blir standard på alla moderkort då? under 2010 eller?. Hade planer på att inte byta plattform förrän de blir usb 3.0

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns implementeringar av eSATA som också kan det. Problemet med Firewire som jag ser det, men jag kanske har fel, är att du i så fall blir tvungen ändå att köpa ett separat instickskort, för det verkar riktigt dåligt ställt med Firewire över 400 standarden (jag kunde faktiskt inte hitta ett enda). USB har däremot lyckats etablera sig på varje nu sålt moderkort, och 3.0 lär också dyka upp utan större omställning.

Det är absolut inget fel på Firewire, men marknaden tycks aldrig ha riktigt anammat den tekniken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Hade planer på att inte byta plattform förrän de blir usb 3.0

Häng inte fast dig på det, det lär komma pcie-kort för USB3 om man nu skulle behöva det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det finns implementeringar av eSATA som också kan det. Problemet med Firewire som jag ser det, men jag kanske har fel, är att du i så fall blir tvungen ändå att köpa ett separat instickskort, för det verkar riktigt dåligt ställt med Firewire över 400 standarden (jag kunde faktiskt inte hitta ett enda). USB har däremot lyckats etablera sig på varje nu sålt moderkort, och 3.0 lär också dyka upp utan större omställning.

Det är absolut inget fel på Firewire, men marknaden tycks aldrig ha riktigt anammat den tekniken.

Äh, det är bara skaffat ett externt firewirekort som du stoppar i USBn

Nej men precis. Det som gör USB bra är spridningen. Det finns överallt, och även om nu den dator du tar ditt snabba USB-minne till inte har USB3 så fungerar det fortfarande, och det är det som gör det så bra.

Med det sagt kan jag inte påstå att jag orkat bry mig det minsta om USB3. Det kommer när det kommer och jag kommer inte hoppa på tåget förrns det är prisvärt. Är behovet av snabba usb-minnen så stort?
Det roligaste med USB3 som jag ser det är nästan möjligheten att köra med optisk kabel, vilket antagligen möjliggör långa kablar. Även displayport stödjer optiska kablar, antar dock att efterfrågan på det är rätt klent så det lär väl bli rätt dyrt både för USB3 och displayport. Däremot så bör de två tillsammans möjliggöra att man kan ställa datorn en bra bit ifrån arbetsplatsen.

Sen ang. stödet så borde väl vem som helst kunna skriva drivrutiner för det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
...
Sen ang. stödet så borde väl vem som helst kunna skriva drivrutiner för det?

Intressant fråga. USB 2.0 kom med ett SP till XP, och eftersom Microsoft och Apple flaggar för att det kommer att ta tid så kanske inte drivrutiner är tillräckligt. Möjligt att du kan få drivrutiner som får en särskild enhet att fungera. USB enheter hanteras dock lite speciellt deras hantering faller tillbaka på operativsystemets USB-stack.

Jag skulle behöva forska mer eller fråga runt för att redan ut hur det fungerar.

Edit: när jag tänker efter så tror jag att det fungerar så här. USB har först en i operativsystemet implementerad drivrutin för host-controller. Enskilda drivrutiner för diverse enheter kommunicerar sedan med drivrutinen för host-controller, vilket alltså då också blir den slutgiltig begränsningen, finns stöd för 3.0 specifikationen eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har s k USB-minne eller flashminne med eSATA port. Prestandan är avsevärt bättre, men kräver i dagsläget nästan alltid att du utnyttjar en USB port för att driva enheten och eSATA endast för dataöverföring; inte helt smidigt än om jag är villig att ta den smällen. USB enheter, även för lagring, är också enligt protokollet enklare att hantera som portabla enheter. eSATA involverar vanligen en högre hierarki av systemrättigheter.

Det fina med USB3 och den högre spänningen är väl att det bara lär krävas 1 sladd till externa 3.5" hdds.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

interessant.... NOT... blir interesant när jag får reda på att det ska släppas i affären... Jag har läst om dx11 i ett år men det blev inte interessant förräns det började komma datum.... som var verifierade.

Permalänk
Medlem

Möjligheterna, tack vare högre bandbredd och kraftigare strömförsörjning, blir ju allmänt större. Visst - just nu skulle det förmodligen gynna externa HDD's mäst.. men sen så har vi ju också de där skitfeta produkterna som inte har blivet uppfunna än p.g.a bristande bandbredd/strömförsörjning.

Bredare marginaler = större möjligheter.

Visa signatur

The most ULF of them all.