Permalänk
Fractal Design

Fractal Design

I den här tråden kan ni ställa frågor om våra produkter samt ge oss tips på förändringar eller nya produkter ni tycker vi ska ta fram.

För frågor om reservdelar, reklamationer, utbytesenheter osv hänvisar vi till våran support, dom kontaktar ni genom att skicka frågan via denna länk https://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Edit på begäran:
Kort om Fractal Design
Fractal Design startades ursprungligen 2006 i Sverige, då under namnet Cooltek (mest kända för våra nätdelar, vi fick bl.a. "Bäst i test" i test på Sweclockers.com 2006). Under senhösten 2007 bytte vi namn till Fractal Design.

Fractal Design har kontor i Taiwan men all utveckling och design sker i vårt svenska kontor. Vår produktfokus är inom chassin, nätdelar och kylning men vi arbetar även för att etablera oss inom HTPC-området, med t.ex. trådlösa tangentbord och fjärrkontroller.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej och välkommen, du känner inte att du vill presentera dig/ditt företag lite. För min del är du/ni helt okänd.

Permalänk

Fläktgaller till era gudomliga 140mm fläktar har ja inte lyckats hitta någonstans är det något som kommer eller?

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

När jag tittade på eran nya produkt i chassivägen F D R2 så började jag undra huruvida ett Asus Rampage II Extreme skulle få plats i chassit samt att om jag nu skulle köra Ati 5870 eller ett Nvidia av modellen större.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
När jag tittade på eran nya produkt i chassivägen F D R2 så började jag undra huruvida ett Asus Rampage II Extreme skulle få plats i chassit samt att om jag nu skulle köra Ati 5870 eller ett Nvidia av modellen större.?

Jaa rampage är ett vanligt ATX kort sen så läste ja att det får plats ett 29-30cm kort

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Sitter med ett P182 B och kan knappt koppla in något i S-ATA portarna samt att jag har fått ta bort övre hårddiskburen, och detta är med mit Asus R2E kort. Sitter och kollar på nya chassin så jag vill gärna har gott om utrymme

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske en fläktkontroll i samma snygga design som ni har på de flesta av era produkter, då menar jag ju i svart och vitt.
Med 6 st reglage och helst inga dioder utan en skala ingraverad på plattan.
Styr reglagen ska sitta centrerat.
Den ska gå att montera i 5,25" plats.

Edit: kommer ni att medverka på Dreamhack Winter 2009? Eftersom jag har tänkt inhandla ert R2 1000w Nätagg, så det hade varit trevligt om ni var där med mässrabatter.
PS lite längre kablar på era nätagg hade varit trevligt så de räcker till mitt Fulltower.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg precis en nyhet här på swec om ert nya fractal design define R2. Ser mycket lovande ut och till det priset så kommer det säkerligen bli en hit.
En sak man kan tänka på i framtiden för alla chassin är fläktgallret på baksidan. I stort sett oavsett bygge så kommer fläkten på baksidan att blåsa ut luft vilket gör att man ofta vill ta bort detta galler. Är då detta fläktgaller stansat så går det ju inte att ta bort.
Kan ju öka kostnaden på chassin en del, men jag vet att det är efterfrågat på detta forum. Alltså, avtagbart fläktgaller på baksidan är alltid bra. Tips för framtida chassin.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
Fläktgaller till era gudomliga 140mm fläktar har ja inte lyckats hitta någonstans är det något som kommer eller?

Söker precis samma sak. Gärna i svart...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Söker precis samma sak. Gärna i svart...

Neee vitt ska det va så det matchar deras fläktar men det går ju å göra båda

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

När jag tittar på eran Chassi design så är det något jag saknar och det är ett skydd för strömbrytaren till chassit, har katter som gärna hoppar upp och ned på mitt chassi.... Det medför svart skärm, svordomar och "onda ögat" ofta.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
Fläktgaller till era gudomliga 140mm fläktar har ja inte lyckats hitta någonstans är det något som kommer eller?

Detta finns inte planerat idag, men vi tar givetvis till oss det och ska överväga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Kanske en fläktkontroll i samma snygga design som ni har på de flesta av era produkter, då menar jag ju i svart och vitt.
Med 6 st reglage och helst inga dioder utan en skala ingraverad på plattan.
Styr reglagen ska sitta centrerat.
Den ska gå att montera i 5,25" plats.

Edit: kommer ni att medverka på Dreamhack Winter 2009? Eftersom jag har tänkt inhandla ert R2 1000w Nätagg, så det hade varit trevligt om ni var där med mässrabatter.
PS lite längre kablar på era nätagg hade varit trevligt så de räcker till mitt Fulltower.

Fläktkontroller: Bra tips, vi ska kika på det.
Dreamhack Winter 2009: Vi kommer vara där, lite osäkert dock i vilken omfattning. Men helt klart kommer det finnas tillgängligt i butiken.
Längre kablar: I senaste Newton R2 så har vi förlängt kablarna en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Såg precis en nyhet här på swec om ert nya fractal design define R2. Ser mycket lovande ut och till det priset så kommer det säkerligen bli en hit.
En sak man kan tänka på i framtiden för alla chassin är fläktgallret på baksidan. I stort sett oavsett bygge så kommer fläkten på baksidan att blåsa ut luft vilket gör att man ofta vill ta bort detta galler. Är då detta fläktgaller stansat så går det ju inte att ta bort.
Kan ju öka kostnaden på chassin en del, men jag vet att det är efterfrågat på detta forum. Alltså, avtagbart fläktgaller på baksidan är alltid bra. Tips för framtida chassin.

Bra tips detta med, vi ska överväga detta i framtida versioner av chassit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
När jag tittar på eran Chassi design så är det något jag saknar och det är ett skydd för strömbrytaren till chassit, har katter som gärna hoppar upp och ned på mitt chassi.... Det medför svart skärm, svordomar och "onda ögat" ofta.

Det är en ren designfråga. Vi har i utvecklingsstadiet övervägt att ha någon form av täckplatta men inte hittat någon snygg lösning på det tyvärr.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
Sitter med ett P182 B och kan knappt koppla in något i S-ATA portarna samt att jag har fått ta bort övre hårddiskburen, och detta är med mit Asus R2E kort. Sitter och kollar på nya chassin så jag vill gärna har gott om utrymme

Det ska inte vara några problem att montera ett Asus R2E i vårt kab.

Permalänk
Medlem

Hej FD,

Jag har ställt några frågor ang. chassifläktar här. Det kom fram att de flesta fläktar inte mår speciellt bra av att monteras horisontellt eftersom det (gissar jag) sliter på lagrena. Jag har spanat lite och sett att ni använder er av nån sorts Ever Lubricate-teknologi med en förseglad kammare med olja som jag förstår det.

Mår era fläktar bra även när de monteras "liggande"?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Hej FD,

Jag har ställt några frågor ang. chassifläktar här. Det kom fram att de flesta fläktar inte mår speciellt bra av att monteras horisontellt eftersom det (gissar jag) sliter på lagrena. Jag har spanat lite och sett att ni använder er av nån sorts Ever Lubricate-teknologi med en förseglad kammare med olja som jag förstår det.

Mår era fläktar bra även när de monteras "liggande"?

Det går bra att använda fläktarna horisontellt. Livslängden kan eventuellt bli något kortare, dock svårt att säga hur mycket.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett fractal design define R2 och väntar med glädje på att få hem det. Verkar vara ett kanonchassi, precis vad jag har letat efter.

Fortsätt i den takten!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Ett microATX-chassi i samma stil som Define R2 vore väldigt intressant, finns det några planer på detta?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ett microATX-chassi i samma stil som Define R2 vore väldigt intressant, finns det några planer på detta?

Vi håller på att se över möjligheterna kring detta, men kan inte lova något i dagsläget.

Har du några önskemål kring hur det ska se ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Har du några önskemål kring hur det ska se ut?

Om man utgår från Define R2 så skulle jag vilja se dessa förändringar för ett microATX-chassi:

  • Mindre storlek.

  • Inga (alternativt löstagbara) hårddiskplatser där grafikkortet sitter för att få plats med långa sådana.

  • Svarta täckplattor vid expansionsplatserna (istället för vita som det är nu) för att få ett mer enhetligt utseende.

  • Färre fläktplatser (ta bort den på undersidan, en på fronten, och en på ovansidan).

  • Slanghål för vattenkylning kan ev. skippas om det blir trångt (microATX och vattenkylning känns som en lite udda kombination).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

jag vet inte varför men jag total älskar fractal design..

Är rätt sugen på erat nya chassi, det ända som e lite synd e att ni inte har något Full towe chassi?

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Om man utgår från Define R2 så skulle jag vilja se dessa förändringar för ett microATX-chassi:

  • Mindre storlek.

  • Inga (alternativt löstagbara) hårddiskplatser där grafikkortet sitter för att få plats med långa sådana.
    Om djupet är samma som Define R2 så behöver vi inte ta bort hårddiskplatser.

  • Svarta täckplattor vid expansionsplatserna (istället för vita som det är nu) för att få ett mer enhetligt utseende.

  • Färre fläktplatser (ta bort den på undersidan, en på fronten, och en på ovansidan).

  • Slanghål för vattenkylning kan ev. skippas om det blir trångt (microATX och vattenkylning känns som en lite udda kombination).

Vid våra beräkningar borde vi kunna landa på en höjd på ca 360-380mm. Idag är Define R2 440mm högt. Djupen och bredden hade vi tänkt lämna oförändrade. Om djupet är samma som Define R2 så behöver vi inte ta bort hårddiskplatser. Med ovan nämnda höjd kan vi klämma in 2x 5,25-tumsplatser och 6x hårddisk-trays.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Djupen och bredden hade vi tänkt lämna oförändrade.

Samma bredd är helt okej men 521.2 mm känns dock väldigt djupt för ett microATX-chassi, Antecs Mini P180 har som jämförelse ett djup på 436 mm.

Om man kollar på http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg så skulle man kunna minska djupet med ett antal cm, att offra säg två hårddiskplatser för att få ner djupet samtidigt som det finns plats för långa grafikkort är enligt mig en bra trade-off.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en fulltowerversion av r2:an. ; )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Samma bredd är helt okej men 521.2 mm känns dock väldigt djupt för ett microATX-chassi, Antecs Mini P180 har som jämförelse ett djup på 436 mm.

Om man kollar på http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg så skulle man kunna minska djupet med ett antal cm, att offra säg två hårddiskplatser för att få ner djupet samtidigt som det finns plats för långa grafikkort är enligt mig en bra trade-off.

Instämmer

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Samma bredd är helt okej men 521.2 mm känns dock väldigt djupt för ett microATX-chassi, Antecs Mini P180 har som jämförelse ett djup på 436 mm.

Om man kollar på http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg så skulle man kunna minska djupet med ett antal cm, att offra säg två hårddiskplatser för att få ner djupet samtidigt som det finns plats för långa grafikkort är enligt mig en bra trade-off.

Du har rätt i att lådan kan bli lite väl djup med 52cm, borde kunna gå att kapa ett par centimeter.
Ang. Mini P180 så är det intressant att den är relativt hög - 43,5cm.

Permalänk
Medlem

Har en fundering på Fractal Design Define R2.

Kommer den att rymma ett HD5870 ?

Hur långa grafikkort får plats?

// Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Om man utgår från Define R2 så skulle jag vilja se dessa förändringar för ett microATX-chassi:

  • Mindre storlek.

  • Inga (alternativt löstagbara) hårddiskplatser där grafikkortet sitter för att få plats med långa sådana.

  • Svarta täckplattor vid expansionsplatserna (istället för vita som det är nu) för att få ett mer enhetligt utseende.

  • Färre fläktplatser (ta bort den på undersidan, en på fronten, och en på ovansidan).

  • Slanghål för vattenkylning kan ev. skippas om det blir trångt (microATX och vattenkylning känns som en lite udda kombination).

+ Plats för tower kylare och liknade!
Skulle vara helt super med ett Define R2 mATX!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Har en fundering på Fractal Design Define R2.

Kommer den att rymma ett HD5870 ?

Hur långa grafikkort får plats?

// Mattias

Ja Fractal design skriver detta i sin tråd länkad till nyheten, 5870 ska få plats. Grafikkort upp till 29-30cm får plats, lite beroende på placering av strömkontakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svantesson
Ja Fractal design skriver detta i sin tråd länkad till nyheten, 5870 ska få plats. Grafikkort upp till 29-30cm får plats, lite beroende på placering av strömkontakter.

Tack , hade helt missat det

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle vilja se större fläktar från er... typ 200mm som sitter i många chassin!

detta vore ett lyft.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G