VIA släpper minimalt moderkort med DirectX 10.1

Permalänk
Melding Plague

VIA släpper minimalt moderkort med DirectX 10.1

Taiwanesiska VIA fortsätter satsningen på kompakta datorsystem. En ny produkt kombinerar en kompetent grafikkrets med en strömsnål processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Oh, perfekt, ÄNTLIGEN ett vettigt litet mobo med dubbla gigabit, perfekt för en server alltså!

Tillsammans med ett Lian-Li PC-Q7 hade varit perfekt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

undrar varför de inte skulle gå med att sätta fast en 80mm fläkt i låga varvtal på det hela istället för 2st mini mini fläktar som säkert inte är särskilt tysta.

Går ju fixa själv men skulle vara bonus om det var standard.
Dock ser jag klart att ett chassi med en bra positionerade fläktar skulle medföra att man skulle kunna ta bort de där mini fläktarna och endast ha chassi fläktar som blåser på allt.

Så är det positivt att man äntligen börjar se något om Nano! Man hade trott att det dött nästan då man inte sett till några produkter med det hittills.

Edit:

Ser jag fel eller är det 2st hdmi kontakter under den där svarta com-porten tror jag det är brevid dvi & vga kontakten?!
Ser inte riktigt ut som USB portarna som är brevid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog

Ser jag fel eller är det 2st hdmi kontakter under den där svarta com-porten tror jag det är brevid dvi & vga kontakten?!
Ser inte riktigt ut som USB portarna som är brevid.

Jag tänkte på det med. Det ser ut som det iaf.
Det är ju ett måste att den ska ha HDMI.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Yes, dubbla HDMI enligt denna länk.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

är det en pci express x1 slot längst ned? den ser ju så stor ut

Permalänk
Medlem

varför inte en hel kylfläns över alltihopa? Det hade ju varit mycket coolare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

dubbla hdmi, bra. (displayport hade varit fint)
Men vafan, hur jävla länge måste vi dras med dom jävla PS2 kontakterna? Och VGA+DVI? Uäh.
Är det också en stereo ut jag ser? Ofantligt klumpigt. optisk.

Så;
hdmi + displayport
optisk/koaxial + möjligen hörlursutgång, beror på användandet, kanske inte här alltså.
resten USB.
Hur svårt skall det vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Så;
hdmi + displayport
optisk/koaxial + möjligen hörlursutgång, beror på användandet, kanske inte här alltså.
resten USB.
Hur svårt skall det vara?

Jag tycker det skulle varit bättre med
1 DVI
1 HDMI
3 stereo utgångar (För 5.1)
1 Optisk
DVI kan ju göras om till både VGA och HDMI, De 3 stereo utgångar kan man ju ha som både högtalare, mic och line in och Front, Rear och Center/Sub kontakt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

ps2 är klart underskattat, däremot kan man ha en delad, dvi vill man helt klart ha, kanske inte vga, men en adapter för det. sedan 7.1 ljud, och varför inte en s-video ut?

Permalänk
Medlem

bara två fläktar -_-

Permalänk
Hjälpsam

Är en av RCA-utgångarna digitlal ut, tror ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tippar på.... 3800kr.

VIA är inte billiga i alla fall.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Äsch, det är pico-ITX som gäller

Permalänk
Hedersmedlem

Menar nyhetsskivaren verkligen "komponent"?
Skall det inte vara kompetent?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
dubbla hdmi, bra. (displayport hade varit fint)
Men vafan, hur jävla länge måste vi dras med dom jävla PS2 kontakterna? Och VGA+DVI? Uäh.
Är det också en stereo ut jag ser? Ofantligt klumpigt. optisk.

Så;
hdmi + displayport
optisk/koaxial + möjligen hörlursutgång, beror på användandet, kanske inte här alltså.
resten USB.
Hur svårt skall det vara?

Varför (bortsett från möjligen storleken) skulle man ö.h.t. villja ha HDMI när det finns DVI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför (bortsett från möjligen storleken) skulle man ö.h.t. villja ha HDMI när det finns DVI?

I detta fall, när det gäller multimedia kanske HDMI är bättre, det enda (?) jag vet är bättre med DVI är högre upplösning. Vill inte whina för mkt på DVI, för det kör jag med och kommer att fortsätta med det också.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Såg ju ut som ett intressant kort, men jag fortsätter nog att hålla mig till zotacs mini-itx-kort med atom-processor

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

SO-DIMMar, fanimej på tiden.

Det finns ingen egentlig vinst i att ha stora DIMMar i annat än servermaskiner då alla chippen ändå får plats.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför (bortsett från möjligen storleken) skulle man ö.h.t. villja ha HDMI när det finns DVI?

HDMI = bild + ljud?
DVI = endast bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
HDMI = bild + ljud?
DVI = endast bild?

Det var bra många år sen grafikkorten började skicka ut ljud ur DVIn när man använder sig utav en DVI->HDMI adapter. Alla stödjer det inte men det är ett klart bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte någon tillverkare av ITX-moderkort fixa ett kort (som kan spela upp 1080p) med firewire, så att man kan koppla en FireDTV till det!? Har letat länge efter ett sådant, men inte hittat något.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett low-profile PCI-firewire-kort kan väl inte vara svårt att få tag på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ett low-profile PCI-firewire-kort kan väl inte vara svårt att få tag på?

Visst, men de riktigt små ITX-lådorna har inte plats ens för ett low-profilekort.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Intressant!

Någon som vet hur det är med drivrutiner för VIAs grafik på *nix-sidan av världen?

Edit: och andra komponenter för den delen också...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
Varför kan inte någon tillverkare av ITX-moderkort fixa ett kort (som kan spela upp 1080p) med firewire, så att man kan koppla en FireDTV till det!? Har letat länge efter ett sådant, men inte hittat något.

Vänligen förklara. Använder firedtv endast processorn? Det är ju en brist i så fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Vänligen förklara. Använder firedtv endast processorn? Det är ju en brist i så fall.

FireDTV är en enhet för mottagning av Digital-TV som kopplas till datorn via firewire gränssnitt. Anledningen till att jag vill ha ett kort med både firewire och möjlighet till 1080p uppspelning är att jag vill bygga ett mediecenter som klara att ta emot TV (via FireDTVn) såväl som att spela upp högupplöst material (vilket kräver bra grafikkretsar på moderkortet). 1080p har inte ngn direkt koppling till firewire eller FireDTVn, men jag är ute efter ett moderkort som har båda dessa egenskaper (firewire och 1080p-möjlighet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
FireDTV är en enhet för mottagning av Digital-TV som kopplas till datorn via firewire gränssnitt. Anledningen till att jag vill ha ett kort med både firewire och möjlighet till 1080p uppspelning är att jag vill bygga ett mediecenter som klara att ta emot TV (via FireDTVn) såväl som att spela upp högupplöst material (vilket kräver bra grafikkretsar på moderkortet). 1080p har inte ngn direkt koppling till firewire eller FireDTVn, men jag är ute efter ett moderkort som har båda dessa egenskaper (firewire och 1080p-möjlighet).

Jaha hade inte mobot firewire. Sorry. Jag läste inte vad echo skrev heller.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N