Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Tillverkningsprocess - GPU vs CPU ?

God kväll allihopa!

Jag satt nyss och filosoferade då jag kom och tänka på en underlig sak med datorkomponter, och det är:
-varför tillverkas inte grafikkort och processorer med samma tillverkningsprocess? Förstår inte varför dagens cpu:er ligger på 45nm, medan grafikkorten på 55nm, och för framtiden ser det olika ut för gpu vs cpu, då gpu nu börjar komma i 40nm, men det kommer en cpu aldrig tillverkas i.
Även bakåt i tiden har det inte varit samma tillverkningsprocess så många gånger.

Tackar och bugar för alla svar!

--
Hälsningar, André

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Därför att det aldrig har varit samma företag som gjort båda sakerna, därav att de ligger i dålig synk.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Därför att det aldrig har varit samma företag som gjort båda sakerna, därav att de ligger i dålig synk.

AMD designar ju faktiskt både GPU:er och CPU:er. Men de tillverkas inte i samma fabriker, om jag fattat det rätt, så det kan ju vara anledningen. CPU:er tillverkas av Global Foundries och GPU:er görs hos TSMC.

AMD Phenom 9850BE @ 2,7GHz 1,248V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz | HT-Link @ 2GHz | 6GiB DDR2-800 @ 5-5-5-18-24-2T Unganged | HD5970 2x1GiB @ 725/1000MHz | Asus M3A32-MVP Deluxe @ BIOS v2301 | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Seagate ST380013AS 80GB | Corsair HX620
BOINC Statistics

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
AMD designar ju faktiskt både GPU:er och CPU:er. Men de tillverkas inte i samma fabriker, om jag fattat det rätt, så det kan ju vara anledningen. CPU:er tillverkas av Global Foundries och GPU:er görs hos TSMC.

De har ju inte en historia tillsammans så länge, så det är ju en annan anledning

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Oraklet siar om att Larrabee kommer att vara synkat med Intels tillverkningsprocess för CPU-er.

Fast man kan alltid använda sig av argumentet här att Larrabee egentligen inte är någon GPU...

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Oraklet siar om att Larrabee kommer att vara synkat med Intels tillverkningsprocess för CPU-er.

Fast man kan alltid använda sig av argumentet här att Larrabee egentligen inte är någon GPU...

I vilken nm kommer Larrabee:n att göras?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Prag
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Tror den är tillverkad i 45nm nu, alltså de tidiga exemplaren som finns. Är dock inte helt säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Det verkar bero på när Larrabee kommer att släppas.

Preliminärt så var det tal om 45 nm nu i vinter för att sedan krympas till 32 nm i mitten av nästa år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det verkar bero på när Larrabee kommer att släppas.

Preliminärt så var det tal om 45 nm nu i vinter för att sedan krympas till 32 nm i mitten av nästa år.

Fast enligt Intel så kör de Clarksdale som är föregångaren i mångt och mycket i 32nm för cpu och 45nm för grafiken, så att Larrabee skulle vara helt i 45nm känns lite osannolikt.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3648

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Fast enligt Intel så kör de Clarksdale som är föregångaren i mångt och mycket i 32nm för cpu och 45nm för grafiken, så att Larrabee skulle vara helt i 45nm känns lite osannolikt.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3648

Självklart är det fortfarande mycket spekulerande än så länge.

http://www.behardware.com/articles/757-4/spring-2009-idf-in-b... (spekulerande på botten av sidan)

http://www.tomshardware.com/news/intel-larrabee-gpu-graphics,... (äldre nyhet)

Allt beror nog på vilket release-datum som slutligen kommer att spikas.

Slutet av detta år eller början av nästa (personligen finner jag detta osannolikt)? Högst troligen 45 nm för åtminstonde första versionen.

Mitten av nästa år, 2011 eller ännu senare (mer troligen)? Kanske 32 nm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Om Larrabee tillverkas i 32nm och Intel sätter sig in i gpu-tillverkningen på allvar så tror jag på fullaste allvar att Intel inom 7-8 år tagit fram den bästa(prestanda) singel-core GPU'n. Intel är så mycket större än AMD allmänt, det finns ju en anledning till att Intels processorer i överlag är bättre än AMDs(dock inte prisvärdare!). Skulle Intel och AMD tävla på samma front i grafikkortsvärlden så tror jag Intel plockar hem vinnarpokalen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
God kväll allihopa!

Jag satt nyss och filosoferade då jag kom och tänka på en underlig sak med datorkomponter, och det är:
-varför tillverkas inte grafikkort och processorer med samma tillverkningsprocess? Förstår inte varför dagens cpu:er ligger på 45nm, medan grafikkorten på 55nm, och för framtiden ser det olika ut för gpu vs cpu, då gpu nu börjar komma i 40nm, men det kommer en cpu aldrig tillverkas i.
Även bakåt i tiden har det inte varit samma tillverkningsprocess så många gånger.

Tackar och bugar för alla svar!

--
Hälsningar, André

efter som det kommer nyare generationer av grafikkort oftare har dom större nytta av halvnods uppgraderingar medans cpu'er inte har så stor nytta av det

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
efter som det kommer nyare generationer av grafikkort oftare har dom större nytta av halvnods uppgraderingar medans cpu'er inte har så stor nytta av det

Låter rimligt.

AMD Phenom 9850BE @ 2,7GHz 1,248V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz | HT-Link @ 2GHz | 6GiB DDR2-800 @ 5-5-5-18-24-2T Unganged | HD5970 2x1GiB @ 725/1000MHz | Asus M3A32-MVP Deluxe @ BIOS v2301 | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Seagate ST380013AS 80GB | Corsair HX620
BOINC Statistics