Permalänk
Medlem

Fråga angående PCI-E

Hejsan.

Jag tänkte köpa ny dator men en stor avgörande faktor är om det räcker med 8x portar istället för 16x vid användning utav crossfire.
Det är nämligen så att jag sneglar på i5 eller ett i7 system. Och om jag har fattat allt rätt så finns det inget moderkort för i5 som stödjer 2 st 16x portar.

Denna frågan har säkert ställs 9999 gånger men jag hittar verkligen inga konkreta uppgifter om det.

Hittade ett test där dom testade 16, 8, 4 och 1x hastighet med ett 5870 kort och då tappade man runt 2% på att köra 8 istället för 16. Men det var single kort och inte i en crossfire setup, som någon påpekade och hävdade att om man kör crossfire så förlorar man mer p.g.a. att korten måste kommunisera med varandra.

Så nu undrar jag då, räcker det med 8x? En viss prestandaförlust lär det ju bli men ligger den på 5-10% så är det inte allt för farligt tycker jag.

//Fredrik

Permalänk
Inaktiv

Anandtechs test visar att man tappar en del av crossfire i 8x-läge, men det borde endast påverka max FPS. Så så länge du inte sitter och spelar 3dmark vantage hela dagarna så ska det inte spela någon roll; min-FPSen torde knappast påverkas alls, eller endast mycket lite iallafall och den är mycket viktigare än max.

Om du kör plattskärm ser du ju iallafall inte mer än 60fps, så max-fps mer än detta är i stort sett endast att elda för kråkorna.