Gratis antivirus från Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Gratis antivirus från Microsoft

Säkerhetspaketet Security Essentials är ett gratis antivirusprogram från inga mindre än Microsoft. Programvaran lovar bland annat skydd mot virus och trojaner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött som fan tycker jag.
Dagens antivirus strular mest tycker jag. Får hoppas detta är vettigt. Någon som testat än?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

håller på att ladda ner

Permalänk
Medlem

Jaha vilken fin liten present från MS.
Det blir till o ladda ner!

tackar

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Undra om det är något och hänga i julgranen

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

onekligen intressant, men vi vet ju alla hur microsofts egna brandvägg funkar, så man kan ju inte hoppas på för mycket

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

De etablerade tillverkarna har säkerligen redan satt sina advokater på att skicka in klagomål till diverse myndigheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

säkert fylld med hemlig spion-mjukvara för att ta pirater och bjuda in ryssland i sverige!

OnT, måste testa, är säkert lika bra och väl genomtänkta som alla andra microsofts produkter

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Inaktiv

Fungerar lika 'bra' som vilket annat gratis-AV som helst, ur säkerhetssynpunkt.

Mjukvaran fungerar bra, bortsett från att iaf. beta-varianterna uppdaterade databasen genom Windows Update. Har man WU inställt på manuell hämtning, blir det ganska snabbt irriterande. Det tog dessutom en hel evighet att söka efter uppdateringar genom mjukvaran.

Permalänk
Medlem

skadar ju inte att testa

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

intressant att det valde att stödja windows xp också

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Avast/AVG någon??

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk

Verkar intressant, tycker deras gamla antispyware var rätt så bra när jag testade den för några år sedan.
Men som andra har nämnt är det en del frågetecken hur programmet hanterar personlig information och hur detta kommer fungera ur ett konkurrensperspektiv.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Det KAN ju inte vara sämre än Telia "säker" surf iaf.

Permalänk
Medlem

Gick inte att installera om man vägrade Validate windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
De etablerade tillverkarna har säkerligen redan satt sina advokater på att skicka in klagomål till diverse myndigheter.

Är det inte därför de låter användarna ladda ned det själva?

Permalänk

Starkt gjort av Microsoft

Huddit, ja det tar ju bort lite av gratiskänslan att tvingas validera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Gick inte att installera om man vägrade Validate windows

Haha, aj då

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Gick inte att installera om man vägrade Validate windows

Är inte det ganska självklart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det KAN ju inte vara sämre än Telia "säker" surf iaf.

Kör de inte med f-secure längre?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

fungerar bra på min bärbara ! starkt Microsoft !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Hade/har detta på skoldatorerna, vi kör vista buisness och detta så kallade "antivirus".

Efter några veckor så började polarens dator strula och jag sa åt han att installera AVG och skanna datorn. Vi hittade 5 trojaner som inte windowsskräpet hade hittat.

Visst kan man som oförsiktig person få någon trojan då och då, men jävlarns, 5st

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Inaktiv

Enligt rapporter var Microsofts OneCare-paket långt ner på listan av de bästa säkerhetspaketen. Är det så att Security Essentials är en strippad version baserad på den samma, är det troligtvis inte mycket att hänga i Julgranen.

Ska bli intressant att se professionella jämförelser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof_nord
Avast/AVG någon??

Segt som sirap..

Visa signatur
Permalänk

Testat programet, tycker att det funkar ganska bra. Den installerar mycket snabbare updateringar än vad AVG gjorde för mig Bra gjort av microsoft tycker jag

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till avira parat med McAffe personal firewall, enl mig oslagbar kombo, skulle vara kapersky då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Hade/har detta på skoldatorerna, vi kör vista buisness och detta så kallade "antivirus".

Efter några veckor så började polarens dator strula och jag sa åt han att installera AVG och skanna datorn. Vi hittade 5 trojaner som inte windowsskräpet hade hittat.

Visst kan man som oförsiktig person få någon trojan då och då, men jävlarns, 5st

Säger inte mycket... AVG missar mycket det med. Inget anti-virus kan ge 100% skydd.

Finns ju sidor som VirusTotal.com där man kan ladda upp en fil och få den scannad av 41 olika virus program. Bara att testa hitta en fil med virus (eller infektera en själv) och se hur effektiva programmen är egentligen.

Även när man vet att en fil är infekterad så är det oftast större delen av programmen som inte säger ifrån.

Permalänk
Medlem

kanske ett svar på hur apple vinner marknadsandelar?

bra gjort iallafall att det är gratis

Visa signatur

...

Permalänk
Musikälskare

Inväntar recensioner först, sitter på Avast Free så länge

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Håller på och scannar datorn med programmet nu iaf.
Huvudsaken för mig är att man inte märker av programmet, och självklart att det skyddar datorn då.

Återkommer med resultat om någon är intresserad.