Nvidias PhysX-spärr knäckt

Permalänk
Melding Plague

Nvidias PhysX-spärr knäckt

Bara några dagar efter att det blev känt att Nvidia blockerar fysiksystemet PhysX i datorsystem med grafikkort från konkurrerande tillverkare har skyddet blivit knäckt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Haha, mycket bra. Det vore roligt om någon kunde fixa PhysX stabilt till AMD också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

awesome ^^

Permalänk
Medlem

Hur tänker man om man tillverkar ett spel som fungerar bättre med en produkt från en tillverkare? Det är ju som om man skulle utveckla en sida endast för en typ av webbläsare.

Största problemet är inte Nvidia, utan speltillverkarna som går på skiten. Som vanligt är det användarna som får lida och hackermetoder måste implementeras...

Bra gjort!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Nu har nVidia fått badwill utan att ha åstadkommit något, lär de sig aldrig?

Permalänk
Medlem

in your face Nvidia, taste it!

Permalänk
Medlem

Liten fråga: Använder man SLI eller en Crossfire-brygga när man ska köra PhysX med ett AMD kort?

OnT: Kul att man lyckats ta sig genom spärren. Hoppas Nvidia lär sig något.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt: Rätt åt dem.
De ska ge fan i vad jag har för övrig hårdvara. Har jag betalat för deras kort har jag och då ska de funktioner jag betalat för finnas där, end of story.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Nu har nVidia fått badwill utan att ha åstadkommit något, lär de sig aldrig?

Går det lära småbarn att inte äta sand?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

att sweclockers hänvisar till sidor där det går att ladda ner "crack;et" visar lite på bias.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Detta var väl väntat? :), alltid kul när sånt händer

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Lite dubbelmoral att sweclockers har strängt förbud mot piratkopierat material på sidan.

Men ändå linkar dom till ett crack som kan 'skada' nvidias ekonomi?

Självklart går inte nvidia under för det här, men folk förstår nog vad jag menar.

För övrigt kan nog den här snubben säkert vänta sig ett besök från nvidias advokater inom kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Lite dubbelmoral att sweclockers har strängt förbud mot piratkopierat material på sidan.

Men ändå linkar dom till ett crack som kan 'skada' nvidias ekonomi?

Självklart går inte nvidia under för det här, men folk förstår nog vad jag menar.

Fast detta är väl inte olagligt? man har ju inte varit och kladdat i ngn programvara som tillhör nvidia.

Permalänk

Tackar för detta - ett problem i mitt kommande PC-bygge är löst...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdrag
Liten fråga: Använder man SLI eller en Crossfire-brygga när man ska köra PhysX med ett AMD kort?

Man har ingen brygga alls, sätt bara in korten och aktivera PhysX i nVidia kontrollpanel och välja att spelet ska visas på AMD kortet (AMD ska vara primär skärm).

ONT: Vart förvånad när nVidia gick ut med blocken, förjävligt men men. Nu är det väl knäckt, var väl doomed to happen anyway.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Fast detta är väl inte olagligt? man har ju inte varit och kladdat i ngn programvara som tillhör nvidia.

Jo den modifierar nvidias drivrutiner.
Så jag antar det är fritt fram att posta länkar till filer som modifierar andra typer av filer också (cracks t.ex). Blir snart flashback här ju.
Bra och bryta mot sina egna regler

För övrigt rätt goda nyheter för de som köpte "fel" grafikkort (eftersom vissa så uppenbart vill ha physX men sitter på ATI...) , tramsigt val av nvidia att låsa.
Men det är å andra sidan deras produkt och deras val.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Physx är jäkligt coolt, men dödsdömt ändå nu när en öppen variant finns. Bra gjort hackers!

En fråga bara: om man vill ha physx, går det då bra att köpa till vilket nvidiakort som helst (med stöd för physx), eller är det olika bra på olika kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Jo den modifierar nvidias drivrutiner.
Så jag antar det är fritt fram att posta länkar till filer som modifierar andra typer av filer också (cracks t.ex). Blir snart flashback här ju.
Bra och bryta mot sina egna regler

Modifierar den verkligen drivrutinerna? Är det bára inte ett program som döljer att det finns ett Radeon kort installerat typ?

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Musikälskare

All PR är bra PR

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Physx är jäkligt coolt, men dödsdömt ändå nu när en öppen variant finns. Bra gjort hackers!

En fråga bara: om man vill ha physx, går det då bra att köpa till vilket nvidiakort som helst (med stöd för physx), eller är det olika bra på olika kort?

Höll på och mixtra med det där förut och man får ut mer ju mer streamprocessorer man har värkar de som. Hade ett 9600GT som physx till mitt GTX295 men det sänkte poängen i vantage rätt rejält än om jag bara hade GTX295 som drev allt.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Haha kände på mig att detta skulle hända, bra nvidia ha grejjer som skyddar bra..

Kanske ska fixa sig ett till 4870 bara för det eller en 5870 och köra gamla 4870 till physX.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag förstår att nVidia vill hålla PhysX så nära som möjligt då det är lite grann av ett hjärtebarn (trots att det ursprungligen utvecklades av Ageia) men varför de vill hindra potentiella kunder med ATI-kort att köpa GeForce är fullständigt obegripligt. Och varför licensierar de inte ut tekniken? Om den ska slå igenom ordentligt måste den finnas tillgänglig på alla plattformar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

Är inte detta olagligt? Typ som att hacka sig förbi te.x windows?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Men det är å andra sidan deras produkt och deras val.

Där tycker jag att du har fel. Det är MIN produkt, det är jag som har köpt. Köper jag hårdvara förväntar jag mig fullt mjukvarustöd i alla fall fem år, utan att företaget medvetet begränsar mina val av köp till deras egna produkter.

Fulast är att grejen med physx var att man kunde använda sitt gamla grafikkort till det, vilket gjorde att fler köpte deras kort i hopp om att kunna använda korten till physx när nästa generation kom.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hjälpsam

GenL håller på att se om han kan få i gång Ageias PPU till nyare spel.
De enda spelen som är något att ha, där PhysX tillför något att tala om, är Mirrors Edge och Batman, men det är själva principen som räknas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Går det lära småbarn att inte äta sand?

ja

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Lite dubbelmoral att sweclockers har strängt förbud mot piratkopierat material på sidan.

Men ändå linkar dom till ett crack som kan 'skada' nvidias ekonomi?

Självklart går inte nvidia under för det här, men folk förstår nog vad jag menar.

För övrigt kan nog den här snubben säkert vänta sig ett besök från nvidias advokater inom kort

SANT!

Men iofs så gav ju sweclockers oss bara en nyhet, man måste ju dra gränsen någonstans, göra någon slags bedömning från fall till fall antar jag!
Annars skulle dej ju bli en del nyheter som vi går miste om, som kanske hade gagnat oss på ett eller annat sätt för jag tex vill inte att dom slutar ge oss såna här "nyheter".

Dubbelmoral eller inte? Kanske ändå är lite upp till oss också att diskutera detta ämne inom rimliga gränser, vad vet jag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
SANT!

Men iofs så gav ju sweclockers oss bara en nyhet, man måste ju dra gränsen någonstans, göra någon slags bedömning från fall till fall antar jag!
Annars skulle dej ju bli en del nyheter som vi går miste om, som kanske hade gagnat oss på ett eller annat sätt för jag tex vill inte att dom slutar ge oss såna här "nyheter".

Dubbelmoral eller inte? Kanske ändå är lite upp till oss också att diskutera detta ämne inom rimliga gränser, vad vet jag?

Publicera nyheten OK

Länka till själva cracket NEJ inte OK

Hoppas nvidias advokater hör av sig till sweclockers =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Det bryter knappast mot svensk lagstiftning. Verkar som att en del har hakat upp sig på ordet "crack".