Hur länge överlever vi om solen slocknar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbZzen
Jag har lösningen på det hela. Eftersom solen lär slockna förr eller senare, tror ni inte USA kommer låna ut sin Stargate så att folk kan komma till ett annat solsystem... eller? o.O

HAHAHAHAHAHAHA åh gud..

Jag tror många opålästa här i tråden inte riktigt vet vad som händer när solen faktiskt ska "slockna" xD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Den kommer inte slockna. Den kommer svullna upp och sluka alla dom inre planeterna innan den kollapser till en dvärg. Och även dvärger avger energi så det kommer komma ljus och värme ifrån ett bra tag framöver.

Edit: Alla vet att Stargate serien är en coverup serie för den riktiga sanningen. duuh

Permalänk

Så här ser beredskapsplanen ut i alla fall (på ett ungefär i alla fall):
Man tar alla viktiga politiker (för att ge nya generationer "moral och etik") och högt uppsatta militärer (man måste upprätthåll ordning) i USA. Ett antal vetenskapsmän som krävs för att återuppbygga kritiska system, andra personer som krävs för att dessa politiker och militärer kan leva. Samt fyra stycken kvinnor, som väljs ut efter sina sexuella drag och utseende, per man (att återbefolka är viktigt!) och placerar dem i djupa gruvschakt i USA. Sen får dem bo där och föröka sig.

Eller okej, det kanske var planen för ifall Ryssland aktiverar sin domedags-bomb i filmen Dr. Strangelove, men den borde fungera bra även i detta scenario. Bra film annars!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om solen slocknar kommer den förvandlas till en röd jätte och krossa jorden eller?

Edit: Hittade någon som tydligen räknat på det i erat perspektiv

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=4046&start=15

Citat:

Globus skrev:
Jag roade mig med att räkna lite på hur lång tid det skulle ta för atmosfären att svalna om solen skulle "tvärslockna" så att ingen mer energi tillförs jorden genom solljus.

De flesta föremål kan till första approximation betraktas som svartkroppstrålare (d.v.s. de absorberar all infallande strålning), vilket gör åtminstone en grov uppskattning ganska enkel. Atmosfären är ju som bekant i gasform och har därmed usel värmeledningsförmåga; redan här kan man inse att några timmar definitivt inte räcker för att kyla jorden till en isboll. Genom att använda Boltzmanns strålningslag kom jag fram till att det skulle ta ungefär en månad för atmosfären att kallna till -50 grader Celsius. Efter ungefär 100 dagar är temperaturen nere på -100 grader Celsius. Detta verkar inte orimligt då vintern smyger sig på ungefär lika fort (och då har man fortfarande en sol som värmer om dagarna) Solen tillför jorden i storleksordningen 10^25 joule/år medan den tillförda effekten från jordens inre (radioaktivt sönderfall etc.) ligger på 10^21 joule/år. Uppvärmningen inifrån är alltså inte till stor tröst; avkylningshastigheten påverkas inte menligt eftersom det finns en stor, kall rymd där ute som suger i sig all värme (jag kollade genom att modifiera problemet så att atmosfären hela tiden tillförs den ovan angivna effekten).

För att lösa problemet ordentligt bör man helst lösa värmeledningsekvationen för ett sfäriskt skal med lämpliga randvillkor etc., men det är en partiell differentialekvation och sånt orkar jag inte med härefterdagen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om vi antar att solen inte bara slocknar utan dessutom försvinner skulle jorden lämna sin omloppsbana och i princip fortsätta i tangentens riktning; ungefär som när en släggkastare släpper släggan.

I tåden som länkas till ovanför står det så här:
"Om solen trollas bort exakt nu så finns det ingen (naturlig) möjlighet i världen att få reda på detta förrän om ungefär 8 minuter. Såväl ljus som värme som gravitation färdas med hastigheten c. "
Stämmer det? Alltså att jorden lämnar banan efter ~8 minuter? Känns som att intuitionen lurar en lite här.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
I tåden som länkas till ovanför står det så här:
"Om solen trollas bort exakt nu så finns det ingen (naturlig) möjlighet i världen att få reda på detta förrän om ungefär 8 minuter. Såväl ljus som värme som gravitation färdas med hastigheten c. "
Stämmer det? Alltså att jorden lämnar banan efter ~8 minuter? Känns som att intuitionen lurar en lite här.

Det stämmer. Intuition är sällan särskilt pålitlig, för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha öppnat ett solarium iaf.. fatta pengar man skulle dra in efter att solen slocknar ;D;D;D

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Jag skulle ha öppnat ett solarium iaf.. fatta pengar man skulle dra in efter att solen slocknar ;D;D;D

hahahah fan vad bra!

Permalänk

jag drömde om detta idag.. då vet ni

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

jag drömde om detta idag.. då vet ni

Drömde du att solen slocknade för minst 8 minuter sedan, att du skrev detta inlägget efter att ha överklockat ADSL-modemet eller att du grävde up de döda?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.