Permalänk
Medlem

Hål i kondensator!

Hej!

Idag när jag skulle byta kylare på moderkortets chipset så råkade jag åstadkomma ett litet hål i en kondensator!

Tror ni att det är någon fara att använda moderkortet utan att byta kondensatorn? Om jag behöver byta den, var får jag tag på en likadan och hur gör jag?

EDIT:
Uppdaterad bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_1123_red.jpg

Tack på förhand!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

"What you see is what you get" går inte att implementera när det gäller fotografi.

Bilden är med andra ord meningslös eftersom att det inte går att se skadan.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Om du hade fokus på själva skadan så kanske vi skulle kunna hjälpa dig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

om det är ett hål och inte bara färgen är avskalad kommer du få en trevlig poff när du slår på datorn...

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att se hålet och hur djupt det är osv då kameran har fokuserat längre bort.

Men min första tanke är nog att du bör byta konding, om du ska köpa en ny, kolla så den har samma värden som det står på klisterlappen på den nuvarande, vad jag kunde tyda var: 6.3 v , 820 µf (micro farad).

Vet dock inte hur lätt det är att löda loss och dit komponenter på ett moderkort, kanske lättast att klippa av benen på den trasiga och löda fast den nya på den gamlas ben, dvs från ovansidan moderkortet(notera polariteten). En riktig fuling, men det borde funka.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren!

Nu lyckades jag ta en skarpare bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_1123_red.jpg

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en Sanyo 6ME820WX på Elfa.se, den ligger på samma spec som den du behöver. Att löda dit den kommer dock inte vara det lättaste men besitter du inte kunskaperna kan du ju be en elektriker göra det för en liten slant.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej och tack för svaren!

Nu lyckades jag ta en skarpare bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_1123_red.jpg

Mvh Johan

Jag skulle då inte våga starta datorn med den kondingen, du bör byta.
Länge sedan jag kollade på undersidan utav ett moderkort, men det kan nog vara ett helvete att byta delar, även för den inbitne lödaren.
Dock så är den lägligt placerad, så det är lätt att hitta vilka stift det är på undersidan.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag ringde idag till ett företag här i Nyköping (http://www.bhiab.se) som byter den åt mig för 100 kr inkl. kostnaden för kondesatorn.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit