Tiden går, Celeron fortfarande skit?

Permalänk
Medlem

Tiden går, Celeron fortfarande skit?

Hej!

På den tiden då jag kunde något om datorer så var Celeron = skit.

Detta är dock länge sedan och jag har ingen uppfattning om hur det ser ut idag... Ni som är uppdaterade, vad säger ni?

'Varför jag frågar är för att jag ska köpa en bärbar. Jag har i och för sig inga stora behov, internet, mail, office o.s.v... Men jag vill inte att den ska kännas slö.

Vad säger ni? Celeron = bra eller anus?

Visa signatur

MVH David

Permalänk
Permalänk

ANUS imo, har de på ena bärbara hemma, den e så INIHELVETE slö.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Core i7 kommer ju till laptops nu, där snackar vi äckligt snabbt.

Permalänk

Beror också på vilket operativsystem du tänkt använda Kör du på XP funkar det med en Celeron men till Vista skulle jag inte använda det

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Köp en med pentium dual core istället. Det känns mycket snabbare att arbeta med och är fortfarande billigt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en med AMD Turion 64, där snackar vi grejjer.

Permalänk
Medlem

Köp inte en celeron till en bärbar iallafall.. tycker det är slött som det är med en någorlunda bra Core2 till laptops =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Köp inte en celeron till en bärbar iallafall

Jag skulle nog hellre säga Lägg aldrig in Vista i en bärbar dator eftersom det slöar ner datorn så in i norden

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Frugan skaffade nyligen en billig lap med en Celeron 900 på 2.2ghz och jag är rätt impad.. Datorn känns rapp och fin trots vista.. 4.4 i cpu-score i vistas experience index jämfört med 3.3 i min Timeline 1810T med en Core2solo su3500.. Inget monster att jämföra med alltså men prestandan har då inte gnällts på i Timelinetråden..
Så..ska du inte köra avancerade spel (vilket jag knappast tror då den typen av grafikkort inte skeppas med en celeron) utan kolla film, spela musik, surfa och allmänt använda datorn till det folk gör mest duger en celeron alldeles utmärkt!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Celeron är en Intel core duo med mindre cache och speedstep

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag skulle nog hellre säga Lägg aldrig in Vista i en bärbar dator eftersom det slöar ner datorn så in i norden

Kört Vista på flera bärbara och de har varit riktigt rappa. Gör man rätt blir det rätt

Angående celeron, det är ju L2-cachen du ska tänka på samt har jag för mig att någon strömsparfunktion kan saknas...?
Har svårt att tro att du skulle känna skillnad på en Celeron och en Pentium med tanke på vad du ska använda datorn till.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Gör man rätt blir det rätt

Kan ju hålla med dej till viss del Men frågan är ju om det är värt att lägga ner många timmars jobb med att tweaka och avinstallera allt som man inte har nån nytta av Och som är onödigt och bara tar kraft och utrymme

EDIT: Såg nu att du också va en 2001:a nice

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

det är inte direkt ett prestanda-monster kan man väl med all trygghet säga.

som min "allmänna" laptop kör jag med en Celeron 585 och integrerat X4500HD, vilket funkar dugligt med Vista som OS (väntar dock spänt på Windows 7); klarar 1080p avkodning (H.264) då processorn avlastas av grafikkortet. Processorn själv är väl inte mycket, men slår tydligen Athlon II i superPI och liknande...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Kan ju hålla med dej till viss del Men frågan är ju om det är värt att lägga ner många timmars jobb med att tweaka och avinstallera allt som man inte har nån nytta av Och som är onödigt och bara tar kraft och utrymme

EDIT: Såg nu att du också va en 2001:a nice

Jodå, varit med ett tag

Tillräckligt länge för att komma ihåg bravaderna med TI4200

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Det jag kommit fram under dagens research är att den nya Celeron 900 (dvs. inte någon av de gamla Celeron 900:or som finns) är i princip en Core 2 i 2.2GHz, men har endast en kärna. Lär ju vara strömsnål som bara den med endast en 45nm kärna...
Celeron T1*** - T3*** är dock i princip samma som Pentium T- serien och är alltså en Core 2 Duo med mindre cache.

Så jag skulle nog vilja påstå att skillnaden ner mot Celeron är mindre än tidigare och man kan nog inte riktigt längre påstå att det är skit.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Celeron är inte det snabbaste men för den vanlige användare skulle jag säga att det inte spelar roll (den vanliga användaren renderar inte, spelar inte).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tillräckligt länge för att komma ihåg bravaderna med TI4200

Ja det var ingen lek Var tvungen att starta datorn utomhus vid 15-20minusgrader annars hade den förmodligen brunnit upp
Och kraftiga Deltafläktar överallt så grannarna började klaga på mej

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Celeron är inte det snabbaste men för den vanlige användare skulle jag säga att det inte spelar roll (den vanliga användaren renderar inte, spelar inte).

Stämmer bra det. Men förut var det väldigt stor skillnad mellan celeron och processorerna uppåt, nu bygger det allihopa på samma grund och inte ens cachen skiljer, bara lite frekvens (Celeron T3000 vs. Pentium T4200). Celeron 900 är dock lite speciell eftersom den bara har en cache.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Celeron har alrig varit "skit" jag har byggt datorer sedan tidigt 90 tal och om processor har ett nerbantant cache minne etc fungerar de jätte bra som linux root servrar eller dylikt. Har precis byggt en desktop dator till min brosa som är byggt på celeron, fungerar hur bra som helst.

Sen kan du skylla det mesta på windows som normalt kräver en häst dator vid varje uppgradering.

Permalänk
Medlem

Celeron är som en Pentium processor med väldigt lite cache. Cachen är det som processorn lagrar informationen i när den arbetar, när cacheminnet är slut går processorn o hämtar från ramminnet istället, cachen är snabbare än ramminnet, alltså ger mer cacheminne snabbare prestanda.

Jag anser att celeron är anus av just den anledningen.

Permalänk

Fick jag välja hade jag hellre kört en Celeron med XP än en bra processor med Vista

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har pluggat lite och skillnaden mellan celeron och pentium som t.ex T3000 och T4200 verkar vara att pentium har en inbyggd matematikprocessor som celeron saknar och som snabbar upp en del vid spel och annan rendering. Vid normal användning är det alltså marginella skillnader men under speciella förutsättningar ÄR pentium en del snabbare. Är dock inte helt på det klara över vad nämnda matematikprocessor verkligen gör...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Upplever min Celeron T3000 dualcore 1,8Ghz 1MB cache snabbare än min amd turion x2 RM-70 2,0Ghz 1MB Cache.

Har sedan tidigare en Celeron 530singlecore 1,73Ghz den känns slö men är av gamla modellen. Dock känns celeron T serien rapp.

Gamla Celeron är sega. Nya Celeron T modellerna är bra budgetprocessor om man skall skriva surfa kolla nån film spela enklare spel.

Kör själv i bärbara Celeron T3000 4GB ram 320GB HD och Intel GMA4500 kör dock linux på mina maskiner så kanske inte helt rättvist att jämföra mot de flesta som kör (fönster) windows.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB