Köpte en Acer 7738G och blev förvånad.

Permalänk
Medlem

Köpte en Acer 7738G och blev förvånad.

Hejsan jag köpte en Acer 7738G från inet för en vecka sedan och blev väldigt förvånad.

Enligt specs så är det
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=479964
överallt jag ser.
Men till min förvåning så fick jag

istället för en C2DM T6600 ;en C2DM T6670

Och istället för ett Geforce GT 130M ; ett Geforce GT 240M

Hur kan detta komma sig ? även på acers hemsida så finns inga drivers för GT 240M för just denna datorn. Och det verkar vara ett OEM grafikkort så det är bara vissa tillverkare som släpper drivers till det >< hittade som tur var drivers till det ändå, men det var ju inte till rätt dator.

Mycket knepigt måste jag säga.

mvh Sebastian.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Processorerna är så gott som identiska så antar att T6670 var billigare när datorn byggdes. Detsamma gäller grafikkretsen, GT 240M ska teoretiskt vara lite snabbare men tror knappast det är märkbart.
Var inte drivrutinen för grafiken installerad redan?

Permalänk
Medlem

kan säga att de är en ganska stor skillnad mellan GT 130 och GT 240.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en 7738G.. Men från expert.

I denna är det en T6500 ... Men den kostade 9950:-

Även ett GT 130M

Nu blev jag fundersam

Permalänk
Medlem

Jag tror Kurais dator har fått fel moderkort installerat, sånt kan hända. De tillverkar ju en stor mängd olika datorer i samma fabrik, lätt att ett moderkort hamnar fel vid enstaka tillfällen.

T ex så köpte jag en multifunktionsskrivare en gång (med egen display etc) och den var korrekt märkt på utsidan men elektroniken hörde till en japansk variant med liknande modellnummer (framgick tydligt av device manager) så drivrutinerna fungerade inte och alla menyer var på japanska
Men i mitt fall fick jag ju byta skrivare såklart, men i Kurais fall så är det nog bara att le och se glad ut

Permalänk
Medlem

Jo drivrutinen var installerad från början , men när jag tänkte uppdatera till den nyaste så hittade inte nvidias installationsprogram mitt grafikkort :S Först trodde jag grafikkretsen gått sönder eller nåt och sen tittade jag runt lite, och upptäckte att 240M var en oem krets som man måste tanka hem på tillverkarnas hemsida :S

Sebbe_t .det finns flera oliika varianter av 7738 g min slutar med 424 någonting, Men enligt specs på den ska inte GT 240M vara med och det är ju ett stort plus i kanten för min del ^^

Tror dessutom T6670 har Intel VT vilket inte T6600 har .

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Kurai: ok ;D .. undrar bara om du är nöjd med datorn ^^ ..

Permalänk
Medlem

haha fan va nice

Permalänk
Medlem

sebbe_t: jo jag är faktiskt jävligt nöjd med datorn änsålänge. Förutom att Vista och massa jävla skitprogram kom förinstallerat. Har dock beställt uppdatering till windows 7. Men vet inte om jag kan vänta ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Fick också 240 istället för 130 som det skulle vara. Är tillochmed 130 på klistermärkena på den aktuella datorn, men all hårdvaru info säger 240 tackar tackar!