Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Kylpasta!!

Okej, Jag ska Bygga dator till min kompis.
Har byggt några förut, men då har det redan suttit processor på moderkortet(bytt chassi och sånt)..
Måste man ha kylpasta eller är det bara ett alternativ? Måste veta för jag ska beställa skiten snart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008

klart du ska ha pasta...

Finns en knapp som heter CITERA, ANVÄND den om du vill ha svar alt. skicka PM!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2008

kylpasta är ett måste för att kunna leda värmen från processorn till processorkylaren. annars riskerar du en mindre härdsmälta

Intel core i5 750 @4013mhz - Asus P7P55D - Corsair 1600 mhz ddr3 - GTX 480 - Corsair HX620 W - Seagate barracuda 250gb hdd - Lian Li Lancool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

varför "!!" ???

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Kylpasta brukar finnas färdigapplicerat på stock-kylaren till processorn och följer med de flesta andra du kan köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

tack grabbar. ni betyder<3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
varför "!!" ???

Kom åt knappen en gång för mycket bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008

tror han mena att ett frågetecken (?) skulle sitta mkt bättre där.

Finns en knapp som heter CITERA, ANVÄND den om du vill ha svar alt. skicka PM!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Jahadu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

"!" betyder oftast ett rop eller skri. Nästa gång du gör en rubrik eller skriver en text så tänk på läsaren.

Nåväl, kylpasta är bra att använda. Det finns ett flertal trådar om detta i forumet.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

t.ex. arctic cooling mx-2 (finns mx-3 nu va?) som är bland det bästa men samtidigt thermal (dvs ej metall i).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåneland
Registrerad
Dec 2008

Som tidigare nämnts så medföljer färdigapplicerad kylpasta till de allra flesta stockkylare, så någon kylpasta på tub behöver du nog inte fundera på.

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

gör några/någon grad skillnad beroende på sort och hur du applicerar... för de flesta är det dock ingen större idé att köpa annan sort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
t.ex. arctic cooling mx-2 (finns mx-3 nu va?) som är bland det bästa men samtidigt thermal (dvs ej metall i).

thermal? Det har väl något med värme att göra och inget alls ifall det är metall eller ej i. Ej heller om det är elektriskt ledande.

Kylpasta heter ju thermal compound eller thermal grease på engelska.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Thermal som i Thermometer, eller på svenska termometer.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

Nu när jag vaknat upp ur tentapluggskoman (eller ja, ska snart bege mig dit igen) så inser jag att jag helt enkelt ville säga att den inte leder ström som t.ex. arctic silver 5 då den inte innehåller metall, förstår inte vad jag fick thermal ifrån (thermal compound?, tim?, thermal paste? etc etc).

edit: var nog inne på ej copper eller silver compound och så slog huvudet slint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Nu när jag vaknat upp ur tentapluggskoman (eller ja, ska snart bege mig dit igen) så inser jag att jag helt enkelt ville säga att den inte leder ström som t.ex. arctic silver 5 då den inte innehåller metall, förstår inte vad jag fick thermal ifrån (thermal compound?, tim?, thermal paste? etc etc).

edit: var nog inne på ej copper eller silver compound och så slog huvudet slint

Helt förståeligt. Vissa dagar är såna. Du är en större man än jag. Själv brukar jag ignorera trådar där jag skrivit fel och folk rättat mig.

Man ska väl dock se upp med billiga kylpastor som inte innehåller metall då de kan ha en lägrevärmeöverföringsförmåga. Dyrare pastor däremot ska det inte vara några problem med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Helt förståeligt. Vissa dagar är såna. Du är en större man än jag. Själv brukar jag ignorera trådar där jag skrivit fel och folk rättat mig.

Man ska väl dock se upp med billiga kylpastor som inte innehåller metall då de kan ha en lägrevärmeöverföringsförmåga. Dyrare pastor däremot ska det inte vara några problem med.

Sanningen är sanningen, att gömma sig för den gör en bara till en större narr (no offense), än man redan lyckats med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jul 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Sanningen är sanningen, att gömma sig för den gör en bara till en större narr (no offense), än man redan lyckats med.

Tja, det är ju sant. Jag brukar dock resonera som så att har någon rättat mig så har de som läser fått rätt svar till slut och det är det viktiga. Då behöver jag inte sabba tråden med offtopic ursäktande.