Snabbtitt på AMD:s framtidsplaner

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt på AMD:s framtidsplaner

Sedan lanseringen av konkurrenten Intels Lynnfield-processorer har det varit tyst från AMD om nya prestandamodeller, men det betyder inte att utvecklingen står stilla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att mellan 2010 och 2011, så går AMD ifrån <=6 kärnor till >= 4 kärnor ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur kommer det sig att mellan 2010 och 2011, så går AMD ifrån <=6 kärnor till >= 4 kärnor ?

Dem vill nog inte avslöja. Kan bli 6, kan bli 8st.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

" Leo " känns intressant, hoppas det presterar riktigt bra och fler nyheter om en lansering i början av 2010 kommer inom kort.... nu börjar det bli svårt och bestämma sig för vilken plattform man ska välja inför uppgraderingen....

Permalänk
Medlem

Jag menar, först år 2010 så är det 6 kärnor eller mindre sedan nästa år (2011) så är det 4 eller mer. Borde inte det vara 6 eller mer?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag menar, först år 2010 så är det 6 kärnor eller mindre sedan nästa år (2011) så är det 4 eller mer. Borde inte det vara 6 eller mer?

Kommer väl vara intressant med 4 kärniga processorer 2011 också? Jag tror inte AMD endast tillverkar 6+ kärniga processorer så tidigt.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

"Zambezi" är baserad på Bulldozer-kärnan och varje core är troligen betydligt större än tidigare generation. Beroende på om AMD implementerat vissa finesser som angetts som i deras patent är det möjligt att varje Bulldozer-kärna kan fungera som två i vissa sammanhang, det är dock mycket osäkert. Jag talar då inte om SMT (alias "Hyperthreading") utan om att låta två delar i en klustrad arkitektur köra oberoende program.
För övrigt har tidigare roadmaps visat att Zambezi ska ha 4 till 8 cores.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur kommer det sig att mellan 2010 och 2011, så går AMD ifrån <=6 kärnor till >= 4 kärnor ?

Det innebär att de kommer att överge alla processorer med färre än 4 kärnor.

Värt att fira!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur kommer det sig att mellan 2010 och 2011, så går AMD ifrån <=6 kärnor till >= 4 kärnor ?

För att de byter arkitektur

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Japp nu firar vi att vi snart får se en splitter ny arkitektur som kommer sopa Intel av banan

Permalänk

Deras APU blir spännande att se, de snackade ju om fusion för åratal sen och nu ser det ut som vi kommer få se resultatet snart...

Permalänk
Medlem

Kommer bli tufft, när AMD måste klara sig på Phenom II hela 2010. De skulle egentligen behöva komma ut med Zambezi reda 2010. Intel Core i5 och i7 är redan idag bra mycket snabbaare och med tanke på, 32 nm samt ökade frekvenser lär det bli svårt för AMD. 32nm för AMD lär det ju inte vara tal om inom den närmaste tiden. Hoppas naturligtvis att jag har fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Kommer bli tufft, när AMD måste klara sig på Phenom II hela 2010. De skulle egentligen behöva komma ut med Zambezi reda 2010. Intel Core i5 och i7 är redan idag bra mycket snabbaare och med tanke på, 32 nm samt ökade frekvenser lär det bli svårt för AMD. 32nm för AMD lär det ju inte vara tal om inom den närmaste tiden. Hoppas naturligtvis att jag har fel.

Hela 2010? "Leo" ska komma ut 2010. AMD har sagt att 32nm ska komma Q4 2010 och Intel ska komma med 32nm Q2/3 2010.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Hela 2010? "Leo" ska komma ut 2010. AMD har sagt att 32nm ska komma Q4 2010 och Intel ska komma med 32nm Q2/3 2010.

Trodde intel skulle komma med 32 nm redan Q4 2009, typ december

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Alltså det är det här som är problemet med dagens hårdvara. Alltid kommer det något nytt. Får väl låta min gamla e5200 hänga med ett tag till. Känns oerhört svårt att välja plattform för uppgradering just nu. Någon som vet hur pass länge AM3 håller sig kvar om man nu skulle välja den vägen istället för t.ex. i5?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Trodde intel skulle komma med 32 nm redan Q4 2009, typ december

Stämmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Det innebär att de kommer att överge alla processorer med färre än 4 kärnor.

Värt att fira!

....i entusiastsegmentet ja, i mainstreamsegmentet kommer de fortsatt att ha 1-4 kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Trevligt! då kanske det är dax o bygga ny burk när den kommer då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

AMD får inte mycket andrum här.

När Bulldozer kommer så... bam!... släpps Sandy Bridge direkt efter.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Spännande, jag ser fram emot dessa nya plattformar! Något man verkligen kan berömma AMD för i alla fall är bakåtkompatibiliteten. Att man med ett AM2-moderkort från 2007 antagligen kommer kunna köra Phenom II X6 (om det finns BIOS-stöd) tycker jag är riktigt bra!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

kommer det att bli en ny sockel? am4? för att jag funderade på att köpa en ny amd rigg om några dagar. värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puccahontas
kommer det att bli en ny sockel? am4? för att jag funderade på att köpa en ny amd rigg om några dagar. värt att vänta?

Troligtvis blir det inte någon ny sockel förrän Bulldozer (Orochi) lanseras så AM3 är framtidssäker och värd att satsa på!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Troligtvis blir det inte någon ny sockel förrän Bulldozer (Orochi) lanseras så AM3 är framtidssäker och värd att satsa på!

Mvh Johan

när släpps bulldozer plattan då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puccahontas
när släpps bulldozer plattan då?

Bulldozer har väl bytt namn till Orochi om jag inte är helt fel ute. Och enligt denna roadmap så kommer den plattformen inte förrän 2011. Får verkligen hoppas att AMD överraskar oss och lanserar plattformen tidigare. Sen gäller det också att Bulldozer/Orochi blir mycket bättre än nuvarande arkitektur för Intel kommer nog inte ge dem nåd med sin Sandy Bridge.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Bulldozer har väl bytt namn till Orochi om jag inte är helt fel ute. Och enligt denna roadmap så kommer den plattformen inte förrän 2011. Får verkligen hoppas att AMD överraskar oss och lanserar plattformen tidigare. Sen gäller det också att Bulldozer/Orochi blir mycket bättre än nuvarande arkitektur för Intel kommer nog inte ge dem nåd med sin Sandy Bridge.

Inget bra namnbyte då det finns en kylare som heter Scythe orochi.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Ser bra ut! Hoppas och tror att AMD kan återta prestandatronen eller i värsta fall åtminstonde kunna konkurrera med Intel i alla prisklasser.
Den vart först tänkt att heta Orochi nu har den bytt namn till Zambezi vi får se om det innebär någonting för prestandan. Orochi = 8 huvad japansk legend många har spekulerat att den ska komma med 8 kärnor får se hur det blir med det nu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Ser bra ut! Hoppas och tror att AMD kan återta prestandatronen eller i värsta fall åtminstonde kunna konkurrera med Intel i alla prisklasser.
Den vart först tänkt att heta Orochi nu har den bytt namn till Zambezi vi får se om det innebär någonting för prestandan. Orochi = 8 huvad japansk legend många har spekulerat att den ska komma med 8 kärnor får se hur det blir med det nu!

Jo precis, tror det är så att arkitekturen fortfarande kallas Bulldozer men att utvecklingsnamnet för den bäst presterande processorn nu är bytt till Zambezi.

Edit: rätta mig om jag har fel nu

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kommer inte Bulldozern komma till AM3 sockeln?
tyckte det stod så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo precis, tror det är så att arkitekturen fortfarande kallas Bulldozer men att utvecklingsnamnet för den bäst presterande processorn nu är bytt till Zambezi.

Edit: rätta mig om jag har fel nu

Du har helt rätt för dig!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenmyr
Kommer inte Bulldozern komma till AM3 sockeln?
tyckte det stod så.

Det kommer att lanseras en ny revision av AM3 sockeln. Det är inte heller helt säkert om den kommer att vara bakåtkompatibel med AM3 och AM2 sockeln.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB