Permalänk
Medlem

Väljer mellan Sony & HP m. Windows 7.

NU! Står det i valet och kvalet. Det handlar om dessa två laptops!

* Jag vill att dator skall ersätta min gamla stationära.

*Jag är alltså ute efter en dator som går att lita på och som har en livslängd upp emot 5år.

*Jag kommer väl mestadels lyssna på musik och streama film till HDTV.

*Eventuellt vill jag få reda på vad ljudkorten på dessa två presterar, kan man koppla in ett 5.1 ljud till dessa? Hur fungerar det?

*Sen Sony vet jag inte så mycket om, är det en bra dator? Hur ligger de till vad det gäller värme, är det någon av den som har lätt för att bli för varm?

För&Nackdelar, framåt tillbaka. Jag vill veta mer om dessa två, och jag kan inte ta reda på det själv, för jag är sinneslö och svagbegåvad. Hjälp uppskattas!

Sony Vaio VGN-NW21MF
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502944

HP Pavilion DV6-1341eo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=491163

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en vaio (ännu) men dock 2st HP av dyrare modell nämligen från dv9 och dv7 serien.
dv9000 nånting (den brann upp, eller ja, moderkortet smälte!)
dv7-1120eo (fick som kompensation för ovanstående och även denna har tex ett brännmärke på windows logon under efter 2 veckors användning...)

Kommer nog aldrig köpa en hp igen...aldrig nånsin. De bärbara med amd processorer är alldeles för dåligt konstruerade med överhettning som följd. (hade ovanstående datorer inne på rep flertalet gånger pga moderkort som gett upp antagligen pga värme utvecklingen) dv7an ca 5-7ggr innan den slutligen byttes ut mot 9an pga de tröttnade byta delar.

Och nej jag har inte haft dem i knät, säng eller annat oventilerat utrymme utan endast på bord och i medföljande dockningsstationer.

Nu kan jag ju inte svara för alla hp´s modeller men jag vet dock över 50 personer på Volvo som ångrar de valde Hp's bärbara.
Alla (nästan) har skickat in datorn en gång eller fler.

Nu kollar jag inte specen på dina alternativ men det känns som Hp´s massproducerade modeller inte alltid håller kvaliten även om skalet är vackert.

Finns säkert "experter" som kommer "rätta" mig i följande inlägg men jag pratar iaf av en bred erfarenhet.

Och nej jag jobbar inte på Sony, jag rekommenderar dom inte ens då jag inte vet nått om deras dator produkter.

Min åsikt - JJ

Permalänk

Du kan fundera lite om du gillar skärmar som är högblank Det är dom båda 2
Själv gillar jag inte det eftersom det blir så mycket reflexer i dom
Annars skulle jag valt Sony Är inte så jätteförtjust i HP även fast jag äger en själv Jag skulle kollat på Sony eller Asus
Det är i alla fall vettigt att du är ute efter en dator med Win7 För Vista kan man .....................

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har hp och är riktigt nöjd med den, dock är det en business notebook

Har använt en konsumenthp och även sony vaio då min tjejs syrra har en (jobbigt som fan å använda den bara..)

Svårt val faktiskt.

HP'n har ju LED bakbelysning så det är väl trevligare, vaion verkar lite mindre, hpn har lite mer grafikminne och lite bättre gkort, vaion har blåtand, hp har en 7200 rpm disk (lite snabbare men drar också lite mer ström = högre värme(?))

Förutom det så är det ingen större skillnad vad jag kan se så det verkar inte spela nån större roll vilken du tar..

Permalänk
Medlem

Överväger själv just de två modellerna. Lutar åt Vaio, men jag väntar tills lite omdömen dyker upp på prisjakt - vore tråkigt om inte skärmen höll måttet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka alla som har svarat! Det känns bra att få lite feedback! Just HP har jag läst om att de har en del problem med just överhettning och det är ju en aspekt som är viktig då det uppenbarligen har ett inslag på datorns livslängd. Och hittills har jag enbart hört bra saker om Sony. En sak som jag sett som förvirrar mig lite till, är det att på webhallen listar de Vaion med Blue-ray vilket inget av de andra har listat. Är det bara ett skrivfel? Men vilket som, det ser ut att bli en Vaio från Netonnet!

Permalänk
Medlem

Verkar inte stämma att den skulle kunna läsa BlueRay, står inget om det hos Sony.

http://www.sony.se/product/vn-nw-series/vgn-nw21mf-s

Permalänk
Medlem

Väljer även jag mellan just dessa två datorer, och blev glad att hitta den här tråden. Själv har jag haft en HP Pavilion dv6189 och jag kan säga att den blev grymt varmt som nämns om andra HP modeller, samt att jag fått lämna in den på service ett flertal gånger. Tex. bytt moderkort, dvd, tangentbord...
Dessutom var batteritiden ynka 1 h på min. Det var dock tre år sedan den var ny. Förövrigt gör HP snygga datorer med bra snabbknappar!

Jag gillar HPn utseendemässigt och att den har numpad. Att den har bättre grafikkort är väl den största skillnaden förutom batteritiden som Sony äger HP lätt med, (antar jag). över 4 h.. Däremot gillar jag även Sonyns utseende, den verkar, som någon annan också sagt mindre och nättare. (påminner om Macbook)

Det jag saknar på Sony som finns på HP är snabbknapparna med play, stop, volymreglage etc..
Efter att ha hört andra kommentarer om HP så känns som det lutar åt Sonyn för min del också. Den har ju även 2 år garanti.

Avvaktar dock fler rapporter och att ekonomin ska tillåta ett köp

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Dv7an jag har nu har bakgrundsbelysning slocknat på och dvd:n lagt av (brännaren) så backuper är svårt utan extern flash/hdd lagring....

suck.

Permalänk
Medlem

Jag är också i valet mellan dessa två....
Är det stor skillnad på LCD och LED?

Permalänk
Medlem

ingen anning om det är stor skillnad på lcd o led..undar också det, ingen som vet? Upptäckte precis att Sonyn inte har bluetooth medans HPn har det. Sony har sämre webkamera, inte för att det spelar jättestor roll för mig men ändå.
Undrar hur mycket de båda datorerna låter osv...

Permalänk
Hjälpsam

Skillnaden mellan lcd o led är att i led skärmar är det lysdioder (led) som belyser lcd panelen, till skillnad mot ett (eller flera) lysrör...

Båda är alltså LCD paneler...bara hur panelen belyses som skiljer..

Samsung har lyckats få allmänheten att tro att Led o Lcd är helt olika saker, bra jobbat

Permalänk
Medlem

blandar in en joker i samtalet.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461324
kostar mer, men har sett att man kan köpa ett demoex för 7 500.. någon som har erfarenhet av demoex eller Acer?

Smidighet och tysthet känns som viktiga faktorer, för detta kanske Sony är att föredra, annars är ju HP o Acer bättre prestanda..

Permalänk

Jag har beställt HP'n, hoppas den kommer imorgon. Jag kan kanske komma med lite kommentarer efter helgen.

Jag tror att hårddisken i HP ger den en rätt stor fördel, är nog lite bättre drag i en 7200rpm än "vanliga" 5400rpm som är standard i bärbara.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har beställt HP'n, hoppas den kommer imorgon. Jag kan kanske komma med lite kommentarer efter helgen.

Låter intressant, jag har också gått och funderat på HP´n. Värmeutveckling (högre pga. 7200 rpm?) , om hårddisken känns märkbart snabbare, ljudnivå mm vore intressant att få veta.

Permalänk
Medlem

jag håller med mängden. fick en elitebook av skolan och den är oerhört dålig. hårdisken blir varm som fan, datorn börjar tjuta och pipa när den har lust, man kan inte ha mer än 2gb ram i de(inte bara min, hela klassens.), batteritiden pendlar mellan 2 och 5 timmar (samma förhållanden) osv.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Vad passande en tråd som tar upp just den HP modell jag är nyfiken på, hade tänkt köpa mig min första laptop, den låter ju mycket lovande på specc's men när man läser här blir ja lite osäker, =( för den har ju bra minne bra processor och allt där till, frågan är om man ska se sig om efter en annan modell

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt att köpa mellan de här datorerna. Det jag har hört är att intel processorna har bättre kylningförmåga än amd processorna, kan det vara att de datorer som går sönder är de med amd processor? Rätta mig ifall jag har fel.

Permalänk

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min HP, har inte hunnit sitta med den så mycket men inte märkt några problem hittils. Den låter inte speciellt mycket, verkar inte bli så varm, fick ca 6400p i 3dmark06.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Alltså HP har ju problem med AMD processorer som blir snuskigt varma. Hade en DV6-1230, tror jag den hette, men jag fick byta in den efter 2 dagar. Orkade inte med 85C när man spelar!

problemet är att utblåsten på HP´s modeller är konstruerat så dumt som rakt ner. Alltså inte åt sidor som ex ASUS.

Så ALLT annat förutom HP...och Acer då )

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Hade en HP DV-6 1224eo ett litet tag. Den hade en fläkt som låg på och tjöt hela tiden (AMD-processorns fel kanske). Blev helt matt av fläktljudet och lämnade tillbaka den mot en "återställningsavgift" på 600 kr. Aldrig mer HP.

Funderar själv på en lite dyrare Sony, nämligen Sony Vaio CW. Har ett riktigt bra grafikkort. Har bara sett tre recentioner på den, varav en en användarrecention. Alla överlag positiva. Kostar iofs 10 000 kr.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Har haft en DV6-1341eo i ett par dagar nu & jag kan säga att den är inte varm av sig, den väsnas inte heller, efter en timme i orthos så kom tempen upp i 79 (tjmax är 105 på cpu:n) på bägge kärnorna & fläkten är då hörbar men inte olidlig. I spel som dragon age, crysis, COD MW2 så håller sig fläkten på en klart godkänd ljudnivå, har hört asus burkar som låter betydligt mer vid spelande & acer ska vi inte tala om...

Rent prestanda mässigt så skäms den inte för sig, känns jäkligt rapp överlag för & va en bärbar, enda riktiga nackdelen jag kan komma på med den var den otroliga mängden trial program & annat kack som HP envisas skicka med, tog en bra stund & rensa...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den där statistiken säger precis ingenting om endera tillverkares hållbarhet, det enda den belyser är försäkring statistik i usa, inte garanti ärenden eller allmäna inskick som handhas av försäljnings stället, den tar heller inte upp förhållandet till antalet sålda enheter på hela marknaden eller vad det egentligen rör sig om, att basera inköp på denna statistik är bara dumt. (läs pdf:en på squaretrade så ser ni hur dålig denna statistik egentligen är)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sony Vaio CW och denna dator känns betydligt bättre. Känns mer kvalitet över datorn och betydligt tystare och blir inte varm (valde en vit, eftersom man ser inte fula fingeravtryck överallt på det vita).
Grafikkortet är inte precis ett spelkort, men fungerar bra till en hel del spel ändå (företrädesvis spel med några år på nacken) och vill jag spela tunga spel har jag ju min stationära dator.
M a o är jag klart nöjd.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Citat:

*Sen Sony vet jag inte så mycket om, är det en bra dator? Hur ligger de till vad det gäller värme, är det någon av den som har lätt för att bli för varm?

Jag har själv denna dator och den blir aldrig för varm. Jag hade en IBM T43 innan Sonyn och den blev väldigt varm efter ett tag. Sonyn håller låg värme hela tiden.

Citat:

Undrar hur mycket de båda datorerna låter osv...

Sonyn är nästintill knäpptyst och fläkten varvar bara upp lite när den belastas (CPU på 90-100%).