Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2004

Väljer mellan nya Vaios

Har väntat på ersättarna till FW41-serien ett tag och nu verkar de har trillat in.

Det är främst denna lite dyrare.

Fw51MF

Och denna lite billigare.

FW51JF

Skillnaden jag ser är 4 vs. 6 GB RAM samt en snabbare processor i MF:en. Och grafikkortet då.

Frågan är hur stor skillnaden upplevs av användaren?

Det är tänkt att jag skall slänga ut min stationära och ersätta med en laptop. Spelar inte, men vill ha en snabb och snygg burk att surfa, spela musik på, ta med och kika på film osv. Även den upplevda kvaliteten är viktig.

Är den översta värd 3000 mer?

Therse T-shirts were tested on animals. They didn't fit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

tycker du ska ta Fw51MF bättre processor och ram och grafikkort.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
tycker du ska ta Fw51MF bättre processor och ram och grafikkort.

Jodå, jag förstår att det är bättre grejer. Men är det värt 3000 extra med mina behov?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirManseman
Jodå, jag förstår att det är bättre grejer. Men är det värt 3000 extra med mina behov?

jaa det som du säger att du vill ha kvalité och prestanda så rekomenderar jag dig den bärbara datorn.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Sätter min röst på Fw51MF

Den har som en innan redan sagt
Mer ram, vassare grafik kort, värt pengen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Varför inte satsa på den gamla modellen?
Otroligt mycket mer prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=448707
Billigare än VGN-FW51JF, men med snarlika prestanda förutom ett mycket vassare grafikkort. Likadan utvändigt.
Enda nackdelen är väl isf upplösningen, tyvärr endast 1600x900.

Annars tycker jag du ska satsa på den billigare modellen, räcker mer än väl åt ändamålen.

Från Netonnet: "FW-Series godtar inga kompromisser, med sitt snabba och effektiva NVIDIA GeForce GT22 grafikkort med 1 GB dedikerat grafikminne."
va...typo??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Redan den billigare cpu:n är fullgod för de flesta behov och även om skillnaden mellan 4570 och 4650 är rätt stor vid spelande var det ju inget problem för dig och som multimediakort är 4570 precis lika bra..så vore jag du skulle jag köpa den billigare och lägga ett par tusen på ett fint högtalarsystem och fortfarande komma billigare undan.. Den typen av tillämpningar du pratar om gör att jag knappast tror att du kommer att uppleva någon vidare skillnad i prestanda, samtidigt som batteritiden med svagare komponenter torde bli bättre...
Mitt tips är alltså att även om du har råd med den dyra är det onödiga pengar..
Vad gäller den gamla modellen ska dock skärmen på den nya vara så mycket bättre att ska du se film lär du ångra att du snålade... Den gamla skärmen är förvisso mycket bra men den nya ska vara något i hästväg! Vidare har väl inte den gamla LED-belysning som den nya har och det lär göra underverk för jämnheten i belysningen samt motverka ljusläckage så vill du spara pengar är den gamla prisvärd för all del, men MITT val hade blivit den billiga av de nya..

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2004

Tack Malte för ett mycket bra svar.

Precis som du säger känns FW51JF som det bästa köpet för mina behov.

En annan fråga. Finns det alternativ med samma prestanda och känsla hos andra tillverkare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Det enda alternativet jag kan komma på, som har lika bra/bättre kvalité, prestanda och känsla än Vaio FW, är Dell Studio XPS 16.
Ungefär samma prisklass, om inte snäppet billigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Jo, Dell XPS är fina datorer, HP:s dv7 kan man få fint specad för dessa pengar osv osv.. Alternativ finns tveklöst i mängder och när man kommit upp i denna prisklass är inte endast max prestanda för pengarna vad som gäller utan även design, känsla kanske framförallt service&support då det handlar om vad som ändå måste kallas ansenliga pengar. I valet mellan Dell och Sony, som väl får representera den kvalitativa eliten för dessa pengar (om än inte nödvändigtvis den prestandamässiga... Man får snabbare datorer ifrån t.ex Acer för dessa pengar) så vill jag ha Sonys dator med Dells service&support...men då det såklart inte går tog jag fortfarande Vaion enbart baserat på att jag tycker den är galet snygg och för mig skulle den ge en skön användarupplevelse just tack vare det. För mig är det viktigare än några mhz hit och gb dit..
Prestandan i denna klass av datorer lär räcka till vad du än väljer så kör på feeling.. Det är ju du som ska öppna datorn dagligen...

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2008
Citat:

... känns FW51JF som det bästa köpet för mina behov.

Instämmer i slutsatsen och argumenteringen fram till den billigare Sony'n. Har dock några kommentarer som kan vara av värde för dig, SirManseman.

Var medveten om att fler (nät-)butiker säljer just den bärburken - du kan lätt tjäna några hundringar på att kika runt lite: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502938

Som parentes vill jag nämna att Dustinhomes studentpris på FW51MF är helt grymt, 13509:- inkl frakt! http://www.dustinhome.se/pd_5010364428.aspx

Har du funderat nå't på ifall det är relevant för dig, prestandamässigt, att byta ut den mekaniska 5400 rpm hdd'n mot en avsevärt rappare ssd istället? Inom detta område märker du definitivt en skillnad i upplevelsen av systemets "rapphet". Kopplat till dina (iofs inte så krävande) behov är min tanke att det är hårddisken som blir flaskhalsen, m a o en svag/svagaste länken, i Sonys bärbara.

Vidare, så borde även batteritiden påverkas positivt av byte till ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lyckeby
Registrerad
Nov 2009

Jag står också i valet och kvalet mellan FW51 JF resp FW51MF. Datorerna som sådana verkar mycket bra. Trodde först att HP:s Envy skulle vara snyggare men det är den inte alls enligt min mening. Möjligen slår Macbook Pro:n dem ngt designmässigt men då är det fråga om en dator för ytterligare 10.000 kr.
Frågan är om det är motiverat att betala 2.500 kr mer för MF:en än JF:en om man som jag inte spelar tunga spel. När i mer "normal" användning kan man tänkas ha nytta av det extra i 51MF? Och låter fläktarna mer i 51MF med den kraftigare processorn?
Solid state verkar intressant men dyrt antar jag - men kan man få Sony-datorerna med en sådan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2004

Oj sorry. Glömde helt av denna tråden.

Tack Captain kid för ett bra svar. SSD är intressant, men jag väntar gärna ett tag tills de går ner i pris. Man vill ju trots allt kunna lagra en hel del på datorn trots att det är en bärbar. Antar att vi kommer få se en rejäl utveckling på de diskarna de närmsta åren.

Fick hem min JF förra veckan och är mer än nöjd. Med SWC-rabatt på Misco kostade den 11112:- vilket känns rimligt. Den upplevda kvalitén är riktigt hög. Jag upplever den som väldigt tyst, men jag har inte så många moderna bärbara att jämföra med.

De pengar jag "sparade" in på att inte köpa MF:en lade jag istället på en bra extern hdd samt en kvalitetsmus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kovland, Sundsvall
Registrerad
Sep 2008

Tänk på att om man behöver skicka sin dator på lagning så reparerar Sony sina datorer endast i Frankrike, frakt kostnaden (trots garanti) ligger på 1500kr, min farsa skickade ner sin dator 4ggr utan att dom lagade den då den "funkade" när den kom fram...

Jag hade teorin att grafikkortsfläkten inte fungerade då den inte rörde sig (tittade på undersidan och den var stilla -.-'), datorn blev 80 grader lite ovanför tangentbordet och slocknade av värmen. Jag lagade den på 20 minuter :P.

Min farsa blev lovad en annan dator med blueray o allt men fick en (i deras sortiment) mainstream dator, vilket jag tror är den modell som personalen får (någon bytte ut dom), eller så höll inte den internationella chefen vid supporten hos Sony Vaio sitt ord. Den datorn kunde inte uppdatera Vista till SP2, en fix kom ut flera månader senare på Sony's hemsida.

Min kompis farsa köpte en Vaio trots att jag berättat om min pappas historia med dem, 2 dar efter köpet så slutade hans skärm att fungera ^^.

Mkt problem med nätverkskorten hos båda modellerna.

Företag kan bättra sig, Vaio datorerna har vad jag sett dom absolut bästa skärmarna på marknaden med oslagbar bild. Visst kan det vara så att man har otur, att man i företaget får kontakt med fel person, en som är oangagerad. En gång må hända, men där går min gräns för hur ett företag ska agera.

Jag försöker inte säga att Vaio är skit och att alla tankar på köp ska kastas (jag vet att det framstår som så) för samma del/delar sitter i en hp, dell, asus osv...

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Tänk på att om man behöver skicka sin dator på lagning så reparerar Sony sina datorer endast i Frankrike, frakt kostnaden (trots garanti) ligger på 1500kr, min farsa skickade ner sin dator 4ggr utan att dom lagade den då den "funkade" när den kom fram...

Jag hade teorin att grafikkortsfläkten inte fungerade då den inte rörde sig (tittade på undersidan och den var stilla -.-'), datorn blev 80 grader lite ovanför tangentbordet och slocknade av värmen. Jag lagade den på 20 minuter :P.

Min farsa blev lovad en annan dator med blueray o allt men fick en (i deras sortiment) mainstream dator, vilket jag tror är den modell som personalen får (någon bytte ut dom), eller så höll inte den internationella chefen vid supporten hos Sony Vaio sitt ord. Den datorn kunde inte uppdatera Vista till SP2, en fix kom ut flera månader senare på Sony's hemsida.

Min kompis farsa köpte en Vaio trots att jag berättat om min pappas historia med dem, 2 dar efter köpet så slutade hans skärm att fungera ^^.

Mkt problem med nätverkskorten hos båda modellerna.

Företag kan bättra sig, Vaio datorerna har vad jag sett dom absolut bästa skärmarna på marknaden med oslagbar bild. Visst kan det vara så att man har otur, att man i företaget får kontakt med fel person, en som är oangagerad. En gång må hända, men där går min gräns för hur ett företag ska agera.

Jag försöker inte säga att Vaio är skit och att alla tankar på köp ska kastas (jag vet att det framstår som så) för samma del/delar sitter i en hp, dell, asus osv...

Köper du datorn i butik så kan dom aldrig kräva dig på någon fraktkostnad under garantitiden, och köper du på nätet i Sverige så är det på sin höjd till den nätbutiken du får betala frakten, din far är nog grundlurad.

Acer TimelineX 3820TG 13,3

iMac 24", 3,06 GHz, 500 GB, 4 GB 800MHz DDR2 SDRAM, NVIDIA GeForce 8800 GS w/512MB GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lyckeby
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Oj sorry. Glömde helt av denna tråden.

Tack Captain kid för ett bra svar. SSD är intressant, men jag väntar gärna ett tag tills de går ner i pris. Man vill ju trots allt kunna lagra en hel del på datorn trots att det är en bärbar. Antar att vi kommer få se en rejäl utveckling på de diskarna de närmsta åren.

Fick hem min JF förra veckan och är mer än nöjd. Med SWC-rabatt på Misco kostade den 11112:- vilket känns rimligt. Den upplevda kvalitén är riktigt hög. Jag upplever den som väldigt tyst, men jag har inte så många moderna bärbara att jämföra med.

De pengar jag "sparade" in på att inte köpa MF:en lade jag istället på en bra extern hdd samt en kvalitetsmus.

Skönt att höra att den är tyst!
Fattar det som att det är möjligt att byta till SSD om man vill göra det senare.
Är lite nyfiken över två saker
1. Vilken upplösning och textstorlek på skärmen använder du?
2. Vilken mus köpte du?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2004

Jag kör den optimala 1920 x 1080 med lite större text i Firefox. Kan säkert kännas ovant i början men jag ser bara fördelar. Trevligt att kunna surfa med två fönster parallellt utan att behöva skrolla åt sidan för att se osv..

Musen jag köpte är en Logitech Anywhere Mouse MX. "Mellanstorlek" med bra förmåga att läsa olika underlag. Tror det blir perfa, den kostar dock en del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007

Är jävligt sugen på att slå till på en fw51mf. Är det någon som har lite feedback gällande den modellen här på forumet? Undrar främst hur bilden är vid filmkollning och på ljudnivån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lyckeby
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Jag kör den optimala 1920 x 1080 med lite större text i Firefox. Kan säkert kännas ovant i början men jag ser bara fördelar. Trevligt att kunna surfa med två fönster parallellt utan att behöva skrolla åt sidan för att se osv..

Musen jag köpte är en Logitech Anywhere Mouse MX. "Mellanstorlek" med bra förmåga att läsa olika underlag. Tror det blir perfa, den kostar dock en del.

Funderar på att koppla FW51JF till en extern bildskärm - DELL 2209WA ULTRASHARP - kan det månne fungera även om den externa bildskärmen har en något lägre upplösning?