Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Soptippen nästa??

Hej,

Jag har en HP DV2-1100 bärbar dator.

För cirka 3 dagar sen började skärmen flimra när man tittade på film, det blev massa färger över hela skärmen, sen var man tvungen att hålla in off-knappen för att stänga av datorn.

Igår hände samma sak, men nu när jag ska sätta igång datorn igen så är skärmen svart.. Man hör i bakrunden att windows startar osv.. men ingen bild kommer fram.

Jag är inte så jätte kunnig men misstänker att grafikkortet inte hänger med riktigt..

Är det bara och kassera datorn eller kan det vara nån drivrutin som måste uppdateras??

hoppet lever vidare...

//Robin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Sep 2003

Testa koppla in en extern skärm, då kan du få reda på om det är grafikkortet eller skärmen som är trasig.

Lenovo E530

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Ingen bild alls? Du ser inte ens biosbilden? I så fall är det sannolikt grafikkortet som gått hädan, har du garanti kvar använd den annars soptippen / sälja den på tradera som defekt.

EDIT

davidrone hann före...

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Jan 2008

Garanti ärende? Eller är garantin slut?

Religion and greed cause millions to bleed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Först och främst, kolla noga upp på HP-sajten om det finns något garanti eller utökad garanti kvar på den, t.ex. om det finns någon form av call-back's på just din modell.

De två senaste HP-laptop'arna jag jobbat med (åt andra) hade fått ligga på hyllan för länge så att garantin och extra-garantin löpt ut. Båda två hade annars recalls som hade fixat problemen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

tack så mycket alla, har haft den i 1 år så ska kolla upp det där med garantin efter jobbet. ska även kolla om det går att koppla in en extern skärm, har massa bilder jag vill ha kvar.. återkommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2003

Bilderna kan du iofs rädda utan skärm på datorn, plocka ur hdd'n bara.

Så på det viset är det ingen fara på taket.

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Men kolla garantin först så att du inte bryter den om du börjar skruva. Å andra sidan skulle jag aldrig sända in den utan att ta en back-up först på diskarna. Ofta från säger sig service verkstäderna allt ansvar för mjukvara som finns på datorn i samband med en service.

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Hej,

Nu när jag kom hem startade jag datorn och den fungerade.. slängde över allt jag ville spara på ett usb-minne och nu har den slutat fungera igen...

Den fungerar alltså i kanske 10 min, sen flimrar skärmen och blir tillslut svart..

Jag vet inte men känns ju som att den blir överhettad. Blir det bättre om jag t.ex. uppdaterar drivrutinerna?

jag vet inte vad jag ska göra riktigt.. Det här med garanti, får man det direkt genom HP om man har en HP dator.. eller får man styra det med stället där man köpte datorn :S

Tack på förhand /R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Du går alltid via återförsäljaren vid garantiärenden, de reparerar antingen själva eller sänder in till tillverkare. Att det skulle vara mjukvarufel, drivare el. annat är ganska osannolikt, låter som hårdvarufel. Kolla när du köpte den, först och främst gäller ju vanliga garantitider enligt lag, men vissa tillverkar har förlängda sådana (Logitec har exempelvis 5 år på sina tangentbord).

Du kan ju alltid prova att uppgradera drivarna men det hjälper nog inte...

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

den bärbara står nu här med svart skärm. Om jag ska koppla in en extern skärm är det fn+F4 som gäller eller hur gör man?? :S Men säg att det är grafikkortet som gett upp, då lär det ju inte fungera på den andra skärmen heller? eller har jag fel

Vänl. R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2005

Då funkar nog inte på den andra skärmen heller men om den funkar då kan det vara så att ett inverter som är sönder i skärmen som går att byta ut.

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinja
den bärbara står nu här med svart skärm. Om jag ska koppla in en extern skärm är det fn+F4 som gäller eller hur gör man?? :S Men säg att det är grafikkortet som gett upp, då lär det ju inte fungera på den andra skärmen heller? eller har jag fel

Vänl. R

den känner nog av och växlar såfort du har kopplat in kontakten. exakt, om det är grafikkortet blir det svart på den externa skärmen också. har du bild är det datorn egna skärm som är trasig.

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
Laptop: Surface Pro 4, i5, 8GB, 256GB, Intel 520, Windows 10
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Hej,

Testade nu och det verkar som att det är g-kortet. Det fungerar iaf inte att byta skärm.. Får ringa återförsäljaren imorn och kolla vad som går att göra.. tror inte den är mer än 1 år gamal så får se.. blir kvittoletning ikväll

Tack /R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ockelbo
Registrerad
Sep 2008

Kan vara ett annat fel...bara en tanke...
När skärmen blir svart, vet du om datorn fortsätter att fungera då?
Typ om du har musik på eller liknande.
Blir den svart efter du använt den ett tag...blir den svart fortare om du använder några tunga program eller så?

Min tanke var att det skulle kunna vara ett värmeproblem för cpu:n oxå.
Går fläkten igång i datorn?
Skulle kunna vara damm annars oxå.

schack rules, i don't...:-(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Dec 2001

Testa att starta datorn utomhus Där är det ju kallare bara för att se om den funkar längre då
Går den igång försök komma in i bios och ladda defult (kanske felstavat)inställningarna Kommer ihåg när jag höll på att klocka som bäst Många ggr man fick nollställa bios då Annars var skärmen bara svart

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009

Om han nu startar datorn och hör att han loggas in på datorn då kan ju inte grafikkortet vara helt kört eller? man ska väll inte kunna komma så långt utan ett grafikkort?

Mvh Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Utdrag från http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Handlar om överhettade grafikkort i hps dv-serie eller något liknande. Värt att kolla upp.

Citat:

TOP 10 SYMPTOMS OF A DEFECTIVE LAPTOP:

1. Date of Purchase
This is one of the most tell-tale signs of a defect. HP shipped out these laptops mostly from January 2007-June 2007 (when they discovered the defect and neglected to tell customers).

2. BIOS Update
This is the reason nVidia got sued by their shareholders, because THIS is the evidence that HP knew about the problem far before they began to give enhanced warranties. Go to the following site:

http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html

Search your laptop model (ie. DV9000t), choose your OS, and look at the listings. If you have "WinFlash for HP Notebook System BIOS (for Notebooks with IntelProcessors) - Microsoft Windows/Vista-Based" listed in your drivers (from 11-2007), then you almost definitely are going to suffer from this defect. The entire purpose of this BIOS update is to keep the fans constantly running; it did not work, computers continued to overheat. All it did was make battery life worse

3. Overheating
Probably the most common symptom of the defective laptop... overheating. Some of us don't even game or watch videos and our laptops still become so hot that they cannot sit on our laps. This is a defect, HP has warm laptops, but not hot laptops. If your computer is always overheating, then the epoxy that cools your GPU is probably starting to go.

4. Wireless Errors
Many people have been experiencing total loss of wireless connectivity. If you ever have to reboot to get your computer to recognize your wireless card, you are in trouble. This is all integrated into the same defective board.

5. Screen Discoloration/Lines
If you notice that in Windows, or especially in the BIOS/POST screens, that there are lines and discolored things all over the screen (like dashes and hazed colors over everything), you almost certainly are a victim of the defect.

6. Random Reboots
Your computer might just shut off all on its own; this could happen when you're sleeping or while you're in the middle of writing a paper. It is the beginning of the end, you need to take action fast because your data is at risk of being lost.

7. Screen Goes Black
Similar to the random reboots, the blackscreens occur sporadically and often times recover or result in a Blue Screen of Death. Do not let HP support fool you, this isn't an LCD problem. Your graphics card is about to go.

8. System Beeps
Some people claim to experience beeps on loading that indicate almost certain failure. I will trust that some people who have had this problem can elaborate below.

9. nvlddm**.sys Errors
You don't want to see any error with the letters nvlddm in them.

10. Computer is Unusable
Like most of us that have ended up on this forum, your computer eventually just decides it is all done. You can turn it on, but all you will get is a black screen or a half OS boot with a black screen. Most of us give up at this point and just let our laptop be a door stopper for a while, but when you get ready... Fire up a storm and get that thing fixed! You paid for it, you have the right to not be sent parts that already weren't working out of the box.

| BitFenix Prodigy Vit - ASRock Z77E-ITX - i5 3570K - ASUS R9 Fury Strix - 8GB Corsair VENGEANCE 1600Mhz - Corsair BX100 500GB - Samsung Basic 840 250GB - Be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär - BitFenix Spectre Pro230mm - BitFenix Recon Vit Fläktkontroller |
| ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |
| ASUS u36SD, i5 2410M, 520M, 13.3" |
| Acer Aspire 1810TZ, su4100, 11,6" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Om du köpt den online behöver du inte leta kvitto, bara logga in på deras hemsida (kvittot bör finnas där). Ifall så är fallet behöver du heller egentligen inte kontakta återförsäljaren, dom kommer sannolikt ändå bara vända dig mot tillverkaren, då det är de själva som hanterar garantiärenden.

HP når du på 0771-30 30 30

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Mna har vissrligen bara ett års garanti, men man har två års reklamationsrätt. Om det är ett fabrikationsfel så ska datorn åtgärdas utan kostnad. Man kan behöva stå på sig duktigt för att få igenom det, men det brukar alltid lösa sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Hej!

Min hp är inköpt för ca 3 år sedan och var "top of the line" då! Är inte hemma nu så kan tyvärr inte säga vilken version.

I alla fall! Igår blev skärmen svart, som den blivit till och från de senaste veckorna och vägrar nu starta, skärmen alltså. Kopplar jag den till teven med hdmi så får jag bild där... laptop-skärmen är still dead... vad göra? Funderar på att skruva sönder och ta mig en titt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Feb 2004

Byt ut backlighten i skärmen alternativt byt skärm med någon annan dator..
Kortet funkar ju uppenbarligen eftersom du har bild externt..
Troligen skärmfel..

Asus Z97-K, Intel i5 4690K kyld med Arctic freezer i30, 16 Gb HyperX 1600MHz, HyperX SSD 240Gb, 2XWD Blue 500Gb Striped, Carbide 200R, Asus GTX1050TI OC. Win 10 pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Datorn är en HP dv9000... 2+ år på nacken.

Ser nu att det antagligen är som ovanstående skribenten trodde, bavklighten är kaputt Ser bilden när jag lyser på skärmen med en ficklampa, men det känns inte 2000-tal att jobba på det sättet

Så följdfrågan lyder: kan jag byta ut backlighten själv? (undrar en kille som inte är jätteteknisk) eller ska jag höra med en verkstad och vad kan det då kosta mig?

Eller kan det räcka att byta inverter? Lite billigare om man säger så!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2005

Jag har haft ett liknande fall då jag tappade en sony bärbar och man kunde bara se skärmen mycket svagt. Då lämnade jag in den på en databutik i Lund och de bytte invertern.

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Vad kostade det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte goes crazy
Vad kostade det?

Det kostade 2000 kr.

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

hp är väl rätt bra med att tillhandahålla manualer på deras hemsida? jag har iaf en manual till min hp 530 som fullständigt går igenom hur man tar isär den. vet man hur man håller en skruvmejsel bör det inte vara allt för svårt att göra det själv.

i7 2600k | asus p8p67 evo| 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | msi gtx670 2gb | intel 320 120gb + samsung f1 750gb | corsair hx620 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d + dell 2005fpw | nvidia 3d vision | beyerdynamic dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | ss qck+ | tb impact 600 | overwatch och quake champions!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2005

Här är butiken http://www.itel.se/ i Lund hör med de om du känner för det.

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870