Tolvkärniga AMD Magny-Cours dyker upp på nätet

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärniga AMD Magny-Cours dyker upp på nätet

AMD:s kommande processor Magny-Cours innehåller hela tolv kärnor, men det hindrar inte inbitna överklockare från att skruva upp klockfrekvenserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är roliga när man sitter på så många processorkärnor är att även en liten frekvenshöjning (läs. 100Mhz) ger brutal prestandaökning i spel och program som kan uttnyttja det.

Permalänk
Medlem

Jävligt fin CPU. Skulle inte tacka nej till dubbla såna i ett system.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Känns dock som att detta inte kommer att vara en processor som är bra för spel, mer avancerade flertrådiga serverapps eller något extrem multitasking. Om dem inte radikalt har ändrat allt och IPC'n har blivit betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Känns dock som att detta inte kommer att vara en processor som är bra för spel, mer avancerade flertrådiga serverapps eller något extrem multitasking. Om dem inte radikalt har ändrat allt och IPC'n har blivit betydligt högre.

Med den läga klockfrekvensen tror jag två trådar som CPUn kommer använda till spel inte kommer vara bättre än en core 2 duo.

Men helvete vad det ska gå fort när man jobbar och leker med nyttoprogram
Att rendera en kortfilm som tar 10 dagar på en core i7 lär ta mindre än 3 dagar på dubbla 12 kärniga. Självklart bara spekulationer men något i den stilen borde vara nära verkligheten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hur snabb är den då jämfört med t.ex en Q6660? Alltså då menar jag i rå prestanda på en Core.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Skulle inte ha nåt imot att testa ett amd system igen...

har ju suttit på intel ett bra tag... hade ju bara amd när intel's system sög stenhårt, så visst kommer dom med en super cpu visst då byter jag.

Permalänk
Medlem

Det här vore inte fel och sätta i en DAW-rigg, äntligen kanske man kan börja köra med 32 samplars latency som man alltid velat göra.....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

"Magny-Cours"?

Many cores... ?

För likt för att vara ett sammanträffande?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
"Magny-Cours"?

Many cores... ?

För likt för att vara ett sammanträffande?

Finns en racingbana i Frankrike som heter Magny-Cours, skulle gissa på att det anspelar på det (särskilt eftersom plattformen heter Maranello).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Shit vilken tungviktare! En fyrkärnig version av denna sopar alla i7'or med marken i alla prestanda test!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Serverprocessor. Old news.

Permalänk

Ser fin ut. Ska bli kul att se hur den presterar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Finns en racingbana i Frankrike som heter Magny-Cours, skulle gissa på att det anspelar på det (särskilt eftersom plattformen heter Maranello).

Säkert är det så, men det är ju inte omöjligt att det samtidigt är en ordvits. Det finns ju rätt många racingbanor i världen att välja på förutom Magny-Cours, så varför välja just den om det inte samtidigt var lite lustigt?

Fasen, jag får ta och söka anställning på AMD som deras nya namngivare. Racingbanor och sånt trams? Nä, jag skulle namngivit efter kända slag i världshistorien. Vad sägs om AMD Stamford Bridge eller varför inte AMD Narva?

Ser ut som ett riktigt litet monster den där Magny-Cours. Synd att man inte har en säck med en icke oansenlig mängd pengar i undanstoppad under huvudkudden så man kunde tämja den.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på följande?

".... kommit över ett system med dubbla Magny-Cours.... I Wprime uppmättes minnesbandbredden till duktiga 42 GB/s. Detta kan jämföras med Intel Core i7 920 som klarar av cirka 25 GB/s..."

Dubbla Magny = 42 GB/s
Singel Corei7 = 25 GB/s, dubbel = 50 ?

Helt plötsligt känns väl prestationen genast mycket blekare, eller?

Permalänk
Avstängd

och det är så enkelt ?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diangel
Dubbla Magny = 42 GB/s
Singel Corei7 = 25 GB/s, dubbel = 50 ?

Helt plötsligt känns väl prestationen genast mycket blekare, eller?

Det är inte 42 GB/s och processor då? Annars tordes minnesbandredden flaska en del!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diangel
Bara jag som reagerar på följande?

".... kommit över ett system med dubbla Magny-Cours.... I Wprime uppmättes minnesbandbredden till duktiga 42 GB/s. Detta kan jämföras med Intel Core i7 920 som klarar av cirka 25 GB/s..."

Dubbla Magny = 42 GB/s
Singel Corei7 = 25 GB/s, dubbel = 50 ?

Helt plötsligt känns väl prestationen genast mycket blekare, eller?

Jag säger inte att det är så, men vet vi överhuvudtaget något om hur minnesbandbredden skalar uppåt ifall vi gör skuttet ifrån 4 till 8 kärnor? Är det inte fortfarande en något teoretiskt slutsats.

Jag har haft svårt att överhuvudtaget få fram några siffror på hur t ex de nya Quad Xeon processorerna i dual socket presterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är inte 42 GB/s och processor då? Annars tordes minnesbandredden flaska en del!

Nej det är ett test genomfört med två processorer, där två ihopfogade dies gömmer sig under varje heatspreader. 6+6 -- 6+6 = totalt 24 kärnor.

Forumet på Xtremesystems bekräftar din tes t.o.m...

"..the results look like IMC/L3 bottlenecked... ...max possible for DDR3 1333 eight channel is ~85GB/s so this is ~48% efficiency atm, in comparison to ~80% on the quad socket istanbul system with DDR2 800 (theor. max ~51GB/s)..."

Permalänk
Medlem

Det här var ju nästan 2 månader sedan som man såg det där. Det mest spektakulära med hela är att han använde original kylare för att uppnå dessa klockfrekvenser.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag säger inte att det är så, men vet vi överhuvudtaget något om hur minnesbandbredden skalar uppåt ifall vi gör skuttet ifrån 4 till 8 kärnor? Är det inte fortfarande en något teoretiskt slutsats.

Jag har haft svårt att överhuvudtaget få fram några siffror på hur t ex de nya Quad Xeon processorerna i dual socket presterar.

Absolut, jag håller med dig. jag har inte hittat något som bevisar att man skulle få dubbel minnesbandbredd på en nehalem EX rigg med dubbla processorer.. så min höftning att två 920 skulle ge 50 GB/s var en lite väl färggrann tanke kanske. Ett bättre skott från höften torde vara 50-80% effektivitet dvs ~37-45 GB/s i ett corei7 920 dual socket system kanske inte vore helt orimligt.

Permalänk
Medlem

EDIT: My bad, ni sökte Nehalem EX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det här vore inte fel och sätta i en DAW-rigg, äntligen kanske man kan börja köra med 32 samplars latency som man alltid velat göra.....

Går redan "lätt" med en väl optimerad dator (läs linux -_-)

Visa signatur
Permalänk

Helt rätt satsning av AMD, antal Cores är tokviktiga i dagsläget och viktigare blir dom. Att ställa krav på att hypervisors ska hantera hur mycket CPU over commitment som helst funkar inte även om vSphere fungerar helt ok.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

67.424 sec för 1024M testet i wPrime alltså. Jag är insatt i wPrime-skalan, hur bra står sig detta mot t.ex. en i7 eller Intels server processorer? Och visst är wPrime multitrådad?

EDIT: självklart så gick ju det att hitta ganska lätt på google. T.ex. i denna tråd http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234047 får en i7:a klockad till 5.2GHz 145s. Så 67s är ju onekligen ganska grym resultat

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
67.424 sec för 1024M testet i wPrime alltså. Jag är insatt i wPrime-skalan, hur bra står sig detta mot t.ex. en i7 eller Intels server processorer? Och visst är wPrime multitrådad?

EDIT: självklart så gick ju det att hitta ganska lätt på google. T.ex. i denna tråd http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234047 får en i7:a klockad till 5.2GHz 145s. Så 67s är ju onekligen ganska grym resultat

Hittade siffra på en i7 @ 2670 vilket är ungefär samma cpuklock som de använde på amd:n. Gav tid på 290 sek.

det nedan är hypotes 100%.

290 sek / 4 kärnor

dela detta med 6 då amd:n var 12+12 riktiga kärnor.

290/6 = 48.3 sek

Gissningsvis.

Tar man den nuvarande generationen så gör intel xeon med 24 kärnor 1024M på 67.360 sek. (http://hwbot.org/compare.do?resultId=847707)

Så kommande amd är efter intels gamla dunningtons.
Iofs ES med säkerligen "lite" fix kvar.

*edit
76.360 sek. inte 67.360.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan du dra av 10sek på tiden, för i din länkade tråd står där ju 77sek, inte 67sek? Har du inside info om detta resultat eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hur kan du dra av 10sek på tiden, för i din länkade tråd står där ju 77sek, inte 67sek? Har du inside info om detta resultat eller?

Ah my bad, hade lite för bråttom i morse. Tur jag länkade

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid