Permalänk
Medlem

EeePC långsam på batteridrift?

Hejsan!

Jag håller på att snabba upp min flickväns Asus Eee 1005HA men det känns som att så fort jag drar ur kontakten och den går över på batteridrift, blir den mycket långsammare även fast jag har på "super performance".

Någon som har en idé om varför?

Det är XP i den så den har inte samma flashiga verktyg som Vista har vilket gör mig helt bortkommen.

Tack på förhand!

mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Keeper of the Bamse

En kompis till mig köpte också en 1005HA som också blir sjukt långsam på batteridrift, även om man precis som du säger lägger den under "super performance" under hybrid engine.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollat i energiinställningarna i kontrollpanelen så den inte är knasigt mappad där?

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Kollat i energiinställningarna i kontrollpanelen så den inte är knasigt mappad där?

/R

energiinställningarna i kontrollpanelen, där kan man ställa in tex minimala strömsparande årgärder eller liknande.

normalt går datorn över på "batteridrift" när den går på batteri, eller "bärbar dator", testa "alltid på" istället.

men rent personligt tror jag det är det här "speedstep"-skiten som sabbar allt.
om man drar på cpu-z och glor lite så ser man att processorn den gör fan inte mer än ca 1000mhz även fast man kör på super performance (minnena går dock snabbare på super performance) eller vad det nu heter. om man inte belastar den dvs, men jag vill ha den på fullt blås hela tiden.

jag blev rekommenderad att stänga av speedstep i bios, har inte hittar det dock.

man kanske ska avinstallera super hybrid engine helt och hållet?

Men jag kan mycket väl tänka mig att det ligger massa goja i bakgrunden som sänker prestandan så fort sladden är urdragen, själv blev jag mycket förvånad när displayen plötsligt blev mycket ljusare när jag satte i sladden, wtf liksom.

btw "fn"-knappen+ sifferknapparna är massa snabbkommandon för diverse grejer (alla knappar med blå symboler gör nåt), space är superhybrid engine.

Sen ska man komma ihåg en grej, en atom-baserad dator blir aldrig snabb!
(men kall och tyst är den..)

Rent generellt så tycker jag min lilla rackare med atom 280 är lika kraftfull och alert som en p3 600-700mhz ungefär. Anledningen till att man blir besviken är att att man är van vid snabba och kraftfulla desktops och man anpassar inte sitt användande till dom nya spelreglerna.

wiki---------------------------

Atom N270 found in many netbooks such as the Eee PC can deliver around 3300 MIPS and 2.1 GFLOPS in standard benchmarks,[12] compared to 7400 MIPS and 3.9 GFLOPS for the similarly clocked (1.73 GHz) Pentium M 740.

som referens

Intel Core 2 Extreme QX9770 - 59,455 MIPS at 3.2 GHz
Intel Core i7 Extreme 965EE - 76,383 MIPS at 3.2 GHz
AMD Phenom II X4 940 Black Edition - 42,820 MIPS at 3.0 GHz
Pentium 4 Extreme Edition - 9,726 MIPS at 3.2 GHz (från 2003)
AMD Athlon 64 3800+ X2 (Dual Core) - 14,564 MIPS at 2.0 GHz

As of 2008, the fastest PC processors (quad-core) perform over 70 GFLOPS (Intel Core i7 965 XE) in double precision[11]. GPUs are considerably more powerful, for example, nVidia's Tesla C1060 GPU computing card performs around 933 GFLOPS in single precision calculations[12] while AMD's FireStream 9270 reaches 1200 GFLOPS [13]. However, whereas GPUs are highly efficient at single precision calculations they are not nearly as fast in double precision (DP) operations with the same Nvidia Tesla C1060 capable of 78 GFLOPS in double precision [12] and the AMD FireStream 9270 capable of 240 GFLOPS in double precision [14].

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.