Spelar det någon roll vilka minnesplatser minnena sitter i ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Spelar det någon roll vilka minnesplatser minnena sitter i ?

Kanske en dum fråga, men jag har 2st 2GB DDR3 minnen som jag tänkte placera så långt ifrån varandra som möjligt, alltså en längst till vänster och den andra till höger för minder värme utveckling tänkte jag :D. Splera det någon roll i vilka minnesmoduler minnena sitter i prestandad-mässigt (det finns 4st moduler) ?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Det kan ha betydelse bl.a. för dual channel.
Borde stå i manualen till moderkortet.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vollsjö
Registrerad
Okt 2009

du måste placera dem i ordning alltså 1:a minnet i plats 1 och 2:a minnet i plats 2 osv nummret står på moderkortet eller i manualen

Stationär dator: |Intel Core i5 4670K @ 4 GHz|Asus R9 290X DCII|Kingston HyperX FURY 16 GB|MSI Z87I|OCZ Arc 100 240GB|Fractal Design Newton R3 600W|Windows 10 Pro|
Microsoft Surface Pro 2
Nexus 5X

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
du måste placera dem i ordning alltså 1:a minnet i plats 1 och 2:a minnet i plats 2 osv nummret står på moderkortet eller i manualen

Nix, så är det inte, det står i moderkortsmanualen hur du/man skall sätta minnena. Skall du köra dem i dualchannel måste du sätta dem enligt anvisningarna för just ditt moderkort. Detta kan vara precis bredvid varandra eller med ett hopp emellan.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Tack för svaren

Minnemoduler:

A2 -----------
B2 -----------
A1 -----------
B1 -----------

Ska jag alltså sätta minnena i A2 och A1 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Det ska vara färgkodat så det ska bli logiskt. Placera minnena i slots med samma färg.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rocky Mountain
Registrerad
Sep 2005

Föar att köra "dubbla kanaler" ska du lämpligtvis sätta ett i A1 och ett i B1. Normalt sett står A för Channel A och B för ...

Om det fungerar att sätta ett i A2 och ett i B1 vet jag inte, men det är en intressant tanke. Testa och berätta hur det går!

/MM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Mitt moderkort : https://www.inet.se/artikel/1900991

Ifall jag följer "färgkoden" så sitter dem rätt. i A2 och B2.... så det är nog onördigt att prova något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det ska vara färgkodat så det ska bli logiskt. Placera minnena i slots med samma färg.

Man kan tycka det men vissa tillverkare färgkodar inte efter dual channel utan efter vilka kanaler det är. Så A1 och A2 har samma färg medans B1 och B2 har en annan färg. Lagom logiskt.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man kan tycka det men vissa tillverkare färgkodar inte efter dual channel utan efter vilka kanaler det är. Så A1 och A2 har samma färg medans B1 och B2 har en annan färg. Lagom logiskt.

Då är det fel på tillverkaren.

Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

I moderkortsboken står det channel A och Channel B så då tänkte jag att A1 och A2 blir en kanal, men icke jag provade att flytta minnen så och fick 7,0 istället för 7,2 på windows prestandadklassificering som jag hade innan. Tack för svaren

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Om du vill kolla hur de är kopplade kan du ju alltid ladda hem CPU-Z och kolla vad de defacto körs i.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rocky Mountain
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ING
Mitt moderkort : https://www.inet.se/artikel/1900991

Ifall jag följer "färgkoden" så sitter dem rätt. i A2 och B2.... så det är nog onördigt att prova något annat?

Nej ... det är ganska nördigt att testa med A2 och B1 ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nix, så är det inte, det står i moderkortsmanualen hur du/man skall sätta minnena. Skall du köra dem i dualchannel måste du sätta dem enligt anvisningarna för just ditt moderkort. Detta kan vara precis bredvid varandra eller med ett hopp emellan.

Det var ju det han sa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Det var ju det han sa?

Så skrev han inte, åtminstone jag kan tyda det som att man måste sätta dem i plats ett och två, vilket ju inte är fallet, det är viktigt att försöka vara övertydlig när man skriver här, ja överallt eftersom det kan tolkas väldigt olika.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Så skrev han inte, åtminstone jag kan tyda det som att man måste sätta dem i plats ett och två, vilket ju inte är fallet, det är viktigt att försöka vara övertydlig när man skriver här, ja överallt eftersom det kan tolkas väldigt olika.

Jo han kan ha skrivit det. Eller inte. Förmodligen det sista.

Det hör man ofta...
hmm...