Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Okt 2009

HP Pavillion dv6-2090eo

Har länge och väl fundera, jämfört, gjort prisjämförelser etc och till slut fastnat för HP Pavillion dv6-2090eo. MEN, köpte för två och ett halvt år sedan HP Pavilion DV9000 och har väl aldrig varit helt nöjd. Trots att den då var state of the art så har den alltid varit laggig när man kört tyngre program exv ps3 mm, dessutom med usel usel usel batteritid.

Tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet av dv6:an. Är den tillfredsställande för

- smidig redigering med ps3
- grafiktunga spel (obs att spelande utgör mindre än 10 procent av mitt datoranvändande)
- mediahantering (bilder, musik etc)

Jag ställer krav på hyfsad batteritid, men det absolut viktigaste är att den INTE blir trög så fort man hanterar musik, bildredigering etc samtidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2010

Re: HP Pavillion dv6-2090eo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antroid
Har länge och väl fundera, jämfört, gjort prisjämförelser etc och till slut fastnat för HP Pavillion dv6-2090eo. MEN, köpte för två och ett halvt år sedan HP Pavilion DV9000 och har väl aldrig varit helt nöjd. Trots att den då var state of the art så har den alltid varit laggig när man kört tyngre program exv ps3 mm, dessutom med usel usel usel batteritid.

Tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet av dv6:an. Är den tillfredsställande för

- smidig redigering med ps3
- grafiktunga spel (obs att spelande utgör mindre än 10 procent av mitt datoranvändande)
- mediahantering (bilder, musik etc)

Jag ställer krav på hyfsad batteritid, men det absolut viktigaste är att den INTE blir trög så fort man hanterar musik, bildredigering etc samtidigt.

Jag har gjort samma sak och kommit fram till samma slutsats.
Jag vill kunna arbeta snabbt med många tyngre program.
Det ska gå att spela spel på den, men precis som du så kommer spelandet utgöra mindre än 10% av användandet.
DDR3, 7200RPM och jag tror att i7 presterar jäkligt bra på 1.6GHz. Allt känns klockrent.

Jag tror att just minneskrävande program som musik/ljud och bildhantering kommer gynnas extra av just i7. Läs stycket om prestanda här

Köper den i morgon eftermiddag om inga varningstecken kommer innan dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2005

Re: Re: HP Pavillion dv6-2090eo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tedster
Jag har gjort samma sak och kommit fram till samma slutsats.
Jag vill kunna arbeta snabbt med många tyngre program.
Det ska gå att spela spel på den, men precis som du så kommer spelandet utgöra mindre än 10% av användandet.
DDR3, 7200RPM och jag tror att i7 presterar jäkligt bra på 1.6GHz. Allt känns klockrent.

Jag tror att just minneskrävande program som musik/ljud och bildhantering kommer gynnas extra av just i7. Läs stycket om prestanda här

Köper den i morgon eftermiddag om inga varningstecken kommer innan dess.

Jag är också mycket intresserad av denna dator!

Har du köpt den? Hur upplever du den?

Är den:

Något negativt med datorn?

Tacksam för svar!

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2010

Re: Re: Re: HP Pavillion dv6-2090eo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Jag är också mycket intresserad av denna dator!

Har du köpt den? Hur upplever du den?

Är den:

Något negativt med datorn?

Tacksam för svar!

Den är köpt och jag är mycket nöjd hittills!
Prisvärd som fan, i7-processorn känns väldigt rapp, den är relativt tyst, låter inte mycket men är inte knäpptyst. Batteriet är däremot kass, håller en dryg timme kanske och om jag känner batteri rätt så blir det bara sämre och det brukar gå snabbt.
Men sammanfattat är det en bra dator för pengarna och det säger inte så lite då den kostade 10k.
Den är lite plastig som de flesta laptops är nu för tiden. Det fanns en annan hp med samma innehåll men med något typ av metallchassi som faktiskt var jävligt snygg och kändes väldigt robust för ca 5k mer, såg den när jag var och köpte den på JME-Data i Malmö, kommer dock inte ihåg namnet på modellen.

En skum grej är att min mobiltelefon inte fungerar alls om jag sitter för nära datorn(!), har aldrig hänt förr, kan även bero på mobilen.