Laptop köp: Dell, Acer, Hp? 10-12k

Permalänk
Medlem

Laptop köp: Dell, Acer, Hp? 10-12k

Hejsan! Här kommer en vägg av text! (se länkar för snabb jämförelse)
Har äntligen bestämt mig för att köpa en laptop efter nästan 10 års användande av stationär dator. Tyvärr verkar den stationära mottstocken svår att använda på "laptopar". Jag gör en lista på behov för tydlighetens skull:

Användningsområden inkl. Pris
• Photoshop/ illustrator / Flash (CS4) Ofta två av programmen samtidigt
• Spel. I framtiden vill jag kunna spela Diablo 3 och Starcraft 2
• Film. HDMI koppling till TV, gärna via blue-ray, inget "lagg"
• Musik. Vill kunna lyssna på musik utan externa högtalare med hyfsad kvalité
• Ofta många program öppna samtidigt. T.ex har jag nu på min stationära PS cs4, 2 chrome fönster med 6 flikar, itunes och min mail uppe. Lite väl mycket begärt av en bärbar kanske men ni förstår poängen.
• Skärm: 15-17 tum, helst LED.
• (i)Mobilitet: Gå runt i huset, ta med på resa kanske. Behöver inte ha den i knät på bussen eller gå med den långa sträckor. Prioriterar häldre prestanda.
• Design faktor: Vill slippa gömma undan den för att den förstår inredningen.
• Budget: max 12 tusen.

Orelevant
• Bluetooth
•Små skärmar
• Kvalité på Webbkamera
• TV-mottagare
• Enorm Hårddisk (hellre snabb eller tyst)
• Firewire

Egen Research
#1
Acer Aspire 5739G

Har varit på inet två gånger. Båda gångerna har jag kommit hem med utskrifter från acer datornerna. Vet ej om de är sponsrade eller om acer bara är väldigt bra. Senast var det Acer Aspire 5739G som de rekomenderade. En på pappret helt underbar dator för priset. Men håller den måttet när man börjar använda den? Har läst här på forumet om ett ljudproblem? Den är inte överdrivet vacker för ögat heller, ful blåbland framsida. Är beredd att ha överseende med det om insidan håller måttet.
Positiva från min sida: Insidan. Grafikkortet stödjer photoshop CS4 rendering. Bluray. Tangentbordet.
Negativa: Designen, kvalite på komponenterna(?), för bra för att vara sant, hake?

Pris: 9995:-

#2
Dell Studio XPS 16

Kan få följande dator med momsen avdragen vilket gör den väldigt attraktiv prismässigt. Konfigurerar den nästan identiskt med acer + 16" RGLED skärm, snabbare HDD och Radeon HD 4670 istället. Framför allt är den S.N.Y.G.G! Den blir som en attraktiv möbel, kommer stå framme även om den är avstängd. Fast haken är ryktet, många har dåliga erfarenheter av Dells datorer och denna är inget undantag. Dock är kommentarerna ofta ganska gamla och borde inte Dell ha fixat till problemen vid detta laget?

Positivt: Design, på pappret bra, skärmen, ingen moms.
Negativt: Ryktet. Supporten. Prisvärd(?).

Pris: 11990:-

#3
HP Pavilion Dv6-2090eo

i7! Nytt snabbt och turbo mode till 2.8 Ghz. 6 mb(!) Cache. Led skärm, snygg design och jag har bra förtroende för HP allmänt. Tyvärr har jag inte hittat någon recension på denna datorn eller på den nya processorn, tacksam för tips på den fronten! 1366x768, är det för lite? eller bra för en 15.6"? Den har också ett GT230 grafikkort vilket ser bra ut. Tyvärr är den ett tusen kr dyrare än min egentliga budget men kan nog skaka i plånboken lite till om det är en markant skillnad på prestanda. Det stora minuset från min sida är nog att den saknar Blue-ray vilket gör den mindre framtidssäkrad. Å andra sidan är det nog vettigt att tänka sig att spelkonsoler m.m kommer ha blue-ray som standard i framtiden. Vilket löser problemet.

Positiva: i7. Grafkkort. Design. HP(?)
Negativa: Ingen Blu-Ray, upplösningen(?), DDR2 Minne. Priset

Pris: 12969 :-

Er tur!
Dessa tre är de jag kollat på mest. Nu är frågan vad tycker ni? Erfarenheter? Pålitliga Recensioner? Finns det kanske andra alternativ från andra märken ni tycker jag borde titta på?

Väldigt tacksam för ALLA Svar!

Mvh Rickard Liljeros

Permalänk
Medlem

har tyvärr inget vettigt att tillägga förutom att jag kollar på samma datorer som du! För mig lutar det åt HP då varken acer eller dell har bästa ryktet.
HP'n finns för under 12k HÄR

Permalänk
Medlem

Finns även en Dell Studio XPS 16 med Core i7 enligt den sidan som du länkade till. Dock har den inget pris så den kanske är en kommande modell.

Av de tre (om man räknar in i7-modellen av Dell:en) så skulle jag ta den.

Då du verkar pyssla en hel del med Photoshop och har många program öppna samtidigt är upplösningen på HP-datorn alldeles för lite. Räkna sen in att du kommer att köra Windows 7 vars taskbar är betydligt fetare än i Vista så har du ännu mindre skärmyta på höjden att tillgå. Å andra sidan är den taskbaren betydligt bättre att ha vertikalt än den gamla vanliga, vilket är en smaksak.

Ska själv köpa en bärbar dator om ca två månader så håller full koll på vad som finns och försöker luska fram vad som skall släppas. För mig är skärmupplösningen en deal breaker (har sneglat på HP Envy som tyvärr faller bort om de har kvar den lågupplösta skärmen här i Europa).

Permalänk
Medlem

varför inte beställa från netbookguru eller deviltech? Mycket mer för pengarna. Ingen tull inom eu heller.

Permalänk
Medlem

Antipod: Bra poäng där, upplösningen spelar självklart stor roll. Är i7 verkligen lika bra som 2 kärniga i allmänhet då? Alla program stödjer ju inte dessa. så som äldre spel tex?
Finns det några test? Har svårt att hitta via google.

Huddit: Avsaknaden av svenskt tangentbord är något jag inte kan stå ut med, vilket jag antar att man får leva med när man beställt från utlandet?

Tack för svaren! gärna med fler synpunkter

Permalänk
Hjälpsam

Kan beställa med Svensk tangentbord från netbookguru o deviltech..bara att "kryssa i"

Permalänk
Medlem

Tack Thli72, men det känns ändå osäkert att köpa en dator från utlandet. Finns det någon recension eller unbox video på datorerna som kommer därifrån? Hittade inget på youtube.

Vad tror ni om denna? http://www.pricerunner.se/pi/27-2374640/Baerbara-datorer/Sony...

Har sony bra rykte när det gäller kvalité? Prisvärd?

Permalänk

Sonys laptops är en av de med mest kvalité fast de är ganska dyra.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Okej bra att veta, älskar deras design.

Kollade på följande film: http://www.youtube.com/watch?v=oGn7h0wDIBI

Såg att deras version hade svart framsida vilket var MYCKET snyggare än den grå/lila fula som jag sett här i Sverige. Någon som vet var man kan hitta denna designen i en svensk butik?