Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Fläktbyte i Acer 1804WSMi

Halloj!

Sitter med en rätt gammal bärbar (Acer 1804WSMi) som jag köpte ny för 4 år sedan, den har fungerat problemfritt under dessa år och fungerar fortfarande problemfritt, kör Windows 7 Ultimate utan några problem alls och den duger alldeles utmärkt till det jag använder den till (surfa, kolla på film osv)

Dock har jag irriterat mig på att dess fläktar som sitter i (3st) låter SJUKT mycket, det är en fröjd för örat när man stänger av datorn.
Har skruvat isär datorn så mycket det bara går men kommer inte åt fläktarna

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få dessa utbytta till något tystare, om möjligheten finns. Hade ju gjort det själv om jag bara hade kommit åt dom.

Har ni några tips ? Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Du kan börja med att undervolta cpu och alternativt grafikkort i den. Detta kan göra väldigt stor skillnad på temperatur (och då även fläkthastigheter så länge som de är temperaturreglerade).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Dec 2001

Brukar ju inte va så svårt att plocka isär en laptop Sen rengör du fläktarna samt en droppe olja i dom

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Du kan börja med att undervolta cpu och alternativt grafikkort i den. Detta kan göra väldigt stor skillnad på temperatur (och då även fläkthastigheter så länge som de är temperaturreglerade).

Okej, fläktarna är nog ej temperaturreglerade, två stycken går igång när datorn startar och den tredje hoppar igång när den blir belastad.
Tempen ligger på strax över 40C.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Brukar ju inte va så svårt att plocka isär en laptop Sen rengör du fläktarna samt en droppe olja i dom

Nä, det är inte så svårt. Jag har fått loss datorn i alla kanter, tagit bort tangentbordet och skärmen för att komma åt skruvarna i mitten, men ändå är det något som sätter emot i mitten av datorn, har absolut ingen aning om vad det kan vara... eller kan den vara limmad ?