Permalänk
Medlem

hjälp med att välja

Tja. Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att välja mellan två bärbara datorer. Min prioritet är kylning/ljudnivå samt prestanda. Vilken av nedanstående dator bedömmer ni vara överlägsen? Båda datorer är tillverkade av ASUS, kostar 7495kr och har 2 års garanti.

Dator 1
Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495411
Processor: AMD Athlon 64 X2 M300 / 2 GHz ( med dubbelkärna )
Minne: 4 GB, 800 mhz
Hårddisk: 500 GB, 5400 rpm
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4670 - 1 GB

Dator 2
Länk: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=K61IC-JX013V
Processor: Intel® Core™ 2 Duo T6600
Minne: 4 GB, 800 mhz
Hårddisk: 320 GB, 5400 rpm
Grafikkort: nVIDIA GeForce GT 220M - 1 GB

Processorn på dator 1 bygger på 45nm teknik, grafikkortet på samma datorn bygger på 55nm teknik.
Processorn på dator 2 bygger på 60nm teknik, grafikkortet på samma datorn bygger på 40nm teknik.

Som sagt sätter jag en hög prioritet på kylning/ljudnivå eftersom min nuvarande bärbar dator har precis gått sönder pga dålig kylning. Jag spelar spel (t ex C&C 3) ibland därför sätter jag krav på prestanda.

Radeon HD 4670 verkar prestera betydligt bättre än GeForce GT 220M. Men eftersom HD 4670 bygger på 55nm teknik jämfört med 40nm förbrukar kortet också mer energi, 35 watt jämfört med 23 watt enligt: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-220M.20054.0.h.... Frågan är om detta kommer leda till mycket större värmeutveckling och en högre ljudnivå hos datorn? Jag är tacksam för eran hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är att HD4650 går ganska svalt och att skillnaden vad gäller den och HD4670 inte borde vara stor vad gäller just värmen.. Samtidigt beror temp och ljudnivå inte enbart på komponenten i sig utan i högsta grad på tillverkarens kyllösning.
Generellt gäller dock att AMD-processorer går varmare än intel men även AMD är rätt tysta och hyfsat svala när de inte belastas hårt och spel kör man väl ändå med lurar.. Jag känner dock inte till just den amd-cpu ditt alternativ innehåller vare sig vad gäller temperaturer eller prestanda då det verkar vara en helt ny modell men jag betvivlar att Asus skulle sätta ett kort av HD4670:s kaliber med en skräpprocessor så..
Min gissning baserat på generella erfarenheter av de olika fabrikaten är att T6500/GT220m kommer att gå tystare och vara svalare men samtidigt vet jag att spelprestandan är överlägsen i alternativet med HD4670 (som är grymt..fantastiskt att hitta det i en burk för 7500:-) så du får väl googla amd-prollen och se vad folk säger om temp och ljud. Är det som jag misstänker kan man dock inte heller i detta fall både äta kakan och samtidigt ha den kvar så du får bestämma vad som är viktigast. Svalhet, tystnad och allmän multimediaduglighet kontra maximal spelprestanda. Och skillnaden mellan GT220m och HD4670 är rätt stor så mitt val hade blivit alt. 1...

*edit*
Googlade lite och hittade på Hardwaresecrets en artikel som menade att Athlon II M300 är strömsnålare än tidigare athlon/turion (svalare och tystare) och att prestandan är jämförbar med snabbare pentium dualcore/low end core2duo vilket borde motsvara T4200/4300 och skillnaden upp till en T6600 är inte dramatisk (även om den finns där..) och min uppfattning om att alt. 1 är det starkare alternativet blev just starkare.. Vore jag totalt ointresserad av spel tog jag Intel-alternativet men om du ens överväger att spela på datorn är alt. 1 en såpass liten kompromiss vad gäller övrigt användande att du lär ångra dig om du inte tar den...
Min åsikt, märk väl...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550